Постанова
від 30.03.2021 по справі 640/9946/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/9946/20 Суддя (судді) першої інстанції: Пащенко К.С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2021 року м. Київ

Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Кузьменка В. В.,

суддів Василенка Я. М., Ганечко О. М.,

за участю секретаря Кірієнко Н. Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Амерікен Трейд Компані ІНК до Комунального підприємства Київблагоустрій , Подільської районної в місті Києві державної адміністрації в особі Відділу контролю за благоустроєм Подільського району, Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування рішень, за апеляційною скаргою Комунального підприємства Київблагоустрій та апеляційною скаргою Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.12.2020, -

В С Т А Н О В И Л А :

Позивач Амерікен Трейд Компані ІНК звернувся до суду з позовом в якому просив визнати протиправним та скасувати припис № 2007226 від 10.04.2020, винесений провідним інспектором КП Київблагоустрій Красієнком В.В.; визнати протиправним та скасувати припис головного спеціаліста Відділу контролю за благоустроєм Подільського району м. Києва Подільської районної у м. Києві державної адміністрації Сахно О.І. за № 7/15/04/1 від 15.04.2020; визнати протиправним та скасувати доручення Департаменту міського благоустрою Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 0004-1888 від 16.04.2020 про демонтаж.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що Амерікен Трейд Компані ІНК не було належним чином повідомлено про проведення перевірок щодо розташованого на земельній ділянці об`єкту, та про винесення оскаржуваних приписів.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 07.12.2020 позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідачі Комунальне підприємство Київблагоустрій та Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подали апеляційні скарги, просять скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

В судове засідання з`явилися представники апелянтів, підтримали апеляційні скарги.

Представник позивача просив залишити рішення суду першої інстанції без змін посилаючись на доводи, викладені у відзиві на апеляційні скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, перевіривши матеріали справи, доводи скарг, відзиву, колегія суддів вважає, що ухвалене судове рішення скасуванню не підлягає з таких підстав.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі договорів купівлі-продажу № 9-3085, № 9-3083 від 19.05.1994 посвідчених Першою київською держаною нотаріальною конторою, Амерікен Трейд Компані ІНК є власником житлового будинку № НОМЕР_1 , загальною площею 95 кв. м., розташованого за адресою: Київ, АДРЕСА_2, буд. 17 , на земельній ділянці площею 1223 кв.м.

Відповідно до зазначених договорів та технічного паспорту житлового будинку (домоволодіння) АДРЕСА_1 на земельній ділянці розташований один дерев`яний жилий будинок площею 42 кв.м., зазначений у плані під літ. А , погреб під літ Б , вбиральня під літ. Г , спорудження.

Право власності Амерікен Трейд Компані ІНК на домоволодіння зареєстроване Київським міським бюро технічної інвентаризації у встановленому чинним на той час законодавством (ст. 227 Цивільного кодексу УРСР) порядку за № 19/12 в реєстровій Книзі БТІ, про що свідчать реєстраційні посвідчення на договорах. Право позивача підтверджується також Інформаційною довідкою ПЖ-2018 № 1774 від 25.10.2018, виданою КП КМР КМ БТІ , та Наказом МЮ України від 16.11.2018 № 3601/5.

В березні 1995 уповноважений представник Компанії Роман Д. Зар звернувся з заявою на ім`я Голови Подільської районної ради народних депутатів Романюка Г.Н. від 15.03.1995 з проханням надати пояснення щодо зруйнування одноповерхового будинку та паркану навколо земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 .

У відповідь листом № 594 від 17.04.1995 Подільська районна рада народних депутатів повідомила Компанію про відсутність доручень на демонтаж приватного будинку АДРЕСА_2 та вказала, що Компанія, як власник, має самостійно забезпечувати схоронність майна.

Маючи намір реконструювати будинок у двоповерховий під розміщення іноземного представництва, листом № 045-1 від 01.09.1995 Компанія звернулась до Головного архітектора АТ Київпроект для отримання висновку для оформлення земельної ділянки та реконструкції непридатного до використання будинку.

Листом № 1549 від 25.09.1995 Генеральна дирекція Київської державної адміністрації по обслуговуванню іноземних представництв погодила розміщення будинку за адресою: АДРЕСА_2 для співробітників представництва Компанії.

Згідно з інформацією з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 173362598, копія якого наявна в матеріалах справи, об`єкт нерухомого майна - житловий будинок загальною площею 95 кв.м. за адресою АДРЕСА_2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 868505680000) зареєстрований на праві приватної власності за Корпорацією Американ Трейд Ко. ІНК , дата державної реєстрації 10.07.2019.

Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА) зареєстровано заяву № 73714 від 25.04.2019 Декларація про готовність об`єкта до експлуатації (КВ061190791541) з реконструкції будинку садибного типу, клас наслідків СС1, за адресою: АДРЕСА_2 площа 95 кв.м.

Водночас, 05.10.1999 Київською міською радою в особі міського голови Омельченка О.О. з однієї сторони та Посольством Російської Федерації в особі Надзвичайного та Повноваженого Посла Абоімова І.П., з іншої сторони, укладено договір оренди земельної ділянки площею 3771 кв.м., розташована за адресою: АДРЕСА_2 19-21 та Покровський провулок, буд. 5.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.08.2019 відкрито провадження у господарській справі № 910/11201/19 за позовом Амерікен Трейд Компані ІНК до Київської міської ради та Посольства Російської Федерації про визнання недійсним в частині Договору оренди земельної ділянки, укладеного 05.10.1999 між Київською міською радою та Посольством Російської Федерації.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.06.2020 у господарській справі № 910/11201/19 позов Амерікен Трейд Компані ІНК до Київської міської ради та Посольства Російської Федерації про визнання недійсним в частині Договору оренди земельної ділянки, укладеного 05.10.1999 між Київською міською радою та Посольством Російської Федерації задоволено, вирішено визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 05.10.1999 між Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 36; ідентифікаційний код 22883141) та Посольством Російської Федерації в Україні (02000, м. Київ, проспект Повітрофлотський, буд. 27), в частині передачі в оренду земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 21.09.2020 у господарській справі №910/11201/19 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Посольства Російської Федерації на рішення Господарського суду міста Києва від 09.06.2020 у справі № 910/11201/19.

Відтак, рішення у господарській справі № 910/11201/19 щодо визнання недійсним в частині Договору оренди земельної ділянки, укладеного 05.10.1999 між Київською міською радою та Посольством Російської Федерації законної сили не набрало.

Київською міською радою прийнято рішення від 12.03.2020 № 530/8700 про розірвання договору оренди земельної ділянки площею 0,3771 га на вулиці АДРЕСА_2 19, 21 у Подільському районі м. Києва, укладеного між Київською міською радою та Посольством Російської Федерації в Україні № 85-5-00035 від 05.10.1999.

10.04.2020 провідним інспектором КП Київблагоустрій Красієнко В.В. прийнято припис № 2007226 від 10.04.2020, яким встановлено порушення п. 13.3.1. у Подільському районі по АДРЕСА_2, біля будинку № 23А.

У приписі вказано, що власник невідомий, при цьому запропоновано усунути порушення шляхом подання дозвільної документації на розміщення тимчасової споруди (павільйон) в одноденний термін. У разі відсутності документації ремонтувати власними силами, відновити благоустрій. Про виконання припису повідомити за адресою або телефоном: м. Київ. вул. Дегтярівська, 31, корп. 2. У графі Припис одержав вказано, що зроблено фотофіксацію та наклеєно припис на об`єкт о 13:00 год.

14.04.2020 представником Амерікен Трейд Компані ІНК за довіреністю Бондар Т.І. направлено на електронну пошту КП Київблагоустрій (kpkievblagoustriy@gmail.com) пояснення на ім`я Директора КП Київблагоустрій Бойка М.М. щодо припису КП Київблагоустрій № 2007226 від 10.04.2020 з повідомленням, що житловий будинок за адресою м. Київ, АДРЕСА_2 належить на праві власності Амерікен Трейд Компані ІНК, при цьому вказано на наявність у провадженні Господарського суду міста Києва справи № 910/1120/19 та на порушення кримінальної справи за фактом незаконного заволодіння нерухомим майном невідомими особами.

Представник позивача зазначив, що на рахунок КП Київблагоустрій 27.03.2019 сплачено 7800,00 грн. за оформлення контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою, ремонт фасаду за адресою м. Київ, АДРЕСА_2. Заявка на отримання відповідної картки на тимчасове порушення благоустрою подавалась до Департаменту міського благоустрою на ім`я директора Фіщука А.В. відповідно до передбачених процедур та строків для отримання відповіді або за принципом мовчазної згоди. Представник позивача просив КП Київблагоустрій здійснити перевірку викладеної в листі інформації та відкликати припис від 10.04.2020 № 2007226.

15.04.2020 головним спеціалістом Відділу контролю за благоустроєм Подільського району м. Києва Подільської районної у м. Києві державної адміністрації Сахно О.І. прийнято припис № 7/15/04/1, яким встановлено недоліки розміщення ТС (павільйон) за адресою: АДРЕСА_2 (біля будинку 23-А) . Власника не визначено. Вказано надати проектно-дозвільну документацію протягом 3-х діб, в разі відсутності такої документації демонтувати ТС власними силами та відновити благоустрій. Зазначено, що в разі невиконання даного припису будуть вжиті заходи згідно з чинним законодавством.

15.04.2020 Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) прийнято рішення № 064-1888, яким доручено КП Київблагоустрій вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, а саме павільйону, що знаходиться за адресою: м. Київ, Подільський район, АДРЕСА_2, біля будинку № 23А, власник невідомий.

Вказане рішення прийнято на підставі припису №20007226 від 10.04.2020, фотофіксації, здійсненої під час прийняття останнього, та з урахуванням протоколу засідання робочої групи щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності від 15.04.2020 № 44.

Відповідно до Акту від 16.04.2020 № НО-179 про проведення демонтажу (приміщення) на підставі припису №2007226 від 10.04.2020 та у відповідності до доручення Департаменту міського благоустрою № 064-1888 від 15.04.2020 здійснено частковий демонтаж павільйону за адресою: м. Київ, Подільський район, АДРЕСА_2, біля будинку № 23А, а саме демонтовано на окремі елементи (листи профнастилу, ондулін, листи OSB, металопластикові вікна, 1 металеві двері, елементи дерев`яного каркасу).

Відповідно до Акту від 23.04.2020 № НО-183 про проведення демонтажу (приміщення) на підставі припису № 2007226 від 10.04.2020 та у відповідності до доручення Департаменту міського благоустрою № 064-1888 від 15.04.2020 павільйон за адресою: м. Київ, Подільський район, АДРЕСА_2, біля будинку № 23А, розібрано на окремі частини.

Складено відповідні акти опису об`єкта № НО-179 та № НО-183, у яких вказано, що об`єктом є Павільйон з дерева, металу та листів OSB, сірого кольору, розмірами 5 х 10 (4 х 8), технічний стан незадовільний. У примітках вказано, що конструкція є легкою без заглибленого фундаменту. Власник об`єкта невідомий.

Вважаючи такі рішення та дії неправомірними, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів. Вважає, що працівниками КП Київблагоустрій протиправно здійснено демонтаж об`єкта нерухомого майна.

Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону України Про столицю України - місто-герой Київ від 15.01.1999 №401-XIV у зв`язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право встановлювати порядок утримання та експлуатації об`єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначені Законом України Про благоустрій населених пунктів , норми якого також спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Частиною 1 ст. 1 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 № 2807-IV благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. В той же час, заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно до ч.ч. 2, 4 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 (далі по тексту - Порядок № 244), тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. згідно пункту 2.1 Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Пунктом 2.31 Порядку № 244 визначено, що розміщення ТС самовільно забороняється.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 34, п. 2 ч. 1 ст. 10, ч. 1 ст. 40 Закону України Про благоустрій населених пунктів (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Правила включають: 1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; 2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; 3) вимоги до утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою - територіях загального користування; 4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; 5) вимоги до санітарного очищення території; 6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; 7) порядок розміщення малих архітектурних форм; 8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

Затвердження правил благоустрою територій населених пунктів належить до повноважень сільських, селищних і міських рад.

Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 р. № 1051/1051 затверджено Правила благоустрою м. Києва, якими визначено правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста Києва, та які спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини (далі - Правила).

Згідно з підпунктами 3.1.6. - 3.1.8. Правил благоустрою, благоустрій присадибної ділянки проводиться її власником або користувачем цієї ділянки. Власник або користувач присадибної ділянки може на умовах договору, укладеного з органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, забезпечувати належне утримання території загального користування, прилеглої до його присадибної ділянки.

Власник присадибної ділянки забезпечує належне утримання території загального користування, прилеглої до його присадибної ділянки - по фасадній частині садиби до бордюрного каменю проїжджої частини.

Благоустрій присадибної ділянки, на якій розміщені житлові будинки, господарські будівлі та споруди, що в порядку, визначеному законодавством, взяті на облік або передані в комунальну власність як безхазяйні, проводиться Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до пункту 3.3 Правил благоустрою, власники (балансоутримувачі) зобов`язані здійснити благоустрій об`єктів та елементів благоустрою згідно з паспортом благоустрою, який розробляється на підставі пропозицій та вимог Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вносить припис власникам (балансоутримувачам) щодо приведення їх об`єктів та елементів благоустрою у відповідний стан.

Відповідно до підпункту 13.2.1 Правил благоустрою, розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об`єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів.

Розміщення об`єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно з підпунктом 13.2.3 Правил благоустрою, самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Пунктом 13.2.4 Правил благоустрою визначено, що всі малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності розміщуються з дотриманням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою, комплексної схеми тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, рішень Київської міської ради, розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до пункту 1 Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який затверджено розпорядження Київської міської державної адміністрації від 27 січня 2011 року № 94, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується голові Київської міської державної адміністрації, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, а з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

У відповідності до підпункту 6.7 пункту 6 Положення № 94, Департамент має право здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.

Згідно з пунктами 5.96, 5.97, 5.99, 5.100, 5.101 Положення № 94 Департамент відповідно до покладених на нього завдань вносить приписи з вимогою усунення порушень Закону України Про благоустрій населених пунктів і Правил благоустрою міста Києва та здійснює контроль за їх виконанням; здійснює складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення для притягнення винних до відповідальності; вживає заходів щодо зупинення робіт, які проводяться самовільно і порушують стан благоустрою міста; сприяє забезпеченню чистоти і порядку в місті, очищення території та об`єктів благоустрою від побутових відходів, безхазяйного майна, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою; здійснює у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.

Відповідно до пункту 20.2.11 Правил благоустрою міста Києва у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП Київблагоустрій самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.

Згідно п. 20.2.1 Правил благоустрою міста Києва якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території. Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений. У разі відмови особи отримати припис в графі Припис одержав робиться про це запис.

Згідно з пп. 13.2.3 п. 13.2 розділу ХІІІ Правил, самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому п. 13.3 цих Правил.

У разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у пп. 13.3.3 п. 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

Рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).

Таким чином, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) ТС, у тому числі ТС торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, уповноважені особи Департаменту, структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП Київблагоустрій вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу ТС.

Якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення) ТС не здійснили демонтаж в строки, зазначені у приписі, Департамент, районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної ТС.

Як встановлено, інспектором КП Київблагоустрій та Відділу контролю за благоустроєм Подільського району м. Києва було проведено перевірку правомірності встановлення тимчасової споруди у Подільському районі м. Києва по АДРЕСА_2 (біля буд № 23А), за результатами якої складено припис від 10.04.2020 № 2007226 від 15.04.2020 № 7/15/04/1 відповідно.

Апелянт зазначає, що 10.04.2020 року інспектором Комунального підприємства Київблагоустрій було виявлено споруду (ТС) поблизу будинку 23-а по АДРЕСА_2 у м. Києві на вільній від забудови земельній ділянці між будинками 23-А та 13. Виявлена споруда за своїми ознаками належала до часових, оскільки була встановлена без заглибленого фундаменту, складалась із полегшених конструкцій та не мала одних ознак нерухомого майна.

Так, інспекторами встановлено розміщення тимчасової споруди - павільйону за адресою: м. Київ, АДРЕСА_2 (біля будинку № 23-А), водночас, доказів, які б свідчили про проведення перевірки не надано, які і не вказано на підставі яких фактів (яким чином виявлених) стало відомо про порушення Правил благоустрою міста Києва.

У приписі від 10.04.2020 № 2007226 інспектором КП Київблагоустрій Красієнком В.В. встановлено порушення підпункту 13.3.1 Правил благоустрою, однак наведений пункт не містить норм, що передбачають склад будь-якого адміністративного правопорушення, а передбачає лише порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм.

У приписі від 15.04.2020 № 7/15/04/1 також встановлено факт розміщення тимчасової споруди, проте не вказано які конкретно положення Правил благоустрою було порушено.

Власника розміщеної споруди посадовими особами при прийнятті приписів не встановлено.

Для усунення недоліків запропоновано надати дозвільну документацію на встановлення тимчасової споруди - павільйону, при цьому у разі ненадання попереджено про вжиття заходів згідно чинного законодавства.

У графі про отримання припису зроблено відмітку наклеювання копії припису на фасад будівлі та про здійснення фотофіксації.

Відповідності до підпункту 20.2.1. Правил благоустрою, окрім наклеювання відповідного припису на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) необхідним є вручення або направлення ще однієї копії такого припису власнику чи користувачу споруди, особа якого підлягає встановленню, враховуючи управлінський характер прийнятого рішення та можливе порушення прав такої особи у випадку позбавлення особи скористатись можливістю взяти участь у прийнятті наступних рішень.

З огляду на невстановлення особи власника (користувача) від 10.04.2020 № 2007226 від 15.04.2020 № 7/15/04/1 відповідачами повідомлення особисто чи поштою (цінним листом з описом вкладення) у відповідності до підпункту 20.2.1. Правил благоустрою не здійснювалось, а копію припису від 15.04.2020 № 7/15/04/1 наклеєно не на фасаді тимчасової споруди.

Доказів звернення відповідачами до правоохоронних органів з метою встановлення власника тимчасової споруди - особи правопорушника до суду не надано.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень інформація про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, що міститься у Державному реєстрі прав, є відкритою, загальнодоступною та платною, крім випадків, передбачених цим Законом.

Однак, відповідачами не було здійснено заходів щодо отримання відомостей за відповідною адресою з Державного реєстру прав щодо земельної ділянки, на якій вона розташована, або щодо наявних на ній об`єктів нерухомого майна та їх власників, що вказує на бездіяльність при встановленні особи у власності або користуванні якої знаходиться спірна споруда.

Тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

За визначенням частини другої статті 28 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон №3038-VI) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Так, малим приватним підприємством Виробнича фірма Науктехпроект на замовлення Амерікен Трейд Компані ІНК виконано судову будівельно-технічну експертизу та виготовлено Висновок експерта № 17/20 від 28.05.2020.

Висновком експерта № 17/20 від 28.05.2020 встановлено:

- Житловий будинок, належний Амерікен Трейд Компані ІНК, розташований за адресою: Київ, вул. АДРЕСА_2 на земельній ділянці, розміром 1223 кв.м., є нерухомим майном (часткою житлового будинку) відповідно до чинного законодавства України.

- Згідно з Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000 Досліджуваний житловий будинок за адресою: м. Київ, АДРЕСА_2 класифікується кодом 1121.1 Будинки двоквартирні масової забудови .

- Житловий будинок, належний Амерікен Трейд Компані ІНК, розташований за адресою: Київ, вул. АДРЕСА_2 на земельній ділянці, розміром 1223 кв.м., не є тимчасовою спорудою (павільйоном) відповідно до чинного законодавства України.

- Житловий будинок, належний Амерікен Трейд Компані ІНК, розташований за адресою: Київ, вул. АДРЕСА_2 на земельній ділянці, розміром 1223 кв.м., побудовано до 1917 року.

- На момент проведення обстеження 89% конструктивних елементів досліджуваного житлового будинку літера А за адресою: м. Київ, АДРЕСА_2 зруйновано.

Згідно з експертним висновком, на місці проведення рейду залишилось 11% конструктивних елементів досліджуваного житлового будинку, а також залишки дерев`яних балок в рівні підлоги, залишки підлоги, залишки системи каналізації, що в сукупності свідчить про об`єктивне існування нерухомого майна у зруйнованому стані та, відповідно, його власника.

Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу КМР (КМДА) зареєстровано заяву № 73714 від 25.04.2019 Декларація про готовність об`єкта до експлуатації (КВ061190791541) з реконструкції будинку садибного типу, клас наслідків СС1, за адресою: м. Київ, вул. АДРЕСА_2 площа 95 кв.м.

Нерухоме майно, в тому числі новостворений об`єкт будівництва, стосовно якого здійснена державна реєстрація права власності, набуває певного правового статусу і перебуває під захистом держави, яка офіційно визнала і підтвердила факт набуття речових прав на таке нерухоме майно.

Закінчений будівництвом об`єкт, прийнятий в експлуатацію на підставі зареєстрованої органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про готовність об`єкта до експлуатації, поданої замовником, може бути примусово знесений в порядку, встановленому Законом №3038-VI згідно судового рішення, ухваленого за позовом визначеного цим Законом суб`єкта владних повноважень, однак, не підлягає демонтажу відповідно до Закону №2807-IV і розроблених на його виконання Правил благоустрою.

14.04.2020 представником Амерікен Трейд Компані ІНК за довіреністю Бондар Т.І. направлено на електронну поштову адресу КП Київблагоустрій (kpkievblagoustriy@gmail.com) пояснення на ім`я Директора КП Київблагоустрій Бойка М.М. щодо припису КП Київблагоустрій № 2007226 від 10.04.2020 з повідомленням, що житловий будинок за адресою м. Київ, АДРЕСА_2 належить на праві власності Амерікен Трейд Компані ІНК.

КП Київблагоустрій направлені позивачем на офіційну електронну поштову адресу пояснення щодо прийнятого припису не розглянуло, та такі пояснення не були досліджені Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) під час прийняття рішення про демонтаж тимчасової споруди - доручення № 064-1888 від 16.04.2020.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при прийнятті приписів від 10.04.2020 № 2007226 та № 7/15/04/1 від 15.04.2020 як актів індивідуальної дії, що мають примусовий характер за невиконання яких настає юридична відповідальність у формі накладення адміністративного стягнення та примусового оплатного демонтажу, не встановлено та не відображено факту порушення конкретних норм Правил благоустрою, не доведено наявності загрози спричинення порушення благоустрою у відповідності до підпункту 20.2.1. зазначених правил, не вчинено усіх можливих дій зі встановлення особи, у власності чи користуванні якої перебуває тимчасова споруда за об`єктивної наявності такої можливості та зроблено помилковий висновок щодо належності спірної споруди до тимчасових за ознакою торговий павільйон , що в сукупності вказує на необґрунтованість складених приписів та їх прийняття з порушенням принципів добросовісності та розсудливості.

Крім того, як вказує представник КП Київблагоустрій , з інформаційної довідки № 247020539 вбачається, що об`єкт з реєстраційним номером №868505680000 відсутній в реєстрі та не належить Позивачу. Згідно інформаційної довідки № 247039156 вбачається, що за адресою: АДРЕСА_2 зареєстровано 2 об`єкта нерухомого майна:

1) Житловий будинок з літерою Б загальною площею 52 кв.м на підставі договору купівлі - продажу житлового будинку № 521 від 24.03.2020 (демонтаж тимчасової споруди проведено 16.04.2020 та 23.04.2020).

2) Житловий будинок з літерою А загальною площею 43 кв.м. на підставі договору купівлі - продажу житлового будинку № 782 від 26.05.2020 (демонтаж тимчасової споруди проведено 16.04.2020 та 23.04.2020).

Водночас, як зазначалося, позивач був безперервно власником будинку АДРЕСА_3 , на земельній ділянці, розміром 1223 кв.м. з 19.05.1994 року на підставі договорів купівлі-продажу № 9-3085, № 9-3083 від 19.05.1994 року, посвідчених першою Київською держаною нотаріальною конторою.

Право власності на вказане домоволодіння було зареєстроване Київським міським бюро технічної інвентаризації у встановленому чинним на той час законодавством (ст.227 Цивільного кодексу УРСР) порядку за №19/12 в реєстровій Книзі БТІ, про що свідчать реєстраційні посвідчення на Договорах.

Право власності Позивача на вказане домоволодіння в установленому порядку було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підтверджується інформацією з інформаційною довідкою ПЖ-2018 № 1774 від 25.10.2018 року, виданою КП КМР КМ БТІ , а також Наказом Міністерства юстиції України від 16.11.2018 № 3601/5.

Так, Амерікен Трейд Компані ІНК з 1994 року є законним власником нерухомого майна - будинку за адресою АДРЕСА_2 . Інформація про право власності позивача на будинок є загальнодоступною, міститься у державних реєстрах.

24.03.2020 позивач продав частину будинку (виділивши її) фізичній особі - ОСОБА_2 , залишаючись при цьому співвласником.

Спірні приписи були видані 10.04.2020, а завдання пошкоджень об`єкту нерухомості відбулось 16.04.2020 (до сплину вказаного в приписі №7/15/04/1 строку усунення порушень).

До позовної заяви також було додано Інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №207359896 від 24.04.2020р., з якої також вбачається, що співвласником будинку на час винесення спірних приписів та на час звернення з позовом був саме позивач.

Крім того, лише 26.05.2020 року позивач уклав з гр. ОСОБА_3 Договір купівлі-продажу будинку АДРЕСА_3 , згідно з умовами якого останній набув права власності на Будинок (Інформаційна довідка з ДРРП №249856738 від 25.03.2021р).

Отже, продаж відбувся вже після звернення позивача до суду з цим позовом, тому право Амерікен Трейд Компані ІНК, як власника Будинку на момент винесення спірних Приписів було порушене.

Згідно з ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, враховуючи вищенаведене у сукупності, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, рішення суду першої інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, та колегія суддів не вбачає підстав для його скасування.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційні скарги Комунального підприємства Київблагоустрій та Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.12.2020 у справі за адміністративним позовом Амерікен Трейд Компані ІНК до Комунального підприємства Київблагоустрій , Подільської районної в місті Києві державної адміністрації в особі Відділу контролю за благоустроєм Подільського району, Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування рішень - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.12.2020 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко

Судді: Я. М. Василенко

О. М. Ганечко

Повний текст постанови виготовлено 05.04.2021

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2021
Оприлюднено08.04.2021
Номер документу96048346
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/9946/20

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 30.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 30.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 07.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні