Рішення
від 22.03.2021 по справі 908/30/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 12/13/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.03.2021 Справа № 908/30/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Смірнова О.Г.,

За участю секретаря судового засідання Соловйової А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні господарського суду справу № 908/30/21

за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс" (69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, буд. 26)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю представників:

від позивача - Денщиков Д.О., посвідчення № 338 від 04.01.2021

від відповідача - не з`явився

Згідно зі ст. 222 Господарського процесуального кодексу України в судових засіданнях 03.02.2021, 24.02.2021, 22.03.2021 здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу - комплексу Акорд .

СУТЬ СПОРУ

Запорізька міська рада звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою від 09.12.2020 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", в якій просить суд:

- змінити п. 6 договору оренди землі № 201503000100617 від 14.12.2015, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ "Гурман-Люкс", виклавши його в такій редакції: "6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 17 617 840 (сімнадцять мільйонів шістсот сімнадцять тисяч вісімсот чотири) грн. 20 коп. в цінах 2020 року";

- змінити п. 12 договору оренди землі № 201503000100617 від 14.12.2015, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ "Гурман-Люкс", виклавши його в такій редакції: "12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 528 534 (п`ятсот двадцять вісім тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн. 13 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2020 року".

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.01.2021 вищевказану позовну заяву передано для розгляду судді Смірнову О.Г.

Ухвалою суду від 12.01.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/30/21, присвоєно справі номер провадження 12/13/21, визначено здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 03.02.2021 о 14:30.

Ухвалою суду від 03.02.2021 відкладено підготовче засідання на 24.02.2021 о 14:45.

Ухвалою суду від 24.02.2021 закрито підготовче провадження у справі № 908/30/21 та призначено справу до розгляду по суті на 22.03.2021 о 15:00.

В судове засідання 22.03.2021 з`явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні.

Представник відповідача в судове засідання 22.03.2021 не з`явився.

На адресу суду від відповідача надійшли повідомлення пошти з позначками «за закінченням терміну зберігання» .

Частиною 2 ст. 27 ГПК України визначено, що для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи - підприємця визначається згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Так, місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (стаття 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003).

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, розміщеної на офіційному сайті Міністерства юстиції України https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search, вбачається, що місцезнаходження відповідача відповідає адресі, на яку направлялись ухвали господарським судом у даній справі, а саме: 69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, буд. 26.

Відповідно до ч. 5 ст. 176 ГПК України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Згідно із ч. 1 ст. 242 ГПК України копії повного судового рішення вручаються учасникам справи, які були присутні у судовому засіданні, негайно після проголошення такого рішення.

Частиною 6 (пунктами 4, 5) ст. 242 ГПК України визначено, що днем вручення судового рішення є, зокрема:

- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду;

- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Таким чином, відповідача було належним чином повідомлено про розгляд справи № 908/30/21, а судом створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом відповідно до ст. ст. 7, 8, 13 ГПК України.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву у строк, встановлений судом не скористався.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Неприбуття у судове засідання 22.03.2021 представника відповідача, який був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, не перешкоджає розгляду спору по суті, тому суд дійшов висновку, що справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, враховуючи позицію представника позивача, суд встановив.

Позов мотивовано тим, що 14.12.2015 між Запорізькою міською радою, далі Орендодавець, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", далі Орендар, був укладений договір оренди землі № 201503000100617, далі Договір.

Відповідно до п. 1, 2 Договору Орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесятої сесії шостого скликання Запорізької міської ради № 74/80 від 10 вересня 2014 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування торговельного майданчика, яка знаходиться: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 6а. Земельна ділянка належить Запорізькій міській раді на праві комунальної власності.

Пунктами 3, 4, 5 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4530 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:03:009:0136. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: побутові приміщення орендаря, та (або) інші об`єкти, що не відносяться до нерухомого майна: споруди орендаря. Земельна ділянка передається в оренду разом з: побутовими приміщеннями та спорудами орендаря.

Згідно із п. 6. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 8167001 грн. 10 коп. в цінах 2015 року.

Умовами п. п. 12, 13, 14 Договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 245010 грн. 03 коп. на рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки в цінах 2015 року. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Комунарському районі м. Запоріжжя 33217812700005 отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025435, код 18010600.

Пунктом 15 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку;

- підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації,

визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства;

- затвердження нової нормативної грошової оцінки землі;

- в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із п. 18 Договору земельна ділянка передається в оренду для розташування торговельного майданчика (функціональне призначення). Цільове призначення земельної ділянки землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Відповідно до п. 22 Договору передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені в договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід`ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється за актом її приймання-передачі.

Пунктом 36 Договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Відповідно до п. 11 Договору, договір укладено до 10 вересня 2024 року.

Отже, на час розгляду судом даної справи умови договору оренди землі є чинними.

Так, відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки позивач передав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку кадастровий № 2310100000:03:009:0136, загальною площею 0,4530 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 6а.

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)» , яким затверджено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки) в межах міста Запоріжжя (далі - рішення № 6). Зазначене рішення оприлюднене 14.07.2015 в газеті «Запорізька Січ» і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, а введено в дію з 01.01.2016.

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» , згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення № 7 оприлюднене 14.07.2015 в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності з 01.01.2016.

28.11.2018 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (далі - рішення № 26). Рішенням № 26 внесені зміни до рішення міської ради від 30.06.2015 № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)» та установлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати згідно з додатком. Відповідно до додатку до рішення № 26 при розрахунку розміру орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя, визначені пунктом 15, розмір орендної плати складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. Рішення № 26 набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення та введено в дію з 01.01.2019. Зазначене рішення оприлюднене 05.12.2018.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6, від 30.06.2015 № 7 та від 28.11.2018 № 26 не скасовувалися та є чинними.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового кодексу України.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу, отримано від Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в цінах 2020 року.

За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.06.2020 № 1846/207-20 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:009:0136, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя, складає 17617804 грн. 20 коп. в цінах 2020 року.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди землі в цінах 2020 року складає 528534 грн. 13 коп.:

17617804,20 грн. х 3% = 528534,13 грн., де:

528534,13 грн. - річний розмір орендної плати;

3% - розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, визначений рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6 (зі змінами внесеними рішенням Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26).

З метою досудового врегулювання спору, Запорізькою міською радою підготовлено пропозицію про внесення змін до договору оренди землі від 14.12.2015 № 201503000100617 з проектом додаткової угоди та розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, яку 20.08.2020 направлено на адресу Орендаря рекомендованим листом № 01/03-32/01998 від 20.08.2020. На підтвердження факту направлення вказаної пропозиції позивач надав копію фіскального чеку від 20.08.2020.

Проте, відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання договору оренди землі не порушив та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку.

Позивач в позові вказує, що відповідач ухиляється від приведення умов договору оренди землі до вимог чинного законодавства України в частині визначення орендної плати за землю, що в свою чергу призводить до недоотримання бюджетом міста орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі. Вважає, що договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін.

Судом дана належна правова оцінка правовідносинам сторін. За своєю правовою природою між сторонами укладено договір оренди землі. Фактичні обставини справи підтверджують, що сторони досягли всіх істотних умов, передбачених законом для договорів оренди: зокрема щодо ціни, строку його дії, об`єкту оренди, за його індивідуально - визначеними ознаками тощо, а тому він вважається укладеним згідно п. п. 1, 2 ст. 180, п. 1 ст. 181 ГК України та ст. ст. 627, 628, 638, 759 ЦК України.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» № 161-ХІV від 06.10.1998 визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Як визначено у п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Виходячи з положень п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків нормативної грошової оцінки (ч. 288.5.1).

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є формою плати за землю, яка є загальнодержавним податком, мінімальний граничний розмір якого регулюється Податковим кодексом України. Відтак, розмір річної орендної плати не може бути меншим трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Тому, встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річних платежів з орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Аналогічну позицію викладено в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» № 1378-IV від 11.12.2003 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок).

Згідно з розділом II Порядку (пункти 1-3) в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах.

Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається із застосуванням, зокрема:

- коефіцієнта, який характеризує місце розташування земельної ділянки - Км;

- коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - Кф;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 6 розділу II Порядку коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою:

Км = Км1 х Км2 х Км3, де

Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Для визначення земельної ділянки, що знаходиться за адресою: пр. Соборний, 6А, м. Запоріжжя застосовуються коефіцієнти Км2 та Км3.

В пункті 9 розділу II Порядку визначено, що числові значення пофакторних оцінок приймаються в межах граничних значень коефіцієнтів Км2 для груп населених пунктів із різною чисельністю населення з урахуванням нормативно-технічної документації та експертної оцінки.

Питома вага зональних рентоутворювальних факторів визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

В додатку 1 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» затверджено значення коефіцієнтів місце розташування Км2 у відповідності до економіко-планувальних зон.

Земельна ділянка, надана у користування ТОВ "Гурман-Люкс", належить до 196, 198 економіко-планувальних зон.

Економіко-планувальній зоні 196 відповідає значення коефіцієнту 3,17.

Економіко-планувальній зоні 198 відповідає значення коефіцієнту значення 2,83.

Для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовується максимальне значення коефіцієнту.

Застосування коефіцієнту Км2 із значенням 3,17 не оспорюється відповідачем.

Згідно із пунктом 10 розділу II Порядку значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7 до Порядку, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

В додатку 2 до рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.06.2020 № 1846/207-20 для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя, застосовується сукупний коефіцієнт Км3 - 1,08. Отже, значення коефіцієнту Км3 визначено в межах, встановлених Порядком.

Згідно із пунктом 5 розділу II Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.

Земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:03:009:0136, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя, має цільове призначення (03.07.) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Відповідно до додатку 1 до Порядку коефіцієнт Кф земельних ділянок, що використовуються для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07.) застосовується у значенні 2,5.

Таким чином, значення коефіцієнту Кф (2,5), що застосовується для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з кадастровим номером 2310100000:03:009:0136, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя, визначено у відповідності до норм чинного законодавства України.

Статтею 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Позивачем отримано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, переданої в користування відповідачу. Розмір орендної плати розраховано на базі нормативної грошової оцінки, вказаної у витягу.

Згідно із ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 закріплено, що територіальним громадам міст належить право комунальної власності, зокрема на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю тощо. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду.

Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно з Конституцією України є обов`язковими до виконання на відповідній території (ст. 144 Конституції України, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ).

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)» , яким затверджено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки) в межах міста Запоріжжя (далі - рішення № 6). Зазначене рішення оприлюднене 14.07.2015 в газеті «Запорізька Січ» і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, а введено в дію з 01.01.2016.

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» , згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення № 7 оприлюднене 14.07.2015 в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності з 01.01.2016.

28.11.2018 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (далі - рішення № 26). Рішенням № 26 внесені зміни до рішення міської ради від 30.06.2015 № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)» та установлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати згідно з додатком. Відповідно до додатку до рішення № 26 при розрахунку розміру орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя, визначені пунктом 15, розмір орендної плати складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. Рішення № 26 набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення та введено в дію з 01.01.2019. Зазначене рішення оприлюднене 05.12.2018.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6, від 30.06.2015 № 7 та від 28.11.2018 № 26 не скасовувалися та є чинними.

Статтею 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

У витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 23.06.2020 № 1846/207-20 зазначений коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, який становить 1,519.

З огляду на зазначене, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя розраховується із застосуванням коефіцієнтів:

- Км2 із значенням 3,17;

- Км3 із значенням 1,08;

- Кф із значенням 2,50;

- коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки із значенням 1,519.

Розділом III Порядку визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Витяг № 1846/207-20 від 23.06.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:009:0136, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя сформовано та видано Міськрайонним управлінням у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на запит Запорізької міської ради.

Вказаний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є чинним.

Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

Визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації не впливає на обсяг прав та обов`язків, зокрема, не змінює фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі.

Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.11.2018 у справі № 814/789/17, від 17.10.2019 у справі № 817/1814/17, від 30.09.2020 у справі № 817/1779/17 та інших.

Згідно зі статтею 265 Податкового кодексу України плата за землю є складовою податку на майно.

Статтею 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно є місцевим податком. Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі).

Відповідно до підпункту 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Відповідно до ст.ст. 651, 652 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Аналогічна умова передбачена пунктом 36 Договору оренди землі.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

В пункті 15 Договору оренди землі сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов`язковою для сторін.

В даному випадку, має місце затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, що призвело до збільшення розміру орендної плати. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. У зв`язку з чим наявні підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З метою досудового врегулювання спору, Запорізькою міською радою підготовлено пропозицію про внесення змін до договору оренди землі від 20.08.2020 № 01/03-32/01998 з проектом додаткової угоди та розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, яку 20.08.2020 направлено на адресу орендаря рекомендованим листом. На підтвердження факту надіслання на адресу відповідача вказаної пропозиції позивач надав копію фіскального чеку від 20.08.2020.

Проте, відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання Договору оренди землі не порушив та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору у частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Позивач довів суду та обґрунтував наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі в частині, що стосується розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Відповідач не довів відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі, заявлених до нього вимог не спростував.

Зі змісту пункту 1 прохальної частини позовної заяви вбачається, що позивачем допущена описка в зазначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки у цифрах, а саме замість 17 617 804 грн. 20 коп. помилково було зазначено 17 617 840 грн. 20 коп. .

При цьому розшифрування словами розміру нормативної грошової оцінки в дужках зазначено позивачем правильно, а саме: (сімнадцять мільйонів шістсот сімнадцять тисяч вісімсот чотири) грн. 20 коп. .

За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.06.2020 № 1846/207-20 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:009:0136, що знаходиться за адресою: просп. Соборний, 6А, м. Запоріжжя, складає 17617804 грн. 20 коп. в цінах 2020 року.

З урахуванням викладеного суд вважає за необхідне при зазначенні нової редакції пункту 6 Договору оренди землі вказати правильний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цифрах.

За таких обставин, позовні вимоги Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс" про внесення змін до п. п. 6, 12 договору оренди землі № 201503000100617 від 14.12.2015 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", обґрунтовані та підлягають задоволенню, у зв`язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:

- « 6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 17 617 804 (сімнадцять мільйонів шістсот сімнадцять тисяч вісімсот чотири) грн. 20 коп. в цінах 2020 року » .;

- « 12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 528 534 (п`ятсот двадцять вісім тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн. 13 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2020 року » .

Витрати зі сплаті судового збору в сумі 2102,00 грн. покладаються на відповідача у справі - Товариство з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс" відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 22.03.2021, згідно частини 1 статті 240 ГПК України, було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.

Керуючись ст. ст. 7, 8, 13, 74, 86, 123, 129, 233, 236, 238, ч. 1 ст. 240 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В

1. Позовні вимоги Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс" задовольнити.

2. Внести зміни до п. 6 договору оренди землі № 201503000100617 від 14.12.2015 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", виклавши його в такій редакції:

- « 6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 17 617 804 (сімнадцять мільйонів шістсот сімнадцять тисяч вісімсот чотири) грн. 20 коп. в цінах 2020 року » .;

3. Внести зміни до п. 12 договору оренди землі № 201503000100617 від 14.12.2015 року, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", виклавши його в такій редакції:

- « 12. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 528 534 (п`ятсот двадцять вісім тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн. 13 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2020 року » .

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гурман-Люкс", 69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, буд. 26, ідентифікаційний код 33921008, на користь:

- Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915 (розрахунковий рахунок № UA538201720344280001000034816 в ДКСУ у м. Київ, отримувач - Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, МФО 820172,) витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп., видавши наказ.

Повне рішення складено - 02.04.2021 року

Суддя О.Г. Смірнов

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.03.2021
Оприлюднено07.04.2021
Номер документу96038142
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/30/21

Судовий наказ від 23.04.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Рішення від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 24.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 03.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні