ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 квітня 2021 року Чернігів Справа № 620/471/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ-ОЙЛ 222" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СІТІ - ОІЛ 222" (далі також - позивач, ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222") звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (надалі також - відповідач1, ГУ ДПС у Чернігівській області) та Державної податкової служби України (надалі також - відповідач 2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 21.12.2020 № 2251516/43833924, від 23.12.2020 № 2259650/43833924, від 23.12.2020 № 2259649/43833924, від 31.12.2020 № 2288816/43833924;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН), датою їх подання.
Позовні вимоги мотивовані тим, що на підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних позивачем до контролюючого органу надіслано пояснення та копії первинних документів. Комісією за результатами розгляду поданих пояснень та документів прийняті рішення від 21.12.2020 № 2251516/43833924, від 23.12.2020 № 2259650/43833924, від 23.12.2020 № 2259649/43833924, від 31.12.2020 № 2288816/43833924, проте останні є необґрунтованими, оскільки прийняті без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Ухвалою суду від 01.02.2021 розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Представник ГУ ДПС у Чернігівській області подав відзив, в якому позов не визнає, просить відмовити позивачу у задоволенні позову. Зазначає, що комісією регіонального рівня при перевірці документів по спірним податковим накладним встановлено, що платником податку не надано письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних. Вказане слугувало підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
ДПС України відзив на позов подано не було.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що доводи відповідача викладені у відзиві необґрунтовані, а тому не можуть бути прийняті судом до уваги.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" є юридичною особою та 23.09.2020 взято на облік як платник податків, що підтверджується випискою з ЄДРПОУ від 29.10.2020. Видами діяльності позивача є зокрема: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Позивач має ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202000632 від 27.10.2020, термін дії до 27.10.2025 (а.с.135-139 т.1).
02.11.2020 між ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" (Постачальник) та ТОВ "Тандем Лео Трейд " (Покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів по талонам №ТН 8-11, відповідно до предмету якого Постачальник зобов`язаний поставити Покупцю нафтопродукти в асортименті, в подальшому іменовані Товар, а Покупець зобов`язується прийняти Товар від Постачальника та оплатити його вартість на умовах Даного договору. Асортимент та кількість Товару (об`єм товарної партії) погоджується Сторонами у рахунку на оплату та видатковій накладній (а.с.194-196 т.1).
На виконання умов вказаного договору, ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222"видано довіреність № 2 від 26.11.2020, рахунок на оплату № 14 від 26.11.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД " на загальну суму 130757,20 грн; видаткову накладну № 8 від 26.11.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД ", складено акт прийому-передачі карток на пальне № 8 від 26.11.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД ". Проведення операції також підтверджується платіжним дорученням № 1019 від 26.11.2020 від ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД " та оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281 за 01.11.2020-26.11.2020 (а.с.190- 193, 197-198 т.1).
На виконання п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем складена та відправлена на реєстрацію до ЄРПН податкова накладна №9 від 26.11.2020 (а.с.43 т.1) на суму 130757,20 грн.
Згідно з отриманою квитанцією № 9331725838 від 14.12.2020, за результатами обробки накладної № 9 від 26.11.2020, документи прийнято, реєстрація зупинена. Контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної вимогам п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (а.с.45 -46 т.1).
На виконання пропозицій, вказаних у квитанції № 9331725838 від 14.12.2020, позивач направив відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено(а.с. 47-85 т.1).
За результатами розгляду документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - Комісія) прийнято рішення № 2251516/43833924 від 21.12.2020, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 26.11.2020 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація (зазначити до якої інформації) вказано: недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, не надано довіреність на передачу товару (а.с. 86 т.1).
Вказане також підтверджується копією витягу з Протоколу засідання Комісії від 21.12.2020 № 204.
21.12.2020 позивачем до відповідача 2 подано скаргу на рішення № 2251516/43833924 від 21.12.2020 (а.с.88 т.1).
29.12.2020 відповідачем 2 винесено рішення № 70726/43833924/2 про відмову у задоволенні скарги позивача, а рішення відповідача 1 № 2251516/43833924 від 21.12.2020 залишено без змін (а.с.128 т.1).
02.11.2020 між ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" (Постачальник) та ТОВ "Славутичбуд" (Покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів по талонам №ТН 9-11, відповідно до предмету якого Постачальник зобов`язаний поставити Покупцю нафтопродукти в асортименті, в подальшому іменовані Товар, а Покупець зобов`язується прийняти Товар від Постачальника та оплатити його вартість на умовах Даного договору. Асортимент та кількість Товару (об`єм товарної партії) погоджується Сторонами у рахунку на оплату та видатковій накладній (а.с.10-12 т.2).
На виконання умов договору, ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" видано рахунок на оплату № 7 від 20.11.2020 на ТОВ "Славутичбуд" на загальну суму 65144,00 грн; видаткові накладні № 10,№5 від 20.11.2020 на ТОВ "Славутичбуд", складено акти прийому-передачі карток на пальне № 10, №5 від 20.11.2020 на ТОВ "Славутичбуд". Проведення операції також підтверджується платіжним дорученням № 531 від 20.11.2020 від ТОВ "Славутичбуд" та оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281 за 01.11.2020-20.11.2020 (а.с.5- 9, 13-14 т.2).
На виконання п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем складена та відправлена на реєстрацію до ЄРПН податкова накладна № 12 від 20.11.2020 (а.с.199 т.1) на суму 34600,00 грн.
Згідно з отриманою квитанцією № 9334763131 від 15.12.2020, за результатами обробки накладної № 12 від 20.11.2020, документи прийнято. реєстрація зупинена. Контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної вимогам п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.200-201 т.1).
На виконання пропозицій, вказаних у квитанції № 9334763131 від 15.12.2020, позивач направив відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 201а-217 т.1).
За результатами розгляду документів Комісією прийнято рішення № 2259650/43833924 від 23.12.2020, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 20.11.2020 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація (зазначити до якої інформації) вказано: недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності (а.с. 218 т.1).
Вказане також підтверджується копією витягу з Протоколу засідання Комісії від 23.12.2020 № 206.
23.12.2020 позивачем до відповідача 2 подано скаргу на рішення № 2259650/43833924 від 23.12.2020 (а.с.220 т.1).
12.01.2021 відповідачем 2 винесено рішення № 613/43833924/2 про відмову у задоволенні скарги позивача, а рішення відповідача 1 № 2251516/43833924 від 21.12.2020 залишено без змін (а.с.237 т.1).
02.11.2020 між ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" (Продавець) та ФОП ОСОБА_1 (Виконавець) укладено договір купівлі - продажу паливно - мастильних матеріалів з використанням смарт - карт на АЗС №КР-3/20, відповідно до предмету якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупця через АЗС (АЗК), що розміщені на території України з використанням смарт - карт паливно - мастильні матеріали, а Покупець зобов`язується приймати у власність ПММ та оплачувати їх вартість. (а.с.84-90 т.2).
На виконання умов вказаного договору, ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" видано рахунок на оплату № 12 від 25.11.2020 на ФОП ОСОБА_1 на загальну суму 66877,67 грн; видаткову накладну № 13 від 30.11.2020 на ФОП ОСОБА_1 . Проведення операції також підтверджується платіжним дорученням № 5836 від 26.11.2020 від ФОП ОСОБА_1 (а.с.91- 93 т.2).
На виконання п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем складена та відправлена на реєстрацію до ЄРПН податкова накладна № 15 від 30.11.2020 (а.с.15 т.2) на суму 33534,79 грн.
Згідно з отриманою квитанцією № 9334730451 від 15.12.2020 документи прийнято, реєстрація ПН/РК № 15 від 30.11.2020 зупинена. Контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної вимогам п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.17-18 т.2).
На виконання пропозицій, вказаних у квитанції № 9334730451 від 15.12.2020, позивач направив відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 19-38 т.2).
За результатами розгляду документів, Комісією прийнято рішення № 2259649/43833924 від 23.12.2020, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 15 від 30.11.2020 в ЄРПН, у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація (зазначити до якої інформації) вказано: недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності (а.с. 39 т.2).
Вказане також підтверджується копією витягу з Протоколу засідання Комісії від 23.12.2020 № 206.
23.12.2020 позивачем до відповідача 2 подано скаргу на рішення № 2259649/43833924 від 23.12.2020 (а.с.41 т.2).
12.01.2021 відповідачем 2 винесено рішення № 648/43833924/2 про відмову у задоволенні скарги позивача, а рішення відповідача 1 № 2251516/43833924 від 21.12.2020 залишено без змін (а.с.61 т.2).
02.11.2020 між ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" (Постачальник) та ТОВ "Тандем Лео Трейд " (Покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів по талонам №ТН 8-11, відповідно до предмету якого Постачальник зобов`язаний поставити Покупцю нафтопродукти в асортименті, в подальшому іменовані Товар, а Покупець зобов`язується прийняти Товар від Постачальника та оплатити його вартість на умовах Даного договору. Асортимент та кількість Товару (об`єм товарної партії) погоджується Сторонами у рахунку на оплату та видатковій накладній (а.с.169-171 т.2).
На виконання умов вказаного договору, ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222" видано довіреність № 3 від 11.12.2020; рахунок на оплату № 24 від 24.12.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД" на загальну суму 19100,00 грн; видаткову накладну № 24 від 14.12.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД ", складено акт прийому-передачі карток на пальне № 24 від 14.12.2020 на ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД ". Проведення операції також підтверджується платіжним дорученням № 1043 від 14.12.2020 від ТОВ "ТАНДЕМ ЛЕО ТРЕЙД " та оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281 за 14.12.2020 (а.с.172- 177 т.2).
На виконання п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем складена та відправлена на реєстрацію до ЄРПН податкова накладна №9 від 14.12.2020 на суму 9100,00 грн (а.с.100 т.2).
Згідно з отриманою квитанцією № 9347807888 від 28.12.2020, документи прийнято, реєстрація ПН/РК від 26.11.2020 №9 зупинена. Контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної вимогам п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.101-102 т.2).
На виконання пропозицій, вказаних у квитанції № 9347807888 від 28.12.2020, позивач направив відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 103-119 т.2).
За результатами розгляду документів Комісією прийнято рішення № 2288816/43833924 від 31.12.2020від 21.12.2020, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 9 від 14.12.2020 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У графі Додаткова інформація (зазначити до якої інформації) вказано: недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, не надано довіреність на передачу товару (а.с. 120 т.2).
Вказане також підтверджується копією витягу з Протоколу засідання Комісії від 31.12.2020 № 211.
31.12.2020 позивачем до відповідача 2 подано скаргу на рішення № 2288816/43833924 від 31.12.2020 (а.с.122 т.2).
18.01.2021 відповідачем 2 винесено рішення № 2268/43833924/2 про відмову у задоволенні скарги позивача, а рішення відповідача 1 № 2251516/43833924 від 21.12.2020 залишено без змін (а.с.144 т.2).
Вважаючи протиправними вказані рішення Комісії щодо відмови в реєстрації податкових накладних, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Податковим кодексом України (далі - ПК України), постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова № 1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
У пп. 14.1.60 п. 14 ст. 14 ПК України визначено, що ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п.п. 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1. ст.192 та п.201.10. ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1. ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. ст.200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16. ст.201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
У пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п. 74.2 ст. 74 цього Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп.201.16.2. цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У свою чергу механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (надалі також - Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до абз. 2 пункту 5 Порядку № 1165 податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (надалі також - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (надалі також - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, системний аналіз викладених правових норм свідчить, що законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у її здійсненні.
При цьому відповідачем 1 не надано жодних доказів або, принаймні, обґрунтування/пояснення, на чому ж засновується висновок податкового органу про необхідність зупинення реєстрації поданої позивачем податкової накладної.
Водночас, суд відзначає, що позивачем було подано контролюючому органу відповідні письмові пояснення та первинні документи на підтвердження спірних операцій.
Однак, у порушення вищенаведених нормативних приписів Комісією прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних із зазначенням підстави для відмови недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності.
З приводу вказаного суд зазначає, що недостатність персоналу не може свідчити про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих на себе зобов`язань, що унеможливлює здійснення господарської діяльності, оскільки наведені обставини не позбавляють суб`єкта господарювання здійснювати посередницьку діяльність, залучати виробничі та трудові ресурси інших суб`єктів господарювання для виконання зобов`язань по укладених ним договорах цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу).
Крім цього, норми податкового законодавства не визначають певний обсяг матеріальних та/чи трудових ресурсів у платника податків при здійсненні господарської діяльності як критерій правового статусу платника податків щодо отримання податкової преференції у формі податкової вигоди (підприємницької діяльності).
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 28.10.2019 у справі № 826/5875/17.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішень Комісії № 2251516/43833924 від 21.12.2020, № 2259650/43833924 від 23.12.2020, № 2259649/43833924 від 23.12.2020, № 2288816/43833924 від 31.12.2020 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020.
Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020, датою їх подання, суд зазначає таке.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем спірну Податкову накладну датою її подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі № 480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі № 1640/2650/18.
Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020, оформлену та подану ТОВ "СІТІ - ОІЛ 222", датою їх подання, і задоволення позовних вимог у цій частині.
При вирішенні даної справи судом були враховані положення частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити повністю.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд враховує таке.
Згідно з частиною першою статі 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 9080,00 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2251516/43833924 від 21.12.2020, № 2259650/43833924 від 23.12.2020, № 2259649/43833924 від 23.12.2020, № 2288816/43833924 від 31.12.2020 про відмову в реєстрації податкових накладних №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "СІТІ - ОІЛ 222"
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №9 від 26.11.2020, № 12 від 20.11.2020, № 15 від 30.11.2020, № 9 від 14.12.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариство з обмеженою відповідальністю "СІТІ - ОІЛ 222", за датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ - ОІЛ 222" судовий збір в розмірі 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок грн), сплачений відповідно до платіжного доручення від 25.01.2021 № 6.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІТІ - ОІЛ 222" судовий збір в розмірі 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок грн), сплачений відповідно до платіжного доручення від 25.01.2021 № 6.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "СІТІ-ОЙЛ 222" вул.Харківська, буд.6, кв.33,м.Чернігів,14010, код ЄДРПОУ 43833924.
Відповідач: Державна податкова служба України Львівська площа, буд.8,м.Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393.
Відповідач: Головне управління Державної податкової служби України у Чернігівській області, вул. Реміснича,11, код ЄДРПОУ 431439966.
Повний текст рішення виготовлено 01 квітня 2021 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2021 |
Оприлюднено | 02.04.2021 |
Номер документу | 95943412 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні