Постанова
від 29.03.2021 по справі 360/1602/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2021 року справа № 360/1602/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ, вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старольської районної ради Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі № 360/1602/20 (головуючий суддя І інстанції Шембелян В.С.), складене в повному обсязі 21 грудня 2020 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області, за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старольської районної ради Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Старобільська районна рада, про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

16 квітня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області, в якій просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 03 вересня 2020 року № 45 (а.с. 1-5 т.1).

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року, зокрема, залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Старобільську районну раду (а.с. 30-3 т. 1)

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року позов задоволено. Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області (92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н, код за ЄДРПОУ 33534182) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначених будівлях, вказаних в Акті перевірки від 03 вересня 2020 року № 45 (а.с. 212-218 т.1).

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Старобільський комунального дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у їх задоволені у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що порушення зафіксовані у акті проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки частково усунуто (а.с.225-226 т.1).

Представники сторін в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись судом належним чином

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевірив матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - залишити без змін, з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Старобільський комунальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області, ідентифікаційний код 33534182, зареєстроване у якості юридичної особи виконавчим комітетом Старобільської міської ради 30 березня 2005 року, 21 жовтня 2005 року за № 13771200000000222, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 24-29 т.1).

На підставі наказу ГУ ДСНС України в Луганській області від 13 грудня 2019 року № 405-НО «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)» (а.с. 7 т.1) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 14 січня 2020 року № 255 (а.с. 11 т.1) посадовою особою Старобільського РВ ГУДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області за адресою: 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н за наслідками якої складено акт від 16 січня 2020 року № 56 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 12-20 т.1).

Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:

1. Правила пожежної безпеки в Україні, розділ V, пункт 1.2, ДБН В. 2.5-56:2014, додаток Б, пункт 5.1 - будинки, приміщення та споруди (топічна) не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В. 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт.

2. Правила пожежної безпеки в Україні, розділ ІІІ, пункт 2.5 - дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності.

3. Кодекс цивільного захисту, пункт 18 частини 1 статті 20 - не створений об`єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

4. Правила пожежної безпеки в Україні Розділ ІV пункт 1.21 - будівлю, не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

5. Кодекс цивільного захисту, пункт 2 частини 1 статті 20 - персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захисту органів дихання в достатній кількості.

6. Наказ № 25 від 15.01.2018 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників розділ 3 пункт 3, Правила пожежної безпеки в Україні Розділ V пункт 3.17 - журнал обліку вогнегасників ведеться не в повному обсязі.

7. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІ п.16 - посадовими особами та працівниками (відповідальний за пожежну безпеку) не пройдено навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України (далі - ПКМУ) від 26.06.2013 року №444 Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

8. Правила пожежної безпеки в Україні Розділ ІV пункт 2.2 підпункт 9 - не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів, а саме не рідше одного разу на рік повинні підлягати технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування.

9. ДБН В 1.1-7.2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва , розділ 7 пункт 7.3.4, Правила пожежної безпеки в Україні, розділ ІІІ пункт 2.37 - шафи для пожежних кран-комплектів №1,2,3,4,5,6 виконані з горючих матеріалі.

10. Правила пожежної безпеки в Україні, розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з актової зали до зовнішньої стаціонарної пожежної драбини улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

11. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з музею до природничої кімнати улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

12. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спального приміщення старшої групи №1 до самого приміщення старшої групи улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

13. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з старшої групи№1 до приймальної кімнати улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

14. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з приймальної кімнати старшої групи №1 до холу улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

15. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з старшої групи №1 до зовнішньої стаціонарної пожежної драбини улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

16. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спального приміщення середньої групи до самого приміщення середньої групи улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

17. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з приймальної кімнати середньої групи до холу улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

18. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з приймальної кімнати старшої групи №2 до приміщення старшої групи №2 улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

19. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спального приміщення старшої групи №2 до самого приміщення старшої групи №2 улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

20. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спального приміщення №1та №2 ясельної групи до самого приміщення ясельної групи улаштовано пороги що перешкоджають вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

21. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з кабінету старшої медсестри улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

22. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спортивної зали улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

23. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - на шляху евакуації, на виході з спального приміщення молодшої групи до самого приміщення молодшої групи улаштовано поріг що перешкоджає вільній евакуації людей, який не обладнано пандусом.

24. Правила пожежної безпеки в Україні розділ V пункт 3.10 - вогнегасник в приймальні середньої групи знаходиться на висоті більше ніж 1,5 м, від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника.

25. Правила пожежної безпеки в Україні розділ V пункт 2.2.(10) - у пожежних шафах №1-6 допущено використання пожежних рукавів які злиплися із середини.

26. Правила пожежної безпеки в Україні розділ V пункт 3.10 - у приміщенні природничої кімнати допущено використання вогнегасника з пошкодженим раструбом. Розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Наказу № 25 від 15.01.2018р. Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників .

27. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.6 - на виході на зовні з ясельного приміщення на світильнику з`єднання відгалужень жил проводів не за допомогою зварення, паяння або затискачів.

28. Правила пожежної безпеки в Україні Розділ IV пункт 1.12. - у приміщенні харчоблоку допускається розміщення електричних проводів по поверхні горючої основи відстань до якої менше 0.01 м.

29. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.17 - у пральному приміщенні розподільча коробка, встановлено на горючі основи (конструкції), а не з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

30. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.6 - у пральному приміщенні на розподільчій коробці з`єднання відгалужень жил проводів влаштовано не за допомогою зварення, паяння або затискачів.

31. Правила пожежної безпеки в Україні розділ IІІ пункт 2.23 - у коридорі першого поверху біля сходового маршу допущено зменшення евакуаційного шляху.

32. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - у коридорі першого поверху біля сходового маршу допущено розміщення меблів на шляхах евакуації.

33. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.37 - у коридорі перед входом до спортивної зали допущено розміщення меблів на шляху евакуації.

34. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.6 - у приміщеннях підвалу на 4-х світильниках допускається з`єднання відгалужень жил проводів не за допомогою зварення, паяння або затискачів.

35. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.17 - у приміщенні підвалу розетки, встановлено на горючі основи (конструкції), а не з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

36. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 1.10 - не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин.

37. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІІ пункт 2.15 - не пофарбовано зовнішні пожежні драбини.

38. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІ пункт 5 - на об`єкті не відкориговані плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі.

39. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 1.16 - електрощити, групові електрощитки в приміщеннях харчоблоку, в коридорах першого та другого поверхів не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).

40. Правила пожежної безпеки в Україні розділ V пункт 2.2. підпункт 2 - кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними.

41. Наказ МНС 23.02.2006 № 98 - не проведено ідентифікацію котельні.

42. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 4.1, правила безпеки систем газопостачання розділ ІІІ пункт 3.2, ДБН В 2.5-20.2001 п. 6.54 - допускається експлуатація прибудованої топічної.

Акт підписано завідувачем Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області О. Луганською (а.с 20 зв. т.1)

З метою перевірки усунення порушень, зазначених в акті від 16 січня 2020 року № 56, у період з 02 вересня 2020 року по 03 вересня 2020 року посадовою особою Старобільського РВ ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області за адресою 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н, за наслідками якої складено акт від 03 вересня 2020 року № 45 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 146-153 т.1).

Вищезазначеним актом перевірки виявлено такі порушення:

1. Правила пожежної безпеки в Україні, розділ V, пункт 1.2, ДБН В. 2.5-56:2014, додаток Б, пункт 5.1 - будинки, приміщення та споруди (топічна) не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В. 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт.

2. Правила пожежної безпеки в Україні, розділ ІІІ, пункт 2.5 - дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності.

3. Правила пожежної безпеки в Україні Розділ ІV пункт 1.21 - будівлю, не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

4. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІІ п.16 - посадовими особами та працівниками (відповідальний за пожежну безпеку) не пройдено навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України (далі - ПКМУ) від 26.06.2013 року №444 Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

5. ДБН В 1.1-7.2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва , розділ 7 пункт 7.3.4, Правила пожежної безпеки в Україні, розділ ІІІ пункт 2.37 - шафи для пожежних кран-комплектів №1,2,3,4,5,6 виконані з горючих матеріалі.

6. Правила пожежної безпеки в Україні розділ V пункт 2.2.(10) - у пожежних шафах №1-6 допущено використання пожежних рукавів які злиплися із середини.

7. Наказ МНС 23.02.2006 № 98 - не проведено ідентифікацію котельні.

8. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 4.1, правила безпеки систем газопостачання розділ ІІІ пункт 3.2, ДБН В 2.5-20.2001 п. 6.54 - допускається експлуатація прибудованої топічної.

Акт підписано завідувачем Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області О. Луганською (а.с 152 т.1).

Предметом судового контролю у цій справі є правомірність застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів відповідача шляхом заборони їх експлуатації до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Правомірність заявлених вимог про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів шляхом повного зупинення роботи будівлі відповідача є спірним питанням даної справи.

Задовольняючи позовні вимоги та зупиняючи роботу будівлі закладу освіти, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та існує загроза життю та здоров`ю людей.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзац перший частини 5 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частина 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частина 2 статті 12 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.

Пункти 29, 33 та 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України: об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Пункти 1, 3 та 4 частини 1 статті 7 Кодексу цивільного захисту України: цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.

Пункт 21 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України: до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частини перша та друга статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлює, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Стаття 70 Кодексу цивільного захисту України: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Визначення небезпечного чинника міститься у п. 26 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Частиною 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Пункт 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки): ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пункт 4 розділу І Правил пожежної безпеки: пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Пункт 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки: посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

Підпункт 2.5 пункту 2 розділу V Правил пожежної безпеки: У будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Підпункт 1.2 пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки: будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) (пункт 1 розділу 1 Правил).

У відповідності до частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відтак, факт усунення підконтрольною установою порушень вимог пожежної безпеки перевіряється уповноваженим органом на підставі заяви підконтрольної установи та додатково поданих документів, за наслідками такої перевірки складається акт, який свідчить про усунення або не усунення порушень пожежної безпеки, які були виявлені раніше.

В матеріалах справи відсутні відомості щодо повного виконання відповідачем порушень, встановлених актом перевірки додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, відсутнє повідомлення про усунення порушень та акт про їх усунення.

З матеріалів адміністративної справи вбачається, що з метою перевірки усунення порушень, зазначених в акті від 16 січня 2020 року № 56, у період з 26 лютого 2021 року по 01 березня 2021 року посадовою особою Старобільського РВ ГУ ДСНС у Луганській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області за адресою 92703, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Старотаганрозька, б/н, за наслідками якої складено акт від 01 березня 2021 року № 4 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 19-25 т.2).

Вищезазначеним актом перевірки виявлено такі порушення:

1. Правила пожежної безпеки в Україні Розділ ІV пункт 1.21 - будівлю, не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

2. Правила пожежної безпеки в Україні розділ ІV пункт 4.1, правила безпеки систем газопостачання розділ ІІІ пункт 3.2, ДБН В 2.5-20.2001 п. 6.54 - допускається експлуатація прибудованої топічної.

Акт підписано завідувачем Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старобільської районної ради Луганської області О. Луганською.

Таким чином, колегією суддів встановлено, що на час апеляційного перегляду відповідачем не усунуто 2 порушення чинного законодавства, зафіксованих в акті перевірки.

Зі змісту апеляційної скарги, вбачається що відповідачем у справі частково усунуто недоліки у повному обсязі, однак доказів зазначеного не надано, зокрема не надано відповідного акт перевірки із висновком про повне усунення порушень виявлених актом перевірки (первісна перевірка).

Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи дошкільного навчального закладу, безпеки дітей, вихователів та співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

Колегія суддів вважає неприйнятними доводи апеляційної скарги щодо посилання апелянта на часткове усунення порушень, встановлених актом перевірки, оскільки дані доводи не підтверджені належними доказами.

При цьому, апелянт не конкретизує та не наводить обставин в апеляційній скарзі порушення допущені судом першої інстанції під час прийняття рішення по справі, що позбавляє можливості суду апеляційної інстанції перевірку доводів апелянта.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про необхідність застосування заходів з реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись статтями 250, 272, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Старобільського комунального дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 Джерельце Старольської районної ради Луганської області - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2020 року у справі № 360/1602/20 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29 березня 2021 року.

Судді А.В. Гайдар

А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.03.2021
Оприлюднено31.03.2021
Номер документу95846834
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1602/20

Постанова від 29.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 10.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Рішення від 10.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні