Постанова
від 13.05.2010 по справі 2а-2682/10/1870
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 травня 2010 р. Справа № 2а-2682/10/1870

Сумський окружний адмін істративний суд у складі:

головуючого судді - Павліч ек В.О.

за участю секретаря судового засідання-Дикач О.О .,

представника позива ча - Груздо Т.С.

представника відпов ідача - Соколова О.О.

розглянувши у відкритом у судовому засіданні в примі щенні суду в м. Суми адміністр ативну справу за позовом Су мського обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з о бмеженою відповідальністю т оргово-комерційного центру " Довіра" про стягнення адміні стративно-господарських сан кцій та пені ,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Сумське обласн е відділення Фонду соціально го захисту інвалідів (далі - по зивач), звернувся до суду з адм іністративним позовом до то вариства з обмеженою відпові дальністю торгово-комерційн ого центру "Довіра" (далі - відп овідач, ТОВТКЦ "Довіра"), в яком у просить стягнути з відпові дача на користь Сумського об ласного відділення Фонду соц іального захисту інвалідів а дміністративно-господарськ і санкції у розмірі 5953,85 грн. та п ені в розмірі 236,28 грн.

Позовні вимоги обґрунтову ються тим, що всупереч вимога м Закону України "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні", відповідно д о якого сплата адміністратив но-господарських санкцій є о бов' язковою для всіх підпри ємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, орга нізацій громадських організ ацій інвалідів, фізичних осі б, які використовують найман у працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвал ідів менша, ніж установлено н ормативом, відповідач не спл атив адміністративно-господ арські санкції в сумі 5032,15 грн. у строки та в порядку, передбач еному цим Законом. За порушен ня термінів сплати адміністр ативно-господарських санкці й була нарахована пеня в сумі 359,38 грн. У зв' язку з цим сума за боргованості відповідача пе ред Фондом соціального захис ту інвалідів становить 5391,53грн .

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і.

Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечував мотивуючи т им, що в ТОВТКЦ "Довіра" були ст ворені всі умови для працевл аштування інваліда відповід но до ст. 19 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні". Також, відповідач зазначив, що відп овідно до ч. 3 ст. 18-1 зазначеного Закону, державна служба зайн ятості здійснює пошук підход ящої роботи відповідно до ре комендацій МСЕК, наявних у ін валіда кваліфікації та знань , з урахуванням його побажань . Таким чином, відповідачем бу ли створені всі умови для пра цевлаштування інваліда. Тако ж, відповідач зазначив, що пер евірка ТОВТКЦ "Довіра" була пр оведена неправомірно, оскіль ки відповідно до п. 4 Порядку п роведення перевірки підприє мств, установ, організацій та фізичних осіб, що використов ують найману працю, затвердж еним постановою Кабінету Мін істрів України від 31січня 2007 ро ку під № 70, відділення Фонду не пізніше ніж протягом десяти днів до початку проведення п ланової перевірки інформує у письмовій формі (з повідомле нням) роботодавця про провед ення перевірки із зазначення м дати її початку і закінченн я, але всупереч даній нормі, ві дповідач не був сповіщений п ро дату проведення планової перевірки та не отримував жо дного повідомлення з боку по зивача.

Суд, заслухавши представни ка позивача, представника ві дповідача, дослідивши матері али справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважа є, що позов підлягає задоволе нню з наступних підстав.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону Украї ни “Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і” від 21 березня 1991 року N 875-XII зі зм інами і доповненнями (далі - За кон) підприємства, установи, о рганізації, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, зобов'язані виділяти та ст ворювати робочі місця для пр ацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умо ви праці з урахуванням індив ідуальних програм реабіліта ції і забезпечувати інші соц іально-економічні гарантії, передбачені чинним законода вством, надавати державній с лужбі зайнятості інформацію , необхідну для організації п рацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, які використову ють найману працю, установлю ється норматив робочих місць для працевлаштування інвалі дів у розмірі чотирьох відсо тків середньооблікової чисе льності штатних працівників облікового складу за рік, а як що працює від 8 до 25 осіб, - у кі лькості одного робочого місц я.

Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но розраховують кількість ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ча стиною першою цієї статті, і з абезпечують працевлаштуван ня інвалідів (ч.2 ст.19 Закону).

Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, в яких за основн им місцем роботи працює 8 і біл ьше осіб, реєструються у відп овідних відділеннях Фонду со ціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділе нням звіт про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів (ч .9 ст.19 Закону).

Частина 1 ст. 20 Закону вс тановлює, що підприємства, ус танови, організації, у тому чи слі підприємства, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичні особи, які ви користовують найману працю, де середньооблікова чисельн ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачують в ідповідним відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів адміністративно-господа рські санкції, сума яких визн ачається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, на яких працює ві д 8 до 15 осіб, розмір адміністра тивно-господарських санкцій за робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом, визн ачається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підпр иємстві, в установі, організа ції, у тому числі підприємств і, організації громадських о рганізацій інвалідів, у фізи чної особи, яка використовує найману працю.

Згідно з ч.4 ст.20 Закону адмін істративно-господарські сан кції розраховуються та сплач уються підприємствами, устан овами, організаціями, у тому ч ислі підприємствами, організ аціями громадських організа цій інвалідів, фізичними осо бами, зазначеними в частині п ершій цієї статті, самостійн о в строк до 15 квітня року, наст упного за роком, в якому відбу лося порушення нормативу, вс тановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьо му до правовідносин із стягн ення адміністративно-господ арських санкцій, передбачени х цим Законом, не застосовуют ься строки, визначені статте ю 250 Господарського кодексу Ук раїни.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону порушення термінів сплати а дміністративно-господарськ их санкцій тягне за собою нар ахування пені. Пеня обчислює ться виходячи з 120 відсотків р ічних облікової ставки Націо нального банку України, що ді яла на момент сплати, нарахов аної на повну суму недоїмки з а весь її строк.

Відповідно до Порядку нара хування пені та її сплати, зат вердженого наказом Міністер ства праці та соціальної пол ітики України від 15.05.2007 № 223, затв ердженого в Міністерстві юст иції України 30.05.2007 за № 552/13819, (далі - Порядок) пеня - це штрафна са нкція, що обчислюється у відс отках від суми несвоєчасно с плаченої адміністративно-го сподарської санкції, передба ченої Законом України “Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні”, за кож ний календарний день простро чення виконання зобов'язання (п.п. 2.2). Відповідно до п.п. 3.1 Поря дку порушення термінів сплат и адміністративно - господа рських санкцій тягне за собо ю нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведени х у постановах Правління Нац іонального банку України), що діяла на момент сплати, нарах ованої на повну суму недоїмк и за весь її строк.

У судовому засіданні встан овлено, що відповідно до нака зу № 220-п від 24.11.2009 (а.с. 46), Сумське об ласне відділення фонду соціа льного захисту інвалідів нап равляє головного спеціаліст а відділу забезпечення надхо джень, організаційної роботи по соціальному захисту інва лідів та кадрового забезпече ння та провідного спеціаліст а для про ведення планової пе ревірки ТОВ ТКЦ "Довіра" з 07.12.2009 п о 11.12.2009. Згідно із матеріалами с прави телефонограмою № 116 від 25.11.2009 (а.с. 47) директора ТОВ ТКЦ "Дов іра" ОСОБА_3 було повідомл ено про проведення планової перевірки дотримання вимог з аконодавства щодо виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2008 рік. Також, 07.12.2009 Сумським об ласним відділенням фонду соц іального захисту інвалідів б уло видано направлення для п ланової перевірки (а.с. 48) в яком у зазначалося, що з метою вико нання вимог ЗУ "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" та Порядку прове дення перевірки підприємств , установ, організацій та фізи чних осіб, що використовують найману працю затвердженого постановою КМУ № 70 від 31.01.2007 та з гідно наказу № 220-п від 24.11.2009 Сумс ьке обласне відділення ФСЗІ направляє головного та прові дного спеціаліста здійснити планову перевірку ТОВ ТКЦ "До віра" щодо дотримання вищеза значених нормативних актів з а 2008 рік.

Також, суд зазначає, що пунк том 4 ст. 4 ЗУ "Про основні засади державного нагляду у сфері г осподарської діяльності" виз начено, що виключно законами встановлюються органи, упов новажені здійснювати держав ний нагляд (контроль) у сфері г осподарської діяльності. Від повідно до ЗУ "Про основи соцц іальної захищеності інвалід ів в Україні", відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів з метою контролю за викон анням нормативу робочих місц ь мають право в порядку, перед баченому Кабінетом Міністрі в України, здійснювати перев ірки підприємств, установ, ор ганізацій, у тому числі підпр иємств, організацій, громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, щодо реє страції у фонді соціального захисту інвалідів, подачі ни ми звітів про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів, в иконання нормативу робочих м ісць, призначених для працев лаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування та сплати ними адміністративно -господарських санкцій. З огл яду на зазначене, фонд соціал ьного захисту інвалідів ні й ого територіальні підрозділ и не здійснюють державний на гляд (контроль) у сфері господ арської діяльності.

З огляду на вищезазначене, с уд вважає, що перевірка ТОВ ТК Ц "Довіра" проводилась згідно з нормами законодавства.

09.12.2009 була проведена перевірк а ТОВ ТКЦ "Довіра" щодо виконан ня вимог ст.ст. 19, 20 ЗУ "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні". В ході переві рки були виявлені наступні п орушення: вимоги ст.ст. 19, 20 Зако ну, за 2008 рік не виконані. Серед ньооблікова чисельність шта тних працівників інвалідів с кладає 0 осіб. За результатами перевірки був складений акт № 203 від 09.12.2009, однак відповідач в ід підпису відмовився, але за значив, що ним створювалось р обоче місце для інваліда.

Таким чином, відповідно до р озрахунку адміністративно-г осподарських санкцій та пені до відповідача за 1 робоче міс це призначене для працевлашт ування інвалідів і не зайнят их, були застосовані адмініс тративно-господарські санкц ії в сумі 5032,15 грн. та нарахована пеня в сумі 359,38 грн. (а.с. 4).

Також, судом встановлено, що середньооблікова чисельніс ть штатних працівників ТОВТК Ц "Довіра" за 2008 рік складала 14 ос іб, останнім було створено 1 ро боче місце для працевлаштува ння інваліда. 03.03.2008 відповідаче м винесено наказ № 9 (а.с. 17), відпо відно до якого, ОСОБА_4, яки й є інвалідом 3 групи, прийнято на посаду сторожа з виплатою заробітної плати згідно шта тного розкладу. 30.04.2008 ОСОБА_4 був звільнений з роботи за вл асним бажанням, про що свідчи ть наказ № 14 від 30.04.2008 (а.с. 18). 31.10.2008 від повідач знов прийняв ОСОБА _4 на ту саму посаду на підста ві наказу № 39 від 31.10.2008 (а.с. 39), однак зазначена особа пропрацювал а до 02.04.2009 і була звільнена за вл асним бажанням 02.04.2009, про що сві дчить наказ № 8 (а.с. 20). Обрахунок середньооблікової чисельно сті штатних працівників пров едено на підставі наданих ві дповідачем документів, які б езпосередньо зазначені в акт і перевірки, а також на підста ві індивідуальних відомосте й про застраховану особу, нак азів про прийняття та звільн ення інваліда. Таким чином, на підставі розділу 3 Інструкці ї зі статистики кількості пр ацівників затвердженого Нак азом Державного комітету ста тистики України від 28.09.2005 № 286 зар еєстрованого в Міннястерств і юстиції України 30.11.2005 № 1442/11722, сер едньооблікова кількість шта тних працівників розраховує ться на підставі щоденних да них про облікову кількість ш татних працівників. Середньо облікова кількість штатних п рцівників за місць обчислюєт ься шляхом підсумування кіль кості штатних працівників об лікового складу за кожний ка лендарний день звітного міся ця, тобто з 1 по 30 або 31 чмсло, вкл ючаючи вихідні, святкові та н еробочі дні, і ділення одержа ної суми на число календарни х днів звітного місяця. ОСО БА_4 в 2008 роуц пропрацював 4 мі сяці, в результаті чого вивод иться середньооблікова чисе льність, а саме одержану кіль кість місяців ділимо на 12 і от римуємо 0,33 - це середньообліко ва чисельність штатних праці вників інвалідів в 2008 році. Отж е, згідно на підставі ЗУ "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні" 0,33 чолов іки округлюється до 0 чоловік , тобто підприємством не вико нано норматив по створенню 1 р обочого місця.

У судовому засіданні відпо відач зазначив, що в ТОВТКЦ "До віра" були створені всі умови для працевлаштування інвалі да відповідно до ст. 19 Закону У країни "Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні". Однак, при дослідженні матеріалів справи було вста новлено, що відповідачем не п одавались звіти про наявніст ь вакансій Сумському міськом у центру зайнятості, про що св ідчить відповідь Сумського м іського центру зайнятості на запит Фонду соціального зах исту інвалідів щодо зверненн я ТОВ ТКЦ "Довіра" з офіційною заявкою про на їх підприємст во для працевлаштування інва лідів в 2008 році. Вказаний факт о цінюється як неналежне викон ання піпдриємством відповід ача норм ст.ст. 18, 19 та 20 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні".

Наказом Державного коміте ту статистики № 286 від 28.09.2005, заре єстрованим в Міністерстві юс тиції України 30.11.2005 за № 1442/11722, затв ерджено форму статистичної з вітності № 3-ПН "Звіт про наявн ість вільних робочих місць (в акантних посад)", який щомісяч но подається підприємствами , установами та організаціям и на адресу державної служби зайнятості.

З огляду на вищевказане, під приємство зобов'язано на про тязі всього року здійснювати заходи направлені на працев лаштування інвалідів шляхом подачі щомісячних звітів до Сумського міського центру з айнятості.

Даний факт, на думку суду, св ідчить про те, що відповідаче м не вжито всіх заходів для ст ворення робочих місць, призн ачених для працевлаштування інвалідів тому, що обов'язок д ержавних органів щодо працев лаштування інвалідів виника є після виконання підприємст вом обов'язку щодо створення робочих місць і надання пере дбаченої законодавством про соціальну захищеність інвал ідів, інформації про наявніс ть вільних місць та вакантни х посад, на яких може використ овуватися праця інвалідів. П ри відсутності такої інформа ції, органи, визначені ст. 18 ЗУ " Про основи соціальної захище ності інвалідів" не можуть ск ористатися своїми правами.

Крім того, уповноваженою ос обою Сумського обласного від ділення фонду соціального за хисту інвалідів був складени й протокол про адміністратив не правопорушення Серії СВ № 000130 від 09.12.2009 (а.с. 38) відносно дирек тора ТОВ ТКЦ "Довіра" ОСОБА_3 за порушення норм ч. 2 ст. 188-1 КУ пАП, а саме працюючи на посаді директора ТОВ ТКЦ "Довіра" не виконувала 4 % норматив по прац евлаштуванню інвалідів за 2008 рік. Директор ТОВ ТКЦ "Довіра" ОСОБА_3 у зазначеному вище протоколі дала пояснення що з адміністративним протокол ом не згодна та зазначила, що у 2008 році на протязі 4-х місяців п рацював інвалід і жодному ін валіду в працевлаштуванні ві дмовлено не було (а.с. 38). Зазнач ений протокол був поданий на розгляд до Зарічного районн ого суду м. Суми, розгляд якого відбувся 18.12.2009. За результатами розгляду протоколу 18.12.2009 Заріч ним районним судом м. Суми бул о винесено постанову (а.с. 39), як ою на ОСОБА_3 накладено шт раф за порушення ч. 2 ст. 188-1 КУпАП в розмірі 170,00 грн. Зазначена по станова набрала законної сил и 29.12.2009 та в установлений законо м строк оскржена не була.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС Укр аїни, обставини, встановлені судовим рішенням в адмініст ративній, цивільній або госп одарській справі, що набрало законної сили, не доказуютьс я при розгляді інших справ, у я ких беруть участь ті самі осо би або особа, щодо якої встано влено ці обставини.

Відповідно до ч. 4 ст. 72 КАС Укр аїни, вирок суду в кримінальн ій справі або постанова суду у справі про адміністративн ий проступок, які набрали зак онної сили, є обов'язковими дл я адміністративного суду, що розглядає справу про правов і наслідки дій чи бездіяльно сті особи, щодо якої ухвалени й вирок або постанова суду, ли ше в питаннях, чи мало місце ді яння та чи вчинене воно цією о собою.

Враховуючи викладене, вимо ги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 К АС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний по зов Сумського обласного від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів до товарист ва з обмеженою відповідальні стю торгово-комерційного цен тру "Довіра" про стягнення ад міністративно-господарськи х санкцій та пені - задоволь нити.

Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю тор гово-комерційного центру "До віра" (40030, Сумська область, м. Сум и, вул. Кооперативна, 3, код 01567527) н а користь Сумського обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів адмініс тративно-господарські санкц ії та пеню в сумі 5391,53 грн. (п'ят ь тисяч триста дев'яносто одн а грн. 53 коп.)

Постанова може бути оскар жена до Харківського апеляці йного адміністративного суд у через Сумський окружний ад міністративний суд шляхом по дачі заяви про апеляційне ос карження постанови суду в де сятиденний строк з дня склад ення постанови в повному обс язі та подання після цього пр отягом двадцяти днів апеляці йної скарги, або без попередн ього подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо апеля ційна скарга подається у стр ок, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарж ення. Якщо постанову було про голошено у відсутності особи , яка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії п останови.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана у встановл ений строк, постанова набира є законної сили після закінч ення цього строку. У разі пода ння апеляційної скарги поста нова, якщо її не скасовано, наб ирає законної сили після зак інчення апеляційного розгля ду справи.

Повний текст постанови скл адено 14 травня 2010 року.

Суддя (підпис) В.О. Павлічек

< Список > < Дата >

З оригіналом згідно

Суддя В.О. Павлічек

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2010
Оприлюднено28.08.2010
Номер документу9568774
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2682/10/1870

Постанова від 13.05.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 17.02.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 02.11.2010

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Філатов Ю.М.

Постанова від 13.05.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні