Рішення
від 01.04.2021 по справі 500/3551/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3551/20

01 квітня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (надалі, позивач) звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня (надалі, відповідач), в якому просило застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня за адресою: 47146, Тернопільська області, Шумський район, село Радошівка шляхом повного знеструмлення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час перевірки відповідача виявлено ряд порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому до відповідача необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою суду від 17.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання у справі призначено на 10.12.2020 о 12:00 год.

Відзиву у встановлений судом строк представник відповідача до суду не подав.

10.12.2020 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 11.01.2021 о 12:15 год.

Представник відповідача подав до суду Інформацію про усунення порушень, які зазначені в приписі (№117 від 28.12.2020).

Ухвалою суду від 11.01.2021 розгляд даної справи відкладено до 01.02.2021 о 12:00 год.

Ухвалою суду від 01.02.2021 зупинено провадження у даній справі до 02.03.2021 для примирення.

Ухвалою суду від 12.03.2021 поновлено провадження в даній справі та призначено справу до судового розгляду на 25.03.2021 о 11:00 год.

25.03.2020 у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 01.04.2021 о 11:00 год.

Представник позивача у відкрите судове засідання не прибув, подав письмове клопотання про підтримання позовних вимог, в якому зазначив, що позивач позовні вимоги підтримує в повному обсязі, та просить задовольнити позов повністю, оскільки порушення у сфері пожежної безпеки на об`єкті відповідача не виконані в повному обсязі. Дане клопотання просив розглядати у письмовому провадженні.

Представник відповідача у відкрите судове засідання не прибув, подав письмову заяву, в якій просив суд дану справу розглянути у письмовому провадженні, позовні вимоги не визнає.

Враховуючи положення частини третьої ст.194, частини дев`ятої ст.205, частини четвертої ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, КАС України), суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Судом встановлено, що у період з 18.09.2020 по 24.09.2020 провідним інспектором Шумського районного сектора Управління Нечипоруком Марком Анатолійовичем в присутності завідувача Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня Чуйко Ірини Валеріївни проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня за адресою с.Радошівка, Шумський район, Тернопільська область, 47116.

За результатами проведеного позапланового заходу Управлінням ДСНС у Тернопільській області складено Акт №66 від 24.09.2020, яким встановлені наступні порушення:

1)Приміщення ЗОШ не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу;

2)Будівля ЗОШ не обладнана системою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

3)Будівля ЗОШ не забезпечена нормативною кількістю вогнегасників;

4)Підсобне приміщення другого поверху будівлі захаращене горючими матеріалами (картонна тара, дерев`яні будівельні матеріали);

5)В приміщеннях ЗОШ експлуатується тимчасова електромережа;

6)В будівлі ЗОШ з`єднання жил проводів електромережі не здійснено за допомогою зварювання, опресування, паяння, болтового з`єднання, а методом скрутки;

7)Не забезпечено освітлення в темну пору доби адресного вказівника на фасаді будівлі ЗОШ;

8)Люк та двері виходу на горище ЗОШ встановлений не протипожежний 2-го типу 3 класом вогнестійкості ЕІ ЗО;

9)3 другого поверху ЗОШ є тільки один евакуаційний вихід;

10)Не проведено оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівлі садка засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

11)Завідувач ЗОШ не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

12)Завідуюча ЗОШ не пройшла функціональне навчання з питань цивільного захисту;

13)Не створені тимчасові органи з питань евакуації ЗОШ;

14)Не здійснено ідентифікацію ЗОШ на встановлення джерел та чинників небезпеки, які здатні за негативних обставин (аварія, стихійне лихо тощо) ініціювати виникнення надзвичайної ситуації.

Вказаний Акт підписаний зі сторони провідного інспектора Шумського районного сектора Управління ДСНС України у Тернопільській області та завідувача ЗОШ.

Після цього, Управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (Шумський районний сектор) винесено Припис від 24.09.2020 №60 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Вказаний Припис отриманий завідуючою Радошівською ЗОШ І ступеня Чуйко І.В., що підтверджується її підписом у вказаному Приписі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, що затверджено наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) Управління ДСНС України у Тернопільській області здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи на відповідній території державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища".

Згідно до частини другої ст. 51 та частини третьої ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини другої ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення". Зазначена законодавча норма дублюється в Положенні про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052.

Підпунктом 12 частини першої ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей".

Відповідно до частини першої ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з частиною другою ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем 01.04.2021 подано до суду лист, згідно якого УДСНС України у Тернопільській області з 29.01 по 01.02.2021 провело позапланову перевірку відносно будівлі відповідача у даній справі, з метою встановлення факту усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, що стали підставою звернення Управління до адміністративного суду з метою застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) щодо будівлі Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня за адресою: 47146, Тернопільська область, Шумський район, село Радошівка.

За результатами перевірки встановлено, що залишилися не усунутими 8 порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, що відображено у матеріалах останньої перевірки.

Отже, з вказаного листа вбачається, що відповідачем усунено 6 з виявлених 14 порушень, що, на думку суду, вказує на те, що відповідачем були вжиті та вживаються заходи, щодо усунення недоліків, які були виявлені Управлінням ДСНС України у Тернопільської області під час планової та позапланової перевірки.

Зокрема, як вбачається з Акту №10 від 01.02.2021, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивачем виявлені такі порушення вимог законодавства:

1)Приміщення ЗОШ не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу типу;

2)Будівля ЗОШ не обладнана системою захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;

3)В будівлі ЗОШ з`єднання жил проводів електромережі не здійснено за допомогою зварювання, опресування, паяння, болтового з`єднання, а методом скрутки;

4)Люк та двері виходу на горище ЗОШ встановлений не протипожежний 2-го типу 3 класом вогнестійкості ЕІ ЗО;

5)Не проведено оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) будівлі садка засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

6)Завідувач ЗОШ не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

7)Завідуюча ЗОШ не пройшла функціональне навчання з питань цивільного захисту;

8)Не здійснено ідентифікацію ЗОШ на встановлення джерел та чинників небезпеки, які здатні за негативних обставин (аварія, стихійне лихо тощо) ініціювати виникнення надзвичайної ситуації.

При цьому, позивачем з метою підтвердження вчинення дій щодо усунення виявлених порушень подано суду належним чином завірені копії Договору підряду №336 на надання послуг по поточному ремонту системи електричної мережі в будівлі Радошівській ЗОШ І ступеню (з додатками), посвідчення про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту №18000976, видане Чуйко І.В .

В свою чергу, у постанові Верховного Суду від 19 березня 2020 року у справі №140/2323/19 суд зазначив, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі (відповідно іншого аналогічного об`єкту), позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

З огляду на це, оцінюванню підлягає питання, чи є захід реагування співрозмірним до мети його застосування і що таке втручання у права відповідача буде пропорційним і, таким чином, буде досягнуто справедливий баланс між інтересами відповідача та публічними інтересами.

Метою застосування такого запобіжного заходу як повне зупинення роботи певного суб`єкта господарювання є настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. При цьому, також важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням. Отже при застосуванні заходів до суб`єкта господарювання повинен враховуватися принцип пропорційності.

Також, необхідно зазначити, якщо правовідносини між суб`єктом господарювання та органом державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки стали спірними та перейшли у площину судового спору, то акт перевірки органу державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, складений за результатами контрольного заходу, є лише одним із доказів, що оцінюється судом при вирішення спору, поряд з іншими доказами.

Під час прийняття судом рішення у справі вірно враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача, як суб`єкта владних повноважень, звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існували на час ухвалення судового рішення. Застосування заходу реагування після з`ясування того факту, що зазначені в акті перевірки порушення усунуті, втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.

З цього питання Верховний Суд неодноразово формував правовий висновок про наявність реальної загрози саме на момент ухвалення рішення судом, адже зупинення роботи підприємства - це крайня необхідність під час існування загрози а не постфактум, адже такий захід не є покаранням, а є превентивним заходом. (Постанова Верховного Суду від 28 травня 2019 року у справі №819/1850/17).

Суд звертає увагу на пункт 168 рішення Європейського суду з прав людини у справі "East/West Alliance Limited" проти України" від 23 січня 2014 року (Заява № 19336/04) у якому зазначено, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі "Спорронг та Льон рот проти Швеції" (Sporrong and Lonn rothv. Sweden), пп. 69 і 73, SeriesA № 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішеннявід 21 лютого 1986 року у справі "Джеймс та інші проти Сполученого Королівства" (James and Othersv. The United Kingdom), п. 50, SeriesA № 98).

Відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 КЦЗ України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Разом з тим, аналізуючи вищенаведене, суд також приходить до висновку, що вказаними правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Отже, загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 КЦЗ України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Зважаючи на вищевикладене, суд вважає, що обраний позивачем захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня за адресою: 47146, Тернопільська області, Шумський район, село Радошівка шляхом повного знеструмлення суперечить принципу пропорційності (співмірності), якому повинні відповідати рішення суб`єкта владних повноважень, а тому в задоволенні адміністративного позову належить відмовити повністю.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача не підлягають до задоволення.

Судові витрати позивача, у відповідності до вимог ст. 139 КАС України, до відшкодування не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Радошівської загальноосвітньої школи І ступеня про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 01 квітня 2021 року.

Реквізити учасників справи:

позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лесі Українки,6, м.Тернопіль,46011 код ЄДРПОУ 38535547);

відповідач - Радошівська загальноосвітня школа І ступеня (місцезнаходження:с. Радошівка,Шумський район, Тернопільська область,47146 код ЄДРПОУ: 24631159).

Головуюча суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2021
Оприлюднено08.04.2021
Номер документу96077201
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/3551/20

Рішення від 01.04.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 12.03.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні