П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 144/1048/16-а
Головуючий у 1-й інстанції: Дєдов С.М.
Суддя-доповідач: Кузьмишин В.М.
24 лютого 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Сушка О.О. Сапальової Т.В.
за участю:
секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,
представника позивача - Романюка В.І.,
представника третьої особи - Горового С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Теплицької селищної ради на рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Теплицької селищної ради, за участі третіх осіб: Теплицької районної ради Вінницької області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 про визнання протиправним та скасування рішень Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області,
В С Т А Н О В И В :
Описова частина.
Короткий зміст позовних вимог.
У липні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Теплицького районного суду Вінницької області з адміністративним позовом до Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 20.07.2018 року, просила: визнати протиправним та скасувати рішення б/н 8 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 24 червня 2016 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 ; визнати протиправним та скасувати рішення б/н 8 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 24 червня 2016 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 ; визнати протиправним та скасувати рішення б/н 11 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 25 липня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_9 ; визнати протиправним та скасувати рішення б/н 11 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 25 липня 2017 року Про покладання обов`язків голови села Веселівка на секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_9 ; визнати протиправним та скасувати рішення б/н 12 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 18 серпня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 ; визнати протиправним та скасувати рішення №83 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 13 вересня 2017 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 ; визнати протиправним та скасувати рішення №84 13 сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання від 13 вересня 2017 року Про надання повноважень секретарю Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_2 ; поновити ОСОБА_1 на посаді сільського голови Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області з 24 червня 2016 року; стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької (код за ЄДРПОУ 04330651, адреса місцезнаходження: 23850, Вінницька обл., Теплицький район, село Веселівка, вул. Центральна, будинок 26) на користь ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 10.02.2011 року Теплицьким РВ УМВС України у Вінницькій області, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу, починаючи з 25 червня 2016 року по дату ухвалення рішення суду; стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області (код за ЄДРПОУ 04330651, адреса місцезнаходження: 23850, Вінницька обл., Теплицький район, село Веселівка, вул. Центральна, будинок 26) на користь ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 10.02.2011 року Теплицьким РВ УМВС України у Вінницькій області, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) судові витрати, які складаються із сплаченого судового збору в сумі 5195 грн. 80 коп.
Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.
Рішенням Гайсинського районного суду Вінницької області від 20 жовтня 2020 року позов задоволено частково.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погодившись із судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі з підстав порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права.
Відзив/заперечення на апеляційну скаргу.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу зазначила, що суд перпшої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20.10.2020 року - без змін.
Рух справи у суді апеляційної інстанції.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2021 року відкрито апеляційне провадження.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2021 року справу призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.
Відповідач в судове засідання не з`явився, однак звернувся до суду з клопотанням про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із зайнятістю представника в іншому судовому засіданні.
Апеляційним судом заявлене клопотання залишено без розгляду, оскільки заява про відкладення розгляду справи, яка надійшла на електронну адресу суду, не була підписана електронним цифровим підписом особи.
Представник позивача в судовому засіданні заперечував щодо доводів апеляційної скарги, просив залишити її без задоволення, а рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20.10.2020 - без змін.
Представник третьої особи - Меркотан Л.В. підтримав апеляційну скаргу відповідача, просив її задовольнити, скасувати рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20.10.2020 та прийняти постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.
Так, судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 25.10.2015 року була обрана на чергових місцевих виборах головою Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області.
10.11.2015 року на першій сесії Веселівської сільської ради 7 скликання сільською виборчою комісією оголошено рішення про обрання, сільським головою с. Веселівка ОСОБА_1 .
Цієї ж сесії, сільський голова ОСОБА_1 , відповідно до приписів ст. 11 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , склала присягу посадової особи місцевого самоврядування.
Крім того рішенням №2 Веселівська сільська рада Теплицького району Вінницької області 7 скликання затвердила регламент Веселівської сільської ради 7 скликання (далі - Регламент).
10.06.2016 до Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області надійшла письмова вимога депутатів Веселівської сільської ради, - ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , Бойко Н.П., Крамар В.М., Ткачук В.І., Малюта І.В., Котик В.М. про скликання 24.06.2016 позачергової сесії Веселівської сільської ради для розгляду на сесії невідкладних питань, а саме, на порядок денний депутати вимагали винести наступні питання: звіт голови села Веселівка; обрання лічильної комісії; обрання секретаря Веселівської сільської ради; висловлення недовіри сільському голові Веселівської сільської ради та дострокове припинення його повноважень, що визнається і не заперечується сторонами, підтверджується копією письмової вимоги депутатів Веселівської сільської ради.
Сільським головою ОСОБА_1 24.06.2016 скликано позачергову 8 сесію депутатів Веселівської сільської ради 7-го скликання у фойє будинку культури с. Веселівка Теплицького району, оскільки велика кількість жителів с. Веселівка виявили наміри бути присутніми на пленарному засіданні сільської ради.
На порядок денний вищезазначеної сесії Веселівської сільської ради (пленарного засідання) 24.06.2016 було винесено наступні питання: про звіт сільського голови; про розгляд подання Теплицької селищної ради; розгляд заяв громадян; про внесення змін до Рішення з-ї сесії 7-го скликання від 03.12.2016 р. № 35 Про створення громадських пасовищ ; про затвердження Програми АТО ; різне; обрання лічильної комісії; обрання секретаря сільської ради; висловлення недовіри сільському голові.
24.06.2016 на початку сесії депутат ОСОБА_11 запропонував зняти з порядку денного питання: про розгляд подання Теплицької селищної ради; розгляд заяв громадян; про внесення змін до Рішення з-ї сесії 7-го скликання від 03.12.2016 р. № 35 Про створення громадських пасовищ у зв`язку із тим, що вони не розглядалися на постійних комісіях, а натомість залишити на розгляді питання, з приводу яких депутати вимагали скликати позачергову сесію: про звіт сільського голови; обрання лічильної комісії; обрання секретаря сільської ради; висловлення недовіри сільському голові та дострокове припинення його повноважень.
Сільський голова Самелюк Л.О. у відповідь зауважила, що вона скликала засідання постійних комісій, однак депутати не з`явились на ці засідання, тому вона як сільський голова має право без обговорення винести на сесію нагальні питання.
24.06.2016 у фойє будинку культури с. Веселівка Теплицького району на позачерговій 8-й сесії депутатів Веселівської сільської ради 7-го скликання були присутні значна кількість жителів с. Веселівка Теплицького району Вінницької області, які включно із депутатами ради, іншими особами, які прибули на сесію, майже повністю зайняли приміщення фойє будинку культури, де присутні голосно, жваво, гомірно, перебеваючи один одного викрикували та обговорювали подію сесії, питання які виносились на сесії, обурювалися з приводу ситуації, що склалась на сесії, та між окремими присутніми розпочалися конфлікти та сварки.
При цьому, присутні у фойє особи на зауваження сільського голови припинити гомін, крик, сварки та не заважати роботі сесії не реагували, у зв`язку із чим, через неможливість роботи сесії у вказаних умовах, сільським головою ОСОБА_1 , у присутності депутатів та громади, оголошено рішення про закриття 8-ї позачергової сесії депутатів Веселівської сільської ради 7-го скликання.
Відразу після закриття сесії, ОСОБА_1 запропонувала перейти до актової зали будинку культури (у зв`язку великою кількістю присутніх) для подальшого проведення сходу села та обговорення питання використання земель с. Веселівка. У той же час, присутні депутати Веселівської сільської ради проігнорували рішення про закриття сесії та через деякий час депутати на сході жителів с.Веселівка в актовому залі будинку культури с. Веселівка оголосили про прийняття депутатами Веселівської сільської ради двох оскаржуваних в подальшому позивачем рішень, а саме: рішення б/н 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 , та рішення б/н 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1
25 липня 2016 року ОСОБА_1 оскаржила вищезазначене рішення органу місцевого самоврядування до Теплицького районного суду Вінницької області та поряд з адміністративним позовом подала клопотання про забезпечення позову, шляхом зупинення дії рішення Веселівської сільської ради від 24 червня 2016 року.
Ухвалою Теплицького районного суду від 26 липня 2016 року задоволено клопотання ОСОБА_1 про забезпечення позову, було вжито заходи забезпечення адміністративного позову та зупинено дію оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради Теплицького району від 24 червня 2016 року про обрання секретарем сільської ради ОСОБА_2 та про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 у зв`язку із порушенням нею Конституції України та Законів України.
12 жовтня 2017 року у судовому засіданні у Гайсинському районному суді Вінницької області під час розгляду адміністративної справи №144/1048/16-а ОСОБА_1 стало відомо про прийняття Веселівською сільською радою нових наступних рішень, які було прийнято у період часу дії ухвали Теплицького районного суду від 26 липня 2016 року про вжиття заходів забезпечення позову ОСОБА_1 та зупинення дії оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради Теплицького району від 24 червня 2016 року, та які стосуються прав ОСОБА_1 на доступ до служби та проходження позивачкою служби в органах місцевого самоврядування на посаді сільського голови с. Веселівка, а саме:рішення № 83 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 ; рішення № 84 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про надання повноважень секретарю Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_2 .
06 листопада 2017 року у судовому засіданні у Гайсинського районного суду Вінницької області під час розгляду адміністративної справи №144/1048/16-а ОСОБА_1 стало відомо про прийняття Веселівською сільською радою інших рішень, які було прийнято у період часу дії ухвали Теплицького районного суду від 26 липня 2016 року про вжиття заходів забезпечення позову ОСОБА_1 та зупиненнення дії оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради Теплицького району від 24 червня 2016 року, та які стосуються прав ОСОБА_1 на доступ до служби та проходження позивачкою служби в органах місцевого самоврядування на посаді сільського голови с. Веселівка, а саме: рішення б/н 11-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 25 липня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_9 та рішення б/н № 11-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 25 липня 2017 року Про покладання обов`язків голови села Веселівка на секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_9 ; рішення б/н 12-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 18 серпня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 .
11 листопада 2017 року ОСОБА_1 оскаржила вищезазначені рішення органу місцевого самоврядування до Теплицького районного суду Вінницької області (справа № 144/1550/17).
У грудні 2017 року адміністративну справу № 144/1550/17 за позовом ОСОБА_1 Теплицьким районним судом направлено до Гайсинського районного суду для об`єднання із справою № 144/1048/16-а.
30.06.2019 відбулися вибори Теплицького селищного голови та депутатів Теплицької селищної ради, по підсумках яких 17.07.2019 Теплицькою селищною радою було прийнято рішення №1-01 Про підсумки виборів депутатів Теплицької селищної ради об`єднаної територіальної громади та Теплицького селищного голови , на підставі якого повноваження, права та обов`язки Веселівської сільської ради, яка будучи органом місцевого самоврядування, представляла права та інтереси громади с. Веселівка Тепицького району Вінницької області у зв`язку із об`єднанням територіальних громад перейшли до її правонаступника Теплицької селищної ради Теплицького району Вінницької області.
17.07.2019 року рішенням 1-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про внесення змін до структури виконавчого апарату Теплицької селищної ради та до рішень сільських рад №4-01 затверджено структуру та штатну чисельність виконавчого апарату селищної ради на 2019 рік згідно з додатком №1 та внесено зміни до рішення 29 сесії 7 скликання Веселівської сільської ради від 18.12.2018 № 221 та Додаток до нього викладено в редакції додатку 2 до рішення, за змістом якого, починаючи із 17.07.2019 року посада сільського голови с. Веселівка Тепицького району не передбачена (припинена), а натомість введено посаду старости Веселівського старостинського округу.
Рішеннями №6-01 та №7-01 від 17.07.2019 року 1-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про утворення старостинських округів вирішено увторити на території Теплицької селищної ради Веселівський старостинський округ з центром у с. Веселівка Теплицького району Вінницької області та вирішено до обрання старост на перших виборах Теплицької селищної об`єднаної територіальної громади покласти виконання обов`язків старости з 18.07.2019 року у с. Веселівка Тепицького району на ОСОБА_2 , яка здійснювала повноваження Веселівського сільського голови, а 31.07.2019 розпорядженням селищного голови смт. Теплика від 31.07.2019 р. №27 Про звільнення в.о. сільського голови ОСОБА_2 призначено приступити ОСОБА_2 до виконання обов`язків старости у с. Веселівка Веселівського старостинського округу.
06.12.2019 р. Рішенням №89-05 від 06.12.2019 року 5-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про затвердження структури виконавчого апарату Теплицької селищної ради затверджено структуру та штатну чисельність виконавчого апарату селищної ради на 2020 рік, за змістом якого, починаючи із 01.01.2020 року посада сільського голови с. Веселівка Тепицького району не передбачена, а натомість функціонує посада старости Веселівського старостинського округу (а.с. 51 т.13).
Вказані рішення та розпорядження Теплицької селищної ради є чинними, не скасованими та ОСОБА_1 не оскаржувались станом на 20.10.2020 р.
У період часу, починаючи із 24.06.2016 року та станом на 20.10.2020 року, ні Веселівською сільською радою, ні Теплицькою селищною радою не оформлено звільнення ОСОБА_1 з посади сільського голови с. Веселівка Теплицького району, а саме: розпорядження про оформлення звільнення ОСОБА_1 органом місцевого самоврядування не видавалось, а також ОСОБА_1 як звільненій з посади особі не видавалась належно оформлена трудова книжка (ст. 47 КЗпП України) і не проводився з нею розрахунок у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу (ст. 116 КЗпП України), що визнається та не заперечується сторонами у справі.
У період часу, починаючи із 19.07.2019 р. (дата утворення Теплицької ОТГ) та станом на 20.10.2020 року, ОСОБА_1 не зверталась до Теплицької селищної ради із заявами, повідомленнями із вимогою про покладення на неї обов`язків старости Веселівського старостинського округу, та згоди ОСОБА_1 на здійснення нею повноважень старости не надавала Теплицькій селищній раді Вінницької області.
Мотивувальна частина.
Позиція Сьомого апеляційного адміністративного суду
Відповідно до частини 1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними рішень відповідача, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області не відповідають Конституції України та суперечать положенням Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Регламенту Веселівської сільської ради, а відповідачем під час розгляду вказаного адміністративного позову не надано до суду достатніх, беззаперечних, переконливих, належних та допустимих доказів щодо правомірності оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області та не доведено наявність будь-якої з передбачених законом підстав для дострокового припинення повноважень ОСОБА_1 , як голови Веселівської сільської ради.
Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.
Стаття 140 Конституції України визначає, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад. Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
Згідно зі статтею 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років. Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах. Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні №280/97 від 21.05.1997р. (далі - Закон №280/97).
Відповідно до статті 2 Закону № 280/97, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 12 Закону №280/97 визначено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Частиною другою статті 141 Конституції України передбачено, що строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років.
Згідно з частиною першою статті 42 Закону №280/97, повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частини першої та другої статті 79 цього Закону.
Отже, із системного аналізу наведених законодавчих норм слідує, що сільський голова є посадовою особою органу місцевого врядування, який обирається відповідною територіальною громадою в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі.
Судом першої інстанції обґрунтовано встановлено, що 25.10.2015 року на чергових місцевих виборах ОСОБА_1 була обрана сільським головою с. Веселівка Теплицького району Вінницької області (головою Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області), а 10.11.2015 року на першій сесії Веселівської сільської ради 7 скликання сільською виборчою комісією оголошено рішення про обрання її сільським головою с. Веселівка.
Разом з тим, предметом спору, серед іншого, є рішення Веселівської сільської ради, зокрема: рішення б/н 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року та рішення №83 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі яких достроково припинено повноваження ОСОБА_1 .
Відповідно до частини третьої статті 42 Закону №280/97 повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
За змістом частин першої та другої статті 79 Закону № 280/97 повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі: його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; припинення його громадянства; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов`язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; відкликання з посади за народною ініціативою; визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; його смерті.
Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Згідно з частиною третьою статті 79 Закону № 280/97 повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Таким чином колегія суддів зазначає, що прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у випадках, передбачених Законом №280/97, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Разом з тим, процедура дострокового припинення повноважень сільського голови у разі висловлювання йому недовіри, навіть за наявності для цього підстав, має здійснюватися відповідно до закону.
Зі змісту оскаржуваного рішення 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області слідує, що повноваження ОСОБА_1 припинено у зв`язку з порушенням нею Конституції України та Законів України.
Проте, вищевказане рішення, на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 , не містить вказівки (обґрунтування) які саме норми Конституції України або Законів України порушила ОСОБА_1 на посаді сільського голови, та чим (якими діями чи бездіяльністю) вона порушила права і свободи громадян та не забезпечила здійснення наданих їй повноважень, тобто не дотримано вимоги частин першої та другої статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24.01.2018 у справі №2а/1222/137/12.
Відповідно до пункту 16 частини першої статті 26 Закону № 280/97 прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Положеннями статті 46 Закону №280/97 визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.
Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради.
Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Порядок скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради.
Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.
Згідно з частиною 15 статті 46 Закону №280/97, порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Відповідно до частини першої статті 47 Закону №280/97 постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішення ради, її виконавчого комітету.
Так, судом першої інстанції встановлено, що рішенням Веселівської сільської ради №2 1-ї сесії 7-го скликання від 10.11.2015 затверджено Регламент роботи Веселівської сільської ради (далі Регламент).
Відповідно до статтей 5 та 7 вказаного Регламенту визначено, що рада проводить свою роботу сесійно. Сесія ради скликається головою ради в міру необхідності. Рішення про скликання сесії ради доводиться до депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд сесії. Проекти рішень ради з основних питань, надаються депутатам для ознайомлення не пізніше, як за 5 днів до сесії.
Згідно із п.6 статті 10 Регламенту матеріали і проекти рішень ради обов`язково попередньо розглядаються відповідними комісіями.
Матеріали з питань, що пропонуються для розгляду на сесії подаються голові ради чи його заступнику не пізніше як за 20 днів до відкриття чергової сесії з доповідною запискою і проектом рішення.( п.7 ст.10 Регламенту)
Відповідно до статті 13 Регламенту, засідання ради відкриває, веде і закриває голова ради.
Отже, аналізуючи положення закону Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту Веселівської сільської ради, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що обов`язковою підставою для розгляду питання радою, на черговій чи позачерговій сесії, є надання проекту рішення ради.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 06.02.2019 у справі №309/2606/17 дійшов аналогічного висновку, що обов`язковою підставою для розгляду питання радою, на черговій чи позачерговій сесії, є надання проекту рішення ради.
Доводи апеляційної скарги про протиправне врахування судом першої інстанції норм Регламенту Веселівської сільської ради, затвердженого рішенням Веселівської сільської ради №2 1-ї сесії 7-го скликання від 10.11.2015, який був прийнятий, але не був чинний на момент виникнення спірних правовідносин, оскільки зазначений нормативно-правовий акт не був оприлюднений в установленому чинним законодавством порядку, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки відповідно до приписів частини 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
При цьому, апелянт не надав жодних належних доказів того, що рішення 1-ї сесії 7-го скликання Веселівської сільської ради №2 від 10.11.2015, яким затверджено регламент Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області, скасоване чи визнано в судовому порядку таким, що не набрало законної сили.
Колегія суддів також звертає увагу, що Верховний Суд у постанові від 20.02.2020 у справі №240/6076/19 зазначив, що процедура дострокового припинення повноважень голови ради, навіть за наявності необхідної кількості голосів, має здійснюватись відповідно до закону та регламенту.
Під час розгляду справи судом першої інстанції досліджено відеозапис з фіксацією подій, які відбувалися 24 червня 2016 року у фойє будинку культури с. Веселівка Теплицького району.
Так, судом першої інстанції правильно встановлено, що на відеозаписі зафіксовано події проведення сесії та її закриття, а саме: зафіксовано присутність депутатів Веселівської сільської ради, зокрема, ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_15 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_10 та громадянина ОСОБА_16 на 8-й позачерговій сесії сільської ради у фойє будинку культури с. Веселівка.
Також встановлено, що у зв`язку із тим, що в присутньої громади-мешканців села викликало негативне обурення намагання депутатів Веселівської сільської ради висловити недовіру сільському голові, відсутність пояснень та будь-яких обґрунтувань, у чому ж полягало порушення сільським головою Конституції та законів України, на сесії почалися конфлікти та сварки. Зафіксовано на відео те, що у той день було неможливо нормально, законно, шляхом обговорення вирішувати питання та приймати рішення порядку денного сесії, оскільки присутні громадяни сварилися та сперечалися.
Крім того, на відео чітко видно, що позивачем було прийнято рішення про закриття 8-ї позачергової сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7 скликання, про що було офіційно публічно оголошено у присутності депутатів сільської ради та мешканців с. Веселівка, та зазначено про проведення сходу села надалі у актовій залі будинку культури с. Веселівка (з 19:00 хв. по 19:58 хв. відеозапису). Згодом, сільським головою ОСОБА_1 було повторно зазначено у актовій залі, що вона прийняла та оголосила рішення про закриття 8-ї позачергової сесії депутатів Веселівської сільської ради 7-го скликання (з 26:15 хв. по 26:37 хв. відеозапису).
У той же час, на відеозаписі зафіксовано, що присутні депутати Веселівської сільської ради проігнорували рішення про закриття сесії, та через деякий час, на сході жителів с. Веселівка в актовому залі будинку культури с. Веселівка, оголосили про прийняття депутатами Веселівської сільської ради двох оскаржуваних в подальшому позивачем рішень, а саме рішення б/№ 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 та рішення б/№ 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 .
Судом першої інстанції також встановлено, що органом місцевого самоврядування в порушення вимог ст.7, п.6, п.7 ст.10 регламенту Веселівської сільської ради, ст.ст. 46, 47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні проекти рішень Веселівської сільської ради Про обрання секретаря Веселівської сільської ради та Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області не готувались завчасно до проведення сесії і попередньо не розглядалися відповідними комісіями.
При цьому, вищевказані проекти рішень, завчасно до проведення сесії не подавалися голові ради ОСОБА_1 (не пізніше як за 20 днів до відкриття сесії з доповідною запискою і проектом рішення).
Разом з тим, оскаржувані рішення 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 24 червня 2016 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради та Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , в порушення вимог ст.5, ст.13 регламенту Веселівської сільської ради ст.ст. 24, 26, 46, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні прийняті (ухвалені) 24.06.2016 року депутатами у період часу вже після закриття сільським головою пленарного засідання 8-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання, яке відбулося 24 червня 2016 року.
У той же час, як вірно встановив суд першої інстанції, ухвалою Теплицького районного суду від 26 липня 2016 року, яка була звернута до негайного виконання з часу її ухвалення і набула законної сили 26.08.2016, було вжито заходи забезпечення адміністративного позову ОСОБА_1 та зупинено дію оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради Теплицького району від 24 червня 2016 року Про обрання секретарем сільської ради ОСОБА_2 та Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 у зв`язку із порушенням нею Конституції України та Законів України .
Однак, під час дії заходів забезпечення адміністративного позову Веселівською сільською радою Теплицького району Вінницької області (правонаступник Теплицька селищна рада Вінницької області), прийнято: рішення б/н 11-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 25 липня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_9 ; рішення б/н № 11-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 25 липня 2017 року Про покладання обов`язків голови села Веселівка на секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_9 ; рішення б/н 12-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 18 серпня 2017 року Про обрання секретаря Веселівської сільської ради , на підставі якого обрано секретарем ОСОБА_2 ; рішення №83 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_1 ; рішення №84 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про надання повноважень секретарю Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області , на підставі якого обов`язки сільського голови покладено на ОСОБА_2 .
Колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що вказані рішення органом самоврядування прийнято із порушеннями порядку скликання та проведення сесій сільської ради, порядку підготовки та прийняття такого роду рішень, не у відповідності із законом та регламентом, оскільки в порушення вимог ст.7, ст.8 регламенту Веселівської сільської ради, ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні депутати Веселівської сільської ради не зверталися із вимогою до сільського голови с. Веселівка ОСОБА_1 із вимогою щодо скликання позачергових сесій 25.07.2017 року, 18.08.2017 року та 13.09.2017 року та, відповідно, немотивованих рішень про відмову у скликанні позачергових сесій сільським головою ОСОБА_1 не ухвалювалось.
Також в порушення ст.7, ст.8 регламенту Веселівської сільської ради, ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення та розпорядження про скликання вказаних позачергових сесій ради не доводилися до відома населення не пізніш як за 10 днів.
Крім того, органом місцевого самоврядування в порушення вимог ст.7, п.6, п.7 ст.10 регламенту Веселівської сільської ради, ст.ст. 46, 47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні проекти вказаних оскаржуваних рішень Веселівської сільської ради не готувались завчасно до проведення сесії та не були подані голові ради не пізніше як за 20 днів до відкриття сесії з доповідною запискою і проектом рішення.
Рішення №83 13-ї сесії Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області 7-го скликання від 13 вересня 2017 року Про дострокове припинення повноважень голови села Веселівка Теплицького району Вінницької області , на підставі якого достроково припинено повноваження ОСОБА_17 , не містить вказівки (обґрунтування) які саме норми Конституції України або Законів України порушила сільський голова ОСОБА_1 , та чим (якими діями чи бездіяльністю) вона порушила права і свободи громадян та не забезпечила здійснення наданих їй повноважень, тобто не дотримано вимоги частин першої та другої статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Разом з тим, в обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на допущені позивачем порушення своїх посадових обов`язків та діючого законодавства, однак, жодних доказів цього не надано.
Окрім того, відповідачем у справі, який є суб`єктом владних повноважень, під час розгляду вказаного адміністративного позову в порушення вимог ч.2 ст.77 КАС України не надано суду достатніх, беззаперечних, переконливих, належних та допустимих доказів щодо правомірності оскаржуваних рішень ради.
Отже, колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваних рішень суб`єктом владних повноважень було порушено порядок його прийняття, що є підставою для визнання таких рішень протиправними та їх скасування.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11.04.2018 у справі №459/3089/16-а.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вищевказані рішення Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області не відповідають ст.ст.19, 141 Конституції України та суперечать вказаним положенням Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Регламенту Веселівської сільської ради, є необґрунтованими, упередженими та такими, що порушують законне право ОСОБА_1 на доступ до служби та проходження позивачем служби в органах місцевого самоврядування на посаді сільського голови с. Веселівка, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Переглядаючи спір в частині можливості поновлення ОСОБА_1 на посаді сільського голови с. Веселівка Теплицького району Вінницької області, колегія суддів виходить з наступного.
Правовідносини з питань порядку та особливостей прийняття на службу в органи місцевого самоврядування та звільнення із цієї служби регламентуються нормами спеціальних законів, - Законом України Про службу в органах місцевого самоврядування , Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад , а в тій частині, де цими законами відносини не регламентовані, до таких правовідносин застосовується загальні норми права, які регулюють трудові відносини, - Кодекс законів про працю України, та інші нормативно-правові акти.
Статтею 1 Закону України від 07 червня 2001 року № 2493-III Про службу в органах місцевого самоврядування (далі - Закон № 2493-III) визначено, що служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
За правилами статті 3 Закон № 2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
В силу приписів статті 7 Закону № 2493-III, на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Згідно зі статтею 118 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.
За правилами частини першої статті 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України Про запобігання корупції іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
З огляду на обґрунтованість висновку суду першої інстанції, що вищезазначені оскаржувані рішення Веселівської сільської ради Теплицького району Вінницької області є протиправними та підлягають скасуванню, то в силу зазначених положень трудового законодавства позивач підлягає поновленню на попередній роботі.
Однак, у зв`язку з реорганізацією органів місцевого самоврядування, 17.07.2019 Веселівська сільська рада добровільно об`єдналась з Теплицькою селищною радою Вінницької області, тому ОСОБА_1 не може бути поновлена на посаді сільського голови Веселівської сільської ради.
Так, регулювання відносин, які виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад здійснюється Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 5 лютого 2015 року № 157-VIII(далі - Закон № 157-VIII).
Статтею 8 Закону № 157-VIII визначено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.
Водночас, особливості припинення повноважень сільської, селищної ради, сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади врегульовані статтею 8 3 Закону № 157-VIII.
Так, вказаною статтею встановлено, що повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної об`єднаної територіальної громади, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади.
Повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.
З моменту припинення повноважень сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, повноваження сільського, селищного, міського голови об`єднаної територіальної громади поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Сільський, селищний голова територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, виконує обов`язки старости відповідно до закону на період повноважень ради об`єднаної територіальної громади поточного скликання. За ним зберігаються розмір та умови оплати праці, що були йому встановлені як сільському, селищному голові до приєднання.
З дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету шляхом їх приєднання до відповідних юридичних осіб - сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільська, селищна рада, її виконавчий комітет припиняються у порядку, визначеному цим Законом.
Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.
Судом першої інстанції встановлено, що 30.06.2019 відбулися вибори Теплицького селищного голови та депутатів Теплицької селищної ради, по підсумках яких 17.07.2019 Теплицькою селищною радою було прийнято рішення №1-01 Про підсумки виборів депутатів Теплицької селищної ради об`єднаної територіальної громади та Теплицького селищного голови , на підставі якого, повноваження, права та обов`язки Веселівської сільської ради, яка будучи органом місцевого самоврядування, представляла права та інтереси громади с. Веселівка Тепицького району Вінницької області, у зв`язку із об`єднанням територіальних громад перейшли до її правонаступника - Теплицької селищної ради Теплицького району Вінницької області.
Рішенням 1-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про внесення змін до структури виконавчого апарату Теплицької селищної ради та до рішень сільських рад №4-01 від 17.07.2019, затверджено структуру та штатну чисельність виконавчого апарату селищної ради на 2019 рік згідно з додатком №1 та внесено зміни до рішення 29 сесії 7 скликання Веселівської сільської ради від 18.12.2018 № 221, а додаток до нього викладено в редакції в додатку 2 до рішення, за змістом якого, починаючи із 17.07.2019 посада сільського голови с. Веселівка Тепицького району не передбачена (припинена), а натомість введено посаду старости Веселівського старостинського округу.
Пунктом 2 Розділу IV Прикінцевих положень Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад (станом на час виникнення спірних правовідносин) було доповнено Закон України Про місцеве самоврядування в Україні статтею 14 1 , якою визначено, що у селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об`єдналися, обов`язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об`єднання. Староста обирається в порядку, визначеному законом.
Частиною першою статті 54 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Так, рішенням №7-01 від 17.07.2019 року 1-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про покладення обов`язків старости вирішено до обрання старост на перших виборах Теплицької селищної об`єднаної територіальної громади покласти виконання обов`язків старости з 18.07.2019 у с. Веселівка Тепицького району на ОСОБА_2 , яка здійснювала повноваження Веселівського сільського голови, а 31.07.2019 розпорядженням селищного голови смт. Теплика від 31.07.2019 №27 Про звільнення в.о. сільського голови ОСОБА_2 призначено приступити ОСОБА_2 до виконання обов`язків старости у с. Веселівка Веселівського старостинського округу.
У той же час, рішенням №89-05 від 06.12.2019 5-ї сесії 7-го скликання Теплицької селищної ради Про затвердження структури виконавчого апарату Теплицької селищної ради затверджено структуру та штатну чисельність виконавчого апарату селищної ради на 2020 рік, за змістом якого, починаючи із 01.01.2020 року посада сільського голови с. Веселівка Тепицького району не передбачена, а натомість функціонує посада старости Веселівського старостинського округу.
Отже, з аналізу вищевикладеного слідує висновок, що посади сільського голови територіальної громади та старости не є рівнозначними, ці посади є різними за своїм правовим статусом, різняться переліком прав, обов`язків та повноважень, ступенем підпорядкованості та відповідальності цих посадових осіб місцевого самоврядування, а також способами затвердження/призначення на ці два різних види посад в органах місцевого самоврядування, а саме посада сільського голови територіальної громади є виборною посадою, на яку особи обираються на місцевих виборах (ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , а посада старости є виборною посадою, на які особи затверджуються відповідною радою (ст. 54-1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що будучи обраною на посаду сільського голови с. Веселівка ОСОБА_1 могла обґрунтовано розраховувати на те, що за звичайних обставин увесь строк її перебування на посаді буде зарахований до її трудового та пенсійного стажу, стажу роботи (служби) в органах місцевого самоврядування, однак у зв`язку із утворенням 17 липня 2019 об`єднаної територіальної громади та реорганізації органів місцевого самоврядування 17.07.2019 припинилися повноваження сільського голови територіальної громади села Веселівка Теплицького району, що приєдналася до Теплицької селищної об`єднаної територіальної громади, а тому з 17.07.2019 року такої виборної посади, як сільський голова с. Веселівка Теплицького району Вінницької області не існує.
Крім цього, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що відсутні правові підстави для поновлення ОСОБА_1 на попередній роботі на посаді сільського голови с. Веселівка, оскільки вона є виборною та внаслідок закінчення на час ухвалення судового рішення строку повноважень, тобто строку, на який ця особа обиралась на виборну посаду, а також ліквідації цієї посади внаслідок реорганізації і припинення Веселівської сільської ради.
В свою чергу відсутні правові підстави для поновлення ОСОБА_1 на посаді старости у с. Веселівка Веселівського старостинського округу за наслідками розгляду цього позову, оскільки вони є нерівнозначними та мають різний спосіб затвердження/призначення.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 10.09.2019 року у справі №323/673/17 зазначив, що способом захисту порушеного права позивача від незаконного звільнення з посади, яка є виборною, може бути визначення у судовому рішенні періоду перебування особи на виборній посаді (міського голови) у разі відсутності правової можливості поновити особу (позивача) рішенням суду на цій посаді, яка є виборною, внаслідок закінчення на час ухвалення судового рішення строку повноважень, тобто строку, на який ця особа обиралась на виборну посаду.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про неможливість поновлення позивача на посаді Веселівського сільського голови.
Будучи обраною на посаду сільського голови, ОСОБА_1 могла обґрунтовано розраховувати, що, за звичайних обставин, увесь строк перебування її на посаді буде зарахований до трудового та пенсійного стажу, стажу роботи в органах місцевого самоврядування тощо.
У даному випадку колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що належним способом захисту порушених прав позивача є визначення у судовому рішенні періоду перебування її на посаді сільського голови та визначивши припиненими повноваження ОСОБА_1 на посаді сільського голови с. Веселівка Теплицького району Вінницької області, на яку вона була обрана на чергових місцевих виборах та склала присягу відповідно до Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування 10.11.2015, у зв`язку із утворенням об`єднаної територіальної громади та реорганізації органів місцевого самоврядування з моменту припинення у неї повноважень сільського голови територіальної громади села Веселівка Теплицького району, що приєдналася до Теплицької селищної об`єднаної територіальної громади у день офіційного оголошення територіальною виборчою комісією на сесії селищної ради об`єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів до Теплицької селищної ради об`єднаної територіальної громади, а саме із 17 липня 2019 року.
При цьому, колегія суддів зазначає, що відсутність правових підстав для поновлення ОСОБА_1 на посаді, яка є виборною, не може позбавити її права на відшкодування середнього заробітку за час вимушеного прогулу з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Тобто, скасування рішення про звільнення працівника автоматично тягне за собою поновлення його на роботі та вирішення питання щодо відшкодування середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Виходячи з того, що повноваження позивача на посаді сільського голови с. Веселівка Теплицького району Вінницької області було припинено на підставі протиправного рішення відповідача від 24 червня 2016 року колегія суддів вважає правильними висновок суду першої інстанції про необхідність стягнення на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Вирішуючи позовну вимогу про стягнення на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд першої інстанції виходив з того, що вимушений прогул позивача тривав з 25 червня 2016 року по 20 жовтня 2020 року, оскільки ОСОБА_1 до роботи сільським головою не допускалась та була позбавлена можливості працювати.
Однак, колегія суддів не погоджується з такими висновком Гайсинського районного суду Вінницької області, оскільки судом у рішенні зазначено, що ухвалою Теплицького районного суду Вінницької області від 26.07.2016 було призупинено дію рішення Веселівської сільської ради від 24.06.2016, а тому Веселівська сільська рада провела частково виплату заробітної плати ОСОБА_1 за період з 24.06.2016 по 01.08.2017 в сумі: 47 970 грн., що підтверджується витягом із форми ОК-5 Пенсійного фонду України Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 .
Таким чином, позивач залишалась працювала на посаді голови Веселівської сільської ради з моменту обрання - 10.11.2015 по 01.08.2017 та отримувала заробітну плату, що також підтверджується документами первинного бухгалтерського обліку, які містяться в матеріалах справи, а саме: табелями обліку робочого часу, розрахунково-платіжними відомостями та відомостями на отримання заробітної плати.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що період вимушеного прогулу позивача розпочався із 02.08.2017, відтак нарахування середнього заробітку з 24.06.2016 року по 01.08.2017 проводити неможливо, так як ОСОБА_1 за цей період отримувала заробітну плату у Веселівській сільській раді на посаді сільського голови.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що при визначенні загальної суми середнього заробітку позивача за час вимушеного прогулу, яку належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, Гайсинським районним судом Вінницької області було допущено арифметичну помилку, яка полягає у відніманні неправильної суми виплаченої заробітної плати позивача в період з 24.06.2016 по 01.08.2017.
Як вже зазначалось вище, судом першої інстанції обґрунтовано встановлено та не заперечується сторонами, що сума виплаченої заробітної плати позивача в період з 24.06.2016 по 01.08.2017 становить 47 970 грн.
Однак, при відніманні від загальної суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 24.06.2016 по 24.06.2020 (349 638грн.) суд першої інстанції помилково зазначив суму 49 970 грн., яка не відповідає встановленим у справі обставинам, що в свою чергу спричинило неправильне вирішення питання про визначення суми стягнення за час вимушеного прогулу.
За таких обставин колегія суддів зазначає, що сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 24.06.2016 по 24.06.2020, з урахуванням виплачених сум становить 301 668 грн. ( НОМЕР_3 ).
Крім того, судом першої інстанції обгрунтвоано встановлено, що середній заробіток ОСОБА_1 який належить стягнути з відповідача - Теплицької селищної ради станом на 31.07.2020 року збільшився на 5475 грн., станом на 16.09.2020 - на 19470 грн., станом на 08.10.2020 - на 9735 грн., і станом на 20.10.2020 - на 4259 грн.
Таким чином, з урахуванням вказаних вище обставин, колегія суддів вважає, що сума середнього заробітку, яка підлягає виплаті за час вимушеного прогулу ОСОБА_1 становить 340607 грн. ( НОМЕР_4 ), з урахуванням вже виплачених сум.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
Враховуючи вищезазначене, вірно встановивши протиправність оскаржуваних рішень відповідача та обравши правильний спосіб захисту порушених прав позивача шляхом визначення у судовому рішенні періоду перебування її на посаді сільського голови, а також стягнення на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що вимушений прогул позивача тривав з 25 червня 2016 року по 20 жовтня 2020 року та допустив арифметичну помилку під час визначення загальної суми середнього заробітку позивача, яку належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Висновки суду першої інстанції по суті спору частково не відповідають встановленим у справі обставинам, у зв`язку з чим апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, а рішення суду першої інстанції змінити в резолютивній частині.
Згідно з п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право змінити судове рішення.
Відповідно до п. 1 ч. ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.
З огляду на викладене, враховуючи те, що позивач працювала на посаді голови Веселівської сільської ради з моменту обрання - 10.11.2015 та по 01.08.2017, за що отримувала заробітну плату, а також те, що судом першої інстанції було допущено помилку при обрахунках середнього заробітку за час вимушеного прогулу, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20.10.2020 року підлягає зміні в частині визначення періоду вимушеного прогулу позивача та визначенні суми середнього заробітку, що підлягає виплаті за час вимушеного прогулу, у зв`язку із неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Теплицької селищної ради задовольнити частково.
Рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20 жовтня 2020 року змінити в частині абзацу 10 резолютивної частини, виклавши його в наступній редакції:
"Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Теплицької селищної ради Теплицького району Вінницької області (код ЄДРПОУ04326193, Вінницька область, Теплицький район, смт. Теплик, вул. Незалежності, буд.34, поштовий індекс 23800) на користь ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 10.02.2011 року Теплицьким РВ УМВС України у Вінницькій області, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 , жительки АДРЕСА_2 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу за період із 02 серпня 2017 року по 20 жовтня 2020 року у сумі 340607 (триста сорок тисяч шістсот сім) гривень, з урахуванням виплачених сум."
В решті рішення Гайсинського районного суду Вінницької області від 20 жовтня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 05 квітня 2021 року.
Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сушко О.О. Сапальова Т.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 09.04.2021 |
Номер документу | 96111591 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні