ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
31 березня 2021 року м. Дніпросправа № 160/11369/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),
суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 ( суддя першої інстанції Конєва С.О.) в адміністративній справі №160/11369/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торнадо-5" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
17.09.2020р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРНАДО-5" звернулося з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України та просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1653619/39551664 від 19.06.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2020 року на загальну суму 300 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20%- 50 000,00 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765820/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 10.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765823/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 10.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765819/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 10.06.2020 року на загальну суму 97 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 166,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765825/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 11.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765822/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6 від 11.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765818/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 11.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765824/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 8 від 12.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765821/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 9 від 12.06.2020 року на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1765817/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 10 від 12.06.2020 року на загальну суму 100 940,20 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 823,37 грн.;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 09.06.2020 року позивача на загальну суму 300 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 50 000,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом - 10.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 10.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом - 11.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 10.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом - 11.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 4 від 10.06.2020 року позивача на загальну суму 97 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 166,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом - 11.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 5 від 11.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом -12.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 6 від 11.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом - 12.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 7 від 11.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом -12.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 8 від 12.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом -13.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 9 від 12.06.2020 року позивача на загальну суму 100 000,00 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 666,67 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом -13.06.2020 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 10 від 12.06.2020 року позивача на загальну суму 100 940,20 грн. у т.ч. ПДВ 20% - 16 823,37 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її отримання податковим органом -13.06.2020 року;
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що по взаємовідносинах із Приватним підприємством «Агросан» позивачем було складено та направлено для реєстрації у ЄРПН податкові накладні податкові накладні №1 від 09.06.2020р., №2, №3, №4 від 10.06.2020р., №5, №6, №7 від 11.06.2020р., №8, №9, №10 від 12.06.2020р. Зазначені податкові накладні були прийняті контролюючим органом, однак, їх реєстрацію було зупинено у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та підприємству було запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Позивачем було подано контролюючому органу пояснення та копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по зупинених податкових накладних, проте, контролюючим органом були прийняті оскаржувані рішення, а саме: №1653619/39551664 від 19.06.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 09.06.2020 року з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; № 1765820/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 10.06.2020 року, № 1765823/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 10.06.2020 року, № 1765819/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 10.06.2020 року, № 1765825/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 11.06.2020 року, № 1765822/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6 від 11.06.2020 року, № 1765818/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 11.06.2020 року, № 1765824/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 8 від 12.06.2020 року, № 1765821/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 9 від 12.06.2020 року, № 1765817/39551664 від 24.07.2020 року, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 10 від 12.06.2020 року, з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також, у графі «Додаткова інформація» зазначено про відсутність документів на придбання палива, мастильних матеріалів, актів надання транспортних послуг. Позивач з такими рішеннями відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН не погоджується, вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки з урахуванням наданих позивачем пояснень та копій документів, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, можна дійти висновку, що Відповідач-1 протиправно зупинив реєстрацію податкових накладних посилаючись на неіснуючу підставу - п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції; на час прийняття спірних рішень відсутня правова обґрунтованість та об`єктивність застосування механізму державного регулювання в частині визначених ДПС критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в оспорюваних рішенням Відповідачем-1 не було вказано яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Також, позивач вказує на те, що в даному випадку належним способом захисту порушених прав та інтересів позивача є саме зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкові накладні датою їх фактичного отримання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 позовні вимоги задоволено частково.
З апеляційною скаргою на рішення суду першої інстанції звернувся відповідач ГУ ДПС у Запорізькій області, в якій зазначив, що реєстрація податкових накладних № 3 від 04.02.2020; № 110 від 20.11.2019; № 23 від 05.03.2020; № 137 від 26.02.2020; № 92 від 17.02.2020; № 91 від 17.02.2020; № 90 від 17.02.2020; № 61 від 11.02.2020; № 60 від 11.02.2020; № 59 від 11.02.2020; № 33 від 05.02.2020; № 34 від 05.02.2020; № 35 від 05.02.2020; № 36 від 05.02.2020; № 43 від 11.03.2020 зупинена у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Зазначає, що за результатами аналізу наданих документів було встановлено, що платником податку не у повному обсязі надані документи, надання яких передбачено Постановою КМУ №520. Вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
За результатами апеляційного перегляду справи просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти рішення про відмову в повному обсязі.
Позивач не скористався правом надання відзиву на апеляційну скаргу.
Відповідно до статті 311 КАС України, апеляційну скаргу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Переглянувши судове рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Під час апеляційного перегляд справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРНАДО-5» з 17.12.2014 року зареєстроване як юридична особа за адресою: 51225, Дніпропетровська область, Новомосковський район., село Панасівка, вул. Гагаріна, 53, є платником єдиного податку та податку на додану вартість, основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що підтверджується змістом копій Виписки з ЄДРПОУ, витягу з реєстру платників єдиного податку та витягу з реєстру платників податку на додану вартість (а.с.35, 42, 43 том 1).
09.06.2020р. між ТОВ «ТОРНАДО-5» (Продавець) та Приватним підприємством «Агросан» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу №09/06/20, відповідно до умов якого Продавець зобов`язувався передати у власність Покупцеві, а Покупець зобов`язується прийняти та оплати грошові кошти за сільськогосподарську продукцію, надалі «Товар» , асортимент та ціна якого визначена згідно Додаткових угод до даного Договору. Умови продажу: РСА, що підтверджується копією вищенаведеного договору, наявного у справі (а.с.76-77 том 1).
На виконання умов вищезазначеного договору №09/06/20 у від 09 червня 2020 року Позивачем було виписано покупцеві рахунок на оплату № 4 від 09.06.2020 року на суму 597 000.00 грн. в т.ч. ПДВ 99 500,00 грн. та рахунок на оплату № 5 від 11.06.2020 року на суму 600 940,20 грн. в т.ч. ПДВ 100 156,70 грн., що підтверджується копіями відповідних розрахунків, наявних у матеріалах справи (а.с.78, 83 том 1).
Покупець на виконання своїх зобов`язань за договором, відповідно до зазначених вище рахунків на оплату №4 від 09.06.2020р. та №5 від 11.06.2020р., перерахував на рахунок продавця кошти за пшеницю згідно таких платіжних доручень, а саме: № 5969 від 09 червня 2020 року в сумі 300 000,00 грн.; № 5973 від 10 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; №5974 від 10 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; №5975 від 10 червня 2020 року в сумі 97 000,00 грн.; № 5978 від 11 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; № 5979 від 11 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; № 5979 від 11 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; №5980 від 12 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; № 5981 від 12 червня 2020 року в сумі 100 000,00 грн.; № 5982 від 12 червня 2020 року в сумі 100 940,20 грн., що підтверджується їх копіями, наявних у матеріалах справи (а.с. 79-82, 84-89 том 1).
Згідно до вимог п.201.10 ст.201 ПК України, у зв`язку із здійсненням оплати за наведеними господарськими операціями позивачем були оформлені податкові накладні №1 від 09.06.2020р., №2, №3, №4 від 10.06.2020р., №5, №6, №7 від 11.06.2020р., №8, №9, №10 від 12.06.2020р., що підтверджується їх копіями (а.с.98, 106, 113, 119, 126, 133, 140, 148, 155, 162 том 1).
Вказані вище податкові накладні були надіслані позивачем для реєстрації у встановленому законодавством порядку у ЄРПН та згідно копій Квитанцій відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрацію вказаних податкових накладних, проте, їх реєстрацію було зупинено з підстав того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та підприємству було запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, що підтверджується копіями відповідних квитанцій (а.с. 99, 107, 114, 120, 127, 134, 141, 149, 156, 163 том 1).
З метою проведення реєстрації вищевказаних податкових накладних, позивачем було надіслано контролюючому органу повідомлення №1 від 16.06.2020р., №2, №3, №4 від 17.07.2020р., №5, №6, №7, №8, №9, №10 від 18.07.2020р. щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовлених спірних податкових накладних, що підтверджується копіями відповідних пояснень та Квитанціями №2 про їх прийняття, наявними в матеріалах справи (а.с. 100, 101, 108, 109, 115, 116, 121, 122, 128, 129, 135, 136, 142, 143, 150, 151, 157, 158, 168, 169 том 1).
Відповідачем-1 (Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області) були прийняті оспорювані рішення, а саме: №1653619/39551664 від 19.06.2020 року підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; №1765820/39551664, №1765823/39551664, №1765819/39551664, №1765825/39551664, №1765822/39551664, №1765818/39551664, №1765824/39551664, №1765821/39551664, №1765817/39551664 від 24.07.2020 року з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також, у графі «Додаткова інформація» зазначено про відсутність документів на придбання палива, мастильних матеріалів, актів надання транспортних послуг, що підтверджується копіями відповідних рішень (а.с. 102-103, 110, 116, 123, 130, 137, 144, 152, 159, 170 том 1).
В подальшому, позивачем вживалися заходи щодо адміністративного оскарження оспорюваних рішень, проте, рішеннями Комісії з питань розгляду скарг №41455/39551664/2, №41463/39551664/2, №41461/39551664/2, №41465/39551664/2, №41459/39551664/2, №41454/39551664/2, №41462/39551664/2, №41453/39551664/2 від 07.08.2020р., №41464/39551664/2, скарги позивача були залишені без задоволення, а рішення без змін, що підтверджується копіями відповідних рішень, скарг, наявних в матеріалах справи (а.с.104, 105, 111, 112, 117, 118, 124, 125, 131, 132, 138, 139, 146, 147, 153, 154, 160, 161, 171, 172 том 1).
Вважаючи свої права порушеними Товариство звернулося з даним позовом до суду.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що обставини та підстави, які слугували прийняттю оспорюваних рішень про відмову у реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних є неправомірними та необґрунтованими, порушують права позивача та спростовуються вищенаведеними доказами, а тому оспорювані рішення є таким, що прийняті не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, не обґрунтовано та без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), отже, відповідачем при прийнятті вищенаведених оспорюваних рішень про відмову у реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних, порушені права та інтереси позивача, у зв`язку з чим позовні вимоги позивача про визнання протиправними та скасування таких оспорюваних рішень підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 10 та пунктом 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Положеннями пункту 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку № 1165).
Згідно пункту 1 додатку 3 Порядку № 1165 Критерії ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Колегія суддів зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданих Товариством спірних податкових накладних до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.
Також, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг,
Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, колегія суддів вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.
Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
У Квитанції відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкової накладної, що підтверджено повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрації якої зупинена, та письмовими поясненнями.
Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Торнадо-5" та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
Позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовує позовні вимоги.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 в адміністративній справі №160/11369/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 02 квітня 2021 року.
Головуючий - суддя Н.А. Олефіренко
суддя С.В. Білак
суддя В.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2021 |
Оприлюднено | 07.04.2021 |
Номер документу | 96034087 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Конєва Світлана Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Конєва Світлана Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Конєва Світлана Олександрівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Конєва Світлана Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні