Рішення
від 26.03.2021 по справі 420/12606/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/12606/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М (68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н) до Одеської митниці Державної митної служби України (65000, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21А) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, скасування карток відмов в прийнятті митних декларацій, зобов`язати вирішити питання щодо повернення надмірно сплачених митних платежів,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить визнати протиправним і скасувати рішення Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України від 01.10.2020 року, що плівка кольорова з візерунком з ПВХ з продуктів поліприєднання (адитивної полімеризації), на тканинній однотонній основі, для виготовлення столових скатертин, у рулонах, розміром: 0,18ммХ150смХ17 м -594 рулонів, 0,18ммХ140смХ18м - 175 рулонів, 0,18ммХ137смХ20м - 40 рулонів, всього 809 шт. рулонів, що поставлена на виконання контракту між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) и Star Land Group, FZS. , м. Аджман, OAE (Продавець) № 2020/01/06-1 від 06.01.2020 року Торговельної марки -ХОРС_М, Виробник - GUANGDONG YU TAI INDUSTRIAL CO., LTD; Країна виробництва CN, Коносамент (Bill of lading) № 204514458 від 17.08.2020 року, має код НОМЕР_1 ; визначити, що плівка кольорова з візерунком з ПВХ з продуктів полі приєднання (адитивної полімеризації), на тканинній однотонній основі, для виготовлення столових скатертин, у рулонах, розміром: 0,18ммХ150смХ17 м -594 рулона, 0,18ммХ140смХ18м -175 рулона, 0,18ммХ137смХ20м - 40 рулонів, всього 809 шт. рулонів, що поставлена на виконання контракту між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) и Star Land Group, FZS. , м. Аджман, ОАЕ (Продавець) № 2020/01/06-1 від 06.01.2020 року Торговельної марки -ХОРС_М, Виробник - GUANGDONG YU TAI INDUSTRIAL CO., LTD; Країна виробництва CN, Коносамент (Bill of lading) № 204514458 від 17.08.2020 року, класифікується у товарній групі 3921: ВІДХОДИ, ОБРІЗКИ ТА СКРАП; НАПІВФАБРИКАТИ; ВИРОБИ - Інші полити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси: - інші; скасувати картку відмови Відділу митного оформлення № 4 м/п, Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України від 01.10.2020 року, що надана ТОВ Домас-Хорс-М , на товар, що поставлений на виконання контракту між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) и Star Land Group, FZS. , м. Аджман, ОАЕ (Продавець) № 2020/01/06-1 від 06.01.2020 року Торговельної марки -ХОРС-М, Виробник - GUANGDONG YU TAI INDUSTRIAL CO,, LTD; Країна виробництва CN, Коносамент (Bill of lading) № 204514458 від 17.08.2020 року; скасувати картку відмови Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України від 21.10.2020 року, що надана ТОВ Домас-Хорс-М , на товар, що поставлений на виконання контракту між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) и Star Land Group, FZS. , м. Аджман, ОАЕ (Продавець) № 2020/01/06-1 від 06.01,2020 року Торговельної марки -ХОРС-М, Виробник - GUANGDONG YU TAI INDUSTRIAL CO., LTD; Країна виробництва CN, Коносамент (Bill of lading) № 204514458 від 17.08.2020 року; зобов`язати Одеську митницю Державної митної служби України вирішити питання щодо повернення ТОВ Домас-Хорс-М , Код ЄДРПОУ 33558266 р/р НОМЕР_2 , 68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н надмірно сплачених митних платежів у розмірі 144050,81 грн. (Сто сорок чотири тисячі п`ятдесят грн. 81 коп.).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 24.09.2020 року декларантом ТОВ Домас-Хорс-М до Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України було подано митну декларацію № UA500110/2020/011854, а також інші документи відповідно до Митного кодексу України. 01.10.2020 року головним державним інспектором ВМО № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України Девятияровим Максимом Руслановичем ТОВ Домас-Хорс-М видано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів транспортних засобів комерційного призначення. Окремо позивач зазначає, що рішенням Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України від 01.10.2020 року, встановлено код товару 5903109090. На спростування наведеного позивачем до митного органу був наданий Висновок товарознавчого експертного дослідження № 20-6061, проте відповідачем його не враховано. З метою зменшення збитків, що сталися після відмови митниці у митному оформленні випуску Товару, 21.10.2020 року ТОВ Домас-Хорс-М було вимушено подати митну декларацію у випуску товару UA500110/2020/013726 із зазначенням коду товару 59031090. У зв`язку з чим позивач зазначає, що з вини Одеської митниці ним надмірно сплачено 144050,81 грн. (414112,75 грн. - 270061,94 грн. = 144050,81 грн.), у зв`язку з чим просить задовольнити заявлені позовні вимоги повністю.

Відповідач Державна митна служба України з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву (вхід.№54397/20 від 21.12.2020р.), наголошуючи, зокрема, що рішення про визначення коду товару від 01.10.2020р № КТ-UA50011-0007-2020 за МД від 24.09.2020 № UA500110/2020/011854 приймалось на підставі вимог діючого митного законодавства України та результатів експертизи товару, висновок Одеського управління з питань експертиз та досліджень СЛ Держмитслужби №1420003600-0768 від 30.09.2020. Заявлений декларантом код товару за УКТ ЗЕД 3921 90 60 00. Декларантом класифіковано товар в товарній позиції 3921 УКТ ЗЕЖ, має назву Інші плити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси , та прийнято до уваги зміст Правила 1 ОПІ, що існує інша товарна позиція, в якій необхідно класифікувати задекларований товар, а саме товарна позиція 5903 назвою Текстильні матеріли, просочені, з покриттям або дубльовані пластмасами, крім матеріалів товарної позиції 5902 . Враховуючи той факт, що товар є тканиною з поліефіру з покриттям полімерним матеріалом (полівінілхлоридом) та повністю відповідає назв товарної позиції 5903 УКТ ЗЕД та вимогам Примітки 2 до Групи 59, митницею прийнято рішення про визначення коду товару від 01.10.2020 №KT-UA50011 0007-2020, яким вказаний товар класифіковано за кодом 5903 10 90 90 УКТ ЗЕД. Відповідач зазначає, що ним правомірно приймалися картки відмови Відділу митного оформлення №4 м/п «Чорноморський» Одеської митниці Держмитслужби від 01.10.2020 року та від 21.10.2020 року. Крім того зазначено, що з урахуванням встановлених невідповідностей, платежі, які підлягають сплаті по коду товару 5903 10 90 90, становлять 105 983, 60 грн. на 24.09.2020 (платежі за МД №UА500110/2020/0011854) становлять 93 093,77 грн), таким чином різниця платежів становить 12 889, 83 грн. 21.10.2020, товар було випущено у вільний обіг на митній території У країни за МД від 21.10.2020 №UА500110/2020/13726.

Ухвалою суду від 23.11.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі №420/12606/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Домас-Хорс -М» до Одеської митниці Державної митної служби України про визнання протиправним і скасування рішення про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, скасування карток відмов митниці в прийнятті митних декларацій, зобов`язати вирішити питання щодо повернення надмірно сплачених митних платежів.

Ухвалою суду від 24 грудня 2020р. розгляд справи №420/12827/20 за позовом №420/12606/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Домас-Хорс -М» до Одеської митниці Державної митної служби України про визнання протиправним і скасування рішення про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, скасування карток відмов митниці в прийнятті митних декларацій, зобов`язати вирішити питання щодо повернення надмірно сплачених митних платежів, вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 03.02.2021р. о 11 год. 00 хв.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2021 року закрито підготовче провадження по справі №420/12606/20, та призначено справу до судового розгляду по суті, на 25.02.2021р. - 11 год. 35 хв.

25.02.2021р. до суду від повноважного представника позивача надійшло клопотання (вхід.№ 9593 /21) щодо розгляду справи без його пучасті.

Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

06.01.2020 року між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) та Star Land Group, FZS. , м. Аджман, OAE (Продавець) було укладено контракт №2020/01/06-1, предметом котрого є - плівка кольорова з візерунком з ПВХ поліз`єднання, на тканій основі для виготовлення столових скатертин, в рулонах розміром 0,18ммХ150смХ17 м (594рул.) та 0,18ммХ140смХ18м (175 рул.) та 0,18ммХ137смХ20м (40рул.) разом 809 рулонів .

Як зазначає позивач, та не спростовується відповідачем, 24.09.2020 року за заявкою ТОВ Домас-Хорс-М проведено фізичний огляд Товару та ОДЕСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВОЮ ПАЛАТОЮ ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ, надано експертний висновок № УТЕ- 986 від 24.09.2020 року, відповідно до якого визначено, що в контейнері № MRKU 7123947 знаходиться Плівка ПВХ на тканинній основі у рулонах розмірами: 0,18ммХ150смХ17 м; 0,18ммХ140смХ18м; 0,18ммХ137смХ20м - має Код за УКТ ЗЕД: 3921906000.

24.09.2020 року декларантом ТОВ Домас-Хорс-М до Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України було подано митну декларацію № UA500О10/2020/011854, а також інші документи відповідно до Митного кодексу України, та надано наступні документи:

Митна декларація у випуску товару UA500110/2020/011854 від 24.09.2020р.;

Сертифікати якості (Certificate of quality) від 22.09.2020р.;

Пакувальний лист (Packing list) від 18 08 2020р.;

Рахунок-фактура (інвойс) (Commercial invoice) С06)200319 від 18.08.2020р.;

Коносамент (Bill of lading) 204514458 від 17.08.2020р.;

Навантажувальний документ (Bordereau) 3947 від 15.09.2020р.;

Декларація про походження товару (Declaration of origin) С06)200319 від 18.08.2020р.;

Зовнішньоекономічний договір (контракт), купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується 2020/01/06-1 від 06.01.2020р.;

Акт зважування 16 804 від 15.09.2020р.;

Експертний висновок ТПП № УТЕ-986 від 24.09.2020р.;

Заява на огляд декларанта 648 від 24.09.2020р.;

Лист ТОВ Домас-Хорс-М 1609від. 16.09.2020.

01.10.2020р. Відділом митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України прийнято рішення про визначення коду товару від 01.10.2020р. № КТ- UA50011-0007-2020 за МД від 24.09.2020 № UA500110/2020/011854, яким визначено код товару 5903109090 замість коду 3921906000.

01.10.2020р. Відділом митного оформлення №4 м/п «Чорноморський» Одеської митниці Держмитслужби прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 01.10.2020 року № UA500110/2020/00097. В якому роз`яснено позивачу, що йому необхідно подати МД з кодом товару згідно УКТЗЕД відповідно до вимог класифікаційного рішення від 01.10.2020р. № КТ- UA50011-0007-2020.

09.10.2020 року за заявою ТОВ Домас-Хорс-М Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз МЮ України складено Висновок товарознавчого експертного дослідження № 20-6061, у якому, серед іншого, зазначено, що відповідно до свідоцтва відповідності від 22.09.2020, надана на дослідження плівка є:

Назва продукту: скатертина в рулонах ПВХ (зворотній бік РЕ);

Виробляється під торгівельною маркою: ХОРС-М

Спосіб виробництва. 100% ПВХ з текстурної поверхнею і набившим малюнком.

Плівка ПВХ товщиною 0.17мм, щільність ПВХ 320 г/м2;

Другий шар: Текстурований поліетилентерефталат (основа з текстурованого ПЕ);

Товщина ПЕ перед пресуванням 0,7 мм, щільність ПЕ 20г/м2 доставляють в рулонах.

Упаковані в поліетиленову плівку .

Висновком встановлено, що у відповідності до УКТЗЕД складеної на підставі Гармонізованої системи описання та кодування товарів, надані зразки товару класифікуються у товарній групі 3921 ВІДХОДИ, ОБРІЗКИ ТА СКРАП; НАПІВФАБРИКАТИ; ВИРОБИ - Інші полити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси: - інші.

21.10.2020 року ТОВ Домас-Хорс-М до Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України було повторно подано МД № UA500110/2020/013726, а також інші документи з урахуванням вимог Митного законодавства України.

21.10.2020 року головним державним інспектором ВМО № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України Дев`ятияровим Максимом Руслановичем, не зважаючи на надані докази класифікації Товару поставленого згідно контракту між ТОВ Домас-Хорс-М , м. Чорноморськ, Україна (Покупець) и Star Land Group, FZS. , м. Аджман, ОАЕ (Продавець) № 2020/01/06-1 від 06.01.2020 року у товарну групу 3921, повторно зазначено посилання на рішення Відділу митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України від 01.10.2020 року, та видано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

21.10.2020 року ТОВ Домас-Хорс-М подано митну декларацію у випуску товару МД №UA500110/2020/013726 із зазначення коду товару 59031090.

21.10.2020, товар випущено у вільний обіг на митній території України за МД від 21.10.2020 №UА500110/2020/13726.

Позивач - ТОВ Домас-Хорс-М , вважаючи визначення коду товару Відділом митного оформлення № 4 м/п Чорноморський Одеської митниці Державної митної служби України, протиправним, звернувся до суду з даною позовною заявою.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 543 Митного кодексу України безпосереднє здійснення державної митної справи покладається на органи доходів і зборів.

Згідно з ч. 1 ст. 546 Митного кодексу України митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на органи доходів і зборів.

Відповідно до норм частин 1-5 ст. 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

Як складний випадок класифікації товару розуміють випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Згідно з ч. 7 ст. 69 Митного кодексу України рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

При цьому, термін класифікація товару міститься в пункті 3 Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1085/21397 (далі - Порядок №650), та розуміється як: визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України Про митний тариф України (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

Також, у пункті 3 розділу І Порядку №650 визначено, що контроль правильності класифікації товарів - це перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.

Згідно з пунктами 1 та 2 розділу ІІІ зазначеного Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні відповідно до ст. 69 МК України, а посадові особи митного поста здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів.

Пунктом 4 розділу ІІІ цього Порядку №650 встановлено, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється, зокрема, шляхом перевірки відповідності:

- відомостей про товар та коду товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу;

- заявленого коду товару відомостям, наведеним у базі даних Класифікаційні рішення програми Інспектор 2006 ЄАІС. При цьому, така відповідність поділяється на три категорії: а) ідентичні товари; б) подібні (аналогічні) товари; в) товари, які не підпадають під вимоги підпунктів а та б абзацу четвертого цього пункту, але мають схожі: характеристики, які є визначальними для класифікації товару; призначення або принцип дії яких є основним для класифікації товару.

У разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Кодексу декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТ ЗЕД. При електронному декларуванні посадова особа ВМП або ПМО чи митного поста за допомогою АСМО створює та передає декларанту або уповноваженій ним особі засвідчене електронним цифровим підписом електронне повідомлення про необхідність подання документів, які підтверджують класифікацію товару (пункт 5 розділу ІІІ Порядку №650).

У разі відмови у наданні декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів чи відомостей посадовою особою митного органу здійснюються митні формальності за наявними документами та відомостями з використанням довідкової інформації. При проведенні цих митних формальностей або підтверджується код товару, або надається відмова в митному оформленні та за наявності достатньої інформації виноситься Рішення (пункт 6 розділу ІІІ Порядку №650).

Згідно з приписами ст.67 Митного кодексу України, українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорїї (десять знаків). Постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2002 року № 1863 затверджено Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності. Відповідно до Порядку ведення УКТ ЗЕД та Гармонізованої системи опису та кодування товарів, Держмитслужба приймає рішення про деталізацію товарів в УКТ ЗЕД понад шестизначний цифровий код, зазначений у Гармонізованій системі опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовуються сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.

Згідно з пунктом "а" ст. 3 Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів, що є частиною національного законодавства, Договірна країна зобов`язується стосовно своєї номенклатури митних тарифів і статистичної номенклатури застосовувати основні правила класифікації для тлумачення Гармонізованої системи, а також усі примітки до розділів, груп і субпозицій і не змінювати обсяг розділів, груп, товарних позицій і субпозицій Гармонізованої системи.

Для забезпечення практичної реалізації Гармонізованої системи опису і кодування товарів 14 червня 1983 року прийнята Міжнародна конвенція про Гармонізовану систему опису та кодування товарів. Статтею 1 Конвенції визначено, що під "Гармонізованою системою опису та кодування товарів" слід розуміти номенклатуру, що включає в себе товарні позиції, субпозиції та цифрові коди, що належать до них, примітки до розділів, груп та субпозицій, а також основні правила класифікації для тлумачення Гармонізованої системи, що дані у додатку до Конвенції. З метою забезпечення належного рівня участі України в міжнародних торговельно-економічних відносинах та наближення нормативно-правової бази України до системи загальновизнаних норм міжнародного права відповідно до Указу Президента України від 17 травня 2002 року № 466/2002 Україна приєдналася до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів.

Крім того, з метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТ ЗЕД в Україні запроваджено пояснення до УКТ ЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2012 і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, що затверджені наказом Державної фіскальної служби України від 09.06.2015 №401.

Відповідно до пунктів 1-4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД додатку до Закону України Про Митний тариф України класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:

1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;

(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

3. У разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.4. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.6. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Варто зауважити, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється, зокрема, шляхом перевірки відповідності відомостей про товар та коду товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог ст. 68 МК України.

Приписами ч.ч. 6, 8 ст.257 Митного кодексу України визначено, що умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється органами доходів і зборів на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів: 1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення; 2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору; 3) відомості про найменування країн відправлення та призначення; 4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери; 5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) найменування країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів; 6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про застосування заходів гарантування їх сплати: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі застосування заходів гарантування їх сплати); 7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови; 8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України; 9) відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу; 10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).

Приписами ч. 1 ст. 68 Митного кодексу України визначено, що ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. ч. 1,2 ст. 69 Митного кодексу України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

Згідно з ч. ч. 4, 7 ст. 69 Митного кодексу України, у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.

Рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

Положеннями ч. 8 ст. 69 Митного кодексу України передбачено, що висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.

У свою чергу, порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений наказом Міністерства фінансів України №650 від 30.05.2012 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 року за №1085/21397 (далі - Порядок №650), визначає порядок роботи відділу митних платежів (далі - ВМП), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО) та митного поста під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття попередніх рішень про класифікацію товарів та рішень про визначення коду товару, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів, а також здійснення оформлення та реєстрації рішень, надання звітності та інші питання роботи ВМП, ПМО, митного поста у напрямі класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД).

Згідно з п. 3 розділу І Порядку №650: класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, передбачених Законом України Про Митний тариф України №584-VII від 19.09.2013 року (далі - Основні правила інтерпретації УКТЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення; контроль правильності класифікації товарів - перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.

Згідно з п.4 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується у товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД визначено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

Згідно з Митним тарифом України, який є Додатком до Закону України Про митний тариф України №674-IX від 4 червня 2020 року, до коду УКТЗЕД 8703 60 90 10 відносяться пластмаси і вироби із них; каучук, резина і вироби із них (Групи 39-40), пластмаси і вироби із них, ВІДХОДИ, ОБРІЗКИ ТА СКРАП; НАПІВФАБРИКАТИ; ВИРОБИ, Інші полити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси, інші, із продуктів поліприєднання (ставка мита 5 %).

Код згідно УКТ ЗЕД 5903 10 90 90: - Двошаровий текстиль матеріал з покриттям пластмасами, гнучкий, не самоклейний, не прозорий, з тисненням та малюнком: 1) шар матеріалу пластифікованоо полівінілхлориду, з мінеральним наповнювачем карбонатом кальцію та мінеральним пігментом діоксидом титану; 2) шар текстильного матеріалу - тканина полотняного переплетення, білого кольору. Волокна з поліефіру (поліетелентерефталату). Повністю покритий полімерним матеріалом з одного боку, покриття видано неозброєним оком. (ставка мита 8%).

Так, судом встановлено, що товаром є плівка кольорова з візерунком з ПВХ поліз`єднання, на тканій основі для виготовлення столових скатертин, в рулонах розміром 0,18ммХ150смХ17 м (594рул.) та 0,18ммХ140смХ18м (175 рул.) та 0,18ммХ137смХ20м (40рул.) разом 809 рулонів.

09.10.2020 року за заявою ТОВ Домас-Хорс-М Одеським науково-дослідним інститутом судових експертиз МЮ України складено Висновок товарознавчого експертного дослідження № 20-6061, у якому, серед іншого,зазначено, що відповідно до свідоцтва відповідності від 22.09.2020, надана на дослідження плівка є:

Назва продукту: скатертина в рулонах ПВХ (зворотній бік РЕ);

Виробляється під торгівельною маркою: ХОРС-М

Спосіб виробництва. 100% ПВХ з текстурної поверхнею і набившим малюнком.

Плівка ПВХ товщиною 0.17мм, щільність ПВХ 320 г/м2;

Другий шар: Текстурований поліетилентерефталат (основа з текстурованого ПЕ);

Товщина ПЕ перед пресуванням 0,7 мм, щільність ПЕ 20г/м2 доставляють в

рулонах.

Упаковані в поліетиленову плівку .

Відповідно до Експертного Висновку Одеської РТПП № УТЕ-986 від 24.09.2020, був визначений код УКТЗЕД товару, який згідно інвойсу та пакувальному листу №006)200319 від 18.09.2020 до контракту № 2020/014/06-1 від 06.01.2020, а саме: плівка ПВХ на тканій основі у рулонах розмірами: 0.18мм*150см*17м; 0.18мм*137см*20м: 3921 90 60 00 .

Класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється згідно з вимогами УКТЗЕД, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи та тих відомостей про товар (найменування, опис, характеристики), які є визначеними для класифікації.

Невід`ємною складовою частиною товарної номенклатури є Основні правила інтерпретації класифікації товарів. Ці правила служать комплексним керівництвом для віднесення до певного класифікаційного угруповання. Таких правил шість. Перші чотири регламентують порядок визначення товарної позиції ( перші чотири знаки коду)б визначають порядок віднесення товару до першої товарної позиції. Шосте правило після того, як визначено товару позицію, і регулює віднесення до відповідних під позиції, категорії та підкатегорії. Застосовуються перші чотири до відповідних під позиції, послідовного, переходячи від Правила 1 до Правилу 2(а), від Правила 2(а) до правилу 2(6) і так далі. Не можна застосувати Правило 3(а) не застосувавши послідовно Правила 1,2(а), 2(6). Лише у випадку неможливості застосування попереднього правила при класифікації товару допускається застосування наступного. Шосте правило може бути застосовано при необхідності визначення угруповання в рамках визначеної товарної позиції. П`яте правило стосується класифікації упаковки, футлярів, тари тощо.

Текст зазначених пояснень завжди повинен розглядатися в суворій відповідності з текстом описом у групувань ТН, із Правилами інтерпретації, а також із примітками до розділів та груп.

Згідно з вимогами ТН класифікація (кодування) товару (виробу) здійснюється наступним чином. Спочатку, згідно з першим правилом Основних правил інтерпретації класифікації товарів визначається відповідна товарна позиція (перші чотири знака товарного коду), в текстовому описі якої описано класифікований товар. При цьому необхідно перевірити, чи не існує відповідна примітка до розділу або групи, яка регламентує класифікацію цього товару. Після визначення відповідної товарної позиції визначаються послідовно під позиція, категорія, текстовий опис яких відповідає товару [6].

Класифікаційна ознака товару-це об`єктивна особливість товару, що її вибирають як основу для впорядкування розподілу товарів за незалежними один від одного підрозділами, або в логічній послідовності і підпорядкованості; класифікація товару-це упорядкований на основі певних ознак розподіл товарів на класи і дрібніші підрозділи, незалежності один від одного, або такі, що перебувають у логічній послідовності і підпорядкованості

Загальні положення до товарної позиції групи 39:

В УКТ ЗЕД термін "пластмаси'' означає матеріали товарних позицій 3901-3914, здатні під час полімеризації або на будь-якій наступній стадії набувати заданої форми під впливом зовнішньої дії ( як правило, температури і тиску, а у разі потреби з використанням розчинника або пластифікатора) та зберігати її після усунення зовнішньої дії, такої як пресування, листя, екструзія, каландрування або іншої.

В УКТ ЗЕД термін "пластмаси" означає також вулканізоване волокно, однак не застосовується до матеріалів, які розглядаються як текстильні в розділі XI. До цієї групи включаються речовини, які називають полімерами, напівпродукти та вироби з них, за умови, що вони не включені Приміткою 2 до цієї групи.

Загальна організація групи 39:

Група поділяється на дві підгрупи. Підгрупа І включає полімери в первинних формах, а підгрупа II - відходи, обрізки та скрап, а також напівфабрикати та готові вироби.

У підгрупі І, що стосується первинних форм, продукти товарних позицій3901-3911 отримують у результатах хімічного синтезу, а продукти товарних позицій 3912 і 3913 або є природними, або утворюються іонообмінні смоли на основі полімерів товарних позицій 3901-3913.

У групі II до товарної позиції 3915 входять відходи, обрізки і скрап пластмас. До товарних позицій 3916 - 3925 входять напівфабрикати або спеціальні вироби з полімерних матеріалів і пластмас. Товарна позиція 3926 є залишковою товарною позицією, до якої входять вироби, ніде не згадані чи нікуди не включені, з полімерних чи інших матеріалів товарних позицій 3901 - 3914. До цієї товарної позиції включаються плити, листи, плівка, стрічки і смужки з пластмас, крім включених до товарних позицій 3918, 3919, або 3920 чи до групи 54. Сюди тому включаються лише пористі продукти або продукти, армовані, шаруваті, на підкладці або аналогічно з`єднані з іншими матеріалами. Для класифікації плит і т.д. з`єднаних з іншими матеріалами дивись загальні положення до цієї групи).

Згідно з Приміткою 10 у товарних позиціях 3920 і 3920 термін плити , листи, плівки, стрічки і смужки означають тільки плити, листи, плівки, стрічки і смужки (крім включених до групи 54) і блоки правильної геометричної форми, включаючи ті, що мають рельєф або поверхню, оброблену інакше, нерозривні або нарізані на прямокутники (включаючи квадрати), але без подальшої обробки (навіть якщо в результаті обробки набувають вигляду готових до використання виробів).

Плити, листи і т. д. з обробленою чи необробленою поверхнею (включаючи квадрати та інші нарізані з них прямокутники), зі шліфованими краями, просвердлені, фрезеровані, із гнучкою крайкою, скручені, обрамлені або інакше оброблені чи нарізані на форми, крім прямокутної (включаючи квадратну), зазвичай розглядаються як вироби товарних позицій 3918, 3919 або 3922 - 3926,

Відповідно до загальних положень до 39 групи:

До цієї групи включаються речовини, які називаються полімерами, напівпродукти та вироби з них, за умови, що вони не включені Приміткою 2 до цієї групи.

Полімери

Полімери складаються з молекул, що характеризуються повторенням одного або кількох типів мономерних ланок.

Полімери можуть утворюватися в результаті реакції між декількома молекулами того ж самого чи різного хімічного складу. Процес, у результаті якого утворюються полімери, називаються полімеризацією. Цей термін означає такі основні типи реакцій.

(1) Поліприєднання (полімеризація приєднання, адитивна полімеризація), в якому окремі молекули з етиленовою не насиченістю реагують з кожною другою шляхом простого приєднання, без утворення води чи інших побічних продуктів, утворюючи полімерний ланцюг, що містить лише вуглець - вулицеві зв`язки, наприклад, утворення поліетилену з етилену чи співполімерів етиленвінілацетату з етилену і вінілацетату. Цей тип полімеризації іноді називається просто полімеризацією або співполімеризацією (сополімеризацією).

Згідно з додатками поясненнями до 39 групи: до цієї товарної позиції включаються плити, листи, плівка, стрічки і смужки з пластмас, крім включених до товарних позицій 3918, 3919 або 3920 чи до групи 54. Сюди тому включаються лише пористі продукти або продукти, армовані, на підкладці або аналогічно з`єднані з іншими матеріалами... .

Відповідно до вищевказаного та в результаті вивчення наданих документів, зовнішнього огляду органолептичним методом, експорт пройшов до висновку: що у відповідності до Української класифікації зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складеної на підставі Гармонізованої системи та кодування товарів. На підставі цієї системи, проведеного дослідження та інформації, що міститься в наданих документах, наданий зразок товару, згідно з УКТЗЕД класифікується у товарній групі 3921:

ВІДХОДИ, ОБРІЗКИ ТА СКРАП; НАПІВФАБРИКАТИ; ВИРОБИ

-Інші полити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси:

- інші ...

На підставі викладеного зроблено висновок, що у відповідності до Української класифікації зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складеної на підставі Гармонізованої системи описання та кодування товарів, Товар класифікується у товарній групі 3921:

ВІДХОДИ, ОБРІЗКИ ТА СКРАП; НАПІВФАБРИКАТИ; ВИРОБИ

-Інші полити, листи, плівки та смуги або стрічки з пластмаси:

- інші ...

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, та зважаючи, що відповідачем жодним належним, достатнім доказом не доведено правомірність прийняття рішення про визначення коду товару 5903109090, суд доходить висновку щодо обгрунтованості позовних вимог ТОВ Домас-Хорс-М , та відповідно наявності підстав для їх задоволення, шляхом визнання протиправними та скасування рішення Одеської митниці Державної митної служби України про визначення коду товару від 01.10.2020 року №КТ-UA500110-0007-2020, та скасування карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Відділу митного оформлення №4 м/п «Чорноморський» Одеської митниці Держмитслужби від 01.10.2020 року, від 21.10.2020 року.

Щодо позовної вимоги ТОВ Домас-Хорс-М про зобов`язання Одеської митниці Державної митної служби України здійснити митне оформлення товару за кодом в УКТ ЗЕД № 3921906000 відповідно митної декларації ТОВ Домас-Хорс-М № UA500110/2020/011854, суд не вбачає підстав для її задоволення, оскільки означені дії є виключною компетенцією митного органу.

Так, У рішеннях по справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії" Європейський суд з прав людини зазначив, що суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою. Згідно Рекомендації Комітету Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Згідно наукового висновку Верховного Суду щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією від 13 квітня 2018 року, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким; дискреційне повноваження надається у спосіб його закріплення в оціночному понятті, відносно-визначеній нормі, альтернативній нормі, нормі із невизначеною гіпотезою. Для позначення дискреційного повноваження законодавець використовує, зокрема, терміни "може", "має право", "за власної ініціативи", "дбає", "забезпечує", "веде діяльність", "встановлює", "визначає", "на свій розсуд". Однак наявність такого терміну у законі не свідчить автоматично про наявність у суб`єкта владних повноважень дискреційного повноваження; подібний термін є приводом для докладного аналізу закону на предмет того, що відповідне повноваження є дійсно дискреційним; при реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог; критеріями судового контролю за реалізацією дискреційних повноважень є: критерії перевірки діяльності публічної адміністрації, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України, зокрема, мета, з якою дискреційне повноваження надано, об`єктивність дослідження доказів у справі, принцип рівності перед законом, безсторонність; публічний інтерес, задля якого дискреційне повноваження реалізується; зміст конституційних прав та свобод особи; якість викладення у дискреційному рішенні доводів, мотивів його прийняття.

У свою чергу, суд наголошує, що він не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.

Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Водночас, з врахуванням позиції Верховного Суду викладеній у постанові від 18.07.18 у справі №826/3520/15, зважаючи на природу та підстави даного спору та враховуючи Науковий висновок щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією, суд вважає за доцільне зазначити, що орган влади, використовуючи дискреційні повноваження, зобов`язаний повно і правильно оцінювати обставини, наявні у справі факти та правильно застосовувати до встановлених фактів чинні правові норми, не допускаючи при цьому зловживання владою у процесі прийняття відповідного рішення, в основі якого мають бути закладені конкретно визначені публічні інтереси. А завданням суду є належний та ефективний контроль відповідності таких дій закону й принципам права задля забезпечення дотримання таким органом прав особи, що звернулася за захистом.

Таким чином, суди не наділені повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України та не вправі підміняти собою держані органи, компетенція яких чітко регламентована чинним законодавством.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що вирішення питання щодо здійснення митного оформлення товару за кодом в УКТ ЗЕД № 3921906000 відповідно митної декларації ТОВ Домас-Хорс-М № UA500110/2020/011854, віднесено до дискреційних повноважень відповідача, а тому суд позбавлений можливості вручатися у дискреційні повноваження відповідача та зобов`язувати його здійснювати митне оформлення поза межами відповідної процедури.

Відносно вимоги позивача щодо зобов`язання Одеської митниці Державної митної служби України вирішити питання про повернення ТОВ Домас-Хорс-М , Код ЄДРПОУ 33558266 р/р НОМЕР_3 , 68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н надмірно сплачених митних платежів у розмірі 144050,81 грн. Сто сорок чотири тисячі п`ятдесят грн. 81 коп.), суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 301 Митного Кодексу України, повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.

Згідно з ч.ч. 4, 7 ст.55 Митного Кодексу України, під час митного оформлення при прийнятті органом доходів і зборів письмового рішення про коригування митної вартості товарів декларант або уповноважена ним особа може здійснити коригування заявленої митної вартості у строк, встановлений частиною 2 статті 263 цього Кодексу.

У випадку незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рішенням органу доходів і зборів про коригування заявленої митної вартості товарів, орган доходів і зборів за зверненням декларанта або уповноваженої ним особи випускає товари, що декларуються, у вільний обіг за умови сплати митних платежів згідно з митною вартістю цих товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та забезпечення сплати різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом або уповноваженою ним особою, та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною органом доходів і зборів, шляхом надання гарантій відповідно до розділу Х цього Кодексу. Строк дії таких гарантій не може перевищувати 90 календарних днів з дня випуску товарів.

Відповідно до п.43.3, п.43.4 ст.43 Податкового кодексу України, обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Відповідно до п.43.5 ст.43 Податкового кодексу України, контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Послідовність та порядок виконання дій посадовими особами митниць Державної фіскальної служби при поверненні суб`єктам господарювання та/або фізичним особам коштів авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів, контроль за справлянням яких здійснюється митницями ДФС, та пені регулюються Порядком повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів, який затверджений наказом Міністерства фінансів України №643 від 18.07.2017 року (далі - Порядок №643)

Згідно з п.п. 1-3 Розділу 3 Порядку №643 повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Таким чином, позивач має право на повернення сплачених податків і зборів у випадку подання відповідної заяви платником про таке повернення до контролюючого органу.

Між тим, позивачем не надано до суду доказів на підтвердження факту звернення з відповідною заявою до контролюючого органу.

Натомість, враховуючи наведене, суд наголошує, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення.

Оскільки, як з`ясовано судом, позивач з відповідною заявою до митного органу не звертався, суд дійшов висновку щодо передчасності заявленої позовної вимоги про зобов`язання Одеської митниці Державної митної служби України вирішити питання щодо повернення ТОВ Домас-Хорс-М , надмірно сплачених митних платежів у розмірі 144050,81 грн., та відповідно відсутності підстав для її задоволення.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно з ч. ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування у спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року (справа РуїзТоріха проти Іспанії ) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М підлягають задоволенню частково, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М (68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н, код ЄДРПОУ 33558266) до Одеської митниці Державної митної служби України (65000, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21А, код ЄДРПОУ 43333459) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, скасування карток відмов в прийнятті митних декларацій, зобов`язати вирішити питання щодо повернення надмірно сплачених митних платежів, - задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Відділу митного оформлення №4 м/п «Чорноморський» Одеської Державної митної служби України про визначення коду товару від 01.10.2020 року №КТ-UA500110-0007-20.

3. Скасувати картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Відділу митного оформлення №4 м/п «Чорноморський» Одеської митниці Держмитслужби від 01.10.2020 року, від 21.10.2020 року

4. У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці Державної митної служби України (65000, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21А, код ЄДРПОУ 43333459) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М (68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н, код ЄДРПОУ 33558266) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 6306 (шість тисяч триста шість)грн.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Домас-Хорс-М (68000, м. Чорноморськ, Одеської області, вул. Олександрійська, 1А/41Н, код ЄДРПОУ 33558266) до Одеської митниці Державної митної служби України (65000, м. Одеса, вул. Івана та Юрія Лип, 21А, код ЄДРПОУ 43333459) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару, скасування карток відмов в прийнятті митних декларацій, зобов`язати вирішити питання щодо повернення надмірно сплачених митних платежів, - задовольнити частко

26.03.21

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2021
Оприлюднено28.03.2021
Номер документу95811564
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/12606/20

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 03.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Рішення від 26.03.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 26.03.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні