Справа № 559/180/21
Провадження № 2-а/559/17/2021
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2021 року місто Дубно Рівненська область
Дубенський міськрайонний суд Рівненської області
в складі головуючого судді Ралець Р.В.,
секретаря судового засідання Протас Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Дубно справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Дубенського відділу патрульної поліції Головного Управління національної поліції України в Рівненській області про визнання дій протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувсядо судуз позовомдо Головного Управління національної поліції України в Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серія БАВ №114191 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 122 КУпАП.
В обгрунтування позову посилається на те, що відповідно до винесеної постанови, він 22 січня 2021 року о 02 год. 50 хв., в м. Дубно по вул. Пекарська, керуючи транспортним засобом Volswagen Golf, реєстраційний номер НОМЕР_1 , перед початком руху не подав сигнал світловими покажчиками повороту відповідного напрямку, чим порушив п. 9.2 ПДР України. З даною постановою позивач не згідний, вважає її такою, що винесена з порушенням закону та підлягає скасуванню. Вважає, що що під час розгляду матеріалів про адміністративне правопорушення відносно нього та винесення постанови про адміністративне стягнення уповноваженою особою ГУНП в Рівненській області ОСОБА_2 були допущені порушення норм процессуального права. Дійсно, 21 січня 2021 року він у вечірній час був у гостях у свого знайомого, на вулиці Пекарська у м. Дубно. Свій автомобіль, Volswagen Golf, реєстраційний номер НОМЕР_1 , яким позивач туди приїхав, він припаркував неподалік військомату. 22 січня 2021 року близько 02 год. 50 хв., коли він, маючи намір їхати додому, сів у свій автомобіль та став рухатися в напрямку вулиці Шевченка, його зупинили працівники поліції та повідомили, що він починаючи рух не ввімкнув покажчик повороту ліворуч. Позивач цей факт категорично заперечив, оскільки перед початком руху він вмикав покажчик повороту. Прохання позивача пред`явити докази вчинення ним даного правопорушення були поліцейським проігноровані та на масці зупинки транспортного засобу поліцейський Жук А.С. виніс незаконну постанову. Таким чином вважає, що вимоги норм закону щодо дослідження матеріалів справи поліцейським не були дотримані, так як у матеріалах відсутні будь які докази вчинення позивачем правопорушення. Просить постанову скасувати, провадження по справі закрити та стягнути з відповідача на його користь сплачений судовий збір.
Ухвалою Дубенського міськрайонного суду від 01 лютого 2021 року адміністративний позов ОСОБА_3 було залишено без руху та надано термін для усунення недоліків, а також роз`яснено позивачу, що позов подано до неналежного відповідача.
17 лютого 2021 року ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ. Крім того, 26 лютого 2021 року за клопотанням позивача винесено ухвалу про заміну первісного відповідача Головне Управління патрульної поліції в Рівненській області на належного відповідача Дубенський відділ патрульної поліції Головного Управління національної поліції України в Рівненській області.
В судове засідання позивач та його представник не з`явилися. Представником позивача адвокатом Гай І.М. до суду подано заяву про розгляд справи у відсутності сторони позивача. Зазначив, що позовні вимоги підтримує повністю та просить їх задоволити.
Представник відповідача Дубенського ВП Головного Управління національної поліції в Рівненській області в судове засідання не з`явився, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений у встановленому законом порядку, про причини неявки суд не повідомив, будь-яких заяв чи клопотань з приводу процедури розгляду справи не подав, як і не подав відзиву на позовну заяву у визначений судом строк.
Відповідно до вимогст. 205КАС Українинеявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
З огляду на викладене суд розглянув справу за наявними у ній доказами в порядку письмового провадження відповідно до ч.9ст.205 КАС України.
Відповідно до ч.4ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи та наявні в ній докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що заявлені вимоги позивача підлягають до задоволення з наступних підстав.
У відповідності дост.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до положеньст.222 КУпАПоргани Національної поліції розглядають справи про адміністративні правопорушення, зокрема: про порушенняправил дорожнього руху(ч.1ст.122 КУпАП). Від імені органів Національної поліції розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право працівники органів і підрозділів Національної поліції, які мають спеціальні звання, відповідно до покладених на них повноважень.
Згідност.245 КУпАП, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Відповідно до вимогст.280 КУпАП, при розгляді справи про адміністративне правопорушення орган (посадова особа) зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Вказані обставини, відповідност.33 КУпАПмають враховуватись і при накладенні адміністративних стягнень.
Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова повинна містити в тому числі: опис обставин, установлених під час розгляду справи (ч.1ст.283 КУпАП).
З описової частини постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії БАВ №114191 від 22 січня 2021 року, складеної поліцейським СРПП №2 Дубенського РВП ГУНП в Рівненській області Жук А.С. вбачається,що 22січня 2021року о02год.55хв. ОСОБА_1 ,керуючи транспортнимзасобом VolswagenGolf,реєстраційний номер НОМЕР_1 ,перед початкомруху неподав сигналсвітловими покажчикамиповороту відповідногонапрямку,чим порушивп.9.2ПДР Українита скоївадміністративне правопорушення,передбачене ч.2ст. 122 КУпАП. Постановлено застосувати до ОСОБА_1 . адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 425 грн. (а.с.9).
Відповідно дост.251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
При цьому, обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначенихстаттею 255 цього Кодексу.
Виходячи з вимог ч.2ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Частина5ст.77 КАС Українивизначає, що якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
На необхідність справедливого розгляду справ звертає увагу іст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Згідност. 159 ч.4 КАС Україниподання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
При вирішенні справи суд керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права і свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість держави (статті3,8 Конституції України,ст.8 КАС України).
Зі змісту частини 3ст.62 Конституції Українивбачається, що усі сумніви щодо доведеності вини особи слід тлумачити на її користь.
У наведених положеннях визначено систему правових механізмів щодо забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на стадії розгляду уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення, зокрема, з метою запобігти безпідставному притягненню такої особи до відповідальності.
Відповідно до ч.5ст.258 КУпАПякщо під час складання постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оспорить допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа зобов`язана скласти протокол про адміністративне правопорушення відповідно до вимогстатті 256 цього Кодексу, крім випадків притягнення особи до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченогостаттею 185-3 цього Кодексу, та правопорушень у сфері забезпечення дорожнього руху, у тому числі зафіксованих в автоматичному режимі. Цей протокол є додатком до постанови у справі про адміністративне правопорушення.
Відповідно до висновків, викладених уРішенні Конституційного Суду України від 26 травня 2015 року у справі №5-рп/2015, складання протоколу про адміністративне правопорушення та розгляд уповноваженим органом (посадовою особою) справи про таке правопорушення належать до різних стадій адміністративного провадження. Перелік адміністративних правопорушень, за які адміністративні стягнення накладаються на місці їх вчинення, є вичерпним і може бути змінений лише законом.
Розгляд уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення та винесення постанови у справі про адміністративне правопорушення на місці вчинення правопорушення суперечить вимогам щодо об`єктивного і справедливого розгляду справи про адміністративне правопорушення та призводить до порушення прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, закріплених устатті 268 КУпАП, зокрема право користуватися юридичною допомогою адвоката, заявляти клопотання, подавати докази по справі тощо.
Згідно зіст. 10 КУпАПадміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Із змісту оскаржуваної постанови стає зрозуміло, що вимоги норм закону щодо дослідження обставин справи поліцейським не були дотримані, так як у матеріалах справи відсутні будь-які докази вчинення позивачем правопорушення. За таких умов, склад адміністративного правопорушення, передбаченийч. 1 ст. 122 КУпАП, залишається недоведеним, а відтак, склад адмінправопорушення у даному випадку відсутній.
Відповідно дост. 7 КУпАПніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Таким чином суд вважає, що розгляд справи поліцейським СРПП №2 Дубенського РВП ГУНП в Рівненській області Жук А.С. носив формальний характер без з`ясування вини особи в його вчиненні, а також з`ясування інших обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 3.ст. 286 КАС Україниза наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності суд має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.
Оскільки, вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення належним чином не доведена, твердження позивача не спростовані, до суду не надійшло доказів на спростування доводів позивача, а тому суд вважає, що позов слід задовольнити, постанову про накладання адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі - скасувати.
Згідно з ч. 3ст. 286 КАС Україниза наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
Суд зазначає, що в даному випадку, з огляду на положенняст. 286 КАС України, належним та ефективним способом захисту прав позивача є скасування рішення суб`єкта владних повноважень і закриття справи про адміністративне правопорушення.
На підставі викладеного, керуючись ст.293 Кодексу України про адміністративні порушення, ст.241-246, 286 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Дубенського відділу патрульної поліції Управління національної поліції в Рівненській області (місцезнаходження: вул. Пекарська, 10, м. Дубно, Рівненської області, код ЄДРПОУ 08802526) про визнання дій протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення задовольнити.
Постанову про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі серії БАВ № 114191 від 22 січня 2021 року, винесену поліцейським СРПП №2 Дубенського РВП ГУНП в Рівненській області Жук А.С. про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.122 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 425 грн. скасувати.
Провадження у справі проадміністративне правопорушенняпро притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.2ст.122 КУпАП - закрити.
Стягнути з Дубенського відділу патрульної поліції Управління національної поліції в Рівненській області (місцезнаходження: вул. Пекарська, 10, м. Дубно, Рівненської області, код ЄДРПОУ 08802526) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Дубенський міськрайонний суд Рівненської області, протягом десяти днів з дня проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цьогорішення.
Суддя Р.В. Ралець
Суд | Дубенський міськрайонний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2021 |
Оприлюднено | 05.09.2022 |
Номер документу | 95948880 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху |
Адміністративне
Дубенський міськрайонний суд Рівненської області
Ралець Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні