ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2021 р.Справа № 530/19/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Макаренко Я.М.,
Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,
за участю секретаря судового засідання Ковальчук А.С
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Зіньківського районного суду Полтавської області від 25.11.2020, головуючий суддя І інстанції: Должко С.Р., м. Зіньків, Зіньківський район, Полтавська область, повний текст складено 27.11.20 року по справі № 530/19/20
за позовом ОСОБА_1
до Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області , Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області Манойла Юрія Григоровича третя особа Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області
про визнання протиправним та скасування рішення і скасування державної реєстрації,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області (далі - відповідач-1), Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області Манойла Юрія Григоровича (далі відповідач-2), третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення тридцять четвертої сесії Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області сьомого скликання від 08.11.2019 року Про передачу у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 53211381400:00:013:0053 ;
- скасувати рішення державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області Манойла Юрія Григоровича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер : 49918055 від 28.11.2019 15:53:01 за Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 53211381400:00:013:0053, площею 2 га, цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, розташованої за адресою: Полтавська область, Зінківський район, сільська рада Великопавлівська та вчинений 22.11.2019 14:53:35 державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області Манойлом Юрієм Григоровичем запис № 34368914 про державну реєстрацію права комунальної власності за Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області.
Рішенням Зіньківського районного суду Полтавської області від 25.11.2020 року у задоволенні вказаного позову відмовлено.
Позивач, не погодившись із вказаним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Зіньківського районного суду Полтавської області від 25.11.2020 року у справі № 530/19/20 та прийняти постанову, якою задовольнити позов.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги позивач зазначає, що суд першої інстанції належним чином не дослідив, що оскаржувані рішення порушують право власності позивача на земельну ділянку, оскільки наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 20.11.2019 земельна ділянка з кадастровим номером 53211381400:00:013:0053, площею 2га була передана у власність позивача.
Сторони у судове засіданні не прибули, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи були повідомлені належним чином.
На адресу Другого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання від Зіньківської міської ради Полтавської області про відкладення розгляду справи у зв`язку з тим, що Зіньківська міська рада Полтавської області є правонаступником Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, а тому повинна бути залучена до розгляду цієї справи.
Колегія суддів розглянувши вказане клопотання, дійшла висновку про відмову у його задоволенні виходячи з наступного.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на дату апеляційного розгляду справи колегією суддів встановлено, що Великопавлівська сільська рада перебуває у стані припинення.
Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Отже, враховуючи, що Великопавлівська сільська рада перебуває у стані припинення, на даний час не ліквідована, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для заміни відповідача у справі на Зіньківську міську раду.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача перевіривши рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 06 грудня 2018 року ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області подано заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га на території Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області за межами населеного пункту для передачі у власність.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 20.12.2018 р. №8913-СГ ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Великопавлівської сільською ради Зіньківського району Полтавської області за межами населених пунктів.
06 травня 2019 року позивач звернувся до сертифікованого землевпорядника ФОП ОСОБА_2 із заявою для виготовлення проекту землеустрою. 13 серпня 2019 р. виготовлено проект землеустрою щодо відведення як учаснику АТО у власність земельної ділянки площею 2,00 га (рілля) з земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Великопавлівської сільською ради Зіньківського району Полтавської області (за межами населених пунктів).
У Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5314617862019 від 12.11.2019 р. зазначено про присвоєння кадастрового номеру 53211381400:00:013:0053 земельній ділянці, яка розташована на території Великопавлівської сільської ради, Зіньківського району, Полтавської області, площею 2 га з цільовим призначенням: 01.03 Для ведення особистого селянського господарства; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства. 20.11.2019 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області за № 11267-СГ затверджено вказаний проект землеустрою та надано позивачу у власність земельну ділянку площею 2,00 га кадастровий номер 53211381400:00:013:0053 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області за межами населених пунктів.
При зверненні до державного реєстратора з метою проведення державної реєстрації права власності на вищевказану земельну ділянку ОСОБА_1 стало відомо, що 08 листопада 2019 року Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області прийнято рішення про прийняття до комунальної власності земельної ділянки з кадастровим номером 53211381400:00:013:0053 та проведення державної реєстрації комунального права власності.
Листом від 03.12.2019 р. № 02-46/746 Державний реєстратор речових прав на нерухоме майно Тарасівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області ОСОБА_3 повідомила, що за наявності зареєстрованого права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 53211381400:00:013:0053 за Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області реєстрація права власності на вказану земельну ділянку неможлива. Для захисту порушених прав і законних інтересів та з метою наступної державної реєстрації прав йому рекомендовано звернутися до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з необґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для розгляду вказаного спору в порядку адміністративного судочинства.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції та дійшла висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі, виходячи з наступного.
Так, позовними вимогами у цій справі є визнання протиправним та скасування рішення тридцять четвертої сесії Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області сьомого скликання від 08.11.2019 року Про передачу у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 53211381400:00:013:0053 та скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 53211381400:00:013:0053, що пов`язане з порушенням права позивача на цю земельну ділянку.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 4 КАС України, адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
За змістом п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, публічно-правовий спір - це спір, у якому, зокрема, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Водночас помилковим є застосування статті 19 КАС України та поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і цивільних справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі №914/2006/17.
З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 20.12.2018 р. № 8913-СГ ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Великопавлівської сільською ради Зіньківського району Полтавської області за межами населених пунктів.
20.11.2019 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області за № 11267-СГ затверджено вказаний проект землеустрою та надано позивачу у власність земельну ділянку площею 2,00 га кадастровий номер 53211381400:00:013:0053 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області за межами населених пунктів.
При цьому, 08.11.2019 року тридцять четвертою сесією Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області сьомого скликання прийнято рішення Про передачу у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 53211381400:00:013:0053 та внесення відповідних змін до земельно-облікової документації.
Державним реєстратором проведено реєстрацію права комунальної власності на вказану земельну ділянку.
Отже, позивач не погоджується з рішенням Великопавлівської сільської ради про передачу комунальну власність земельної ділянки площею 2,00 га за кадастровим номером 53211381400:00:013:0053, оскільки це порушує його право на вказану земельну ділянку, яке було набуте на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 20.11.2019 року № 11267-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання позивачу у власність земельної ділянки.
Таким чином, спір у справі виник між позивачем та Великопавлівською сільською радою Зіньківського району Полтавської області та стосується права власності позивача та Великопавлівської сільської ради на вказану земельну ділянку, тобто цивільного права.
Спір, що розглядається, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідачі, приймаючи оскаржувані рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки та про державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку, не мали публічно-правових відносин саме з позивачем, адже рішення та реєстраційні дії вчинялися на підставі прийняття цієї земельної ділянки із державної власності у комунальну власність Великопавлівською сільською радою.
Натомість приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.
З урахуванням наведеного колегія суддів вважає, що спір про скасування рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки із державної власності та рішення про державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку має розглядатися як спір, що пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача на земельну ділянку Великопавлівською сільською радою. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь державного реєстратора як співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушенні прав) у спорі не змінює його цивільно-правового характеру.
Також колегія суддів вважає, що оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства та чи заявляються окрім вимог про скасування оспорюваного рішення також вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорюване рішення.
Отже, спір у цій справі не є публічно-правовим. Оскарження рішення про передачу земельної ділянки з державної у комунальну власність з реєстрацією права власності на земельну ділянку безпосередньо пов`язане із захистом позивачем свого цивільного права у спорі щодо земельної ділянки з особою, яка не заперечує законності прийнятих рішень. Такий спір має приватноправовий характер. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.
Вищевказаний висновок відповідає також висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 15.01.2020 року у справі № 821/412/17.
Зокрема, згідно ч.1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Разом з тим, Зіньківський районний суд Полтавської області здійснив розгляд цієї справи в порядку адміністративного судочинства та ухвалив оскаржуване рішення по суті позовних вимог.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вирішуючи спір по суті позовних вимог дійшов помилкового висновку про те, що спір у справі підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Відповідно до п.3 ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.
Відповідно до ч.1 ст. 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи, що справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з закриттям провадження у справі.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 238, 308, 310, 315, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Зіньківського районного суду Полтавської області від 25.11.2020 по справі №530/19/20 скасувати.
Провадження по справі № 530/19/20 за позовом ОСОБА_1 до Великопавлівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, Державного реєстратора речових прав на нерухоме майно Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області Манойла Юрія Григоровича третя особа Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення і скасування державної реєстрації закрити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський З.О. Кононенко Повний текст постанови складено 09.04.2021 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2021 |
Оприлюднено | 12.04.2021 |
Номер документу | 96142203 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Макаренко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні