Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
26100 смт. Новоархангельськ Кіровоградської області, вул. Слави 26
31.03.2021
№ 394/2/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 березня 2021 року Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
в складі головуючого судді Партоліної І. П.
за участю секретаря: Довгої С. В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Новоархангельськ за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа - головний спеціаліст - державний інспектор відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельний Ігор Борисович про визнання протиправними дій та скасування постанови № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 188-5 КУпАП, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача про визнання протиправними дій головного спеціаліста - державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича та скасування постанови № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП.
Позивач вважає постанову незаконною, винесеною державним інспектором з порушенням норм матеріального та процесуального права КУпАП. Зокрема, державним інспектором порушено вимоги ст. ст. 256, 268, 279 КУпАП, в порушення 256 КУпАП у протоколі не зазначено суть адміністративного правопорушення, не можливо з`ясувати місце складання протоколу, оскільки вказано лише населений пункт смт. Новоархангельськ. У порушення ст. 268 КУпАП позивача позбавлено права знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права. Порушено право розгляду справи в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. В порушення ст. 278, 279 КУпАП не вирішено питання щодо клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. В порушення ст. 251, 252 КУпАП не було проведено повного дослідження доказів на основі яких встановлюється наявність чи відсутність адміністративного правопорушення винність особи в його вчинені.
Вбачається, що державним інспектором в невідомій обстановці та за невідомих йому обставин, почергово складено відносно позивача протокол про адміністративне правопорушення та винесено постанову про притягнення до адміністративної відповідальності.
В судове засідання позивач не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач та третя особа в судове засідання не з`явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтями 2, 187, 188 Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель № 963-IV від 19.06.2003 року (далі Закон № 963-IV) визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Контроль за використанням та охороною земель полягає у забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підриємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Державний контроль здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок, а також розглядом звернень фізичних та юридичних осіб.
Судом встановлено, що з постанови № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року , про накладення адміністративного стягнення, складеної головним спеціалістом - державним інспектором відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельним Ігорем Борисовичем, вбачається, що на ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 255 гривень за ст. 188-5 КУпАП, у зв`язку з тим, що він порушив вимоги статті 96 Земельного кодексу України, а саме: не виконав вимоги клопотання від 02.11.2020 року № 1068-ДК/0106/КН/05/01/-20 щодо земельної ділянки площею 0,076 га (кадастровий номер 3523655100:50:051:0079).
У справі про адміністративне правопорушення, витребуваної судом у Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області наявний наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 28.10.2020 року за № 1068-ДК було передбачено здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки під час розпорядження земельною ділянкою житлової та громадської забудови загальною площею 0,076 га, кадастровий номер 3523655100:50:051:0079, розташованої на території Новоархангельської селищної ради Новоархангельського району Кіровоградської області.
Відповідно до клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель № 1068-ДК/0106/КН/05/01/-20 від 02 листопада 2020 року державний інспектор відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича просить голову Новоархангельської селищної ради Новоархангельського району Кіровоградської області Шамановського Ю. П. надати копію рішення Новоархангельської селищної ради Новоархангельського району Кіровоградської області від 14.11.2019 року № 1953 Про припинення права постійного користування земельними ділянками , завірене належним чином;
- копію заяви Новоархангельського РСТ щодо відмови від права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 4,29 га, земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, на підставі державного акту на право постійного користування землею серії І-КР № 000160 від 12.06.1997 року;
- повідомити про підстави щодо відчудження об`єктів нерухомого майна Новоархангельського РСТ на користь третіх осіб, а саме до земель запасу Новоархангельської селищної ради Новоархангельського району Кіровоградської області;
- протоколи та рішення сесій Новоархангельської селищної ради Новоархангельського району Кіровоградської області щодо земельної ділянки загальною площею 0,076 га, кадастровий номер 3523655100:50:051:0079.
Наданий перелік документів інспектор просить надати особисто до 10.00 години 10 листопада 2020 року.
Новоархангельською селищною радою Кіровоградської області за вих № 883 від 03 листопада 2020 року надано відповідь на зазначене клопотання, у якій відмовлено у його задоволенні внаслідок недотримання вимог ст.189 Земельного кодексу України, вимог ст.33 Закону України Про місцеве самоврядування та тієї обставини, що даний запит виходить за межі компетенції головного спеціаліста - державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича.
До суду відповідачем на підтвердження отримання позивачем копії постанови 19.12.2020 року, а не 29.12.2020 року надано копію рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
Однак при дослідженні даного повідомлення судом дійсно встановлено, що 19.12.2020 року є вихідним днем, що унеможливлює отримання позивачем даного рекомендованого листа, тому підстави для застосування норм ч.3,4 ст.123 КАС України судом не встановлено.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" , державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема, мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення .
Статтею 96 Земельного кодексу України визначено обов`язки землекористувачів, а саме землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) не допускати випалювання сухої рослинності або її залишків з порушенням порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; з) обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати земельні ділянки, прилеглі до торфовищ, полезахисних лісових смуг, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відведення автомобільних доріг і залізниць.
Відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України селищні ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно норми ст.12 Земельного кодексу України до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин на території селищ належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
Виходячи із аналізу вищевказаних норм, слідує, що селищна рада є розпорядником земельних ділянок комунальної власності (територіальних громад), а не землекористувачем.
Як вбачається з ч. 2 ст. 2 КАС України , у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог ст.245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Згідно ст.188-5 КУпАП невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від дев`яти до п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятнадцяти до сорока п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про охорону земель державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Підпунктом 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, визначено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017року № 6 Інструкція з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення (далі по тексту-Інструкція), чітко встановлює порядок складання протоколу та необхідні дані, які вносяться до нього та є обов`язковими складовими, що в наступному служить для законного та правильного накладення адміністративного стягнення на винну особу (п.5 розділ II Інструкції).
Згідно пунктів 6,7 Інструкції у протоколі обов`язково робиться відмітка про роз`яснення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, її прав і обов`язків, передбачених статтею 268 КУпАП, а також про повідомлення її про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу їй обов`язково направляється рекомендованим листом з повідомленням про вручення повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення (додаток 2) із зазначенням часу і місця розгляду справи.
Якщо державний інспектор під час складення протоколу не може визначити час і місце розгляду справи, особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, рекомендованим листом з повідомленням про вручення направляється повідомлення про розгляд справи про адміністративні правопорушення не пізніш як за п`ять діб до дня розгляду справи.
Відповідно до вимог пунктів 1,2 розділу ІІІ Інструкції справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення.
Справа розглядається у 15-денний строк з дня одержання державним інспектором, правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.
Згідно ст.. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
Порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення визначений ст.279 КУпАП.
Згідно ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний, зокрема з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності.
Матеріали справи свідчать про те, що протокол про адміністративне правопорушення та постанова про притягнення особи до адміністративної відповідальності були винесені в один день- 15.12.2020 року.
Позивач не був належним чином повідомлений про розгляд справи про адміністративне правопорушення, тобто, відповідачем не забезпечено право особи, яка притягається до адміністративної відповідальності знати про розгляд його справи та бути присутнім при його розгляді, в тому числі заявляти клопотання давати пояснення тощо.
Суд зазначає, що дотримання наведених правил є передумовою належного розгляду справи про адміністративне правопорушення, тобто в порядку передбаченому КУпАП.
Суд зауважує, що визнання особи винною у вчиненні порушення вимог законодавства щодо охорони та використання земель, відповідальність за яке передбачена КУпАП, може здійснюватися виключно за наслідками розгляду та вирішення справи про адміністративне правопорушення.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 12.11.2018 року в справі № 571/992/16-а, від 10 липня 2018 року в справі № 818/1511/17 , які в розумінні вимог ч.1 , ч. 2 та ч. 6 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів повинні враховуватися судом при застосуванні таких норм права.
Положеннями ч. 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведених вище обставин, суд вважає, що відповідачем у спірних правовідносинах вимог ч. 2 ст. 77 КАС України дотримано не було.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем не було доведено дотримання процедури при розгляді справи про притягнення позивача до адміністративної відповідальності, не надано доказів правомірності своїх дій, не спростовано доводи позивача, а відтак оскаржувана постанова державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 188-5 КУпАП та накладення на нього адміністративного стягнення у виді штрафу у розмірі 255 грн. підлягає скасуванню, а провадження по справі про адміністративне правопорушення відносно позивача слід закрити.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. ст. 2, 8, 9, 72-77, 241-246, 286 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати дії головного спеціаліста - державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича протиправними в частині винесення постанови № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року про накладення адміністративного стягнення у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 188-5 КУпАП.
Скасувати постанову головного спеціаліста - державного інспектора відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельного Ігоря Борисовича № 1068-ДК/0299По/08/01/-20 від 15.12.2020 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 188-5 КУпАП та накладення на нього адміністративного стягнення у виді штрафу у розмірі 255 грн.
Справу про адміністративне правопорушення за ст. 188-5 КУпАП відносно ОСОБА_1 - закрити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1816 грн.00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом десяти днів з дня його проголошення в порядку визначеному ст. 297 КАС України.
Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, місцезнаходження: вул. Академіка Корольова, 26 м. Кропивницький, ЄДРПОУ 39767636.
Третя особа: головний спеціаліст - державний інспектор відділу контролю за використанням та охороною землі у Вільшанському, Добровеличківському та Новоархангельському районах Управління з контролю за використанням та охороною землі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Тельний Ігор Борисович, адреса - вул. Академіка Корольова, 26 м. Кропивницький.
Повний текст рішення суду складено 05 квітня 2021 року.
Суддя:
Суд | Новоархангельський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2021 |
Оприлюднено | 06.04.2021 |
Номер документу | 96013446 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Партоліна І. П.
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Партоліна І. П.
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Партоліна І. П.
Адміністративне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Партоліна І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні