ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
24 березня 2021 року м. Дніпросправа № 160/7687/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Прокопчук Т.С., Кругового О.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 р. (суддя Верба І.О.) в адміністративній справі №160/7687/20 за позовом Фермерського господарства "КАРАТ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "КАРАТ" звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 28.05.2020 № 1588307/30093953 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 11.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 11.05.2020, що складена Фермерським господарством «Карат» , датою її фактичного отримання.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначав, що відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України ФГ «Карат» було складено податкову накладну № 2 від 11.05.2020 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем направлені пояснення із копіями документів, які повністю підтверджували здійснення господарської операції, проте, відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.
Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, скаржник просить скасувати оскаржене рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Скаржник вказує, що реєстрацію податкової накладної позивача №2 від 11.05.2020 на загальну суму 168300,06 грн. було зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Після розгляду наданих платником податків пояснень та документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №1588307/30093953 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 11.05.2020 на підставі не надання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні. Зокрема, відсутні первинні документи та пояснення щодо зберігання, придбання насіння, добрива, палива. Транспортування до покупця відбувалось за рахунок постачальника - перевізник ФГ Орбіта - відсутній договір. Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №1588307/30093953 від 28.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 11.05.2020 прийнято відповідно до пунктів 10, 11 наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 Про затвердження порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних . У зв`язку з наведеним, на думку скаржника, судом першої інстанції не надано належної оцінки вказаним нормам законодавства, що призвело до невірного їх застосування та неправильного вирішення справи по суті.
Позивач надіслав до суду письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача, у якому просить суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Позивач зазначає, що висновки суду першої інстанції є цілком обґрунтованими, законними та такими що прийняті на підставі повного дослідження наявних у справі доказів та призвели до прийняття законного та обґрунтованого рішення.
Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено, що 16.05.2019 між ФГ «Карат» (контрагент) та ТОВ «Катеринопільський елеватор» (МХП) укладено договір поставки сільськогосподарської продукції № 17170/к, відповідно до умовах якого Контрагент, відповідно до попередньої домовленості з МХП зобов`язується передати (поставити) МХП у власність сільськогосподарську продукцію, а саме соняшник власного виробництва (товар), а МХП зобов`язується прийняти товар і у визначений строк сплатити його вартість.
19.05.2020 СФГ ФГ «Карат» подано на реєстрацію податкову накладну від 11.05.2020 № 2 складену на адресу ТОВ «Катеринопільський елеватор» , за номенклатурою товарів/послуг продавця: соняшник (код товару згідно УКТ ЗЕД 120600), кількість 15,3 т, обсяги постачання без урахування ПДВ 140 250,05 грн, сума ПДВ 28 050,01 грн.
Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 11.05.2020 № 2 надійшла 19.05.2020 о 14:04:04 та зареєстрована за № 9110456807, результат обробки: документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 11.05.2020 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник « D» = 15.8990%, « P» = 0.
22.05.2020 платником податків направлено Повідомлення від 19.05.2020 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, по податковій накладній від 11.05.2020 № 2 на обсяг постачання без урахування ПДВ 140 250,05 грн, ПДВ 25 050,01 грн, отримувач (покупець) ТОВ «Катеринопільський елеватор» , із поясненнями: для розблокування податкової накладної надаємо всі необхідні документи.
До повідомлення додано наступні документи: податкову накладну від 11.05.2020 № 2; квитанцію від 19.05.2020 № 1 по податковій накладній; договір поставки сільськогосподарської продукції від 16.05.2019 № 17170/к; статут ТОВ «Катеринопільський елеватор» ; свідоцтво платника податку ТОВ «Катеринопільський елеватор» від 27.07.2004 № 32392796; довіреність від 24.05.2019 б/н; довідку від 19.03.2019 № 31436/10/04-36-53-43 ФГ «Карат» від 16.05.2019 б/н; державний акт на право постійного користування землею від 02.06.1998 № 2-2/23; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.12.2016 № НВ-1204248132016; податкову декларацію 4 групи від 19.02.2019; квитанцію по податковій накладній від 19.02.2019 № 2; податкову декларацію 4 групи від 17.02.2020; квитанцію по податковій накладній від 17.02.2020 № 2; звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2020 № 29-сг; квитанцію до 29-сг від 04.12.2019 № 9003442434; Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форма 20-ОПП; квитанцію до 20-ОПП № 904256897; ТТН від 11.03.2020 № 115; видаткову накладну від 11.05.2020 № 2; квитанцію до видаткової накладної від 19.05.2020 б/н; платіжне доручення від 13.05.2020 № 1465400117; реєстр від 11.05.2020 б/н.
Відповідно до квитанції № 1 документи доставлено до ДПС України, документ збережено на центральному рівні, документ доставлено 22.05.2020 о 01:13:48.
Згідно квитанції №2 документи доставлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Дніпровсько-Новомосковське управління, Синельниківська ДПІ (Синельниківський район), документ доставлено 22.05.2020 о 01:13:48, реєстраційний № 9113082552, повідомлення від 19.05.2020 № 1 прийнято до розгляду.
28.05.2020 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 1588307/30093953 про відмову у реєстрації податкової накладної від 11.05.2020 № 2 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
29.05.2020 ФГ «Карат» подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, яку рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2020 № 22949/30093953/2 залишено без задоволення, рішення комісії від 28.05.2020 № 1588307/30093953 залишено без змін.
Не погодившись із рішенням від 28.05.2020 № 1588307/30093953 ФГ «Карат» оскаржило його в судовому порядку.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, оскільки у надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН; відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач не вказав, які документи не були подані платником податків.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до положень пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації. Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", ;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних встановлено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.05.2020 №1588307/30093953 позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 у зв`язку із ненаданням документів щодо постачання/придбання товарів/ослуг, зберігання і транспортування.
Верховний Суд у постанові від 22 квітня 2019 р. у справі №2040/5445/18 зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження є обставини, за яких відповідач вчинив дії по зупиненню реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Як вбачається зі змісту спірного рішення, відповідачем не зазначено, відсутність яких саме документів унеможливлює реєстрацію податкової накладної. Крім того, сукупність первинних документів, наданих позивачем, на думку колегії суддів, не дають підстав для сумніву щодо факту поставки соняшника за договором №17170/к від 16 травня 2019 р. Відповідачем, у свою чергу, не надано належного обґрунтування підстави зупинення реєстрації податкової накладної №2 від 11.05.2020.
Зважаючи на те, що доводи апеляційної інстанції висновки суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування оскарженого рішення суду, передбачені статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 р. в адміністративній справі №160/7687/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 24 березня 2021 р. і касаційному оскарженню не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя А.В. Шлай
суддя Т.С. Прокопчук
суддя О.О. Круговий
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2021 |
Оприлюднено | 29.03.2021 |
Номер документу | 95778247 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні