Рішення
від 22.03.2021 по справі 545/2581/20
ПОЛТАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 545/2581/20

Провадження № 2/545/167/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" березня 2021 р. Полтавський районний суд Полтавської області в складі:

головуючого судді Шелудякова Л.В.,

за участю секретаря Лабовкіній Г.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Полтава цивільну справу за позовом Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання незаконним та скасування наказу, припинення права власності, скасування державної реєстрації та зобов`язати вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Сільський голова Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області звернувся до суду з вищевказаним позовом, в якому просить визнати незаконними та скасувати накази Головного управлінням Держгеокадастру у Полтавській області від 23.12. 2019 року, серія та номер: 14465-СГ про виділення у власність ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 5324085205:05:001:0857, площею 1,9918 га та від 23.12.2019 року, серія та номер: 14466-СГ про виділення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га.

Окрім того, просить визнати незаконним та скасувати рішення від 02.01.2020 року індексний номер 50550060 про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень (з відкриттям розділу), а також від 02.01.2020 року індексний номер 50549881 про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень (з відкриттям розділу) прийняті державним реєстратором Полтавської районної державної адміністрації Стешіною Т.О., а також державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, а саме на земельну ділянку з кадастровим номером 5324085205:05:001:0857, площею 1,9918 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2002309253240 за ОСОБА_1 , номер запису про право власності: 34944922 та земельну ділянку з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002299853240 за ОСОБА_2 , номер запису про право власності: 34944768.

Припинити право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5324085205:05:001:0857, площею 1,9918 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002309253240 за ОСОБА_1 , номер запису про право власності: 34944922 без поновлення права власності за будь-якою особою та земельну ділянку з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002299853240 за ОСОБА_2 , номер запису про право власності: 34944768 без поновлення права власності за будь-якою особою.

Визнати незаконним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора про державну реєстрацію земельної ділянки та саму державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0857, площею 1,9918 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002309253240 від 2 вересня 2019 року, що була здійснена Відділом у Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та м. Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та земельної ділянки з кадастровим номером 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002299853240 від 12 серпня 2019 року, що була здійснена Відділом у Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та м. Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, що розташовані на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Також просила зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області в особі Відділ у Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та м. Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області закрити поземельні книги, які були відкриті у зв`язку із здійсненням реєстрації земельних ділянок з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0857, площею 1,9918 га., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002309253240 та з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002299853240, що розташовані на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що 08.11.2007 року рішенням Полтавської обласної ради було надано дозвіл Супрунівскій сільській раді Полтавського району Полтавської області на розробку проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж сіл Супрунівка та Івашки. Надалі даний проект було розроблено у 2007-2011 роках ДП Центр Державного земельного кадастру Полтавська регіональна філія для Супрунівської сільської ради та затверджено рішенням сьомої сесії шостого скликання Полтавської обласної ради від 28 вересня 2011 року. У результаті чого в межі села Івашки були включені земельні ділянки загальною площею 10,2581 га., з них: 10,0513 рілля та 0,2068 га - пасовища. Вищезазначені земельні ділянки увійшли до Генерального плану населених пунктів Супрунівської сільської ради (плану зонування території с. Івашки), який був затверджений згідно рішення п`ятнадцятої сесії Супрунівської сільської ради сьомого скликання від 30.11.2017 року. Проте, наказами №6666-СГ від 01.10.2018 року та №2711-СГ від 18.04.2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області було надано дозвіл ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність площею 1,9618 га та 1,9964 га з земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів та затверджено їх наказами від 23.12.2019 року №14465-сг та 14466-сг. На підставі цих наказів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 отримали вищезазначені земельні ділянки однак право розпорядження даними землями належить виключно Супрунівській сільській раді Полтавського району Полтавської області, оскільки вони знаходяться в межах населеного пункту.

Таким чином, ГУ Держгеокадастр у Полтавській області вийшов за межі своїх повноважень передавши у власність земельні ділянки, що знаходяться у розпорядженні Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, що фактично позбавляє територіальну громаду можливості володіти, користуватися та розпоряджатися об`єктом власності, позбавляє правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі комунальної власності.

Ухвалою судді Полтавського районного суду Полтавської області від 01.10.2020 року було відкрито провадження та справу призначено до підготовчого судового засідання.

У визначений строк, 22.10.2020 року до суду надійшов відзив від відповідачів ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , у якому просили відмовити в задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що спірні земельні ділянки не належать до території с. Івашки. Оскільки реєстрації зміни меж сіл Супрунівка та Івашки, позивачем у встановленому законом порядку здійснено так і не було та станом на 15.11.2019 року відомості про межі адміністративно-територіальної одиниці с. Івашки Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області не внесені до Державного земельного кадастру, а тому Головне управління Держгеокадастр у Полтавській області, здійснюючи свої функції розпорядника землями державної власності, з огляду на відсутність буд яких обмежень та заборон, правомірно розпорядилися спірними земельними ділянками, надавши дозволи на затвердження проектів (а.с.111-115).

29.10.2020 року від представника відповідача Головного управління Держгеокадастр у Полтавській області до суду було подано відзив на позовну заяву, в якому позов не визнав.

Обґрунтовуючи свою позицію, зазначив, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було надано всі необхідні документи та повністю дотримала процедура, яка вимагається Земельний кодексом України для отримання земельної ділянки у власність, а саме надано дозволи на розробку проекту землеустрою та після розроблення відповідних проектів землеустрою, погоджених у встановленому законом порядку було затверджено погоджені проекти та надано у власність земельні ділянки з кадастровими номерами 5324085205:06:001:0855, 5324085205:06:001:0857. Зазначив, що дані земельні ділянки знаходяться за межами населених пунктів на території села Супрунівка те не були зареєстровані за відповідною сільською радою у встановленому законом порядку, оскільки на підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну власність чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки, однак Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області акти-приймання передачі щодо вищезазначених земельних ділянок не складалися, тому дійсним розпорядником вищевказаних земельних ділянок залишилося Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (а.с.160-165).

Ухвалою суду від 19.11.2020 року підготовче провадження було завершено і справа призначена до розгляду у відкритому судовому засіданні.

Представник позивача адвокат Пожидаєв В.О. в судове засідання не з`явився,повідомлений належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась, повідомлена належним чином, в матеріалах справи є клопотання про розгляд справи без її участі, проти позову заперечувала повністю та просила відмовити у його задоволенні.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином, направив до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги не визнав та просив відмовити в задоволенні позовної заяви в повному обсязі.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області у судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.

Представник відповідача Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.

Стаття 16 ЦК України передбачає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно ст.ст. 11, 60 ЦПК України суд розглядає справи в межах заявлених вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.

Судом встановлено, 08.11.2007 року рішенням одинадцятої сесії п`ятого скликання Полтавської обласної ради було надано дозвіл Супрунівській сільський раді Полтавського району Полтавської області на розробку проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж сіл Супрунівка та Івашки (а.с.13).

У 2007-2011 роках ДП Центр Державного земельного кадастру Полтавська регіональна філія, для Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області було розроблено проект землеустрою щодо встановлення і зміни меж села Івашки Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с.15-72).

Рішенням сьомої сесії шостого скликання Полтавської обласної ради від 28.09.2011 року вирішено змінити межі села Івашки Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, включивши до них земельну ділянку загальною площею 10,2581 га за рахунок земель, не наданих у власність та постійне користування на території Супрунівської сільської ради. Із них 10,0513 га - рілля та пасовища. Вирішено затвердити проект землеустрою щодо встановлення і зміни меж села Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області. Також вирішено Супрунівській сільській раді Полтавського району Полтавської області розробити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж села Івашки (а.с.14).

Рішенням п`ятнадцятої сесії Супрунівської сільської ради сьомого скликання від 30.11.2017 року затверджено генеральний план села Івашки Полтавського району Полтавської області та доручено сільському голові ОСОБА_4 поставити на бухгалтерський облік затверджений генеральний план села Івашки Полтавського району Полтавської області (а.с.69).

20.02.2018 року ОСОБА_2 та 26.02.2018 року ОСОБА_3 звернулися до Головного управління Держгеокадастру Полтавської області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення особистого селянського господарства з кадастровими координатами: Полтавський, КОАТУУ: НОМЕР_1 , Зона: 00, Квартал: 021, розміром 1,9964 га (19964,478 м.кв.) та КОАТУУ: 5324085200, Зона: 00, Квартал: 021, розміром 1,9618 га (19618,092 м.кв.) - адміністративні межі Супрунівської сільської ради (а.с.187, 145).

13.03.2018 року Головне управління Держгеокадастру Полтавської області Кирпиченко А.І. та ОСОБА_1 направлено повідомлення 2323/0/26-18, в яких зазначені причини неможливості задоволення вищезазначених заяв (а.с.186,144)

Надалі 18.04.2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2018 року видано наказ № 2711-СГ про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,9964 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів та листом №2753/0/26-19 від 18.04.2019 року додатково повідомлено, що на дану земельну ділянку також надано дозвіл на розробку проекту землеустрою іншому громадянину учаснику АТО та згідно дозволу розроблений проект землеустрою та земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру за кадастровим номером 5324085200:00:021:0061 (а.с.185).

01.10.2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 16.04.2018 року видано наказ № 6666-СГ про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,9618 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів та листом №5477/0/26-18 від 27.06.2018 року додатково повідомлено, що згідно Публічної кадастрової карти України, що є основою Державного земельного кадастру у Полтавській області, вказана земельна ділянка представлена угіддями - багаторічні насадження, також зазначено, що необхідно додати інформацію чи знаходяться на обліку в Супрунівській сільській раді Полтавського району Полтавської області багаторічні насадження, які розміщені на запитування земельній ділянці (а.с.143).

16.10.2019 року ОСОБА_2 та ОСОБА_1 звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявами про затвердження проекту землеустрою та передачі у власність земельної ділянки з кадастровими номерами 5324085205:05:001:0855 та 5324085205:05:001:087 та наказами № 9047-СГ від 29.10.2019 року та №9046-СГ від 29.10.2019 року відмовлено їм у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення даних земельних ділянок з підстав невідповідності землевпорядної документації вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою (а.с.137-140, 179-180).

04.12.2019 року відповідачі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 звернулися до Супрунівської сільської ради із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства кадастровими номерами: 5324085205:05:001:0857 та 5324085205:05:001:0855 (а.с.80, 84).

У супровідних листах до вказаних заяв відповідачі зазначали, що Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області у відповідь на їх заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства їм запропоновано привести проект землеустрою у відповідність до вимог закону, подавши клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до Супрунівської сільської ради, оскільки дані земельні ділянки знаходяться в межах населених пунктів. Так як конфігурація та місце розташування земельної ділянки представленому в розробленому проекті землеустрою не відповідає графічному матеріалу долученому ними до клопотань від 26.02.2018 року (а.с.81, 85).

05.12.2019 року відповідачами ОСОБА_5 та ОСОБА_1 направлено запит на отримання публічної інформації до Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо того, який державний орган чи сільська рада є розпорядником земельних ділянок та чи встановлені межі даних земельних ділянок (а.с.88,90).

09.12.2019 року Супрунівською сільською радою Полтавського арену Полтавської області було надано відповідь на вищезазначені заяви, де вказано, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5324085205:05:001:0857 та 5324085205:05:001:0855 площею 1,9618 га та 1,9964 га знаходяться на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с.89,91).

Рішеннями Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 20.12.2019 року відмовлено громадянам ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що на вказані земельні ділянки без дозволу сільської ради було розроблено проект землеустрою та отримано витяги з Державного земельного кадастру (а.с.83, 87).

10.12.2019 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було подано заяву до начальника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, в якій прохали затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,9618 га та 1,9964 га із земель запасу не наданих у власність і користування сільськогосподарського призначення державної власності за адресою: за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського район Полтавської області, кадастрові номери 5324085205:05:001:0857, 5324085205:05:001:0855 (а.с.136,148).

23.12.2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області було видано наказ, серія та номер: 14465-СГ про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 1,9918 га ріллі з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0857 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів, яка була зареєстрована 02 вересня 2019 року Відділом у Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та місті Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002309253240 (а.с.95).

На підставі вказаного вище наказу, державним реєстратором Полтавської районної державної адміністрації Стешіною Т.О. було прийнято рішення від 02 січня 2020 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50550060 (а.с.98).

Окрім цього 23.12.2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області було видано наказ, серія та номер: 14466-СГ про виділення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки з кадастровим номером: 5324085205:05:001:0855, площею 1,9964 га., яка була зареєстрована 12.08.2019 року Відділом у Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та місті Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2002299853240.

На підставі вказаного вище Наказу 02.01.2020 року державним реєстратором Полтавської районної державної адміністрації Стешіною Т.О. було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 50549881 (а.с.99).

03.10.2019 року головою Супрунівської сільської ради виконавчого комітету було направлено запит до начальника Головного Управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо ситуації, яка склалася по вищевказаних земельних ділянках, оскільки невідомо ким розроблена технічна документація, або проект землеустрою та присвоєно кадастрові номери, так як дані земельні ділянки знаходяться на території Супрунівської сільської ради в межах с. Івашки (а.с.116).

15.11.2019 року на вищезазначений запит Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області було направлено відповідь голові Супрунівської сільської ради виконавчого комітету та зазначено наступне. Станом на 15.11.2019 року відомості про межі адміністративного-територіальної одиниці с. Івашки Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області не внесені до Державного земельного кадастру, оскільки розробка проекту землеустрою щодо зміни меж адміністративно-територіальних утворень позивача не мала метричної інформації про всю адміністративну одиницю, а не тільки метричну одиницю про територію, яку планується внести у межі населеного пункту. Окрім того зазначили, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5324085205:05:001:0857 та 5324085205:05:001:0855 зареєстровані в Державному земельному кадастрі на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробником яких є ТОВ Регіон ЕкспертПроект на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 18.04.2019 року 2711-СГ та від 01.10.2018 року №6666-СГ. Наказами Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 29 жовтня 2019 року № 9047-сг та № 9046-сг громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовлено у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, із цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: невідповідність землевпорядної документації вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою. Наказом Головного управління надано дозвіл на розроблення землевпорядної документації відповідно до заяви та викопіювання із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки КОАТУУ: 5324085200, Зона: 00, Квартал: 021. Також, вказано, що клопотання (заяви) не надходили від громадянина, зацікавленого в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, на земельну ділянку розташовану в межах КОАТУУ: 5324085201, Зона: 05, Квартал: 001 не надходило та відповідні рішення не приймалися (а.с.117).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 5324085205:05:001:0857 розташована (адміністративно-територіальна одиниця) на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, форма власності державна, площа 1,9618 га, зареєстрована 02 вересня 2019 року відділом У Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та м. Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (а.с.119).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 5324085205:05:001:0855 розташована (адміністративно-територіальна одиниця) на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства, форма власності державна, площа 1,9964 га, зареєстрована 02.09.2019 року відділом У Полтавському районі Міськрайонного управління у Полтавському районі та м. Полтаві Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (а.с.120).

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до ст.78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Згідно ч.ч.1,2 ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.

Відповідно ст. 84 ЗК України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Згідно ч.1 ст.173 ЗК України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Частиною 4 ст.173 ЗК України передбачено, що землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Згідно ст.202 ЗК України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Відповідно до ст.ст.174, 175 ЗК України, межі адміністративно-територіальних утворень встановлюються в порядку та відповідно до закону. Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською чи Севастопольською міською радами за поданням районних та відповідних сільських, селищних рад.

Статтею 13 Закону України Про державний земельний кадастр визначений склад відомостей Державного земельного кадастру про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць, до яких віднесено, зокрема, такі відомості: найменування адміністративно-територіальної одиниці; відомості Державного адресного реєстру; опис меж адміністративно-територіальної одиниці; площа земель в межах території адміністративно-територіальної одиниці; повне найменування суміжних адміністративно-територіальних одиниць; інформація про акти, на підставі яких встановлені та змінені межі адміністративно-територіальних одиниць; відомості про категорії земель у межах адміністративно-територіальної одиниці; відомості про масив земель сільськогосподарського призначення.

Також, згідно ч.8 ст.21 Закону України Про державний земельний кадастр відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів землеустрою щодо встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст.32 вказаного Закону, відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, документації з оцінки земель, яка є підставою для внесення таких відомостей.

Рішення подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення таких відомостей до Державного земельного кадастру, за бажанням заявника в паперовій чи електронній формі разом з електронним документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою та оцінки земель.

На підтвердження внесення до Державного земельного кадастру відомостей про державний кордон України, межі адміністративно-територіальних одиниць, нормативну грошову оцінку земель, розташованих в межах територій адміністративно-територіальних одиниць, економічну оцінку земель, обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, Державним кадастровим реєстратором безоплатно видається органу, який прийняв відповідне рішення, витяг з Державного земельного кадастру.

Крім того, статтею 117 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Таким чином, згідно з наведеними правовими нормами межі адміністративно-територіальних одиниць - населених пунктів встановлюються за рішенням уповноважених на те органів, прийнятими на підставі розроблених та затверджених проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Вказані документи є підставою для відображення в Державному земельному кадастрі відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць населених пунктів. Встановлення меж адміністративно-територіальних одиниць та внесення відомостей про такі межі підтверджуються Витягом з Державного земельного кадастру.

З огляду на вищезазначене, відомостей щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці с. Івашки Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області відсутні та не внесені до Державного земельного кадастру. Земельні ділянки з кадастровими номерами 5324085205:06:001:0855 та 5324085205:06:001:0857 знаходилися за межами населених пунктів на території села Супрунівка та не були зареєстровані за Супрунівською сільською радою у встановленому законом порядку.

Крім того, відповідно до ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Зокрема, порядок набуття громадянами права власності на земельну ділянку у разі передачі її із земель державної власності у приватну власність у межах норм безоплатної приватизації визначений приписами статей 118, 121, 122, 186-1 Кодексу.

Відповідно до положень ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу .

Згідно частини 7 зазначеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу , розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частина 4 статті 122 Земельного кодексу України визначає, що центральний орган виконавчої влади Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до ст.123 Земельного кодексу України Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Стаття 125 Земельного Кодексу України, вказує, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 79-1 ЗК України передбачено, що формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Таким чином, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області є дійсним розпорядником вказаних земельних ділянок та оскільки законодавчо визначені підстави для відмови у затвердженні проектів землеустрою були відсутні, Головним управлінням Держгеокадастру у Держгеокадастру у Полтавській області правомірно винесені накази про затвердження проектів землеустрою та передачу земельних ділянок у власність та, в подальшому, державної реєстрації права власності.

Отже, відповідачі ОСОБА_3 та ОСОБА_2 звернулись до компетентного органу з приводу передачі отримання земельної ділянки у власність, подано всі необхідні документи та повністю дотримана процедура, яка вимагається Земельним кодексом України.

За таких обставин, відсутні підстави для скасування оспорюваних наказів, рішень та припинення право власності на земельні ділянки, а тому заявлені вимоги позивача задоволенню не підлягають.

Розподіляючи судові витрати суд керується положеннями ст. 141 ЦПК України , якими передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 22, 118, 122 ЗК України, ст.ст. 4,5, 12, 141, 263-265, 315 ЦПК України, суд ,

ВИРІШИВ :

У задоволенні позовних вимог Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання незаконним та скасування наказу, припинення права власності, скасування державної реєстрації та зобов`язати вчинити дії - відмовити.

Судові витрати віднести за рахунок позивача.

Рішення може бути оскаржене до Полтавського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 26 березня 2021 року.

Учасники справи:

-позивач: Супрунівська сільська рада Полтавського району Полтавської області, код ЄДРПОУ: 21047833, адреса: 38714, Полтавська область, Полтавський район, с. Супрунівка, вул. Соборна, 3;

- відповідач: Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області, місцезнаходження: 36039, м. Полтава, Уютна, 23;

- відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_1 ;

- відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , адреса: АДРЕСА_1 ;

- відповідач: Полтавська районна державна адміністрація Полтавської області, юридична адреса: 38721, Полтавська область, Полтавський район, с. Сем`янівка, вул. Центральна, 23, фактичне місцезнаходження: 36011, м. Полтава, вул. Шевченка, 5.

Суддя Полтавського районного суду

Полтавської області Л.В.Шелудяков

СудПолтавський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення22.03.2021
Оприлюднено28.03.2021
Номер документу95818220
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —545/2581/20

Рішення від 22.03.2021

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Шелудяков Л. В.

Рішення від 22.03.2021

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Шелудяков Л. В.

Ухвала від 19.11.2020

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Шелудяков Л. В.

Ухвала від 01.10.2020

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Шелудяков Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні