ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2020 року Справа № 160/10994/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Юхно І. В.
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою приватного підприємства Аквамар до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
11.09.2020 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов приватного підприємства Аквамар до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України, у якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1568713/35864434 від 18.05.2020, №1568707/35864434 від 18.05.2020, прийняті Головним управлінням Державної податкової служби у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 43145015);
- зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №12 від 24.04.2020, №18 від 30.04.2020 року на суму 85022,70, в т.ч. 14170,45 ПДВ, складені Приватним підприємством Аквамар .
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено наступне:
- позивачем було складено в електронній формі та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 12 від 24.04.2020, № 18 від 30.04.2020;
- 08.05.2020 р. Автоматизовною системою Єдине вікно подання електронних документів ДПС України направлено позивачу квитанцію про зупинення реєстрації податкових накладних № 12 від 24.04.2020, № 18 від 30.04.2020;
- в квитанціях зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- на виконання п.201.16 ПКУ, п.6 та п.11 Порядку №1165, 12.05.2020 позивачем в електронній формі було складено та подано до Шевченківського ДПІ Соборного управління ДПС у Дніпропетровській області повідомлення до кожної податкової накладної щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;
- позивачем у повідомленнях зазначено пояснення, що за договором №31 на поставку товару власного виробництва від 21.01.2019 року у ТОВ Паритет Пак по замовленню закупаються пакети у різноманітному асортименті. Реалізація відбувається на підприємства ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ХЛІБОКОМБІНАТ №11 , ТОВ ХЛІБОЗАВОД №10 , ТОВ ХЛІБОЗАВОД №5 , ПрАТ НІКОПОЛЬСЬКИЙ ХЛІБОКОМБІНАТ ПрАТ ПАВЛОГРАДХЛІБ . Розрахунки з контрагентами ПП Аквамар проводить виключно в безготівковій формі, з постачальником розрахунки проводяться на умові передплати, з покупцями по факту отримання товару. Договори з постачальниками заключено на умовах EXW;
- за результатами розгляду пояснень та копій документів позивача Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових було відмовлено в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, про що прийнято рішення №1568713/35864434 від 18.05.2020 року, № 1568707/35864434 від 18.05.2020;
- Позивачем складено та подано засобами електронного зв`язку скарги на вказані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які згідно з квитанціями №2 18.05.2020 доставлено до Шевченківської ДПІ Соборного управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області;
- проте, протягом 10 календарних днів з дня отримання скарг результати їх розгляду Позивачем отримано не було, у зв`язку з чим 09.06.2020 Позивачем було направлено до ДПС України лист (вих.№21) про надання інформації щодо стану розгляду скарг від 18.05.2020;
- в той же день, засобами електронного зв`язку Позивачем отримано рішення за результатами розгляду скарги від 09.06.2020 №21105/35864434 та №21006/35864434, якими скарги Позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН залишені без змін;
- позивач зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять зазначення документів, необхідних для їх реєстрації;
- позивач вважає, що з огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості;
- на думку позивача, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, які є предметом оскарження у даному позові, не містять чіткого переліку документів, які податковий орган вважав неподаними та яких саме не вистачило для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної;
- крім цього, позивач вказує, що рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прийняті Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було прийнято з порушенням законодавчо встановлених строків їх прийняття;
- також Відповідачем 1 було зареєстровані податкові накладні, складені Позивачем щодо аналогічних операцій постачання на адресу тих самих контрагентів з тими самими кодами товару, що свідчить про неоднаковий підхід до розгляду поданих документів та порушує принцип правової визначеності;
- таким чином, ПП Аквамар вважає рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №1568713/35864434 від 18.05.2020 року, № 1568707/35864434 від 18.05.2020 винесено неправомірно, у зв`язку з чим вони підлягають скасуванню;
- належним та ефективним способом порушеного права Позивача, на його думку, є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2020 року адміністративний позов приватного підприємства Аквамар до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України, залишено без руху.
19.10.2020 на виконання вищевказаної ухвали від позивача до суду надійшли докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, та документ, що підтверджує сплату судового збору.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Про відкриття спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) сторони повідомленні відповідно до приписів Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що підтверджується матеріалами справи.
18.12.2020 на електронну адресу та 23.12.2020 засобами поштового зв`язку до суду надійшов відзив на позов від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, з огляду на наступне:
- за результатами розгляду Комісією ГУ ДФС у Дніпропетровській області документів та пояснень, наданих платником податків, по податковим накладним № 12 від 24.04.2020, № 18 від 30.04.2020 про відмову у реєстрації податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів щодо придбання товару, а саме видаткових накладних. Окрім того, не надано акти звірки, а також регістри бухгалтерського обліку;
- ПП Аквамар за рішенням Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, 07.02.2020 включено до переліку ризикових платників податку, як такого, що відповідає критеріям ризиковості (Протокол №07.02.2020 №9) та 10.08.2020 виключено з переліку ризикових платників податку (Протокол №10.08.2020 №388);
- відповідно до п.10 та п.11 Наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 Про затвердження порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН , який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 №1245/34216 Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на підставі надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства прийняте Рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних;
- щодо вимоги Позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №12 від 24.04.2020 та №18 від 30.04.2020, відповідач зазначає, що така вимога є похідною вимогою до ДПС України від вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.28 Порядку №1165;
- з огляду на викладене, ГУ ДПС у Дніпропетровській області вважає вимоги позивача безпідставними та недоведеними, а отже такими, що не підлягають задоволенню.
Ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2020 року разом з копією позовної заяви направлено на офіційні адреси, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Державною податковою службою України копію ухвали разом з копією позовної заяви отримано 16.11.2020. Отже строк на надання відзиву встановлено до 01 грудня 2020 включно.
Виходячи з вищевикладеного, правом на надання відзиву на позовну заяву Державна податкова служба України не скористалась.
Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Отже виходячи з вищенаведеного судом вирішено проводити розгляд справи за наявними матеріалами
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
ПП Аквамар (код ЄДРПОУ 35864434) зареєстроване у якості юридичної особи 06.05.2008, перебуває на обліку у Державній податковій інспекції у Шевченківській ДПІ Соборного управління Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності позивача є: Код КВЕД 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 96.09 Надання інших індивідуальних послуг, н. в. і. у.; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
21.01.2019 між ПП Аквамар ( Покупець ) та ТОВ Паритет Пак ( Постачальник ) укладено договір №31 на поставку товару власного виробництва (далі по тексту - договір № 31.
Згідно п. 1.1. даного договору, постачальник зобов`язується, поставити і передавати у власність Покупця партії полімерної продукції або полімерної продукції з нанесенням на неї графічного та тестового зображення, відповідно до погодження Сторонами Специфікації (зразок додаток №1, які є невід`ємною частиною цього Договору).
Відповідно до пункту 5.1 Договору №31 (з урахуванням додаткової угоди № 1 від 21.01.2019), постачання Товару здійснюється за рахунок Постачальника до пунктів розвантаження Товару, які розташовані за адресами: м. Дніпро, вул. Варварівська, 28; м. Дніпро, вул. Ростовська, 141; м. Новомосковськ, вул. Микити Головка, 7. Конкретну адресу, на яку буде доставлятись Товар, Покупець повідомляє Постачальника за допомогою телефонного зв`язку, перед випискою товаро-супровідних документів Постачальником на відповідну партію Товару.
Згідно з пунктом 5.2 Договору №31, моментом фактичної передачі Товару вважається дата, зазначена у видатковій та/або товарно - транспортній накладній Постачальника.
Крім того, ПП Аквамар (Постачальником) укладено Договір поставки № 06-16 від 26.04.2016 з ТОВ Дніпровський Хлібокомбінат №11 (код ЄДРПОУ 38598916) (Покупцем) на наступне постачання продукції, придбаної у ТОВ Паритет Пак .
Пунктом 1.1 Договору поставки № 06-16 від 26.04.2016 встановлено, що Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупцеві товар (партію товару) у відповідному асортименті, кількості, якості та по цінам, в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити товар.
За цим Договором найменування товару, його якість, конкретні строки поставки та ціна визначається Специфікацією. Специфікація (Специфікації) є невід`ємною частиною договору, у разі її підписання уповноваженими представниками Сторін та скріплення печатками.
При цьому, суд звертає увагу, що Специфікації до Договору поставки № 06-16 від 26.04.2016 позивачем до матеріалів справи надано не було.
24.04.2020, відповідно до умов Договору поставки № 06-16 від 26.04.2016, Позивачем на користь ТОВ Дніпровський Хлібокомбінат № 11 було здійснено поставку наступної продукції:
- Пакети СРР: 230*460 +30кл. відрив. /25мкм/ Батон Богатирський , на кл. з 4 отвор. у кількості 60,8 тис. шт.
Поставка відбулася силами перевізника ТОВ Паритет Пак за маршрутом: м. Дніпро, вул. Малогвардійська, 13а - м. Новомосковськ, вул. Микити Головка, 7 (вантажоодержувач ТОВ Дніпровський Хлібокомбінат № 11 через ПП Аквамар ).
Вказані обставини підтверджуються видатковою накладною № 54 від 24.04.2020 та товарно - транспортною накладною № ТТН-m106 від 24.04.2020.
Дану продукцію було попередньо придбано Позивачем у ТОВ Паритет Пак , що підтверджується видатковою накладною № РН-0000531 від 24.04.2020 та рахунком-фактурою № СФ-0000591 від 24.04.2020.
30.04.2020 Позивачем на користь ТОВ Дніпровський Хлібокомбінат № 11 було здійснено поставки наступної продукції, а саме:
- Пакети СРР: 230*440 +35кл. /25мкм/ Хліб Хуторський , нарізний, на кл. з 4 отвор. у кількості 30.0 тис. шт.;
- Пакети СРР: 200*440 +35кл. /25мкм/ Хліб Баварський , нарізаний, на кл. з 4 отвор. у кількості 45.1 тис. шт.;
- Пакети СРР: 200*290 +35кл. (25мкм) Хліб Січеславський , нарізаний, половинка на кліпсах з 4 отвор. у кількості 61,6 тис. шт.;
- Пакети СРР: 190*380 +40дно+30кл. (25мкм) Батон Дорожний різаний , на кл. з отвор. у кількості 46,9 тис. шт.
Поставка відбулася силами перевізника ТОВ Паритет Пак за маршрутом: м. Дніпро, вул. Малогвардійська, 13а; м. Новомосковськ, вул. Микити Головка, 7 (вантажоодержувач ТОВ Дніпровський Хлібокомбінат № 11 через ПП Аквамар ).
Вказані обставини підтверджуються видатковою накладною № 60 від 30.04.2020 та товарно - транспортною накладною № ТТН- m115 від 30.04.2020.
Дану продукцію було попередньо придбано Позивачем у ТОВ Паритет Пак , що підтверджується видатковими накладними № РН-0000567 від 30.04.2020, № РН-0000565 від 30.04.2020, № РН-0000566 від 30.04.2020 та рахунками-фактурами № СФ-0000632 від 29.04.2020, № СФ-0000056 від 15.01.2020,№ СФ-0000631 від 29.04.2020.
На виконання вимог ст. 201 Податкового кодексу України ПП Аквамар було складено та подано податкові накладні, а саме №12 від 12.04.2020 на суму 40 128,00 грн, в т.ч. 6 688,00 грн ПДВ; №18 від 30.04.2020 на суму 85 022,70 грн, в т.ч. 14 170,45 грн та здійснено дії щодо реєстрації даної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В подальшому, позивачем було отримано квитанцію про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2020, у зв`язку з тим, що Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, з метою належної реєстрації податкових накладних №12 від 12.04.2020, №18 від 30.04.2020, ПП Аквамар 12.05.2020 відправлено через Єдине вікно подання електронних документів ДФС України повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.05.2020 №12 та №13 наступного змісту: За договором №31 на поставку товару власного виробництва від 21 січня 2019 року у ТОВ Паритет Пак по замовленню закупаються пакети у різноманітному асортименті. Реалізація відбувається на підприємства ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ХЛІБОКОМБІНАТ №11 . Розрахунки з контрагентами ПП Аквамар проводить виключно в безготівковій формі, з постачальником розрахунки проводяться на умові передплати, з покупцями по факту отримання товару. Договори з постачальниками заключено на умовах EXW. Відправка товар… .Також, позивачем надані документи на підтвердження реальності та правомірності здійснення операцій.
Проте, позивачем було отримано рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1568713/35864434 від 18.05.2020 року, № 1568707/35864434 від 18.05.2020, в яких зазначено про відмову у реєстрації накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з причин не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/ інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погодившись із вказаними рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, 18.05.2020 ПП Аквамар було направлено скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накаладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується наявними у матеріалах справи копіями скарг та квитанцій №2.
У скаргах позивачем було зазначено, що ПП Аквамар купує пакети п/е у ТОВ Паритет Пак (код ЄДРПОУ 32952480), для подальшого продажу виключно на хлібзаводи Дніпропетровської області. Підприємства з якими співпрацює ПП Аквамар є виробниками, інколи може закупити плівку, картонні коробки для зручного транспортування різноманітних пакетів. За договором №31 на поставку товару власного виробництва від 21.01.2019 року у ТОВ Паритет Пак по замовленню закупаються пакети у різноманітному асортименті. Реалізація відбувається на підприємства ТОВ ДНІПРОВСЬКИЙ ХЛІБОКОМБІНАТ №11 , ТОВ ХЛІБОЗАВОД №10 , ТОВ ХЛІБОЗАВОД №5 , ПрАТ НІКОПОЛЬСЬКИЙ ХЛІБОКОМБІНАТ ПрАТ ПАВЛОГРАДХЛІБ . Договір з постачальником заключено на умовах EXW. Товар відправляє постачальник через Нову Пошту безпосередньо на хлібокомбінати. Складських приміщень ПП Аквамар не має, товар отримується та продається в один і той же дань. До скарг були надані доку менти на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
09.06.2020 Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №21105/35864434/2 та №21006/35864434, яким рішення скарги позивача залишено без задоволення та рішення регіональної комісії без змін. Зазначена обставина не спростована відповідачами.
Вказаний спір виник через незгоду позивача з рішенням контролюючого органу про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №12 від 12.04.2020 на суму 40 128,00 грн, в т.ч. 6 688,00 грн ПДВ; №18 від 30.04.2020 на суму 85 022,70 грн, в т.ч. 14 170,45 грн, у зв`язку з чим він звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, суд вважає за необхідне зазначити, що під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - Податковий кодекс України) передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Таким чином, після оформлення документів, що засвідчує факт поставки товару, у ПП Аквамар виникло визначене законом право на складання податкових накладних №12 від 12.04.2020, №18 від 30.04.2020.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (даліквитанція).
Згідно з положеннями підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Пунктом 1 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого 13.06.2017 № 566 (далі - Порядок роботи комісій) передбачено, що цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов`язки її членів.
За приписами пункту 2 Порядку роботи комісій, визначено, що комісія є постійно діючим колегіальним органом при ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації . Як зазначено у пункті 3 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі - Порядок №1165).
У пункті 2 Порядку №1165 надано визначення таких термінів:
автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або »б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або »б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до пункту 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку.
За положеннями пунктів 4, 5 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3). Як встановлено пунктом 6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 25, 26 Порядку №1165 визначено, що комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок №520) встановлено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку №520).
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 від 11 грудня 2019 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Аналізуючи вказані вище норми, можна дійти висновку про те, що, контролюючі органи зобов`язані, у разі зупинення реєстрації ПН/РК, у Квитанції зазначати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, як свідчить зміст копії квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №12 від 12.04.2020 на суму 40 128,00 грн, в т.ч. 6 688,00 грн ПДВ; №18 від 30.04.2020 на суму 85 022,70 грн, в т.ч. 14 170,45 грн, вказані квитанції не містять зазначення конкретного виду критерію, який встановлений п.11 Порядку №1165 із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, відповідно до якого позивача віднесено до ризикових платників.
За викладених обставин, суд приходить до висновку, що зупинення контролюючим органом реєстрації податкових накладних №12 від 12.04.2020 на суму 40 128,00 грн, в т.ч. 6 688,00 грн ПДВ; №18 від 30.04.2020 на суму 85 022,70 грн, в т.ч. 14 170,45 грн у ЄРПН є безпідставним та таким, що не відповідає вимогам вищенаведеного податкового законодавства, суперечить вказаним нормам з урахуванням того, що, зупиняючи реєстрацію вказаних податкових накладних, контролюючий орган не зазначив обов`язкових конкретних відомостей, визначених п.11 Порядку №1165.
Як вбачається з оскаржуваних рішень податковим органом не вказано підстави для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №12 від 12.04.2020 на суму 40 128,00 грн, в т.ч. 6 688,00 грн ПДВ; №18 від 30.04.2020 на суму 85 022,70 грн, в т.ч. 14 170,45 грн.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом встановлено, що оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчить про їх необґрунтованість і протиправність.
Під час розгляду справи ГУ ДПС у Дніпропетровській області, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття оскаржуваних рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до пункту 56.2 статті 56 Податкового кодексу України у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
Скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим (пп.56.23.3 п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 також затверджений Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).
Пунктом 12 Порядку розгляду скарги передбачено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Згідно з п.14 Порядку розгляду скарги за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3).
Якщо рішення щодо скарги не надсилається платнику податку протягом строку, визначеного пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (п.16 Порядку розгляду скарги).
Як встановлено під час судового розгляду, скарги на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних від 18.05.2020 року № 1568713/35864434 та № 1568707/35864434 отримана адресатом 18.05.2020, тобто такі скарги повинні були розглянуті до 28.05.2020 (включно), проте рішення про результати розгляду скарг №21105/35864434 та №21006/35864434 прийнято контролюючим органом лише 09.06.2020.
Таким чином, відповідачем 2 порушено строки розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, визначені п.56.23 ст.56 Податкового кодексу України, у зв`язку з чим скарги ПП Аквамар від 18.05.2020 року вважаються повністю задоволеними на користь платника податку з 29.05.2020 року.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України провести реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих товариством, суд виходить з наступного.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд зобов`язує відповідача-2 зареєструвати спірні податкові накладні ПП Аквамар , датою їх фактичного отримання.
Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18.
Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Статтею 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Враховуючи вищезазначені обставини, суд приходить до висновку про неправомірність оскаржуваних рішень відповідача-1 та необхідність зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні №12 від 12.04.2020, №18 від 30.04.2020.
Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з частинами першої та четвертої статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до приписів статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 77 КАС України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Частиною 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи вбачається, що за подання вказаного адміністративного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4 204,00 грн.
Отже, оскільки позовну заяву задоволено у повному обсязі, сплачений судовий збір в сумі 4 204,00 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Керуючись статтями 9, 73-77, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов приватного підприємства Аквамар (місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Чкалова, буд.5, кв.8; код ЄДРПОУ 35864434) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а; код ЄДРПОУ 43145015) та Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, пл. Львівська, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1568713/35864434 від 18.05.2020 року, №1568707/35864434 від 18.05.2020 року, прийняті Головним управлінням Державної податкової служби у Дніпропетровській області.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №12 від 24.04.2020 року, №18 від 30.04.2020 року на суму 85022,70, в т.ч. 14170,45 ПДВ, складені Приватним підприємством Аквамар .
Стягнути на користь приватного підприємства Аквамар .за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 102, грн (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Стягнути на користь приватного підприємства Аквамар .за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 102, грн (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
На підставі положень статті 297 КАС України апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.
Суддя І.В. Юхно
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2020 |
Оприлюднено | 26.03.2021 |
Номер документу | 95744544 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні