Рішення
від 30.03.2021 по справі 540/3385/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3385/20

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попова В.Ф.,

секретар Рябчич А.М.,

за участю:

представника позивача Мурашкіна А.В.,

представниці відповідача Кобець А.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Селянського фермерського господарства "Вєтров" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправним та скасування індивідуального акта,

встановив:

СФГ "Вєтров" (далі позивач) звернулось в суд з адміністративним позовом до ГУ Держгеокадастру у Херсонський області (далі відповідач) в якому просить визнати протиправним та скасувати Припис Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30 вересня 2020 року №834-ДК-0304Пр/03/01/-20, щодо усунення порушень земельного законодавства під час використання земель з регіональною особливістю в частині самовільного зайняття та залучення до сільськогосподарського виробництва та розорювання земельних ділянок державної власності історико-культурного призначення - кургани.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги повністю і зазначив, що позивач не здійснював розорення пасовищ та курганів. На земельній ділянці яку орендує є кургани, але вони меншої площі ніж зазначені у приписі. Припис містить абстракту вимогу і є неконкретизованим. Здійснивши запит до інспекції по охороні пам`ятників отримав відповідь, що відсутня інформація про віднесення їх до історико- культурної спадщини. Просить визнати припис протиправним.

Представниця відповідача позовні вимоги не визнала та зазначила, що за результатами здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в агропромисловому комплексі було встановлено, що на земельній ділянці сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032 площею 212,0202 га, у тому числі: 200,0727 га - рілля, 11,9475 га - пасовища, знаходяться землі державної форми власності історико-культурного призначення (кургани) площею 4,3673 га. Ці кургани самовільно зайняті СФГ "Вєтров" та залучені до товарного сільськогосподарського виробництва шляхом агротехнічного обробітку ґрунту та вирощування сільськогосподарських культур (соняшник) чим порушено вимоги ст.ст. 54, 125, 126 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , ст. 37 Закону України Про охорону земель , ст. 32 Закону України Про охорону культурної спадщини . Земельна ділянка (курган) є державною власністю. Позивачу у власність або користування не передавалась та відповідно позивач не набув будь-яких прав на ці земельні ділянки. У СФГ Вєтров в особі ОСОБА_1 не було будь-яких підстав використовувати цю земельну ділянку. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

02.11.2020 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом.

06.11.2020 року позовна заява залишена без руху для усунення недоліків.

19.11 2020 року позивач усунув недоліків та подав позовну заяву у новій редакції.

25.11.2020 року по справі відкрито провадження.

08.02.2021 року за клопотанням позивача ухвалою суду здійснено заміну позивача ОСОБА_1 на СФГ "Вєтров". Суд перейшов до розгляду справи у загальному провадженні та призначив підготовче судове засідання. Суд витребував у ГУ Держгеокадастру технічну документацію земельних ділянок.

11.03.2020 року закінчено підготовче засідання та призначено справу до розгляду.

Судом встановлені такі обставини по справі.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 01.09.2020 № 834-ДК призначено перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель з регіональною особливістю на території Скадовської сільської ради Чаплинської селищної об`єднаної територіальної громади Чаплинського району Херсонської області, а саме - земельної ділянки з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032.

При здійсненні відповідних заходів державного контролю встановлено, що на земельній ділянці сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032 площею 212,0202 га, у тому числі: 200,0727 га - рілля, 11,9475 га - пасовища, знаходяться землі державної форми власності історико-культурного призначення (кургани) площею 4,3673 га, які самовільно зайняті та залучені до товарного сільськогосподарського виробництва шляхом агротехнічного обробітку ґрунту та вирощування сільськогосподарських культур СФГ Вєтров .

За результатами проведеного заходу державного контролю державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 15.09.2020 № 834-ДК/439/АО/Ю/01/-20 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 15.09.2020 № 834-ДК/782/АП/09/01/-20.

30.09.2020 старшим державним інспектором ГУ Держгеокадастру складено протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за правопорушення передбачене ст. 53-1 КпАП та п."б" ч.1 ст.211 ЗК України.

30.09.2020 ГУ Держгеокадастру у Херсонській області винесено Припис №834-ДК-0304Пр/03/01/-20, відповідно до якого зобов`язано СФГ "Вєтров" в 30 термін усунути порушення вимог законодавства, а саме привести використання земельних ділянок у попередній стан відповідно до вимог ст. 212 ЗК України.

30.09.2020 року прийнято постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, оскільки в порушенні є ознаки кримінального злочину передбаченого ст. 197-1 КК України.

Припис є предметом оскарження у цій справі.

Заслухавши сторони, дослідивши письмові докази по справі та приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , статті 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

На законодавчому рівні визначено орган виконавчої влади, наділений повноваженнями у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів яким є Держгеокадастр та його територіальні органи.

Згідно із статтею 4 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України. При цьому державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель згідно із статтею 9 Закону здійснюються, утому числі, шляхом проведення перевірок.

Як встановлено судом на підстав наданих письмових доказів, а саме технічної документації, - земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032 площею 212,0202 га сформована під час проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Чаплинського району Херсонської області на підставі розпорядження голови Чаплинської районної державної адміністрації від 31.07.2013 № 259, наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 05.08.2013 № 14 Про проведення інвентаризації земель , договору від 24.09.2013 № 344/129 та технічного завдання на виконання робіт.

Відповідна технічна документація містить акт про встановлення та погодження меж земельної ділянки де на абрисі земельної ділянки позначене орієнтовне місце розташування земель історико-культурного призначення (курганів).

Технічна документація містить висновок Обласної інспекції по охороні пам`яток історії та культури про погодження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення від 14.10.2013 № 795Т, яким встановлено, що на території Скадовської сільської ради - площа 446,3036 га виявлено 13 курганів висотою 0,9-2,0 м. Кургани вимежувано з землекористування, тобто в загальну площу земельної ділянки не входить.

Технічна документація затверджена розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації від 17.10.2013 № 385.

Вказана земельна ділянка надана в користування СФГ Вєтров на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується договором оренди землі від 12.09.2016 року укладеному між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (орендодавець) та СФГ "Вєтров" (орендар) на підставі протоколу земельних торгів. Договір зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 20.09.2016 за № 16532979.

Відповідно до договору в оренду СФГ Вєтров передана земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної форми власності з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032 площею 212,0202 га, у тому числі: 200,0727 га - рілля, 11,9475 га - пасовища.

Таким чином, судом встановлено, що позивач по справі не був замовником на виготовлення технічної документації 2013 року, а отримав за конкурсом уже сформовану земельну ділянку з кадастровим номером та визначеними контурами.

Як вже було зазначено, відповідно до договору оренди в силу діючого на момент його укладення законодавства орендодавцем виступало ГУ Держгеокадастру у Херсонській області як орган уповноважений розпоряджатись землями державної власності.

Даючи аналіз змісту договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032, суд зазначає, що в ньому відсутня будь яка інформація про те, що на ній знаходяться землі історико-культурного призначення (кургани) площею 4,3673 га.

Таким чином, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, передаючи в оренду земельну ділянку, маючи у своєму розпорядженні інформацію про знаходження на ній курганів (за відсутності технічної документації на них) не довело до відома орендаря СФГ "Вєтров" цю інформацію, не вжило заходів до їх виокремлення на місцевості та попередження відповідача про заборону її використання.

Суд відхиляє обґрунтування відповідача, що площа курганів не входить у площу земельної ділянки переданої в оренду відповідачу і він не мав права використувати ці площі, оскільки відповідачем не надано суду жодних доказів про площу кожного кургана, не надано технічної документації на землі історико-культурного призначення (кургани) площею 4,3673 га. та їх виокремлення чи відведення.

Наявність в технічній документації висновку обласної інспекції по охороні пам`яток історії та культури від 14.10.2013 № 795 Т про наявність на території Скадовської сільської ради площею 446,3036 га 13 курганів не спростовує висновків суду, про їх відведення саме на земельній ділянці з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032.

Посилання відповідача про зазначення на абрисі земельної ділянки у технічній документації чіткого місця розташування курганів, суд відхиляє, оскільки в експлікації земель відсутні які небудь описи та згадування про землі історико-культурного призначення (кургани) та їх площу.

Таким чином, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області будучи органом уповноваженим на укладення договору оренди землі державної власності, а також органом уповноваженим на здійснення заходів державного контролю за використанням та охороною земель, передаючи земельну ділянку в оренду СФГ "Вєтров" не вжив всіх необхідних заходів для виокремлення земель історико-культурного призначення (кургани) на земельній ділянці з кадастровим номером 6525483800:03:001:0032, не попередив орендаря про їх охорону та заборону використання, тобто проявлено протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що в даному випадку виключає відповідальність позивача за таке використання.

В той же час, суд зазначає, що встановлення бездіяльності ГУ Держгеокадастру при укладані договору оренди та встановлення перевіркою порушень законодавства щодо використання та охорони земель в агропромисловому комплексі не надає права позивачу на подальше використання земель історико-культурної спадщини.

Позивач не спростовував того факту, що можливо кургани використовував у товарному виробництві, оскільки вони не є виокремленими, але не може самостійно визначити у який спосіб виконати цей припис та на якій частині орендованої земельної ділянки.

Суд погоджується з посиланням позивача на те, що припис є незрозумілим, оскільки він не визначає способу його виконання та усунення порушень. Але це не виключає можливості усунення порушень у спосіб визначений сторонами договору оренди, який буде відповідати вимогам законодавства.

Згідно із статтею 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільне зайняття земельної ділянки це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

З аналізу даної правової норми вбачається, що використання земельної ділянки за відсутності правовстановлюючих документів є ознакою самовільного зайняття вказаної земельної ділянки історико-культурного призначення.

Аналіз зазначеної норми, дає суду підстави прийти до висновку, що такі дії повинні бути умисними

У даній справі, за наявності договору оренди без зазначення курганів, відсутності технічної документації на виокремлення курганів, що знаходяться в середині цієї площі, суд не вбачає самовільного зайняття земельної ділянки.

Таким чином, суд приходить до висновку, дії та рішення ГУ Дергеокадастру у Херсонській області не відповідають вимогам визначеним приписам ч.2 ст. 2 КАС України діяло, оскільки вони не є обґрунтованими, добросовісними та розсудливими.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач у цій справі не довів правомірність прийнятого припису.

Позовні вимоги даного адміністративного позову є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На користь позивача підлягають стягненню судові витрати у вигляді судового збору.

Керуючись ст. 242-248 КАС України, суд

вирішив :

Позовні вимоги Селянського фермерського господарства "Вєтров" задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Припис Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 30 вересня 2020 року №834-ДК-0304Пр/03/01/-20.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (ЄДРПОУ 39766281) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у вигляді судового збору в сумі 840,00 гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05 квітня 2021 р.

Суддя В.Ф. Попов

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2021
Оприлюднено06.04.2021
Номер документу96009356
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/3385/20

Ухвала від 12.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 30.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні