ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 березня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/1383/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Магальської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. Магальська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (далі - позивач або виборча комісія) звернулась до суду з позовом до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Магальської сільської ради від 22.03.2021 року №12-4/21 Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради ;
- зобов`язати Магальську сільську раду виділити фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8 в сумі 200 (двісті) тисяч гривень.
1.2. Ухвалою суду від 26.03.2021 року відкрите спрощене позовне провадження та призначено розгляд справи по суті на 27.03.2021 року.
1.3. 27.03.2021 року від представника позивача надійшла заява про розгляд справи в порядку письмового провадження, за наявними у ній матеріалами. Представник відповідача до суду не з`явився, хоча про день, час та місце слухання справи по суті був повідомлений належним чином.
Відповідно до частини 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
У зв`язку із наведеним, суд визнав за можливе розглянути та вирішити цю справу в порядку письмового провадження, за наявними у ній матеріалами.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2.1. 22.03.2021 року Магальською сільською радою Чернівецького району Чернівецької області прийнято рішення, згідно пункт 1 якого відмовлено у виділенні фінансування Магальській територіальній виборчій комісії проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради.
2.2. Зазначене рішення відповідача позивач вважає протиправним, що і обумовило звернення до суду з цим позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
3.1. Відповідно до змісту позову, представник позивача позовні вимоги обґрунтовує наступним.
3.2. Постановою Магальської сільської територіальної виборчої комісії від 03 грудня 2020 року №29 «Про призначення проміжних виборів депутата Магальської сільської ради Магальської ОТГ Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8» призначено на неділю, 28 березня 2021 року, проміжні вибори депутата Магальської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №8. Призначення виборів відповідно до вищевказаної постанови здійснено виборчою комісією у зв`язку з тим, що відповідно до заяви депутата Магальської сільської ради 8-го скликання ОСОБА_1 від 24.11.2020 року та рішення Магальської сільської ради від 24.11.2020 року №9-1/20 «Про дострокове припинення повноважень депутата сільської ради» достроково припинено повноваження депутата від виборчого округу №8 ОСОБА_1 у зв`язку з її особистою заявою про складання депутатських повноважень.
3.3. 05 лютого 2021 року листом за №01 виборча комісія звернулась до голови Магальської сільської ради щодо виділення коштів з місцевого бюджету для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів 28 березня 2021 року. Листом від 08 лютого 2021 року №174 Магальська сільська рада повідомила виборчу комісію про те, що рішення про суму фінансування проміжних виборів з місцевого бюджету сільська рада може прийняти тільки на підставі відповідних пропозицій. Повторно, 10 лютого 2021 року листом №2 виборча комісія звернулася до голови Магальської сільської ради щодо виділення коштів з місцевого бюджету для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів 28 березня 2021 року у сумі 200 (двісті) тисяч гривень відповідно до пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2020 року №745.
3.4. Рішенням Магальської сільської ради від 15.02.2021 року №1-3/21 «Про розгляд листів голови Магальської сільської територіальної виборчої комісії» , сільська рада вирішила у зв`язку із значним фінансовим навантаженням на сільський бюджет кошти на проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради не виділяти.
3.5. 02 березня 2021 року за №5 виборча комісія в черговий раз звернулась до Магальської сільської ради для виділення коштів, а також зазначила, що відповідно до вимог частини 1 статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним. Рішенням Магальської сільської ради від 22.03.2021 року №12-4/21 «Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради» сільська рада вирішила у виділенні фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради відмовити.
3.6. Представник позивача зазначає, що вказане рішення є протиправним з огляду на те, що частиною 1 статті 209 Виборчого кодексу України визначено, що витрати на підготовку і проведення проміжних виборів депутатів сільських рад здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів. Інших джерел для забезпечення фінансування проміжних місцевих виборів законодавством не передбачено.
Позиція відповідача
3.7. 27.03.2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого представник відповідача просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне.
3.8. Так, вказує, що додатком до Постанови № 745 є Єдиний кошторис видатків територіальної виборчої комісії встановленого зразка. А тому, на думку сільської ради та відповідно до Виборчого кодексу України та Постанови № 745 від 19.08.2020 року територіальна виборча комісія зобов`язана була не листом вимагати від сільської ради 200 тис. грн., а подати сільському голові на погодження та затвердження на сесії сільської ради кошторис видатків для проведення виборів одного депутата в селі Рідківці, при цьому даний кошторис мав бути сформований територіальною виборчою комісією. Всупереч вказаним нормам голова територіальної виборчої комісії направила сільській раді Середні норми видатків на проведення місцевих виборів підписану секретарем Центральної виборчої комісії.
3.9. Оскільки місцевим бюджетом фінансування на 2021 рік по Магальській сільській раді кошти для проведення проміжних виборів не передбачалися, а сума в 200 тис. грн. є значною для Магальської сільської ради та нічим не підтвердженою, сесія сільської ради відмовила у надані фінансування виборів, а для виділення відповідних коштів для проведення проміжних виборів необхідно було провести позачергову сесію для внесення змін до бюджету у розділ видатки та передбачити суму для проведення виборів. Кошти в бюджеті передбачаються відповідно до наданих кошторисів, про що повідомлявся позивач листом № 174 від 08.02.2021 року. Позивач не надала сільській раді кошторис суми необхідної для проведення саме призначених нею проміжних виборів, а направила сільській раді середні норми видатків міської територіальної виборчої комісії на підготовку та проведення місцевих виборів відповідно Додатку до постанови Центральної виборчої комісії від 5 лютого 2021 року № 42, з яких не вбачалося суми 200 тис. грн.
3.10. При проведенні місцевих виборів депутатів Магальської сільської ради з Державного бюджету була надана субвенція в сумі 350 тис.грн., а для виборів одного депутата територіальна виборча комісія вимагає 200 тис.грн., при цьому не складаючи та не погоджуючи кошторис видатків для проведення виборів.
3.11. Вважає, що в даному випадку територіальна виборча комісія діяла всупереч діючому виборчому законодавству, тому підстав для задоволення позову не має.
IV. ЗАЯВИ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4.1. Заяв та клопотань, окрім тих, які зазначені в розділі І цього рішення, від учасників справи до суду не надходило.
V. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
5.1. З матеріалів справи, зокрема згідно постанови від 03 грудня 2020 року №29 Про призначення проміжних виборів депутата Магальської сільської ради Магальської ОТГ Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8 , судом встановлено, що Магальською сільською територіальною виборчою комісією призначено на неділю, 28 березня 2021 року, проміжні вибори депутата Магальської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №8. Підставою для прийняття вказаного рішення про призначення проміжних виборів слугували заява депутата Магальської сільської ради 8-го скликання ОСОБА_1 від 24.11.2020 року про складання депутатських повноважень та рішення Магальської сільської ради від 24.11.2020 року №9-1/20 Про дострокове припинення повноважень депутата сільської ради , згідно яких достроково припинено повноваження депутата від виборчого округу №8 ОСОБА_1 (а.с. 6-8).
5.2. Відомості про заплановані на 28.03.2021 року проміжні вибори депутата Магальської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №8 містяться на офіційних сайтах Центральної виборчої комісії та Державного реєстру виборців (інтернет-посилання: https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/pvm108pt001f01=707pt00_t001f01=695pid100=73pid102=pf7691=par1=1rej=0.html; https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?option=ext_organ_ved&prejim=5&pmn_id=128).
5.3. Згідно відомостей від 05.03.2021 року про зареєстрованих в багатомандатному виборчому окрузі №8 кандидатів у депутати Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області виборчою комісією зареєстровано 1 (одного) кандидата у депутати Магальської сільської - ОСОБА_2 (а.с. 25).
5.4. Листом від 05 лютого 2021 року №01 виборча комісія звернулася до голови Магальської сільської ради щодо виділення коштів з місцевого бюджету для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів 28 березня 2021 року, на що листом від 08 лютого 2021 року №174 Магальська сільська рада повідомила виборчу комісію про те, що рішення про суму фінансування проміжних виборів з місцевого бюджету сільська рада може прийняти тільки на підставі відповідних пропозицій, поданих у відповідності до п. 15 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2020 року №745. Також повідомлено, що в бюджеті Магальської сільської ради на 2021 рік не передбачено витрати на підготовку та проведення проміжних виборів. При цьому, Магальською сільською радою викладено прохання вирішити питання щодо перенесення проміжних місцевих виборів на виборчому окрузі №8 Магальської сільської ради на інший час, або їх скасування (а.с. 10-12).
5.5. Згідно наявного у матеріалах справи листа від 10 лютого 2021 року №2 судом також встановлено, що виборча комісія повторно звернулася до голови Магальської сільської ради щодо виділення коштів з місцевого бюджету для забезпечення підготовки та проведення проміжних виборів 28 березня 2021 року у сумі 200 (двісті) тисяч гривень відповідно до пункту 15 Порядку фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2020 року №745 (а.с. 13-14).
5.6. Рішенням Магальської сільської ради від 15.02.2021 року №1-3/21 Про розгляд листів голови Магальської сільської територіальної виборчої комісії , сільська рада вирішила у зв`язку із значним фінансовим навантаженням на сільський бюджет кошти на проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради не виділяти (пункт 1 рішення) (а.с. 15).
5.7. Листом від 02 березня 2021 року №5 Магальська сільська територіальна виборча комісія знову звернулась до Магальської сільської ради з проханням невідкладно надати письмові гарантії та відповідь щодо виділення коштів, мотивуючи це тим, що вимогу невідкладно вжити заходів щодо виконання вимог Виборчого Кодексу України та вирішення питання виділення коштів необхідних для проведення проміжних виборі запланованих у Магальській ОТГ також звернено до Магальської сільської ради Центральною виборчою комісією листом від 16 лютого 2021 року. Окрім цього, територіальна виборча комісія зазначила, що відповідно до вимог частини 1 статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним (а.с. 16-17).
5.8. Судом також досліджено лист Центральної виборчої комісії від 16 лютого 2021 року №21-33/1-691, згідно якого повідомляє Магальську сільську територіальну виборчу комісію про те, що Центральна виборча комісія звернулася до Магальської сільської ради з вимогою невідкладно вжити заходів щодо виконання вимог Кодексу та вирішити питання виділення коштів, необхідних для підготовки та проведення проміжних виборів депутата цієї сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі № 8. Окремо у листі зауважено, що згідно частини 1 статті 209 ВК України витрати на підготовку і проведення проміжних виборів депутатів сільських рад здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів (а.с. 49).
5.9. Однак, судом встановлено, що рішенням від 22.03.2021 року №12-4/21 Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради Магальська сільська рада вирішила у виділенні фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради відмовити (пункт 1 рішення) (а.с. 24).
VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
6.1. Предметом цього позову є рішення Магальської сільської ради від 22.03.2021 року №12-4/21 «Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради» , якою Магальська сільська рада вирішила відмовити у виділенні фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради.
Отже, в цій справі суд має надати оцінку цьому рішенню на предмет його відповідності верховенству права та критеріїв законності рішення суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
6.2. Суд зазначає, що гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі - ВК України).
6.3. Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
6.4. Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
6.5. Згідно частини 1 статті 194 ВК України одним із видів місцевих виборів визначено проміжні вибори, які згідно частини 2 статті 5 ВК проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня.
6.6. У відповідності до частини 5 статті 194 ВК України проміжні вибори депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) призначаються у відповідному багатомандатному окрузі у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата відповідної ради, обраного у цьому окрузі. При призначенні виборів територіальна виборча комісія визначає кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на таких виборах в багатомандатному виборчому окрузі.
6.7. Проміжні вибори депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному окрузі призначаються з урахуванням положень статті 5 цього Кодексу на найближчу останню неділю березня або останню неділю жовтня (крім року проведення чергових місцевих виборів), а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня проміжних місцевих виборів. Рішення про призначення проміжних виборів депутатів (депутата) сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня надходження до територіальної виборчої комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата, обраного у відповідному виборчому окрузі, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень статті 5 цього Кодексу (частина 3 статті 195 ВК України).
6.8. Порядок призначення та проведення проміжних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) в багатомандатному виборчому окрузі врегульовано статтею 285 ВК України
6.9. Так, згідно частини 1 статті 285 ВК України у разі якщо депутат сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), який обирався в багатомандатному окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені з підстав і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії у відповідному окрузі призначаються проміжні вибори. Проміжні вибори депутатів призначаються територіальною виборчою комісією у десятиденний строк з дня надходження до комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата ради, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень статті 5 цього Кодексу. В іншому разі проміжні вибори депутатів місцевих рад не призначаються та не проводяться.
6.10. Частиною 2 статті 285 ВК України визначено, що проміжні вибори депутатів у багатомандатних округах проводяться у порядку та строки, передбачені цим Кодексом. При призначенні виборів територіальна виборча комісія визначає кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на таких виборах в багатомандатному виборчому окрузі. На проміжних виборах в багатомандатному виборчому окрузі може обиратися один депутат. Якщо після призначення проміжних виборів, але до початку відповідного виборчого процесу у багатомандатному окрузі достроково припинилися повноваження інших депутатів, обраних у цьому ж окрузі, територіальна виборча комісія своїм рішенням відповідно змінює кількість депутатських мандатів, які будуть розподілятися на проміжних виборах в такому окрузі. Таке рішення може бути прийнято не пізніше дня, що передує дню початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів.
6.11. Проміжні вибори депутатів проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня. У рік проведення чергових місцевих виборів проміжні вибори не призначаються та не проводяться, крім випадків, якщо у зв`язку з достроковим припиненням повноважень депутата місцевої ради склад відповідної місцевої ради став неповноважним (частина 3 статті 285 ВК України).
6.12. Як встановлено судом вище, постановою Магальської сільської територіальної виборчої комісії від 03.12.2020 року №29 «Про призначення проміжних виборів депутата Магальської сільської ради Магальської ОТГ Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8» призначено на неділю, 28 березня 2021 року, проміжні вибори депутата Магальської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №8, оскільки депутат Магальської сільської ради 8-го скликання ОСОБА_1 відповідно до рішення Магальської сільської ради від 24.11.2020 року №9-1/20 «Про дострокове припинення повноважень депутата сільської ради» достроково припинила повноваження депутата від виборчого округу №8 .
Водночас суд звертає увагу, що наведена постанова є чинною та прийнята з урахуванням статей 194, 195, 285 ВК України.
6.13. Порядок фінансування місцевих виборів їх матеріально-технічне забезпечення врегульовано розділом ХХХV ВК України.
6.14. Так, згідно частини 1 статті 209 ВК України витрати на підготовку і проведення місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, коштів відповідних місцевих бюджетів (далі - кошти бюджету, що виділені на підготовку і проведення місцевих виборів), а також коштів власних виборчих фондів організацій партій, які висунули виборчі списки кандидатів у депутати, кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови (частина 1 статті 209 ВК України). Витрати на підготовку і проведення чергових, позачергових, додаткових та перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України.
Усі інші види місцевих виборів проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
6.15. Фінансування виборчих комісій здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Кошти на підготовку і проведення місцевих виборів перераховуються Центральній виборчій комісії не пізніше дня початку виборчого процесу, а територіальним виборчим комісіям - невідкладно після затвердження єдиного кошторису доходів і видатків на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів ( частина 7 статті 210 ВК України).
6.16. На реалізацію положень частини 7 статті 210 ВК України Кабінетом Міністрів України Постановою від 19.08.2020 року №745 затверджено Порядок фінансування виборчих комісій під час підготовки і проведення місцевих виборів (далі - Порядок №745).
6.17. Згідно пункту 14 Порядку №745 витрати на підготовку і проведення повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тис. і більше), сільських, селищних, міських голів, проміжних виборів депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тис.) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
6.18. Отже, фінансування проміжних виборів депутата сільської ради у відповідному багатомандатному виборчому окрузі здійснюються територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, а тому саме Магальська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області зобов`язана була виділити кошти для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради, які відбудуться 28.03.2021 року.
6.19. Пунктом 15 Порядку №745 визначено механізм виділення коштів на проведення проміжних виборів.
Зокрема, у разі призначення повторних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тис. і більше), сільських, селищних, міських голів, проміжних виборів депутата сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тис.) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі територіальна виборча комісія подає відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій. У межах виділеного місцевою радою обсягу видатків територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.
6.20. Отже, аналізуючи наведене слід прийти до висновку, що для фінансування проміжних виборів:
1) Територіальна виборча комісія має подати відповідній місцевій раді пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій;
2) Місцева рада приймає рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів;
3) Територіальна виборча комісія складає, затверджує єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій;
4) Територіальна виборча комісія погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій.
6.21. Саме такий алгоритм дій передбачений для виділення коштів для фінансування проміжних виборів і його не дотримання суперечить виборчому законодавству України.
6.22. Водночас суд звертає увагу, що постановою Центральної виборчої комісії від 05.02.2021 року №42 затверджено на 2021 рік середні норми видатків територіальних і дільничних виборчих комісій на підготовку та проведення місцевих виборів, які мали бути застосовані до цих правовідносин.
6.23. На реалізацію наведених нормативних положень, позивачем 02.03.2021 року на адресу в.о. голови Магальської сільської ради надіслані пропозиції щодо виділення коштів на підготовку і проведення 28.03.2021 року проміжних виборів, які складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій (а.с.16-23).
Водночас суд звертає увагу, що в додатках до листа Магальської сільської територіальної виборчої комісії в колонці Пропозиції ТВК містяться цифрові показники щодо запропонованих витрат, які уможливлюють вирішення питання про обсяг коштів, що необхідно виділити на проведення проміжних виборів.
6.24. Разом з цим, Магальська сільська рада 22.03.2021 року приймає рішення №12-4/21 «Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради» , яким у виділенні фінансування Магальської сільської територіальної виборчої комісії на проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради відмовлено, оскільки не надано належним чином оформлених пропозицій щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складених на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій, а тільки формальне посилання на середні норми видатків.
З даного приводу суд зазначає наступне.
6.25. Відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року, №280/97-ВР Магальська сільська рада є органом місцевого самоврядування, діяльність якого має здійснюватися в тому числі на принципі законності.
6.26. Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
6.27. Аналізуючи наведені положення, з урахуванням вимог розділу ХХХV ВК України, слід прийти до висновку, що Магальська сільська рада зобов`язана була вирішити питання щодо фінансування проміжних виборів.
6.28. Дослідженням матеріалів справи встановлено, що позивачем неодноразово надсилалось звернення до Магальської сільської ради щодо фінансування проміжних виборів, які мають відбутись 28.03.2021 року. При цьому у листі від 10.02.2021 року наведена орієнтовна сума видатків на проведення виборів (200 тис. грн) (а.с.13-14), а до листа від 02.03.2021 року додано додатки у яких визначені пропозиції з урахуванням середніх норм видатків передбачених постановою Центральної виборчої комісії від 05.02.2021 року №42 (а.с.18-23).
6.29. Інформація, яка містилась в цих листах, за своїм змістовим навантаженням, надавала можливість відповідачу прийняти рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів, натомість такого рішення прийнято не було, що поставило під питання проведення 28.03.2021 року проміжних виборів до Магальської сільської ради.
6.30. Щодо позиції відповідача, яка викладена у відзиві, згідно якої голова ТВК не листом мала вимагати кошти на проведення виборів, а подати сільському голові на погодження та затвердження на сесії сільської ради кошторис видатків для проведення виборів одного депутата в селі Рідківці, суд зазначає, що така позиція суперечить положенням пункту 15 Порядку №745, яким визначено чіткий алгоритм дій щодо виділення коштів на проведення проміжних виборів.
Згідно цього алгоритму дій територіальна виборча комісія складає, затверджує та погоджує з головою відповідної місцевої ради/сільським, селищним, міським головою єдиний кошторис видатків за формою згідно з додатком, яким передбачаються видатки на підготовку і проведення відповідних місцевих виборів за повною економічною класифікацією видатків, кошторис, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду місцевого бюджету для підготовки і проведення відповідних виборів з урахуванням видатків дільничних виборчих комісій, лише після прийняття місцевою радою рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів, а не навпаки, що є логічним та розумним.
6.31. Щодо того, що голова територіальної виборчої комісії направила сільській раді середні норми видатків на проведення місцевих виборів, підписані секретарем Центральної виборчої комісії, то суд зазначає, що такий недолік обумовлений використання позивачем додатку до постанови Центральної виборчої комісії від 05.02.2021 року №42 та технічною не зміною підписанту в ньому.
Самий лист-пропозиція був підписаний належною особою, а додатки до нього містили необхідну інформацію, яка надавала можливість прийняти рішення про виділення коштів на проведення проміжних виборів.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
7.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
7.2. У цій справі позивач довів протиправність рішення Магальської сільської ради від 22.03.2021 року №12-4/21 «Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради» , а тому воно підлягає скасуванню.
7.3. Щодо другої позовної вимоги, згідно якої позивач просить зобов`язати Магальську сільську раду виділити фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8 в сумі 200 (двісті) тисяч гривень, то суд вважає, що сума коштів 200 тис грн. є приблизною та не відповідає поданими позивачем пропозиціям щодо фінансування.
Така сума має відповідати реальним видаткам і рішення про її виділення має приймати сесія Магальської сільської ради.
7.4. У зв`язку з цим, з метою захисту порушеного права та забезпечення виборчого процесу, суд вважає правильним зобов`язати Магальську сільську раду прийняти рішення про виділення фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8, що має відбутись 28.03.2021 року, в сумі зазначеній в пропозиціях щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
8.1. Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат, зокрема частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
8.2. У цій справі розмір судового збору, який повинен бути сплачений становить 2270 грн.
8.3. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем судовий збір не сплачено, однак, ухвалою суду від 26.03.2021 р. відстрочено Магальській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області сплату судового збору до прийняття судового рішення по суті заявлених вимог.
8.4. Відтак, з огляду на те, що Магальська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області, у розумінні КАС України, є суб`єктом владних повноважень, суд вважає, що судовий збір у розмірі 2270 грн. підлягає стягненню з позивача у спеціальний фонд Державного бюджету України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250, 275 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Магальської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 22.03.2021 року №12-4/21 «Про виділення фінансування для проведення проміжних виборів депутатів до Магальської сільської ради» .
3. Зобов`язати Магальську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області прийняти рішення про виділення фінансування Магальській сільській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області на проведення проміжних виборів депутата до Магальської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області в багатомандатному виборчому окрузі №8, що мають відбутись 28.03.2021 року, в сумі зазначеній в пропозиціях щодо виділення коштів на підготовку і проведення таких виборів, складені на підставі середніх норм видатків з урахуванням видатків територіальної виборчої комісії та видатків дільничних виборчих комісій.
4. В іншій частини у задоволенні позову відмовити.
5. Стягнути у спеціальний фонд Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Магальської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
У відповідності до статті 278, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне найменування сторін:
Позивач - Магальська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (60313, Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с. Магала, вул. Грігорія Нандріша, 63, код ЄДРПОУ 43798361).
Відповідач - Магальська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (60313, Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с. Магала, вул. Грігорія Нандріша, 61, код ЄДРПОУ 04417636).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2021 |
Оприлюднено | 28.03.2021 |
Номер документу | 95812732 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні