Рішення
від 23.03.2021 по справі 906/42/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" березня 2021 р. Справа № 906/42/21

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

секретар судового засідання: Смоляк Л.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (м. Житомир)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Уют Строй"

про стягнення 136 000 грн.

Позивачем пред`явлено позов про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України 136000,00грн., з яких: 68000,00грн. штрафу за вчинення порушень, які передбачені пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів); 68000,00грн. пені.

Позивач свого представника в судове засідання не направив, 04.03.21 до суду надійшло клопотання, в якому просив розглянути справу без участі його представника, позовні вимоги підтримує.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив. 23.03.21 до суду надійшло клопотання, в якому відповідач просить зменшити розмір пені до 34000,00грн. на підставі ст.233 ГК України.

Справа розглядається за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст.202 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням адміністративної колегії Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (позивач) від 14.03.2019 № 56/2-р/к у справі № 56-3.5/11-18 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" на Товариство з обмеженою відповідальністю "Уют Строй" (відповідач) накладено штраф у розмірі 68 000 грн. за вчинення порушень, які передбачені пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів) (надалі - Рішення № 56/2-р/к) (а.с.5).

Відповідно до частини першої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" рішення органів Комітету надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб.

Рішення № 56/2-р/к адміністративної колегії Відділення було направлено на юридичну адресу Відповідача разом із супровідним листом від 18.03.2019 року № 56-02/505 (а.с.13), який було отримано уповноваженою на це особою 20.03.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 10014 2128872 0 (а.с.14).

Відповідно до частини третьої та п`ятої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.

Останній день двомісячного строку сплати штрафу - 20.05.2019.

Відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", рішення органів Антимонопольного комітету України є обов`язковими до виконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції", заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути поновлено.

Не визнавши факт вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, ТОВ "Уют Строй" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовною заявою про визнання недійсним Рішення № 56/2-р/к.

За результатами розгляду позовної заяви ТОВ"Уют Строй" Господарським судом Житомирської області прийнято рішення від 26.09.19 у справі №906/436/19, яке залишене без змін постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 10.12.19, яким у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Згідно з ч. 5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Нарахування пені зупиняється, зокрема, на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу.

Абзацами третім-п`ятим частини п`ятої зазначеної статті Закону передбачено зупинення нарахування пені на час розгляду чи перегляду господарським судом: справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу; відповідного рішення (постанови) господарського суду.

Отже, тривалість такого зупинення визначається виключно періодом часу, протягом якого фактично здійснювався зазначений розгляд чи перегляд (наприклад, у суді першої інстанції - від дня порушення провадження у справі до дня прийняття рішення в ній; у судах апеляційної та касаційної інстанцій - від дня прийняття апеляційної чи касаційної скарги до дня прийняття постанови), і в цей період не включається час знаходження матеріалів справи у суді, коли згадані розгляд чи перегляд не здійснювалися.

Таким чином, з урахуванням ч. 5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", нарахування пені зупиняється на час розгляду у судах першої та апеляційної інстанціях справи №906/436/19 про визнання недійсним Рішення № 56/2-р/к.

Частиною восьмою статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що суб`єкт господарювання зобов`язаний протягом п`яти днів з дня сплати штрафу надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.

Станом на 18.12.2020 жодних документів на підтвердження сплати штрафу до територіального відділення від ТОВ "Уют Строй" не надходило.

За розрахунком позивача, розмір пені за період прострочення сплати штрафу - 413 днів, складає 421260,00 грн.(68000х1,5%х413=421260).

Згідно з ч. 5 ст. 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", розмір пені не може перевищувати розмір штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.

Отже, розмір пені, яка підлягає стягненню з відповідача, складає 68000,00 грн.

Частиною сьомою статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що у разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню в судовому порядку.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", голова територіального відділення Антимонопольного комітету України має, зокрема, повноваження звертатися до суду з позовами, заявами і скаргами у зв`язку із застосуванням законодавства про захист економічної конкуренції, а також представляти територіальне відділення Антимонопольного комітету України без спеціальної довіреності в суді.

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", з метою захисту інтересів держави, споживачів та суб`єктів господарювання Антимонопольний комітет України, територіальні відділення Антимонопольного комітету України у зв`язку з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції органами влади, юридичними чи фізичними особами подають заяви, позови, скарги до суду, в тому числі про стягнення не сплачених у добровільному порядку штрафів та пені та стосовно зобов`язання виконати рішення органів Антимонопольного комітету України.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Житомирського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України є обґрунтованими, законними та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Клопотання відповідача про зменшення розміру пені на підставі ст.233 Господасрького кодексу України не підлягає задоволенню.

Частиною 1 ст. 233 Господарського кодексу України передбачено, що у разі, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

У частині 3 статті 551 ЦК України встановлено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Стаття 3 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначає, що законодавство про захист економічної конкуренції ґрунтується на нормах, установлених Конституцією України, і складається із цього Закону, законів України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист від недобросовісної конкуренції", інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів. Особливості застосування законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема щодо певних галузей промисловості, можуть бути встановлені виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Отже, цивільне законодавство не є складовою законодавства про захист економічної конкуренції, відносини сторін у цій справі не є цивільно-правовими у розумінні статті 1 Цивільного кодексу України, а тому й неустойка як інститут саме цивільного права до цих відносин не застосовується.

Таким чином, штраф, який накладається Антимонопольним комітетом України та його органами, є видом відповідальності за вчинення правопорушення, а нарахована пеня - способом забезпечення сплати цього штрафу. Зазначені нарахування не пов`язані з невиконанням чи неналежним виконанням грошового зобов`язання або зобов`язання щодо сплати податків і зборів та не є заходами, спрямованими на забезпечення виконання цих зобов`язань.

Закон України "Про Антимонопольний комітет України", не містить норм, які надавали б господарському суду право зменшувати розмір стягуваних штрафу та/або пені (у разі їх правомірного нарахування). До відповідних правовідносин не можуть застосовуватися приписи законодавства, які передбачають право господарського суду у прийнятті рішення зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню.

Зазначене свідчить про те, що зменшити розмір штрафу та пені, що врегульовані статтями 52 та 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції , неможливо, оскільки відносини, пов`язані із притягненням до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом накладення штрафів та їх стягнення у судовому порядку органами Антимонопольного комітету України, не є господарськими (або цивільними) відносинами, бо в даному випадку Відділення не виступає як суб`єкт господарсько-правових (або цивільно-правових) відносин, а реалізує повноваження, встановлені законодавством про захист економічної конкуренції. Таким чином, положення статті 233 Господарського кодексу України щодо зменшення розміру санкцій та статті 551 Цивільного кодексу України щодо зменшення розміру неустойки не можуть бути застосовані.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 236,237,238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Уют Строй" (10024, м.Житомир, вул.Героїв Крут, 64, кв.104; код 38191007) на користь Державного бюджету України (Житомирська міська отг., код ЄДРПОУ: 38035726, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), номер рахунку (ІВАN): UА228999980313090106000006797, код класифікації доходів бюджету: 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції") - штраф у розмірі 68 000,00 грн. , пеню у розмірі 68000,00грн.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Уют Строй" (10024, м.Житомир, вул.Героїв Крут, 64, кв.104; код 38191007) на користь Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (03035, м.Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, 45; код 21602826) - 2102,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 23.03.21

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

2,3 - сторонам (рек. з повідом.)

Дата ухвалення рішення23.03.2021
Оприлюднено25.03.2021

Судовий реєстр по справі —906/42/21

Постанова від 10.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 01.02.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 13.01.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні