Постанова
від 22.03.2021 по справі 360/3528/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2021 року справа №360/3528/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Казначеєва Е.Г., Міронової Г.М.,

секретар судового засідання - Мирошниченко О.Л.,

за участю: представника відповідача 1- Подройко Н.А.,

діючого згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,

розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконфренції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 360/3528/20 (головуючий І інстанції Смішлива Т.В., повний текст складений у м. Сєвєродонецьку Луганської області) за позовом Фермерського господарства Блиц-Агробуд до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Фермерське господарство Блиц-Агробуд (далі - ФГ Блиц-Агробуд , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - ГУДПС у Луганській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУДПС у Луганській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: від 06.08.2020 року № 1810206/38230559 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.07.2020 року № 2 на суму 92903,93 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 06.08.2020 року № 1810207/38230559 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.07.2020 року № 3 на суму 905225,25 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 2 на суму 92903,93 грн. від 08.07.2020 року, № 3 на суму 905225,25 грн. від 09.07.2020 року з дати подачі (т. 1 а.с. 101-111).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 року позов задоволений:

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 6 серпня 2020 року № 1810206/38230559 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 8 липня 2020 року № 2 на суму 92903,93 грн.;

- визнано протиправним та скасувати рішення rомісії ГУДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 6 серпня 2020 року № 1810207/38230559 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 9 липня 2020 року № 3 на суму 905225,25 грн.;

- зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ФГ Блиц - Агробуд від 8 липня 2020 року № 2 на суму 92903,93 грн. та від 9 липня 2020 року № 3 на суму 905225,25 грн. датою їх подання до ДПС України (т. 2 а.с. 116-122).

Відповідач 1 не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову, через порушення норм матеріального та процесуального права. Вважає правомірними спірні рішення про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних від 8 липня 2020 року № 2, від 9 липня 2020 року № 3, оскільки зміст та обсяг наданих позивачем документів не узгоджується зі змістом та характером господарських операцій (а.с. 129-138).

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу відповідача 1, в якому просив відмовити у її задоволенні.

Представник відповідача 1 в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.

Інші учасники в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача 1, вивчив доводи апеляційної скарги та відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

ФГ Блиц-Агробуд зареєстровано в якості юридичної особи, основним видом діяльності якої є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, знаходиться на обліку в ГУДПС у Луганській області, Станично-Луганська ОДПІ, є платником податку на додану вартість (т.1 а.с. 14-15).

Згідно звіту № 4-сг Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року позивачем у 2020 році зерновими культурами засіяно 380 га, з яких під пшеницю озиму - 250 га, жито озиме - 80га, ячмінь ярий - 20 га, просо - 30 га, під технічними культурами зайнято 513,21 га посівної площі (т. 1 а.с. 30-32).

За даними звіту № 37-сг Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 1 липня 2020 року ФГ Блиц-Агробуд не розпочинало збирання врожаю (т. 1 а.с. 24-25).

Згідно звіту № 37-сг Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 1 серпня 2020 року позивачем зібрано 12750 ц пшениці озимої з 250 га посівної площі, 3840 ц жита озимого з 80 га посівної площі та 940 ц ячменю ярого з 20 га посівної площі (т. 1 а.с. 27-28).

Оприбуткування ФГ Блиц-Агробуд врожаю пшениці 4 класу та подальша її реалізацію підтверджена даними оборотно-сальдової відомості по рахунку 27 за липень 2020 року (т. 1 а.с. 44).

08.07.2020 року між ТОВ Альже (покупець) та ФГ Блиц-Агробуд (продавець) укладено договір № 3Я-2020, за яким ФГ Блиц-Агробуд взяло на себе зобов`язання продати ТОВ Альже ячмінь врожаю 2020 року, кількість, ціна товару та умови передачі товару визначаються у специфікації. У пункті 3.1 Договору визначено обов`язок покупця або перерахувати попередню оплату за товар на умовах усної домовленості, або сплачує 80% вартості товару в українських гривнях шляхом безготівкового переказу на банківський рахунок постачальника протягом 3-х банківських днів з дати передачі права власності на товар відносно кожної партії товару (т. 1 а.с. 77-79).

Згідно зі специфікацією № 1 до договору № 3Я-2020 від 8 липня 2020 року позивач зобов`язується поставити і передати у власність ТОВ Альже ячмінь урожаю 2020 року у кількості 200 т на загальну суму 919999,20 грн. Передача товару здійснюється транспортом продавця на склад покупця за адресою: Луганська область, Сватівський район, село Куземівка, вул. Залізнична, 3 (т. 1 а.с. 80).

08.07.2020 року між ТОВ Альже (покупець) та ФГ Блиц-Агробуд (продавець) укладено договір № 2П-2020, за яким продавець зобов`язується продати покупцю пшеницю врожаю 2020 року, кількість, ціна товару та умови передачі товару визначаються у специфікації. У пункті 3.1 Договору визначено обов`язок покупця або перерахувати попередню оплату за товар на умовах усної домовленості, або сплачує 80% вартості товару в українських гривнях шляхом безготівкового переказу на банківський рахунок постачальника протягом 3-х банківських днів з дати передачі права власності на товар відносно кожної партії товару (т. 1 а.с. 86-88).

Згідно зі специфікацією № 1 до договору № 2П-2020 від 8 липня 2020 року продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупцю пшеницю 4 класу врожаю 2020 року у кількості 200 т на загальну суму 979999,20 грн.; передача товару здійснюється транспортом продавця на склад покупця за адресою: Луганська область, Сватівський район, село Куземівка, вул. Залізнична, 3 (т. 1 а.с. 89).

08.07.2020 року ФГ Блиц-Агробуд виписано видаткову накладну № РН-0000049 на поставку ТОВ Альже пшениці 4 класу у кількості 18,960 т на суму 92903,93 грн. та податкову накладну № 2 від 08.07.2020 на суму 92903,93 грн., у т.ч. ПДВ 15483,99 грн, яку надіслано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 24.07.2020 (т. 1 а.с. 85, 91).

09.07.2020 року ТОВ Альже платіжним дорученням № 421 перерахувало на розрахунковий рахунок ФГ "Блиц-Агробуд" кошти у сумі 1224999,00 грн з призначенням платежу за пшеницю 4-го класу згідно договору № 2П-2020 від 08.07.2020 . Надходження вказаних коштів підтверджено банківською випискою (т. 1 а.с. 37, 83).

Листом № 34 від 09.07.2020 року ТОВ Альже звернулось до позивача про зарахування перерахованих коштів платіжним дорученням № 421 від 09.07.2020 року у сумі 1224999,00 грн. згідно договору поставки № 2П-2020 від 08.07.2020 року, як оплату 998129,18 грн. за договором поставки № 2П-2020 від 08.07.2020 року та оплату в сумі 226869,82 грн. за договором поставки № 3Я-2020 від 08.07.2020 року (т. 1 а.с. 81).

Після надходження передплати за пшеницю 4 класу позивачем 09.07.2020 виписано на адресу ТОВ Альже податкову накладну № 3 на суму 905225,25 грн, у т.ч. ПДВ 150870,87 грн, яка становить різницю між загальною сумою поставки та передплати та сумою раніше виписаної податкової накладної № 2 від 08.07.2020 (998129,18 грн - 92903,93 грн = 905225,25 грн) (т. 1 а.с. 75).

Доставка пшениці 4 класу, реалізованої ФГ Блиц-Агробуд , до складу покупця - ТОВ Альже (Луганська область, Сватівський район, село Куземівка, вул. Залізнична, 3) здійснювалась перевізником фізичною особою ОСОБА_1 , з яким позивачем 01.07.2020 року укладено договір № ДП-01/07/20 перевезення вантажів автомобільним транспортом та підтверджено товаро-транспортними накладними № 0807-1 від 08.07.2020 року, № 0907-1 від 09.07.2020 року, № 1007-1 від 10.07.2020 року, № 1707-3 від 17.07.2020 року, № 2007-2 від 20.07.2020 року, № 2007-1 від 20.07.2020 року, № 2007-2 від 22.07.2020 року та № 2007-1 від 22.07.2020 року (т. 1 а.с. 59- 63, 65, 66, 68, 70, 72, 90).

Вищевказані товаро-транспортні накладні заповнено належним чином, містять всі необхідні реквізити.

За актом виконаних робіт № 3 від 24.07.2020 за договором № ДП-01/07/20 від 01.07.2020 року вартість послуг з перевезення пшениці власним транспортом ОСОБА_1 становить 4000 грн (т. 1 а.с. 58).

Оплата послуг ОСОБА_1 підтверджена видатковим касовим ордером на суму 3220,00 грн, платіжними дорученнями від 10.08.2020 року № 548 про перерахування до бюджету ПДФО у сумі 720 грн. № 546 про перерахування військового збору у сумі 60,00 грн, № 543 про сплату ЄСВ у сумі 880 грн. та випискою банку по рахунку ФГ Блиц-Агробуд за 10.08.2020 року (т. 1 а.с. 57, 54-56, 33-36).

24.07.2020 року та 27.07.2020 року ФГ Блиц-Агробуд направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні на поставку ТОВ Альже пшениці 4 класу, а саме № 2 від 08.07.2020 року на суму 92903,93 грн. та № 3 від 09.07.2020 року на суму 905225,25 грн.

Згідно квитанцій від 24.07.2020 року та від 27.04.2020 року реєстрацію вищевказаних податкових накладних ФГ БЛИЦ-АГРОБУД зупинено у зв`язку з виявленими помилками, а саме: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 84).

31.07.2020 року позивачем подано до ГУ ДПС у Луганській області повідомлення № 6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме, щодо податкової накладної № 2 від 08.07.2020 року на суму 92903,93 грн. та № 3 від 09.07.2020 року на суму 905225,25 грн. разом з яким подано: бухгалтерську довідку від 31.07.2020 року № 86; копії договору № 2П-2020 від 08.07.2020 року; специфікації № 1 до договору № 2П-2020 від 08.07.2020 року; рахунку-фактури № СФ-0000015 від 08.07.2020 року; виписки банка; договір № ДП-01/07/20 від 01.07.2020 року з актом виконаних робіт № 3; оборотно-сальдові відомості; видаткові накладні № РН-0000051 від 10.07.2020 року, РН-0000057 від 17.07.2020 року, № РН-0000059 від 20.07.2020 року та № РН-0000060 від 22.07.2020 року; платіжні доручення № 421 від 09.07.2020 року, № 426 від 10.07.2020 року; товаро-транспортні накладні № 0807-1 від 08.07.2020 року, № 0907-1 від 09.07.2020 року, № 1007-1 від 10.07.2020 року, № 1707-3 від 17.07.2020, № 2007-2 від 20.07.2020, № 2007-1 від 20.07.2020, № 2007-2 від 22.07.2020 та № 2007-1 від 22.07.2020 року, листи ТОВ Альже вих. № 34 від 09.07.2020 року та вих. № 35 від 10.07.2020 року (т. 1 а.с. 158-160, 170-202).

В бухгалтерській довідці № 86 від 31.07.2020 року зазначено площі земельних ділянок, які перебувають в користуванні ФГ Блиц-Агробуд , площі зайняті під посівами, інформацію про наявність техніки та інших матеріальних та трудових ресурсів, деталізовано господарські відносини з ТОВ Альже за договором № 2П-2020 від 08.07.2020 року, порядок оплати та поставки товару, зокрема зазначено, що податкову накладну № 2 від 08.07.2020 року на суму 92903,93 грн. виписано за фактом поставки пшениці на адресу ТОВ Альже , 09.07.2020 року покупець - ТОВ Альже оплатило всю партію товару, зазначеного у специфікації № 1 до договору № 2П-2020 від 08.08.2020 року, а тому податкова накладна № 3 від 09.07.2020 року виписана на суму передплати з урахуванням податкової накладної № 2 від 08.07.2020 року. Інформацію наведено з посиланням на всі первинні документи, у тому числі зазначено, що перевезення пшениці здійснюється ОСОБА_1 за договором № ДП-01/07/20 від 01.07.2020, надано акт виконаних робіт від 24.07.2020 року та зазначено, що оплата послуг перевізника буде здійснюватись пізніше, що відповідає умовам укладеного між ними договору.

Згідно протоколу засідання комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 6 серпня 2020 року № 150 комісією розглянуто надані ФГ Блиц-Агробуд пояснення та документи, відмічено про ненадання господарством статистичної звітності, яка свідчить про фактичну посівну площу та про зібраний врожай, не надано документів на підтвердження розрахунків з перевізником - ОСОБА_1 (т. 1 а.с. 166-167).

Комісією ГУ ДПС у Луганській області прийнято рішення від 6 серпня 2020 року № 1810206/38230559, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 8 липня 2020 року № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено, що до Повідомлення не надано статистичну звітність, яка свідчить про фактичні посівні площі (звіт 4СГ) та про зібраний врожай (звіт 37СГ), розрахункові документи та/або банківські виписки щодо розрахунків з перевізником приватною особою - ОСОБА_1 (т. 1 а.с. 168).

Комісією ГУ ДПС у Луганській області прийнято рішення від 6 серпня 2020 року № 181020/38230559, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 09 липня 2020 року № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних з аналогічних підстав (т. 1 а.с. 169).

Позивачем на зазначені рішення відповідача 1 подано скарги до ДПС України.

Рішеннями ДПС України від 19.08.2020 року № 43627/38230559/2 та № 43390/38230559/2 скарги позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою для прийняття вказаних рішень зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси (т.1 а.с. 16-17).

Спірні відносини врегульовано Податковим кодексом України, Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 року № 1246 2Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Згідно пп. 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За змістом абз. 1-3 пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до вимог абзацу першого пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абзац другий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (абзац третій пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Згідно абз. 5 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За змістом абзацу дев`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з абзацом десятим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно абз. 1, 10 пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункти 13, 14 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 1165, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС; комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС; таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

За змістом п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку № 1156 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно абз. 1 пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).

Згідно п. 9, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).

Отже, у ГУ ДПС у Луганській області наявні повноваження на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, надання контролюючому органу відповідних повноважень є лише передумовою подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом якої у даній справі є прийняття рішення, законність та обґрунтованість якого повинна бути перевірена.

Підставою прийняття спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненаданням платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додатково зазначено, що до Повідомлення не надано статистичну звітність, яка свідчить про фактичні посівні площі (звіт 4СГ) та про зібраний врожай (звіт 37СГ), розрахункові документи та/або банківські виписки щодо розрахунків з перевізником приватною особою - ОСОБА_1 .

Згідно абз. 11 статті 1, статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16 липня 1999 року № 996-ХIV первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Ведення зазначених документів передбачено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88.

Статистичні звіти 4СГ та 37СГ не є документами первинного бухгалтерського обліку, натомість у бухгалтерській довідці ФГ Блиц-Агробуд зазначено інформацію про наявні у користуванні земельні ділянки та посівні площі, надано оборотно-сальдові відомості по рахунку 27 за перший, другий квартали 2020 року та липень 2020 року, які підтверджують оприбуткування на складі врожаю пшениці 2020 року та його подальшу реалізацію.

Щодо надання документів щодо розрахунків з перевізником приватною особою - ОСОБА_1 колегія суддів зазначає, що позивачем подано до ГУ ДПС у Луганській області копію договору № ДП-01/07/20 від 01.07.2020 року про перевезення вантажів автомобільним транспортом, пунктом 3.3 якого передбачено, що оплата послуг здійснюється замовником на підставі підписаного Сторонами акту прийому - передачі наданих послуг, протягом 30 банківських днів з моменту надання наступних оригіналів документів з перевезення: товарно-транспортної накладної, акти виконаних робіт. Також надано копії товарно-транспортних накладних на перевезення всієї партії товару та акт виконаних робіт № 3 від 24.07.2020 року за договором № ДП-01/07/20 від 01.07.2020 року, а в бухгалтерській довідці зазначено про те, що станом на час її складання (31.07.2020 року) розрахунки з ОСОБА_1 не проведено.

Розрахунок з ОСОБА_1 за надані послуги з перевезення пшениці до складу ТОВ Альже позивачем проведено лише 10.08.2020 року.

Згідно пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Враховуючи вимоги пункту 187.1 статті 187, пункту 201.7 статті 201 ПК України, обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного постачання товару, що виконано позивачем шляхом складання та подання на реєстрацію податкової накладної № 2 від 08.07.2020 року на суму 92903,93 грн, а також після кожного отримання коштів як попередньої оплати (авансу) незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкової накладної № 3 від 09.07.2020 року на суму 905225,25 грн.

Позивачем надавалися до контролюючого органу документи, що підтверджують наявність у господарства матеріальних ресурсів та посівних площ для вирощування пшениці, отримання врожаю 2020 року та можливості його реалізації ТОВ Альже , а також пояснення, що податкова накладна № 2 від 08.07.2020 року направлена на реєстрацію у зв`язку із поставкою першої партії товару, а податкова накладна № 3 від 09.07.2020 року виписана на суму отриманої передплати (авансу).

Надані позивачем разом поясненнями документи підтверджували та розкривали суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено податкові накладні № 2 від 08.07.2020 року та № 3 від 09.07.2020 року, внаслідок чого спірні рішення відповідача 1 від 06.08.2020 року № 1810206/38230559 та № 1810206/38230559 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідають критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.

Посилання ГУ ДПС у Луганській області, що надані до комісії регіонального рівня документи не підтверджують реальність здійсненої господарської операції, є хибними, оскільки згідно п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної платник податків має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а не щодо підтвердження реальності здійсненої господарської операції, як стверджує представник відповідача.

На підставі викладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправними та скасування рішень від 06.08.2020 року № 1810206/38230559 та № 1810206/38230559 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також, апеляційний суд погоджує висновок суду першої інстанції про задоволення вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні ФГ Блиц-Агробуд від 08.07.2020 року № 2 та від 09.07.2020 року № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до ДПС України, з урахуванням п.п. 19, 20 Порядку № 1246, згідно яких податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 195, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 360/3528/20 за позовом Фермерського господарства Блиц-Агробуд до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії- залишити без змін.

Повний текст постанови складений 22 березня 2021 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: Е.Г. Казначеєв

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2021
Оприлюднено23.03.2021
Номер документу95680072
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3528/20

Ухвала від 12.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 22.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 22.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 14.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні