ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2021 року справа №200/8912/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Міронової Г.М., суддів: Герашенка І.В., Казначеєва Е.Г., секретаря судового засідання Ашумова Т.Е., за участю представника відповідача 2 Пономарьова А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2020 р. (у повному обсязі складено 29 грудня 2020 року у м. Слов`янськ) у справі № 200/8912/20-а (головуючий І інстанції суддя Давиденко Т.В.) за позовом Фермерського господарства Яковенко Леонід Миколайович до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
29.09.2020 року Фермерське господарство Яковенко Леонід Миколайович звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою і просило: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, що приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області від 04.08.2020 № 1795075/30154298 та рішення Комісії Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 21 серпня 2020 року № 44274/30154298/2; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 16 липня 2020 року постачальника (продавця) Фермерське господарство Яковенко Леонід Миколайович (код ЄДРПОУ № 30154298, індивідуальний податковий номер 301542905347); вирішити питання відшкодувати судового збору (а.с. 1-13).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2020 року у справі № 200/8912/20-а позов Фермерського господарства «Яковенко Леонід Миколайович»- задоволено частково.
Рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 04.08.2020 року № 1795075/30154298 про відмову Фермерському господарству «Яковенко Леонід Миколайович» у реєстрації податкової накладної від 16.07.2020 року № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних - визнано протиправним та скасовано.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 16.07.2020 року № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Фермерським господарством «Яковенко Леонід Миколайович» .
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Вирішено питання відшкодування судових витрат (а.с. 187-191).
Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідачем 2 подано апеляційну скаргу.
В своїй апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Донецькій області просило скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, в якому у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції формально підійшов до розгляду даної справи, виніс рішення без належного дослідження матеріалів справи та встановлення реальних обставин, що слугували підставами для прийняття комісією ГУ ДПС у Донецькій області рішень про зупинення реєстрації податкових накладних позивача.
Вказує, що господарська операція у направленій для реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 12 підприємства, відповідала опису пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Внаслідок відповідності критерію ризиковості здійснення операцій реєстрація зазначеної податкової накладної в ЄРПН була автоматично зупинена на підставі абз. 10 п. 12 Порядку № 1246.
У зв`язку з ненаданням ФГ Яковенко Леонід Миколайович документів, підтверджуючих придбання та вирощування пшениці 4 класу врожаю 2020 року та її подальшої реалізації на користь ТОВ СВІТ АГРО ТРЕЙД , комісією ГУДПС правомірно прийнято рішення від 04.08.2020 № 1795075/30154298 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.07.2020 № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі п. 11 Порядку № 520.
Позивачем надіслано відзив на апеляційну скаргу відповідача 2 та лист, в якому просив розглянути справу без участі його представника.
Представник відповідача 2 у судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Представник позивача та відповідача 1 у судове засідання не з`явилися про розгляд справи були повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення, виходячи з такого.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.
Фермерське господарство «Яковенко Леонід Миколайович» зареєстровано в якості юридичної особи (ЄДРПОУ 30154298), перебуває на податковому обліку в Нікольській ДПІ Головного управління ДПС у Донецькій області.
17.06.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТ АГРО ТРЕЙД» (покупець) і Фермерським господарством «Яковенко Леонід Миколайович» (постачальник) укладений договір поставки № САТ-290/20, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти і оплатити пшеницю 2, 3, 4 класу, українського походження, врожаю 2020 року (а.с. 37-41).
13.07.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТ АГРО ТРЕЙД» (покупець) і Фермерським господарством «Яковенко Леонід Миколайович» (постачальник) укладена додаткова угода до договору поставки від 17.06.2020 року № САТ-290/20, за умовами якої змінені строк та умови поставки (а.с.42).
Виконання поставки підтверджується: довіреністю, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, рахунками на оплату та податковою накладною (а.с. 43, 46-49).
Оплата підтверджується випискою по рахунку та платіжними дорученнями (а.с. 44-45).
16.07.2020 року ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» складена податкова накладна № 12 на суму 126684 грн., в т.ч. податок на додану вартість 21114 грн. та направлена на реєстрацію в ЄРПН (а.с.21).
29.07.2020 року реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена з посиланням на п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України із зазначенням: "платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній" (а.с. 22).
29.07.2020 року ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» через електронний кабінет платника надав до контролюючого органу пояснення та копії первинних документів (а.с. 19, 20).
За результатами надання ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» пояснень та копій документів Комісією Головного Управління ДПС у Донецькій області прийнято рішення від 04.08.2020 року № 1795075/30154298 про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 16.07.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с. 17-18).
13.08.2020 року позивач звернувся до Державної податкової інспекції України зі скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної (а.с. 15, 16).
Рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 21.08.2020 року № 44274/30154298/2 скарга ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» залишена без задоволення (а.с. 14).
Спірним у цій справі є правомірність прийняття відповідачем рішення від 04.08.2020 року № 1795075/30154298.
При вирішенні справи суд виходить з наступного.
Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (пп. 14.1.60 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
За правилами пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Абзацом 1 пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до вимог абзацу першого пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абз. 1).
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абз. 2).
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (абз. 3).
Абзацом п`ятим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За правилами абзацу дев`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
За унормуванням абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України окреслено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) (далі Порядок - 1246).
Пунктом 2 Порядку № 1246 передбачено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За приписами пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав, зокрема, для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Пунктами 13, 14 Порядку № 1246 обумовлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі Порядок № 1165).
Пунктом 2 Порядку № 1165 визначені окремі терміни:
автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;
таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
За правилами пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції передбачено: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
За змістом п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11).
Пунктами 25, 26 Порядку № 1165 регламентовано, що Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктами 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок № 520) занотовано, що при прийняті рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4 Порядку № 520).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (п. 5 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (абз. 1 п. 6 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
За правилами пунктів 9, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).
Колегія суддів зазначає, що для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення конкретного переліку необхідних документів, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 02 лютого 2021 року у справі № 805/3956/18-а, від 4 лютого 2021 року у справі № 818/1159/17.
Водночас, як судами обох інстанції встановлено, у квитанції зазначено, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 1 Критеріїв ризиковості, зокрема виявлено коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання та запропоновано позивачу надати контролюючому органу пояснення та копії документів, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Як зазначалось вище, 17.06.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТ АГРО ТРЕЙД» (покупець) і Фермерським господарством «Яковенко Леонід Миколайович» (постачальник) укладений договір поставки № САТ-290/20, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти і оплатити пшеницю 2, 3, 4 класу, українського походження, врожаю 2020 року (а.с. 37-41).
13.07.2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТ АГРО ТРЕЙД» (покупець) і Фермерським господарством «Яковенко Леонід Миколайович» (постачальник) укладена додаткова угода до договору поставки від 17.06.2020 року № САТ-290/20, за умовами якої змінені строк та умови поставки (а.с.42).
Виконання поставки підтверджується: довіреністю, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, рахунками на оплату та податковою накладною (а.с. 43, 46-49).
Оплата підтверджується випискою по рахунку та платіжними дорученнями (а.с. 44-45).
16.07.2020 року ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» складена податкова накладна № 12 на суму 126684 грн., в т.ч. податок на додану вартість 21114 грн. та направлена на реєстрацію в ЄРПН (а.с.21).
З рішення Комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 04.08.2020 року № 1795075/30154298 вбачається, що позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 12 від 16.07.2020 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с. 17-18).
Матеріалами справи підтверджено, що 29.07.2020 року ФГ «Яковенко Леонід Миколайович» через електронний кабінет платника надав до контролюючого органу пояснення та копії первинних документів. В свою чергу позивач пояснив, що згідно договору № САТ-290/20 від 17.06.2020 року проведено попередню оплату за товар 19.06.2020 року за кількість 60 тон пшениці 2 класу врожаю 2020 року на суму 330001,20 грн. (податкова накладна № 5 від 19.06.2020 року). Відвантажено 46,44 тон 2 класу пшениці врожаю 2020 року на суму 255420,92 грн. 12.07.2020 року та 13.07.2020 року, та відвантажено 16.07.2020 року 24,44 тон пшеницю 4 класу врожаю 2020 року на суму 126684,00 грн. Реалізована пшениця вироблена у 2020 році, є продукцією власного виробництва. Та надано відповідні розрахункові документи (а.с. 19, 20, 23).
Таким чином, колегія суддів зазначає, що Фермерське господарство Яковенко Леонід Миколайович виконало свій обов`язок з подання на реєстрацію податкової накладної № 12 після оформлення документа, що засвідчує відвантаження пшениці.
Розглядаючи питання достатності поданих документів, колегія суддів проаналізувала їх на предмет доведеності реальності господарської операції - факту виконання умов договору.
Крім того, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містить безпосереднього переліку документів, які позивач повинен був подати, а в рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Перелік документів, неподання яких стало підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, знайшов своє відображення лише у відзиві на позов та апеляційній скарзі, що не можна вважати підтвердженням обґрунтованості прийнятого відповідачем рішення, враховуючи, що цей перелік документів є незмістовним до доводів позивача щодо подання податкової накладної на реєстрацію за фактом внесення змін кількості відвантаженої пшениці 2 класу та на підставі відвантаженої пшениці 4 класу до Договору поставки.
На переконання колегії суддів позивачем надано до ГУ ДПС у Донецькій області розрахункові документи щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній від 16.07.2020 року № 12, що спростовує доводи ГУ ДПС у Донецькій області наведені в апеляційній скарзі.
Суд апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд першої інстанції під час розгляду справи, оцінки доказів, не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи, а доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.
За приписами ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
Частиною 2 ст. 77 КАС України обумовлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінка доказів здійснюється судом за правилами статті 90 КАС України, відповідно до якої суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
В даному випадку відповідачем не доведено, що у спірних правовідносинах вони діяли правомірно.
За таких обставин суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції щодо часткового задоволення позовних вимоги у повному обсязі.
Згідно п.41 висновку №м11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду не вбачається.
Керуючись 205, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2020 року у справі № 200/8912/20-а - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 31 березня 2021 року.
Колегія суддів: Г.М. Міронова
І.В. Геращенко
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2021 |
Оприлюднено | 02.04.2021 |
Номер документу | 95913889 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні