Рішення
від 25.03.2021 по справі 320/1936/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 березня 2021 року № 320/1936/20

Суддя Київського окружного адміністративного суду Панченко Н.Д., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження у місті Києві адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Закладу дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

до Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (04071, м. Київ, вул. Межигірська, 8) з позовом до Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Київської області (07700, Київська обл., м. Яготин, пров. Шмідта, 1), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 24891937) за адресою: Київська обл., м. Яготин, пров. Шмідта, 1, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 19.12.2019 № 295.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що під час проведення перевірки було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в Акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб, у зв`язку з чим суб`єктом господарювання недотриманні вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Ухвалою суду від 10 березня 2020 року відкрито загальне позовне провадження по справі та призначено підготовче засідання на 23 березня 2020 року і запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати відзив на позовну заяву.

Ухвалою від 23 березня 2020 року судом було продовжено строк проведення підготовчого провадження по справі на 30 календарних днів та оголошено перерву в підготовчому засіданні на 05 травня 2020 року, після чого розгляд справи не одноразово відкладався.

01 червня 2020 року через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов відповідно до якого відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки зазначена частина порушень була усунута, а також відповідач зазначив, що ним прикладається максимум зусиль щодо усунення виявлених порушень під час перевірки.

Ухвалою від 02 липня 2020 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 23 липня 2020 року, після чого розгляд справи неодноразово відкладався.

В судове засідання, що призначене було на 04 вересня 2020 року учасники справи не з`явились, про час, дату та місце розгляду справи були повідомленні належним чином, водночас від представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області надійшло клопотання про здійснення розгляду справи в порядку письмового провадження, від представника відповідача до суду ніяких клопотань не надходило.

У зв`язку із наявністю клопотання про здійснення розгляду справи за відсутності представника позивача, неявки інших учасників процесу судом прийнято рішення про розгляд даної справи у письмовому провадженні на підставі наявних у суду матеріалів.

Ухвалою від 25.03.2021 судом було замінено відповідача Дошкільний навчальний заклад (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 24891937) на належного відповідача по даній справі Заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради (код ЄДРПОУ 24891937).

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради (до 03.02.2021 Дошкільний навчальний заклад (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Київської області) відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань є юридичною особою за кодом ЄДРПОУ 24891937, місцезнаходження 07700, Київська обл., Яготинський район, м. Яготин, пров. Шмідта 1.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області від 13 грудня 2019 року № 1355 було проведено позапланову перевірку додержання та виконання відповідачем законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки з 18.12.2019 по 19.12.2019, за адресою: Київська обл., Яготинський район, м. Яготин, пров. Шмідта 1 (а.с.29-30).

13 грудня 2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області було видане посвідчення на проведення позапланової перевірки щодо додержання (виконання) вимог нормативно - правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради за адресою: Київська обл., Яготинський район, м. Яготин, пров. Шмідта 1. Копія посвідчення було вручено в.о. завідуючої Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Стукаленко Т.М., 18.12.2019 (а.с.33)

На підставі проведеної перевірки позивачем було складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 295 від 19 грудня 2019 року у якому зафіксовані наступні порушення: 1) пожежні кран-комплекти не справні і не доступні для використання, а також пожежні кран-комплекти не піддавалися технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, що проводиться не рідше одного разу на рік; 2) пожежні кран-комплекти не укомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля; 3) пожежні плоскоскладальні рукава утримуються не приєднаними до крана та ствола і не розгортаються та згортаються наново не рідше одного разу на шість місяців (рукава засохші); 4) дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблялися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 5) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 6) не проведений ремонт захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; 7) не доукомплектовані пожежні щити згідно норм, а саме: вогнегасники - 3 шт.; 8) на об`єкті на видимих місцях не вивішені розроблені та затверджені керівником інструкції, що визначають дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників; 9) висота та ширина дверей зовнішнього евакуаційного виходу на першому поверсі менше нормованого значення, а саме: висота менше 2 м..; ширина менше 80 см.; одне полотно двох двостулкових дверей в приміщенні музичного залу та спальних кімнат менше нормованого значення, а саме: менше 80 см.; 10) двері коридору на першому та другому поверхах, двері сходових кліток не обладнані пристроями для само зачинення; 11) зовнішні евакуаційні двері замикаються на ключ та не обладнані засувками; 12) не надано сертифікати випробувань на димоутворювальну здатність та відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2 лінолеуму який розміщений на підлозі в коридорі; 13) одна сторона стаціонарних зовнішніх пожежних сходів не прикріплена до сходової площадки; 14) вимикачі, перемикачі встановлені не на не горючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра; 15) допускається експлуатація тимчасових електричних мереж; 16) не забезпечена безпечна відстань від ізольованих проводів прокладених відкрито, до горючих основ (конструкцій, деталей) яка повинна бути не менше 1 метра; 17) в підвальному приміщенні допускається експлуатація проводів, без захисної ізоляції; 18) допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи та експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); 19) в приміщенні спортзалу допускається користування пошкодженою розеткою; 20) на шляхах евакуації які ведуть з кімнати відпочинку на зовнішню сходову клітку улаштовані пороги які перешкоджають вільній евакуації людей; 21) будинки та приміщення об`єкта не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; 22) не забезпечено працівників об`єкта засобами індивідуального захисту; 23) не пройдено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; 24) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; 25) приміщення об`єкту не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, а саме: бочками з водою; 26) пожежний інвентар, а саме сокира використовується для господарських, та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням або навчанням протипожежних формувань; 27) територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ; 28) вогнегасники, які експлуатуються на об`єкті не мають облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації та один вогнегасник не має пломби на пристрої ручного пуску; 29) на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим; 30) у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги; 31) відсутні таблички позначення та покажчик маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту; 32) захисна споруда цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння не забезпечена; 33) захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана; 34) стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання; 35) технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання; 36) експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; 37) комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані; 38) системи водопостачання і каналізації захисної споруди знаходяться у не справному стані та не захищені від корозії; 39) інженерні комунікації захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення; 40) ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо не забезпечено; 41) формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; 42) захисна споруда необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, не забезпечена; 43) лікарськими засобами та медичними виробами захисна споруда не забезпечена; 44) перевірка системи вентиляції (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття) не проводиться щорічно; 45) перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, не проводиться; 46) перевірка та обслуговування систем каналізації (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття) не проводиться щорічно; 47) технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово - попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться (а.с. 45-54).

Зазначений акт був отриманий особисто в.о. завідуючої Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради ОСОБА_1 , 19.12.2019 (а.с. 54 зворотній бік).

Крім того, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з 03.03.2021 по 09.03.2021 було проведено позапланову перевірку відповідача щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

На підставі проведеної перевірки позивачем було складено акт № 32 від 09.03.2021 в якому були зафіксовані наступні порушення: 1) пожежні кран-комплекти не справні і не доступні для використання, а також пожежні кран-комплекти не піддавалися технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, що проводиться не рідше одного разу на рік; 2) дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблялися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 3) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 4) не проведений ремонт захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; 5) висота та ширина дверей зовнішнього евакуаційного виходу на першому поверсі менше нормованого значення, а саме: висота менше 2 м..; ширина менше 80 см.; 6) не надано сертифікати випробувань на димоутворювальну здатність та відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2 лінолеуму який розміщений на підлозі в коридорі; 7) одна сторона стаціонарних зовнішніх пожежних сходів не прикріплена до сходової площадки; 8) допускається експлуатація тимчасових електричних мереж; 9) будівлю не обладнано пожежною сигналізацією та оповіщенням людей про пожежу із виводом сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження; 10) не пройдено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; 11) захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана; 12) стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання; 13) технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання; 14) експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; 15) комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані; 16) системи водопостачання і каналізації захисної споруди знаходяться у не справному стані та не захищені від корозії; 17) інженерні комунікації захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення; 18) формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; 19) захисна споруда необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, не забезпечена; 20) лікарськими засобами та медичними виробами захисна споруда не забезпечена; 21) перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, не проводиться; 22) технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово - попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться.

Зазначений акт був отриманий особисто директором Закладу дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради ОСОБА_2 09 березня 2021 року.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №877-V).

Частиною 7 ст. 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до положень частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів,

Згідно з ч. 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз наведених правових норм права дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до п.п. 26, 33, 43 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Суд зазначає, що у контексті вищенаведених норм, настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 КЦЗ).

У силу пункту 12 частини 1 статті 67 КЦЗ, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 КЦЗ, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки, та не залежить від виконання (не виконання) вимог припису органу контролю щодо усунення виявлених порушень.

Суд також зазначає, що чинне законодавство не обумовлює імперативно необхідність винесення припису, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки як передумови звернення до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення діяльності об`єкту. Більше того, за змістом частини 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Суд встановив, що позивач в ході проведення позапланової перевірки відповідача, яка проводилась з 18.12.2019 - 19.12.2019 виявив такі порушення: 1) пожежні кран-комплекти не справні і не доступні для використання, а також пожежні кран-комплекти не піддавалися технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, що проводиться не рідше одного разу на рік; 2) пожежні кран-комплекти не укомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля; 3) пожежні плоскоскладальні рукава утримуються не приєднаними до крана та ствола і не розгортаються та згортаються наново не рідше одного разу на шість місяців (рукава засохші); 4) дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблялися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 5) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 6) не проведений ремонт захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; 7) не доукомплектовані пожежні щити згідно норм, а саме: вогнегасники - 3 шт.; 8) на об`єкті на видимих місцях не вивішені розроблені та затверджені керівником інструкції, що визначають дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників; 9) висота та ширина дверей зовнішнього евакуаційного виходу на першому поверсі менше нормованого значення, а саме: висота менше 2 м..; ширина менше 80 см.; одне полотно двох двостулкових дверей в приміщенні музичного залу та спальних кімнат менше нормованого значення, а саме: менше 80 см.; 10) двері коридору на першому та другому поверхах, двері сходових кліток не обладнані пристроями для само зачинення; 11) зовнішні евакуаційні двері замикаються на ключ та не обладнані засувками; 12) не надано сертифікати випробувань на димоутворювальну здатність та відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2 лінолеуму який розміщений на підлозі в коридорі; 13) одна сторона стаціонарних зовнішніх пожежних сходів не прикріплена до сходової площадки; 14) вимикачі, перемикачі встановлені не на не горючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра; 15) допускається експлуатація тимчасових електричних мереж; 16) не забезпечена безпечна відстань від ізольованих проводів прокладених відкрито, до горючих основ (конструкцій, деталей) яка повинна бути не менше 1 метра; 17) в підвальному приміщенні допускається експлуатація проводів, без захисної ізоляції; 18) допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи та експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); 19) в приміщенні спортзалу допускається користування пошкодженою розеткою; 20) на шляхах евакуації які ведуть з кімнати відпочинку на зовнішню сходову клітку улаштовані пороги які перешкоджають вільній евакуації людей; 21) будинки та приміщення об`єкта не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; 22) не забезпечено працівників об`єкта засобами індивідуального захисту; 23) не пройдено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; 24) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; 25) приміщення об`єкту не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, а саме: бочками з водою; 26) пожежний інвентар, а саме сокира використовується для господарських, та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням або навчанням протипожежних формувань; 27) територія об`єкта, а також будинки,споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ; 28) вогнегасники, які експлуатуються на об`єкті не мають облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації та один вогнегасник не має пломби на пристрої ручного пуску; 29) на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим; 30) у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги; 31) відсутні таблички позначення та покажчик маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту; 32) захисна споруда цивільного захисту первинними засобами пожежогасіння не забезпечена; 33) захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана; 34) стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання; 35) технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання; 36) експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; 37) комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані; 38) системи водопостачання і каналізації захисної споруди знаходяться у не справному стані та не захищені від корозії; 39) інженерні комунікації захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення; 40) ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо не забезпечено; 41) формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; 42) захисна споруда необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, не забезпечена; 43) лікарськими засобами та медичними виробами захисна споруда не забезпечена; 44) перевірка системи вентиляції (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття) не проводиться щорічно; 45) перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, не проводиться; 46) перевірка та обслуговування систем каналізації (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття) не проводиться щорічно; 47) технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово - попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться (а.с. 45-54).

З 03 березня 2021 року по 09 березня 2021 року позивачем за заявою відповідача була проведена позапланова перевірка щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої були встановлені наступні порушення: 1) пожежні кран-комплекти не справні і не доступні для використання, а також пожежні кран-комплекти не піддавалися технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, що проводиться не рідше одного разу на рік; 2) дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблялися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 3) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 4) не проведений ремонт захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; 5) висота та ширина дверей зовнішнього евакуаційного виходу на першому поверсі менше нормованого значення, а саме: висота менше 2 м..; ширина менше 80 см.; 6) не надано сертифікати випробувань на димоутворювальну здатність та відповідність групам поширення полум`я РП1, РП2 лінолеуму який розміщений на підлозі в коридорі; 7) одна сторона стаціонарних зовнішніх пожежних сходів не прикріплена до сходової площадки; 8) допускається експлуатація тимчасових електричних мереж; 9) будівлю не обладнано пожежною сигналізацією та оповіщенням людей про пожежу із виводом сигналу на пульт централізованого пожежного спостереження; 10) не пройдено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; 11) захисна споруда цивільного захисту системами пожежної автоматики і сигналізацією не обладнана; 12) стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання; 13) технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання; 14) експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; 15) комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані; 16) системи водопостачання і каналізації захисної споруди знаходяться у не справному стані та не захищені від корозії; 17) інженерні комунікації захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення; 18) формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; 19) захисна споруда необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, не забезпечена; 20) лікарськими засобами та медичними виробами захисна споруда не забезпечена; 21) перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, не проводиться; 22) технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово - попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення не проводяться.

Тобто документальних доказів щодо повного усунення всіх порушень, які були встановленні під час позапланової перевірки станом на час винесення даного рішення відповідачем суду не надано.

Суд вважає, що виявлені порушення є суттєвими та потребують усунення, оскільки може призвести до виникнення надзвичайних ситуацій, не дозволять у випадку виникнення пожежі вчасно її ліквідувати, призведе до стрімкого розвитку та можуть потенційно загрожувати життю та здоров`ю людей.

При цьому суд зазначає, що при обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи об`єкта, суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єкта господарювання і публічними інтересами.

Доводи відповідача стосовно того, що більшість з виявлених позивачем порушень усунуто судом оцінюються критично з огляду на те, що кожне із зазначених порушень навіть саме по собі створює очевидну загрозу життю та здоров`ю людей, а їх сукупність вказує на максимальний ступінь такої загрози, що є неприпустимим і вимагає застосування відповідних заходів реагування.

Також повного усунення всіх виявлених порушень відповідачем не здійснено і порушення, що залишились, є небезпечними для життя і здоров`я людей.

При цьому, суд зазначає, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень.

Такого ж правового висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11.12.2019 у справі №320/7019/18.

З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, мають системний та триваючий характер і фактично не усунуті відповідачем.

Суд також зазначає, що згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 КЦЗ, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Враховуючи характер порушень, виявлених під час проведення перевірки відповідача, які станом на час розгляду даної справи в суді не усунуті, суд дійшов висновку, що вони безумовно пов`язанні з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі.

При цьому, суд зазначає, що при прийнятті вказаного рішення суд враховує що життя та здоров`я людини має бути найвищою цінністю у суспільстві; вказані порушення не є формальними, а стосуються виключно відсутності у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення.

Як передбачає частина 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради Київської області (Закладу дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 1 «Зіронька» Яготинської міської ради, код ЄДРПОУ 24891937) за адресою: Київська обл., м. Яготин, пров. Шмідта, 1, шляхом зобов`язання повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 19.12.2019 № 295.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено та підписано 25.03.2021.

Суддя Панченко Н.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2021
Оприлюднено28.03.2021
Номер документу95810454
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/1936/20

Постанова від 01.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 07.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 07.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 09.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 25.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Рішення від 25.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні