ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/20003/19 Суддя (судді) першої інстанції: Федорчук А.Б.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2021 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: судді-доповідача Черпіцької Л.Т. та суддів Пилипенко О.Є., Собківа Я.М., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м.Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від "04" листопада 2020 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Солом Трейд" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у м.Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Солом Трейд" (03061, м. Київ, вулиця Шепелєва Миколи, 6, код ЄДРПОУ 41139387) (далі по тексту - позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у місті Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/16, код ЄДРПОУ 39439980) (далі по тексту - відповідач), Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23 вересня 2019 року за №1286972/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 20.09.2018 в ЄРПН;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 01 жовтня 2019 року за №1294321/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 30.09.2018 в ЄРПН;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 01 жовтня 2019 року за №1294320/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 30.09.2018 в ЄРПН;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати податкову накладну №3 від 20.09.2018 року Товариства з обмеженою відповідальністю СОЛОМ ТРЕЙД в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання - 04 жовтня 2018 року;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати податкову накладну №10 від 30.09.2018 року Товариства з обмеженою відповідальністю СОЛОМ ТРЕЙД в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання - 12 жовтня 2018 року;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України (код ЄДРПОУ 39292197, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати податкову накладну №11 від 30.09.2018 року Товариства з обмеженою відповідальністю СОЛОМ ТРЕЙД в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання - 12 жовтня 2018 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від "04" листопада 2020 р. адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Солом Трейд" задоволено повністю.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що відповідач діяв в межах та у спосіб визначений законодавством України.
Державна фіскальна служба України просила суд здійснити процесуальне правонаступництво шляхом заміни ДФС України на його правонаступника - ДПС України.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 01 червня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю СОЛОМ ТРЕЙД та Товариством з обмеженою відповідальністю КИЇВСЬКИЙ БКК було укладено Договір на перевезення вантажів №01-01/06/18. За умовами Договору перевезення вантажів №01-01/06/18, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД взяло на себе зобов`язання, в порядку та на умовах визначених Договором, доставити автомобільним транспортом довірені ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК хлібобулочні вироби, кондитерські вироби, сухарно-бараночні вироби, іншу продукцію, яка зазначається в товарно- транспортних документах з місця відправлення до місця (пункту) призначення (відвантаження), і видати вантаж уповноваженій на отримання особі (вантажоодержувачу), а ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК бере на себе зобов`язання сплатити плату за перевезення вантажу.
Сторони у п. 1.2. Договору погодили, що ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД надає ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК пов`язані із перевезенням вантажу послуги із транспортного експедирування.
Згідно п. 3.2. Договору, - за результатами здійснених перевезень ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД в кінці кожної декади (10 календарних днів) впродовж 2 (двох) робочих днів складає в двох примірниках Акт наданих послуг і передає їх для підписання ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК , але не пізніше 5-го числа наступного місяця за звітним. Погоджений Сторонами Акт наданих послуг є підставою для оплати ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК наданих йому послуг. ТОВ КИЇВСЬКИЙ БКК зобов`язаний оплатити виставлений рахунок впродовж 10 (десяти) банківських днів.
На виконання умов Договору, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД були надані послуги у вересні 2018 року за результатами яких, зокрема, було складено та погоджено Акт наданих послуг №11 від 20.09.2018 року на загальну суму 209 157,26 грн. (у т.ч. ПДВ 34 859,54 грн.).
На виконання вимог Податкового кодексу України, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД було складено податкову накладну №3 від 20.09.2018р. на загальну суму 209 157,26 грн. (у т.ч. ПДВ 34 859,54 грн.).
04 жовтня 2018 року, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД вищевказану податкову накладну було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер документу - 9214091831.
Того ж дня було отримано квитанцію, згідно якої реєстрація податкової накладної №3 від 20.09.2018 р. була зупинена та вказано, - Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.09.2018 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41.19 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку ".Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з блокуванням податкової накладної №3 від 20.09.2018, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД направило контролюючому органу засобами електронного зв`язку повідомлення №3 від 18.09.2019, в якому були надані пояснення, що згідно договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. підприємство перевозить кондитерські вироби згідно даних у маршрутних листах. Для забезпечення своєї господарської діяльності підприємство використовує орендовані транспортні засоби та купує газове пальне у постачальників. .
Разом із повідомленням до контролюючого органу були подані письмові пояснення та документи підтверджуючі реальність господарських операцій, зокрема:
1. сканкопія договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. з додатками;
2. сканкопія Акту виконаних робіт № 11 від 20.09.2018 р. з додатками;
3. сканкопії маршрутних листів;
4. сканкопії подорожніх листів;
5. сканкопії договорів оренди автомобілів;
6. сканкопії банківських виписок на підтвердження оплат;
7. сканкопії договорів поставки пального;
8. сканкопії видаткових накладних та підтвердження оплат;
9. сканкопії письмових пояснень діяльності компанії.
23 вересня 2019 року, комісією Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення за №1286972/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 20.09.2018 в ЄРПН.
На виконання умов Договору, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД були надані послуги у серпні 2018 року за результатами яких, зокрема, було складено та погоджено Акт наданих послуг №457-м від 30.09.2018 року на загальну суму 17736,00 грн. (у т.ч. ПДВ 2956,00 грн.); №458-м від 30.09.2018 року на загальну суму 266742,00 грн. (у т.ч. ПДВ 44457,00 грн.); №459-м від 30.09.2018 року на загальну суму 86028,62,00 грн. (у т.ч. ПДВ 14338,10 грн.); №460-м від 30.09.2018 року на загальну суму 2160,34 грн. (у т.ч. ПДВ 360,06 грн.).
На виконання вимог Податкового кодексу України, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД було складено зведену податкову накладну №10 від 30.09.2018 р. на загальну суму 372 666, 96 грн. (у т.ч. ПДВ 62 111,16 грн.).
12 жовтня 2018 року, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД вищевказану податкову накладну було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер документу - 9223330055.
Того ж дня було отримано квитанцію, згідно якої реєстрація податкової накладної №10 від 30.09.2018 р. була зупинена та вказано, - Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.09.2018 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41.19 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку ". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
У зв`язку з блокуванням податкової накладної №10 від 30.09.2018, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД направило контролюючому органу засобами електронного зв`язку повідомлення №12 від 27.09.2019, в якому були надані пояснення, що згідно договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. підприємство перевозить кондитерські вироби згідно даних у маршрутних листах. Для забезпечення своєї господарської діяльності підприємство використовує орендовані транспортні засоби та купує газове пальне у постачальників. .
Разом із повідомленням до контролюючого органу були подані письмові пояснення та документи підтверджуючі реальність господарських операцій, зокрема:
1. сканкопія договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. з додатками;
2. сканкопії Актів виконаних робіт № 457-м; 458-м; 459-м та №460-м від 30.09.2018 р. з додатками;
3. сканкопії маршрутних листів;
4. сканкопії подорожніх листів;
5. сканкопії договорів оренди автомобілів;
6. сканкопії банківських виписок на підтвердження оплат;
7. сканкопії договорів поставки пального;
8. сканкопії видаткових накладних та підтвердження оплат;
9. сканкопії письмових пояснень діяльності компанії.
01 жовтня 2019 року, комісією Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення за №1294321/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 30.09.2018 в ЄРПН.
На виконання умов Договору, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД були надані послуги у вересні 2018 року за результатами яких, зокрема, було складено та погоджено Акт наданих послуг №12 від 30.09.2018 року на загальну суму 209 727,00 грн. (у т.ч. ПДВ 34954,50 грн.).
На виконання вимог Податкового кодексу України, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД було складено податкову накладну №11 від 30.09.2018р. на загальну суму 209 727,00 грн. (у т.ч. ПДВ 34954,50 грн.).
12 жовтня 2018 року, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД вищевказану податкову накладну було направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер документу - 9223311157.
Того ж дня було отримано квитанцію, згідно якої реєстрація податкової накладної №11 від 30.09.2018 р. була зупинена та вказано, - "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.09.2018 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 49.41.19 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку ".Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з блокуванням податкової накладної №11 від 30.09.2018, ТОВ СОЛОМ ТРЕЙД направило контролюючому органу засобами електронного зв`язку повідомлення №11 від 27.09.2019, в якому були надані пояснення, що згідно договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. підприємство перевозить кондитерські вироби згідно даних у маршрутних листах. Для забезпечення своєї господарської діяльності підприємство використовує орендовані транспортні засоби та купує газове пальне у постачальників. .
Разом із повідомленням до контролюючого органу були подані письмові пояснення та документи підтверджуючі реальність господарських операцій, зокрема:
1. сканкопія договору №01-01/06/18 від 01.06.2018 р. з додатками;
2. сканкопія Акту виконаних робіт № 12 від 30.09.2018 р. з додатками;
3. сканкопії маршрутних листів;
4. сканкопії подорожніх листів;
5. сканкопії договорів оренди автомобілів;
6. сканкопії банківських виписок на підтвердження оплат;
7. сканкопії договорів поставки пального;
8. сканкопії видаткових накладних та підтвердження оплат;
9. сканкопії письмових пояснень діяльності компанії.
01 жовтня 2019 року, комісією Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення за №1294320/41139387 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 30.09.2018 в ЄРПН.
Позивач, не погоджуючись з рішенням від 23 вересня 2019 року за №1286972/41139387, від 01 жовтня 2019 року за №1294321/41139387, від 01 жовтня 2019 року за №1294320/41139387 про відмову у реєстрації податкової накладної, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся з відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам скаржника, колегія суддів зазначає наступне.
Відносини, що виникають в процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються зокрема положеннями статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок, як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями ж пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Зазначені норми кореспондуються і з положеннями Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Порядок № 177).
Відповідно до пункту 10 Порядку №117, зупинення реєстрації ПН/РК критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
У силу вимог пунктів 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з вимогами пункту 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Пунктом 15 Порядку № 117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ; Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з вимогами пунктів 18 - 20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до вимог пункту 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Колегія суддів зазначає, що зі змісту квитанцій, якими зупинено реєстрацію спірних податкових накладних, убачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність направлених позивачем на реєстрацію податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених підпунктом 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Контролюючим органом у даній квитанції не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкової накладної товариства, а зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критерію ризиковості платника податку.
Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Згідно підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 30 липня 2019 року у справі №320/6312/18 зазначив, зокрема, акти, які затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак, підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а, отже, є неправомірним.
Від розуміння конкретного критерію, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, залежить послідовність надання платником податків пояснень, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної. У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеною у постанові від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірні рішення Комісії є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м.Києві залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від "04" листопада 2020 р. - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 328 КАС України.
Повний текст постанови складено 26 березня 2021 року.
Головуючий суддяЛ.Т.Черпіцька Судді: О.Є. Пилипенко Я.М. Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2021 |
Оприлюднено | 30.03.2021 |
Номер документу | 95847748 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні