Рішення
від 08.02.2021 по справі 925/170/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2021 року

м. Черкаси справа № 925/170/20

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Довганя К.І., з секретарем судового засідання Олексенко Т.В. за участю прокурора - Синецької О.Ю. за посвідченням, представників: позивача - не з`явився, відповідача - Пилипенка М.І. за посадою, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області до Фермерського господарства "Мустанг" про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про внесення змін до укладеного між Канівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством "Мустанг" (код ЄДРПОУ 31878857, юридична адреса: 19042, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Беркозівка) договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Степанецької сільської ради Канівського району в адміністративних межах с. Беркозівка Канівського району Черкаської області, зареєстрованого у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Канівського районного відділу земельних ресурсів 18.06.2003.

В обґрунтування заявлених вимог прокурор послався на те, що 09.06.2003 між Канівською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Мустанг" був укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого в оренду передані земельні ділянки із земель запасу Беркозівської сільської ради загальною площею 61,28 га, з них сільськогосподарські угіддя 58,92 га в тому числі рілля 34,86 га, сіножаті 2,49 га, пасовища 21,57 га, інші угіддя 1,53 га в тому числі чагарники 1,13 га, забудовані землі 0,20 га, канали 0,20 га, польові шляхи 0,83 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 49 років. Розпорядженням Канівської районної державної адміністрації від 13 01 2009 № 5 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки, загальною площею 39,7873 га, громадянам (членам ФГ "Мустанг") у розмірі частки (паю). Тобто, як зазначив прокурор, із загальної площі орендованої земельної ділянки 61,28 га, площа 39,7873 га передана у власність членам фермерського господарства, а тому відповідно до вимог ст. 31 Закону України "Про оренду землі" припинено оренду зазначеної площі через поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.

Прокурор зазначив, що приватна власність громадян підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки, але угода про внесення змін до договору оренди від 09.06.2003 щодо зменшення площі орендованих земель, до цих пір, не розроблялася та не реєструвалася. Тобто, враховуючи наявні у членів фермерського господарства державних актів на землю, прокурор вважає, що виникла необхідність у приведення істотних умов договору у відповідність з вищезазначеними фактами.

Також, прокурор зазначив, що 30.04.2017 було проведено місцеві вибори відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" за результатами яких в Степанецьку сільську раду об`єднаної територіальної громади об`єднано 7 сільських рад Канівського району Черкаської області, а саме: Полствинську, Беркозівську, Горобіївську, Павлівську, Мартинівську, Попівську та Копіюватську. І у зв`язку із створенням Степанецької сільської ради ОТГ виникла необхідність у передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Степанецької сільської ради ОТГ.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 26.09.2018 №23-3968/14-18-СГ, акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність від 27.09.2018 та рішенням Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 03.10.2018 №16-14/УШ до земель комунальної власності Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області передані землі сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Степанецької сільської ради, в тому числі і земельні ділянки, що перебувають у тимчасовому користуванні (оренді) згідно договорів оренди з ФГ "Мустанг": кадастровий номер 7122080700:01:001:0683, кадастровий номер 7122080700:01:001:0701, кадастровий номер 7122080700:01:001:0637 загальною площею 20,3627 га.

Прокурор зауважив, що згідно з даними в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 28.11.2018 державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Канівської міської ради Черкаської області зареєстровано право комунальної власності на вказані земельні ділянки (номера запису про право власності: 44379155 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0683), 44341545 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0701), 44383603 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0637) за Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області. Таким чином, орендодавцем та власником вказаних земельних ділянок з кадастровими номерами 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га; 7122080700:01:001:0637 площею 3,17 га; 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га є Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області.

Прокурор вказував на те, що відповідно інформації Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 18.11.2019 № 961 земельні ділянки (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) загальною площею 20,3627 га, кадастрові номери: 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га; 7122080700:01:001:0637 площею 3,17 га; 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га, інвентаризовані та передані з державної до комунальної власності Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області з обмеженням прав третіх осіб - право оренди за ФГ "Мустанг". Проте, станом на 01.11.2019 та на момент підготовки позовної заяви додаткова угода ФГ "Мустанг" не підписана та не зареєстрована.

Подання Золотоніською місцевою прокуратурою даної позовної заяви обумовлено порушенням інтересів держави (територіальної громади) і обґрунтовується тим що у зв`язку із недоотриманням коштів за користування земельною ділянкою неможливо реалізувати соціально-економічні і культурні програми територіальної громади. .

Прокурор посилався на те, що порушення вимог законодавства при використанні відповідачем вказаних земельних ділянок прямо порушує державний інтерес, оскільки плата за її використання надходить до місцевого бюджету у значно меншому розмірі, що не відповідає вимогам ст.288 Податкового кодексу України та порушує інтереси держави.

Прокурор вважає, що нездійснення позивачем протягом тривалого часу захисту інтересів держави у спірних правовідносинах, не звернення до суду із відповідним позовом протягом тривалого часу після звернення до відповідача, надає йому право на звернення до суду з даним позовом.

На думку прокурора, його звернення з вказаним позовом до суду беззаперечно переслідує "суспільний", "публічний" інтерес. Оскільки таке реагування прокурора у даному разі спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності при використанні земель державної та комунальної власності, яке здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства.

Прокурор зазначив, що втручання держави шляхом пред`явлення ним цього позову відповідає принципу "пропорційності", який передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства) пов`язаними із втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання (рішення ЄСПЛ у справах "Спорронг і Льоннрот проти Швеції" від 23.09.1982, "Новоселипький проти України" від 11.03.2003, "Федоренко проти України" від 01.06.2006). Так, інтереси суспільства в частині забезпечення дотримання вимог закону при використанні зазначених земельних ділянок явно переважають приватний інтерес відповідача у її використанні із заниженим розміром орендної плати. Тому, у разі задоволення позовних вимог відповідач у жодному разі не нестиме "надмірний тягар". Водночас, як зазначив прокурор, відповідач не може мати законних очікувань у використанні земельних ділянок комунальної власності загальною площею 20 3627 га за суттєво заниженим розміром орендних платежів.

На думку прокурора, протиправність дій відповідача, а також бездіяльність у цьому питанні розпорядника земель, не лише не узгоджується із нормами матеріального права, а й підриває авторитет держави, порушує, установлені на державному рівні,принципи законності. Оскільки, вказане свідчить про неналежний захист державних інтересів уповноваженим органом в особі Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, а тому є підстави для представництва в суді інтересів держави прокурором.

Суд, враховуючи доводи прокурора щодо його представницьких повноважень, викладені у позові та враховуючи норми ст.131-1 Конституції України, ст.23 Закону України "Про прокуратуру", а також висновки Конституційного Суду України, викладені у рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99, правові позиції Верховного Суду у постановах від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17; від 13.06.2018 у справі № 687/379/17-ц; від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18; від 18.04.2019 у справі № 906/506/18; від 11.04.2019 у справі № 904/583/18; від 13.02.2019 у справі № 914/225/18; від 21.05.2019 у справі № 921/31/18; від 08.02.2019 у справі № 915/20/18; від 13.03.2018 у справі № 911/620/17, вважає що вище викладене дає підстави для звернення прокурора з даним позовом до суду.

Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.

12.03.2021 до суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач заявлені вимоги не визнав вважаючи їх безпідставними, незаконними і необґрунтованими мотивуючи тим, що зміна умов Договору оренди можлива лише за взаємною згодою сторін, крім п.2.2, 2.3, зміни до яких вносяться щорічно у порядку дії п.2.4 Договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору оренди ці питання вирішуються в судовому порядку (п.8.1 Договору оренди").

Відповідач зазначив, що із загальної площі орендованої земельної ділянки 61,28 га, площа у 39,7873 га передана у власність членам фермерського господарства, у зв`язку з чим відповідно до вимог ст.31 Закону України "Про оренду землі" припинено оренду зазначеної площі земельної ділянки з огляду на поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря. Через зміну площі орендованої земельної ділянки, змінились місце розташування, розмір земельної ділянки та категорія землі (землі сільськогосподарського призначення, рілля, чагарники, пасовища, інші угіддя).

Відповідач повідомив, що з метою виправлення даних неточностей він у 2019 році неодноразово звертався із заявами про виправлення технічних помилок у Державному земельному кадастрі, які знаходились на розгляді у міськрайоному управлінні Держгеокадастру у м.Каневі та Канівському районі, але до цього часу не розглянуті. Орендна плата за користування земельними ділянками сплачувалась ним згідно з умовами Договору оренди.

Відповідач вважає, що оскільки Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області три земельні ділянки, які пропонуються йому в оренду, не співпадають із фактичними їх відомостями, виправлення технічних помилок щодо цих ділянок не проведено, то відповідач не може підписати зміни до Договору оренди землі через порушення вимог ст.15 Закону України "Про оренду землі".

Також, відповідач звернув увагу суду на те, що 14.02.2020 до Степанецької сільської ради були подані заяви членів Фермерського господарства "Мустанг" про передачу безоплатно у приватну власність земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) із земель, наданих для ведення відповідачу, та подано дві заяви про надання ділянки площею 2 га (по кожній заяві) для ведення особистого селянського господарства.

01.04.2020 від прокурату надійшла відповідь на відзив, в якій прокурор повідомив наступне:

Питання щодо укладення угоди про внесення змін до договору оренди від 09.06.2003 з приводу зменшення площі орендованих земель, ні від ФГ "Мустанг", ні Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області, як розпорядника земель, ні Степанецькою сільською радою, як отримувачем орендних платежів, упродовж тривалого часу не ініціювалося.

У зв`язку із створенням 30.04.2017 Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області виникла необхідність у передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Степанецької сільської ради ОТГ.

Згідно з даними в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, орендодавцем та власником вказаних земельних ділянок з кадастровими номерами 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га; 7122080700:01:001:0637 площею 3,17 га; 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га є Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області. Станом на момент підготовки позовної заяви прокурором, додаткова угода ФГ "Мустанг" не підписана та не зареєстрована.

На початку 2019 року ФГ "Мустанг" звернулося до Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області із заявою щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003. При цьому, як зазначив прокурор, будь які зауваження щодо невідповідності місця розташування земельних ділянок, кадастрових номерів, площі та виду угідь орендованих земельних ділянок не зазначалися.

Ухвалою суду від 07.07.2020 підготовче провадження було закрито і призначено справу до розгляду по суті на 15 вересня 2020 р.

В судовому засіданні 15.09.2020 оголошувалась перерва до 12:00 год. 10 листопада 2020 р.

В судовому засіданні 10.11.2020 оголошувалась перерва до 11:00 год. 16 грудня 2020 р.

В судовому засіданні 16.12.2020 оголошувалась перерва до 11:00 год. 02 лютого 2021 р.

Ухвалою суду від 02.02.2021 було оголошено про продовження перерви в судовому засіданні до 11:00 год. 08 лютого 2021 р.

Прокурор в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити повністю, з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про причини нез`явлення суд не повідомлений.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення заявлених прокурором вимог, просив суд у задоволенні позову відмовити.

Про час, дату та місце проведення судового засідання сторони були повідомлені належним чином через засоби електронної пошти.

Суд вважає можливим здійснювати розгляд справи в порядку ст. 202 ГПК України без представника позивача.

Суд, вислухавши прокурора та представника відповідача, дослідивши наявні у справі докази, встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 09.06.2003 між Канівською районною державною адміністрацією та відповідачем - Фермерським господарством "Мустанг" (далі - ФГ "Мустанг") був укладений договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до якого в оренду були передані земельні ділянки із земель запасу Беркозівської сільської ради загальною площею 61,28 га, з них сільськогосподарські угіддя 58,92 га, в тому числі рілля 34,86 га, сіножаті 2,49 га, пасовища 21,57 га, інші угіддя 1,53 га в тому числі чагарники 1,13 га, забудовані землі 0,20 га, канали 0,20 га, польові шляхи 0,83 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, строком на 49 років.

Розділом II Договору була визначена орендна плата.

Згідно п. 2.2 річна орендна плата встановлювалась в розмірі 93.00 грн. за 1 га на рік (с/г угіддя та інші землі), 17,39 грн. за 1 га на рік (польові шляхи).

Пунктом 2.3 Договору передбачено, що грошова оцінка встановлена згідно розпорядження голови райдержадміністрації № 185 від 17.04.2003. Розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється з проведенням п щорічної індексації та внесення змін на підставі діючого законодавства и інших нормативних документів. Розмір орендної плати, визначені в п. 2.2 Договору змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до цього договору.

За умовами пунктів 2.4 - 2.7 Договору орендна плата за землю вноситься орендарем у встановлений законодавством термін, два рази на рік в рівних частинах до 15 серпня та до 15 листопада.

Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

Орендна плата сплачується і у випадках, коли орендар тимчасового не використовує земельну ділянку.

В подальшому, на підставі розпорядження Канівської районної державної адміністрації від 21.12.2005 № 503 відповідачу було надано дозвіл на передачу земель у приватну власність у розмірі земельної частки паю за рахунок земель запасу, що перебували в оренді фермерського господарства.

Розпорядженням Канівської районної державної адміністрації від 13 01 2009 № 5 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки, загальною площею 39,7873 га, громадянам (членам ФГ "Мустанг") у розмірі частки (паю). Зокрема, із загальної площі орендованої земельної ділянки 61,28 га, площа 39,7873 га передана у власність членам фермерського господарства, і відповідно до вимог ст. 31 Закону України "Про оренду землі" припинено оренду зазначеної площі через поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.

Приватна власність громадян підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки, а саме державні акти:

- серії ЯЗ № 023087, виданий ОСОБА_1 на площу 3,1027 га;

- серії ЯЗ № 047206, виданий ОСОБА_2 на площу 4,4627 га;

- серії Я3№ 023088, виданий ОСОБА_2 на площу 1,1339 га;

- серії ЯЗ № 023086, виданий ОСОБА_3 на площу 22,0369 га;

- серії ЯЗ № 023085, виданий ОСОБА_1 на площу 2,8100 га;

- серії ЯЗ № 023083, виданий ОСОБА_4 на площу 3,2779 га;

- серії ЯЗ № 023084, виданий ОСОБА_5 на площу 2,9632 га.

Відповідно до вимог Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" 30.04.2017 були проведені місцеві вибори. За результатами цих виборів в Степанецьку сільську раду об`єднаної територіальної громади (далі - Степанецька сільська рада ОТГ) було об`єднано 7 сільських рад Канівського району Черкаської області: Полствинську, Беркозівську, Горобіївську, Павлівську, Мартинівську, Попівську та Копіюватську.

У зв`язку із створенням Степанецької сільської ради ОТГ виникла необхідність у передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності Степанецької сільської ради ОТГ.

Відповідно до Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, які надані в оренду до 2004 року переносяться в Державний земельний кадастр на підставі технічної документації із землеустрою з визначенням кадастрового номеру.

Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області було проведено інвентаризацію земельних ділянок державної власності із перенесенням відомостей про землі до Державного земельного кадастру.

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 26.09.2018 №23-3968/14-18-СГ, акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність від 27.09.2018 та рішенням Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 03.10.2018 №16-14/УШ до земель комунальної власності Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області передані землі сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Степанецької сільської ради, в тому числі і земельні ділянки, що перебувають у тимчасовому користуванні (оренді) згідно договорів оренди з ФГ "Мустанг":

- кадастровий номер 7122080700:01:001:0683,

- кадастровий номер 7122080700:01:001:0701,

- кадастровий номер 7122080700:01:001:0637 загальною площею 20,3627 га.

За даними в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, 28.11.2018 державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Канівської міської ради Черкаської області було зареєстровано право комунальної власності на вказані земельні ділянки (номера запису про право власності:

- 44379155 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0683),

- 44341545 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0701),

- 44383603 (кадастровий номер 7122080700:01:001:0637) за Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області.

Таким чином, орендодавцем та власником вказаних вище земельних ділянок з кадастровими номерами 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га; 7122080700:01:001:0637 площею 3,17 га; 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га є Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області.

З листа Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області про надання інформації від 18.11.2019 № 961 вбачається, що земельні ділянки (01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) загальною площею 20,3627 га, кадастрові номери: 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га; 7122080700:01:001:0637 площею 3,17 га; 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га, інвентаризовані та передані з державної до комунальної власності Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області з обмеженням прав третіх осіб - право оренди за відповідачем - ФГ "Мустанг".

Степанецькою сільською радою на підставі заяви ФГ "Мустанг" 27.02.2019 було прийнято рішення № 19-30/УШ "Про внесення змін до договору оренди землі від 18.06.2003 зареєстрованого за № 645". Копію цього рішення та додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі було вручено особисто представнику ФГ "Мустанг" Пилипенку М.М., що підтверджується листом Степанецької сільської ради від 18.12.2019 № 1054.

Ч.1 ст.13 та ч.1 ст.14 Конституції України передбачає, що земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу.

Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками.

За приписами ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі", ст. 792 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є:

- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір

земельної ділянки);

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Так, відповідно частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

Ч.1 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За змістом статті 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 цього Закону).

Ч.3 ст.201 ЗК України визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

За правилами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;

- розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

На підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 був затверджений Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).

За приписами п.22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

За інформацією, яка містилася в мережі інтернет на офіційному порталі Держгеокадастру України щодо загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила:

- площею 7,2089 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0701) в розмірі 134028,78 грн;

- площею 9,9838 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0683) в розмірі 244459,42 грн;

- площею 3,1700 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0637) в розмірі 83457,52 грн.

На підставі листа міськрайонного управління Держгеокадастру у Канівському районі та м.Каневі від 02.12.2019 № 10-23-0.191-954/118-19 та витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку землі, нормативна грошова оцінка земельних ділянок становила:

- площею 7,2089 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0701) в розмірі 134028,78 грн;

- площею 9,9838 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0683) в розмірі 244459,42 грн;

- площею 3,1700 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0637) в розмірі 83457,52 грн.

З метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства розміру орендної плати за земельні ділянки Степанецькою сільською радою 27.02.2019 винесено рішення № 19-30/VIII "Про внесення змін до договору оренди землі від 18.06.2003 зареєстрованого за № 645" та підготовлено угоду про внесення змін до договору оренди землі в частині змін, передбачених рішенням.

Підпис представника відповідача на запропонованій сільською радою угоді - відсутній. Тобто, станом на час розгляду справи зміни до зазначеного Договору оренди земельної ділянки не внесено, додаткову угоду відповідачем не підписано.

З інформації, наданої 18.11.2019 Степанецькою сільською радою за 10 місяців 2019 року вбачається, що до бюджету Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області в рахунок оплати орендної плати за використання земель сільськогосподарського призначення комунальної власності від відповідача надійшло коштів в сумі 5888,00 грн., що становить 1,27% розміру загальної нормативної грошової оцінки земельної ділянки всіх трьох земельних ділянок, які використовуються вказаним суб`єктом господарювання (134028,78 грн. + 244459,42 грн. + 83457,52 грн. = 461945,72 грн.).

Враховуючи рішення Степанецької сільської ради від 20.06.2018 № 14-41/VII "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області на 2019 рік" ставка орендної плати для земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту в 2019 році становила 8% від нормативної грошової землі.

Прокурор у позові зауважив, що якщо обрахувати оренду плату, яка б мала надійти в 2019 році до бюджету сільської ради, то орендна плата виглядала таким чином:

134028,78*8/100=10722,30 грн - річна орендна плата за земельну ділянку площею 7,2089 га;

244459,42*8/100=19556,75 грн. - річна орендна плата за земельну ділянку площею 9,9838 га;

83457,52*8/100=6676,60 грн. - річна орендна плата за земельну ділянку площею 3,1700 га.

Всього розмір орендної плати за вказані земельні ділянки, які відповідач мав би сплатити за 10 місяців використання землі комунальної власності у 2019 році становить 36955,65 грн (10722 30+19556,75+6676,60).

Проте, сплачена сума за користування відповідачем за вище зазначені земельні ділянки за період з січня по жовтень місяці 2019 р. склала 5880,00 грн.

Також, з матеріалів справи вбачається, що Степанецька сільська рада 01.07.2019 прийняла рішення № 21-1/VII "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області на 2020 рік", яким було встановлено ставку орендної плати для земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту - 8% від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України "Про доступ до публічної інформації" Степанецька сільська рада оприлюднила вказані вище рішення на офіційному сайті сільської ради, що підтверджується листом від 18.12.2019 № 1054.

З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства, Господарський суд Черкаської області дійшов до таких висновків.

Згідно з п.34 та п.35 ч.1 ст.26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції селищної ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За приписами ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Ст.651 ЦК України передбачає, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно змісту ч. 1, 2 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Відтак, суд приходить до висновку, що аналіз зазначених норм чинного законодавства свідчить про можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Судової палати у цивільних справа Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі № 6-325цс16.

Відповідно до вимог ст.326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України.

Ст.142 Конституції України та ст. 16 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Ст.13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ч.1 і ч.2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.289.1 ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Положеннями пункту 2 частини першої статті 13, частини першої статті 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку п внесення. перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель, а саме відомості із технічної документації про нормативно грошову оцінку земель, є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Великої палати Верховного суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 13.02.2019 у справі №320/5877/17.

Відповідно ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативно. грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

Суд враховує, що ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" унормовано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відтак, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 07.10.2015 у справі №3-481гс15.

Земельні ділянки площами: 7,2089 га (кадастровий номер

7122080700:01:001:0701), 9,9838 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0683) та 3,1700 га (кадастровий номер 7122080700:01:001:0637), які перебувають у користуванні ФГ "Мустанг", знаходяться в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області Беркозівського старостинського округу, розпорядником якої відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України, є Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області.

Водночас, Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області заходи по урегулюванню спірних правовідносин у судовому порядку до цього часу не вжито, у зв`язку з чим, розмір орендної плати, яка сплачується відповідачем за користування земельною ділянкою, суперечить вимогам ст. 288 Податкового кодексу України, оскільки не відповідає розміру орендної плати, встановленої рішенням Степанецької сільської ради ОТГ від 20.06.2018 № 14-39/VІІІ "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік", а саме 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2019 та станом на 01.01.2020.

Суд бере до уваги, що порушення вимог законодавства при використанні відповідачем вказаних земельних ділянок прямо порушує державний інтерес, оскільки плата за її використання надходить до місцевого бюджету у значно меншому розмірі, що не відповідає вимогам ст. 288 Податкового кодексу України та порушує інтереси держави.

Враховуючи вище викладене, суд приходить до переконання, що доводи прокурора є доведеними та обґрунтованими, тому позов підлягає до задоволення.

Відповідно до ст. 129 ГПК України з відповідача на користь прокуратури Черкаської області підлягають до стягнення витрати на оплату судового збору в сумі 2102 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 237, 238, 240 ГПК України суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до укладеного між Канівською райдержадміністрацією та Фермерським господарством "Мустанг" (код ЄДРПОУ 31878857, юридична адреса: 19042, Черкаська обл., Канівський р-н, с. Беркозівка) договору оренди земельної ділянки від 09.06.2003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Степанецької сільської ради Канівського району в адміністративних межах с. Беркозівка Канівського району Черкаської області, зареєстрованого у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Канівського районного відділу земельних ресурсів 18.06.2003, а саме:

- преамбулу договору в частині "Орендодавець" викласти в наступній редакції:

"Орендодавець - Степанецька сільська рада об`єднаної територіальної громади Черкаської області в особі сільського голови Яременка О.І., який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з одного боку";

- п. 1.1 Договору викласти в наступній редакції:

"Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове користування земельні ділянки з кадастровими номерами 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га, 7122080700:01:001:0637 площею 3,1700 га, 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га";

- п. 2.2 Договору викласти в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем за земельні ділянки комунальної власності виключно у грошовій формі, яка визначається із врахуванням нормативної грошової оцінки землі та рішення Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області про встановлення місцевих податків і зборів на території Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області на відповідний рік;

п. 2.3 Договору викласти в наступній редакції:

"Нормативна грошова оцінка земельних ділянок з кадастровим номером 7122080700:01:001:0683 площею 9,9838 га становить 244459,42 грн., з кадастровим номером 7122080700:01:001:0637 площею 3,1700 га становить 83457,52 грн., з кадастровим номером 7122080700:01:001:0701 площею 7,2089 га становить 134028,78 грн.".

Стягнути з Фермерського господарства "Мустанг" (с. Беркозівка, Канівський район, Черкаська область, 19042, код 31878857) на користь прокуратури Черкаської області (код за ЄДРПОУ 02911119; МФО 820172, р/р 35212034003751 в ДКСУ у м. Київ) - 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні) витрат по сплаті судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 05.04.2021.

Суддя К.І.Довгань

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення08.02.2021
Оприлюднено05.04.2021
Номер документу96004967
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/170/20

Ухвала від 28.05.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 25.05.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Судовий наказ від 28.04.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Рішення від 08.02.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 10.11.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 07.07.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 20.05.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 12.03.2020

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні