Постанова
від 31.03.2021 по справі 917/1380/20
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" березня 2021 р. Справа № 917/1380/20

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Россолов В.В., суддя Склярук О.І., суддя Хачатрян В.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження без виклику учасників справи апеляційну скаргу Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" (вх. №67 П/1) на рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року (суддя Солодюк О.В., м. Полтава) у справі № 917/1380/20,

за позовом Кременчуцької міської ради Полтавської області, пл. Перемоги, 2, м. Кременчук, Полтавської області,39600,

до Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс", вул. Ярмаркова, 9 А, м. Кременчук, Полтавської області,39630,

про стягнення 11 346,93 грн,-

ВСТАНОВИЛА:

Кременчуцька міська рада Полтавської області звернулась до Господарського суду Полтавської області з позовною заявою до Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" про стягнення 11 346,93 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року.

Позивач в обґрунтуванні позовних вимог посилається на те, що у період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року відповідач використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, орендну плату за договором не сплачував, хоча земельна ділянка площею 557 кв.м використовувалась для розміщення об`єкту нерухомого майна, що призвело до неотримання Кременчуцькою міською радою Полтавської області доходу від орендної плати за землю, який остання отримала б у разі оформлення відповідачем згідно вимог статті 125, статті 126 Земельного кодексу України правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі №917/1380/20 позов задоволено; стягнуто з Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" на користь Кременчуцької міської ради Полтавської області 11 346,93 грн безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати, 2 102,00 грн витрат по сплаті судового збору.

Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд виходив з того, що між сторонами відсутні договірні правовідносини щодо користування земельною ділянкою, відтак Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" без достатньої правової підстави за рахунок позивача, зберігло у себе кошти, які мало сплатити за користування нею у вигляді орендної плати, а тому зобов`язане повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 статті 1212 Цивільного кодексу України. Дослідивши наданий позивачем розрахунок заявлених до стягнення безпідставно збережених коштів у сумі 11 346,93 грн за період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року суд першої інстанції дійшов висновку про його обґрунтованість.

Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" з відповідним рішенням суду не погодилось, звернулось з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

В обґрунтуванні апеляційної скарги вказує про:

-неправомірність врахування даних витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 21 лютого 2020 року, оскільки нормативна грошова оцінка земель м. Кременчука затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 24 лютого 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", а отже є неактуальною та не може відображати реальний рентний дохід відповідних земельних ділянок;

-недоведеність позивачем обставини Приватним підприємством "Промфактор - Сервіс"використання земельної ділянки площею в розмірі саме 557 кв.м.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 02 лютого 2021 року поновлено Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" пропущений процесуальний строк на апеляційне оскарження на рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі №917/1380/20; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" на рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі №917/1380/20; постановлено розгляд апеляційної скарги Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" на рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі №917/1380/20 здійснювати у порядку письмового провадження без виклику учасників справи; Кременчуцькій міській раді Полтавської області встановлено строк - не пізніше 15 днів з моменту вручення даної ухвали, протягом якого вона має право подати відзив на апеляційну скаргу, який повинен відповідати вимогам ч.2 статті 263 Господарського процесуального кодексу України, а також докази надсилання (надання) копії відзиву та доданих до нього документів апелянтові; зупинено дію рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі №917/1380/20.

Відповідна ухвала суду отримана представником Кременчуцької міської ради Полтавської області 04 лютого 2021 року, представником Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" - 12 лютого 2021 року.

12 лютого 2021 року від Кременчуцької міської ради Полтавської області надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№1808), в якому позивач просить суд апеляційну скаргу Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі № 917/1380/20 - без змін. У відповідному відзиві позивач вказує про помилковість аргументів апелянта щодо застосування Кременчуцькою міською радою Полтавської області при розрахунку розміру орендних платежів неактуального розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки приписи Закону України "Про оцінку земель" не передбачають автоматичного анулювання даних попередньо проведеної нормативної грошової оцінки земель населеного пункту після спливу 5-7 років з моменту її затвердження. Одночасно позивач вказує про необгрунтованість доводів апелянта про недоведеність Кременчуцькою міською радою Полтавської області обставини використання земельної ділянки площею в розмірі саме 557 кв.м, оскільки земельна ділянка саме у відповідній площі передавалась в користування Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" та сформована в розумінні 79- 1 Земельного кодексу України.

29 березня 2021 року від Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" надійшли додаткові письмові пояснення (вх.№3677) щодо необхідності застосування іншого розміру нормативної грошової оцінки при розрахунку розміру орендної плати за період користування земельною ділянкою з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року: у період з 14 червня 2019 року до 31 грудня 2019 року включно - в розмірі 25% від зазначеної у витязі; у період з 01 січня 2020 року по 30 квітня 2020 року - в розмірі 60% від зазначеної у витязі; у період з 01 травня 2020 року по 31 липня 2020 року - в розмірі 25% від зазначеної у витязі.

Проаналізувавши матеріали справи колегія суддів встановила такі обставини спору.

Відповідно до Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 26 липня 2010 року та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотеки, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 07 липня 2020 року №215311878 Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" є власником вагової з майданчиком для розвантажування та майданчика для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, буд. 9-В (Том 1, а.с. 11 - 12).

24 вересня 2018 року Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" звернулось до Кременчуцької міської ради Полтавської області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в м. Кременчуці для експлуатації та обслуговування вагової зі спорудами площею 557 кв.м по вул. Ярмаркова, 9-В в м. Кременчуці (Том 1, а.с. 13).

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 13 грудня 2018 року "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в м. Кременчуці" відповідачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 0,0557 га для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розвантажування та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій в м. Кременчуці (Том 1, а. с. 14).

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 квітня 2019 року "Про внесення змін до рішень органів місцевого самоврядування в м. Кременчуці" внесено зміни в вищезазначене рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області в частині уточнення поштової адреси, а саме, адресу читати як "вул. Ярмаркова, 9-В" (Том 1, а. с.16).

08 серпня 2019 року Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" звернулось до Кременчуцької міської ради Полтавської області з заявою про надання Рішення про передачу в оренду (поновлення договорів оренди землі) та передачу в постійне користування земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу, КВЦПЗ В 11.02, площа 0,0557 га по вул. Ярмаркова, 9-В, м. Кременчук Полтавської області строком на 49 років (Том 1, а. с. 17).

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 03 вересня 2019 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" затверджено Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, 9-В (п.12 рішення) (Том 1, а. с.18).

Вказаним рішенням передано Відповідачу за умови виконання п. 12.2 цього рішення, в оренду строком на 9 (дев`ять) років земельну ділянку площею 557 кв.м (кадастровий № 5310436500:10:001:0249) для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу (код КВЦПЗ J 11.02) по вул. Ярмарковій, 9-В.

Встановлено плату за землю в розмірі 3% від грошової оцінки землі щорічно.

Пунктом 12.1 цього рішення визнано зазначену земельну ділянку землями комунальної власності.

Пунктом 12.2.3 рішення зобов`язано Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" в шестимісячний термін замовити документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою та зареєструвати право оренди земельної ділянки в установленому законом порядку.

16 березня 2020 року на адресу Кременчуцької міської ради Полтавської області від відповідача надійшов супровідний лист за вих. № 03/87 від 11 березня 2020 року щодо підписання проекту договору оренди земельної ділянки для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу (код КВЦПЗ J 11.02) (кадастровий № 5310436500:10:001:0249) площею 557 кв.м по вул. Ярмарковій, 9-В в м. Кременчуці (Том 1, а. с.20).

Розглянувши пропозицію відповідача та опрацювавши проект договору оренди землі на адресу Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" позивачем було направлено лист від 01 квітня 2020 року за вих. № 01-49/2956;2954;2955;2953, в якому було звернуто увагу відповідача, що термін на укладення договору оренди землі та реєстрацію права оренди земельної ділянки сплив 03 березня 2020 року.

У зв`язку з вищевикладеним, Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" запропоновано для продовження терміну на укладення договору оренди землі звернутися до Департаменту "Центр надання адміністративних послуг в м. Кременчуці" з заявою встановленого зразка для внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 03 вересня 2019 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" (Том 1, а. с. 21).

Згідно до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 25 червня 2020 року "Про внесення змін до рішень органів місцевого самоврядування в м. Кременчуці" виключено у зв`язку з наявністю заборгованості питання внесення змін в пункт 12 рішення Кременчуцької міської ради від 03 вересня 2019 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" щодо надання в оренду Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" земельної ділянки для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розвантаження та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, 9-В (Том 1, а. с. 19).

Вказуючи, що у період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року відповідач використовував земельну ділянку без правовстановлюючих документів, орендну плату за договором не сплачував, хоча земельна ділянка використовувалась для розміщення об`єкту нерухомого майна, що призвело до неотримання Кременчуцькою міською радою Полтавської області доходу від орендної плати за землю, позивач звернувся з даним позовом про стягнення 11 346,93 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам колегія суддів зазначає про таке.

Як вбачається з матеріалів справи, Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" є власником нерухомого майна - вагової з майданчиком для розвантаження та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, буд. 9-В (свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 26 липня 2010 року, Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 215311878 від 07 липня 2020 року (Том 1, а. с. 11 -12).

Відповідно до частини 1 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Отже, з 26 липня 2010 року до відповідача перейшло право користування спірною земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України власності (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України у вказаній редакції).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата" за земельні ділянки державної і комунальної власності.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом вказаних положень Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Згідно зі статтею 1166 Цивільного кодексу України шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини.

Натомість предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом положень глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

З урахуванням положень статей 120, 125 Земельного кодексу України та статті 1212 Цивільного кодексу України до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28 вересня 2020 року у справі №922/4073/19.

Згідно з частинами 1, 3,4 9 статті 79- 1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селиш, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Зазначене додатково підтверджується положеннями статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", якою встановлено особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності.

Приписами ч. 1 цієї статті встановлено, що рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Частиною другою цієї статті передбачено, що під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту саме присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Про необхідність застосування статті 79- 1 Земельного кодексу України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема, у постановах від 29 січня 2019 року у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11 лютого 2019 року у справі № 922/391/18, від 12 квітня 2019 року у справі № 922/981/18 та від 12 червня 2019 року у справі № 922/902/18.

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка по вул. Ярмарковій, 9-В у м. Кременчуці Полтавської області площею 0, 0557 га є сформованою та їй призначено кадастровий № 5310436500:10:001:0249, про що свідчить Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 08 серпня 2019 року № НВ-5313890182019 (Том 1, а. с.22).

Вказане свідчить про наявність підстав для стягнення з Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" на користь Кременчуцької міської ради Полтавської області безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати.

Верховний Суд у постановах від 12 червня 2019 року у справі № 922/902/18, від 01 жовтня 2019 року у справі № 922/2082/18, від 06 листопада 2019 року у справі № 922/3607/18 неодноразово зазначав, що при стягненні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати нарахування мають здійснюватися позивачем не самостійно (шляхом арифметичного розрахунку без проведення нормативної грошової оцінки землі), а виключно на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель.

Перевіряючи розрахунок суми безпідставно збережених коштів колегія суддів зазначає, що останній проведено на підставі даних з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель від 04 березня 2020 року №1117/0/212-20 (Том 1, а.с.25).

Отже, з урахуванням положень статті 79- 1 Земельного кодексу України та статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" місцевий господарський суд правомірно виходив з правильності визначення позивачем суми безпідставно збережених відповідачем коштів у розмірі орендної плати на підставі належного і допустимого доказу - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель від 04 березня 2020 року №1117/0/212-20, та обґрунтовано погодився з методом визначення позивачем розміру позовних вимог, оскільки він ґрунтується на приписах чинного законодавства.

Колегія суддів вважає безпідставними аргументи апелянта стосовно неправильності здійснення позивачем розрахунку орендної плати з підстав врахування розміру нормативно грошової оцінки земель м. Кременчука затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області".

За позицією апелянта, нормативно грошова оцінка земель м. Кременчука затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", однак відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Доказів того, що після 24 листопада 2009 року Кременчуцька міська рада проводила нову нормативну грошову оцінку земельних ділянок суду не надано. На переконання відповідача, станом на сьогодні оцінка 2009 року є неактуальною та не може відображати реальний рентний дохід відповідних земельних ділянок.

У зв`язку з чим апелянт вважає, що розрахунок стосовно втраченої орендної плати за період з 2019 по 2020 роки є таким, що ґрунтується на документі, зміст якого не відповідає законодавству.

Позивач не заперечує, що після 2009 року не затверджувалась нова технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області.

Втім колегія суддів зазначає, що приписи земельного законодавства, зокрема, Закону України "Про оцінку земель" не передбачають автоматичного анулювання даних попередньо проведеної нормативної грошової оцінки земель населеного пункту після спливу 5-7 років з моменту її затвердження.

Дані про нормативну грошову оцінку землі відображені у технічній документації з нормативної грошової оцінки землі м. Кременчука Полтавської області, зокрема, базова вартість одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року.

Апелянтом не враховано відсутності імперативного припису в чинному законодавстві щодо втрати чинності нормативною грошовою оцінкою земель населеного пункту у випадку відсутності її перегляду, більш ніж 7 років.

Таким чином, застосування позивачем при розрахунку розміру орендної плати за період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель від 04 березня 2020 року №1117/0/212-20 (Том 1, а.с.25) відповідає положенням законодавства.

Одночасно колегія суддів визнає необґрунтованими аргументи апелянта з приводу недоведеності позивачем обставини використання Приватним підприємством "Промфактор - Сервіс" земельної ділянки площею в розмірі саме 557 кв.м.

Так, матеріали справи свідчать, що Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" визначало площу земельної ділянки в розмірі саме 557 кв.м, в якості необхідної для обслуговування нерухомого майна, при зверненні 24 вересня 2018 року до Кременчуцької міської ради Полтавської області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в м. Кременчуці для експлуатації та обслуговування вагової зі спорудами по вул. Ярмаркова, 9-В в м. Кременчуці.

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 13 грудня 2018 року "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в м. Кременчуці" відповідачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 0,0557 га для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розвантажування та майданчику

08 серпня 2019 року Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" звернулось до Кременчуцької міської ради Полтавської області з заявою про надання Рішення про передачу в оренду (поновлення договорів оренди землі) та передачу в постійне користування земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу, КВЦПЗ В 11.02, площа 0,0557 га по вул. Ярмаркова, 9-В, м. Кременчук Полтавської області строком на 49 років (Том 1, а. с. 17).

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 03 вересня 2019 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" затверджено Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, 9-В (п.12 рішення) (Том 1, а. с.18).

Вказаним рішенням передано Відповідачу за умови виконання п. 12.2 цього рішення, в оренду строком на 9 (дев`ять) років земельну ділянку площею 557 кв.м (кадастровий № 5310436500:10:001:0249) для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу (код КВЦПЗ J 11.02) по вул. Ярмарковій, 9-В.

Таким чином, земельна ділянка площею саме в розмірі 557 кв.м 1)визначалась Приватним підприємством "Промфактор - Сервіс" в якості необхідної для розміщення та обслуговування нерухомого майна, 2) визначена в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування вагової з майданчиком для розважування та майданчику для розфасування цементу по вул. Ярмарковій, 9-В, 3) передавалась в оренду апелянтові на підставі рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 03 вересня 2019 року "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. Кременчуці" за умови виконання п. 12.2 даного рішення, а отже у відповідній площі земельна ділянка використовується Приватним підприємством "Промфактор - Сервіс", що свідчить про правомірність проведеного позивачем розрахунку розміру орендної плати за період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року.

Одночасно колегія суддів зазначає, що 29 березня 2021 року від Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" надійшли додаткові письмові пояснення щодо необхідності застосування іншого розміру нормативної грошової оцінки при розрахунку розміру орендної плати за період користування земельною ділянкою з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року.

За твердженням апелянта, нормативно грошова оцінка земельної ділянки мала застосовуватись: у період з 14 червня 2019 року до 31 грудня 2019 року включно - в розмірі 25% від зазначеної у витязі; у період з 01 січня 2020 року по 30 квітня 2020 року - в розмірі 60% від зазначеної у витязі; у період з 01 травня 2020 року по 31 липня 2020 року - в розмірі 25% від зазначеної у витязі.

Необхідність застосування відповідного розміру нормативно грошової оцінки при розрахунку розміру орендної плати за період користування земельною ділянкою з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" обґрунтовує змістом:

1)рішення Кременчуцької міської ради від 02 лютого 2016 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29 травня 2012 року "Про розгляд протесту прокурора м. Кременчука від 23 січня 2012 року № 94-908вих12 на рішення Кременчуцької міської ради від 27 грудня 2011 року "Про внесення змін до рішення міської ради від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області";

2)рішення Кременчуцької міської ради від 13 грудня 2018 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області";

3)рішення Кременчуцької міської ради від 23 квітня 2020 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області".

Проте колегія суддів зауважує, що відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Слід зазначити, що

1)копія рішення Кременчуцької міської ради від 02 лютого 2016 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29 травня 2012 року "Про розгляд протесту прокурора м. Кременчука від 23 січня 2012 року № 94-908вих12 на рішення Кременчуцької міської ради від 27 грудня 2011 року "Про внесення змін до рішення міської ради від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області";

2)копія рішення Кременчуцької міської ради від 13 грудня 2018 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської

області";

3)копія рішення Кременчуцької міської ради від 23 квітня 2020 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської

області";

не надавались сторонами, зокрема Приватним підприємство "Промфактор - Сервіс" до суду першої інстанції, а відтак не виступали предметом судового дослідження.

Відтак, їх подання на стадії апеляційного перегляду є можливим лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

В той же час, Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс", надаючи нові докази на стадії апеляційного перегляду справи, не просить колегію суддів визнати поважними причини їх несвоєчасного подання до суду першої інстанції.

Поряд з цим при зверненні з письмовими поясненнями Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" вказує про необізнаність зі змістом проведеного позивачем розрахунку з огляду на неотримання копії позовної заяви.

Втім з опису вкладення до цінного листа від 20 серпня 2020 року (Том 1, а.с.9) вбачається направлення Кременчуцькою міською радою Полтавської області копії позовної заяви Приватному підприємству "Промфактор - Сервіс" на юридичну адресу підприємства.

Також матеріалами справи підтверджується належне повідомлення Господарським судом Полтавської області Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" з приводу відкриття провадження у даній справі та призначення справи до розгляду, про що не заперечує сам апелянт.

Вказане свідчить про обізнаність Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" зі змістом позовної заяви, з обставиною відкриття провадження у даній справі та призначення справи до розгляду, а відтак і про можливість подання відповідачем вищезазначених доказів під час розгляду справи у суді першої інстанції.

Колегія суддів зазначає, що непроведення стороною усіх дій щодо виявлення доказової бази в ході розгляду справи у суді першої інстанції не може розглядатись як поважна причина неможливості його подання до місцевого господарського суду.

У зв`язку з чим колегія суддів здійснює розгляд справи без врахування змісту

1)рішення Кременчуцької міської ради від 02 лютого 2016 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29 травня 2012 року "Про розгляд протесту прокурора м. Кременчука від 23 січня 2012 року № 94-908вих12 на рішення Кременчуцької міської ради від 27 грудня 2011 року "Про внесення змін до рішення міської ради від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області"

2)рішення Кременчуцької міської ради від 13 грудня 2018 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області".

3)рішення Кременчуцької міської ради від 23 квітня 2020 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 11 травня 2017 року "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області"

та не надає їм правої оцінки в розрізі розміру нормативно грошової оцінки, яка підлягає застосуванню при розрахунку розміру орендної плати за період користування земельною ділянкою з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року.

При цьому колегія суддів враховує, що згідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

В обґрунтуванні апеляційної скарги Приватне підприємство "Промфактор - Сервіс" не вказує про незаконність рішення суду з підстав неврахування місцевим господарським судом вищезазначених рішень Кременчуцької міської ради Полтавської області, що є додатковою підставою для перегляду справи судом апеляційної інстанції без їх врахування в якості доказу у справі.

З огляду на викладене колегія суддів погоджується з позицією місцевого господарського суду щодо наявності правових підстав для стягнення з Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" на користь Кременчуцької міської ради Полтавської області 11 346,93 грн безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 08 серпня 2019 року по 31 липня 2020 року.

У зв`язку з цим колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв`язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм права. Доводи апеляційної скарги не спростовують наведені висновки колегії суддів, у зв`язку з чим апеляційна скарга Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" не підлягає задоволенню з підстав викладених вище, а оскаржуване рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі № 917/1380/20 має бути залишене без змін.

Оскільки колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 13, 74, 76-79, 126, 129, 269, п.1, ч.1 статті 275, статтями 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів Східного апеляційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Промфактор - Сервіс" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 12 листопада 2020 року у справі № 917/1380/20 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя В.В. Россолов

Суддя О.І. Склярук

Суддя В.С. Хачатрян

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення31.03.2021
Оприлюднено02.04.2021
Номер документу95938039
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1380/20

Постанова від 31.03.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Россолов Вячеслав Володимирович

Рішення від 12.11.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 24.09.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

Ухвала від 28.08.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Солодюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні