Постанова
від 06.04.2021 по справі 600/2808/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/2808/20-а Головуючий суддя 1-ої інстанції - Анісімов Олег Валерійович

Суддя-доповідач - Капустинський М.М.

06 квітня 2021 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Сапальової Т.В. Смілянця Е. С. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Довганюк В.В.,

представника Позивача, представника 3-х осіб: Абрам"юк Галини Йосипівни та інших, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника позивача Попова А.С. на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26 січня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак Анастасії Олегівни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач-1), голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак Анастасії Олегівни (далі - відповідач-2) в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, яке оформлене Постановою №71 від 14 грудня 2020 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, яке оформлене Постановою №72 від 16 грудня 2020 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання, яке оформлене Постановою №73 від 16 грудня 2020 року;

- визнати протиправними дії голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак А.О. щодо відкриття 18.12.2020 р. першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та інформування про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови;

- зобов`язати Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області офіційно оприлюднити в порядку, визначеному статтею 282 Виборчого кодексу України, результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

На обгрунтування заявлених вимог позивач зазначала, що згідно статті 282 Виборчого кодексу України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі - ВК України) відповідач-1 повинен офіційно оприлюднити результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, після цього згідно статті 283 цього ж Кодексу відповідач-1 має забезпечити можливість обраним депутатам Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області подати відповідні документи для їх реєстрації депутатами, після цього зареєструвати у визначений строк їх депутатами Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області і після цього, за умови, якщо кількість таких зареєстрованих депутатів становить не менш як дві третини депутатів від загального складу ради скликати першу сесію новообраної міської ради.

Проте відповідач-1 не дотримався встановленого порядку та послідовності вчинення виборчих процедур.

Зокрема, він офіційно не оприлюднив в порядку, визначеному статтею 282 ВК України, результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області. Незважаючи на наведене, ним були прийняті рішення про реєстрацію 27 депутатів, а в подальшому рішення призначити перше засідання першої сесії Чернівецької міської ради.

Крім того, загальний склад Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області складає 42 депутати. Дві третини депутатів від загального складу ради мав в цьому випадку становити 28 депутатів тоді як станом на 16.12.2020 року відповідач-1 зареєстрував тільки 27 депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області. Також, мали місце дефекти окремих заяв обраних депутатів про реєстрацію депутатом Чернівецької міської ради.

В порушення зазначених норм чинного законодавства, а саме статей 45 та 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області 16.12.2020 року прийняла рішення призначити перше засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання на 18 грудня 2020 р. на 11-00 год.

Відтак, зазначені вище рішення відповідача-1 мають бути визнані протиправними та скасованими.

Крім того, оскільки відповідач-1 безпідставно прийняв рішення призначити перше засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання на 18 грудня 2020 р., відтак є неправомірними дії відповідача-2 щодо відкриття першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та інформування про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови.

На думку позивача, не зазначаючи її як обраного депутата Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, відповідачі безпідставно втрутились в реалізацію її прав щодо набуття повноважень як депутата Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 26 січня 2021 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак Анастасії Олегівни про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - відмовлено у повному обсязі.

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням, Позивачем у справі подано до суду апеляційну скаргу в якій, з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права, просила його скасувати та прийняти нову постанову якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

25 березня 2021 року до суду від адвоката Софяк Валентини Василівни, як представника третіх осіб: Абрам"юк Галини Йосипівни, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 на апеляційну скаргу надійшли заперечення де просили апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у даній справі - без змін.

06 квітня 2021 року від адвоката Софяк Валентини Василівни, як представника третіх осіб: ОСОБА_30 , ОСОБА_21 , ОСОБА_26 , ОСОБА_20 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , до суду на апеляційну скаргу також надійшли заперечення, де просили, апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у даній справі - без змін.

Заперечення з проханням залишити апеляційну скаргу ОСОБА_1 - без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у даній справі - без змін, надійшли і від 3-х осіб ОСОБА_29 та ОСОБА_17 .

На обгрунтування поданих заперечень треті особи зазначали, що рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року є законним і вмотивованим. Судом були наведені доводи та мотиви, щодо кожного аргументу учасників справи, надана оцінка всім доказам наданим сторонами по справі, тому судове рішення відповідає завданню адміністративного судочинства, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Зокрема, зазначали, що відповідачем-1 дотримано процедуру офіційного опублікування результатів виборів. Офіційне оприлюднення результатів виборів відбулося 10 грудня 2020 року в тижневику Молодий буковинець №92.

Обґрунтовуючи законність постанов №71 від 14 грудня 2020 року, №72 від 16 грудня 2020 року, треті особи та їх представники зазначили, що 28 депутатів від Чернівецької територіальної організації Політичної парії Європейська солідарність , Чернівецької обласної організації Політичної партії Єдина Альтернатива , Чернівецької обласної організації Політичної партії Пропозиція , Чернівецької обласної організації Політичної партії Слуга народу та Чернівецької обласної організації Політичної партії Громадський рух Народний контроль , вчасно подали заяви на реєстрацію їх в якості депутатів, на підставі яких винесено постанови про їх реєстрацію. Отже, у Чернівецької міської територіальної виборчої комісії були всі правові підстави для прийняття рішення щодо оголошення про проведення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року.

Додану позивачем до позовної заяви копію постанови №71 від 14 грудня 2020 року вважають сфальсифікованим документом.

Також, зазначають про безпідставність позовної вимоги стосовно Постанови №73 від 16 грудня 2020 року Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання, оскільки загальний склад Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області складає 42 депутата, дві третини від загального складу ради становить 28 депутатів. Така кількість депутатів забезпечує повноважність складу ради. 28 депутатів від Чернівецької територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність , Чернівецької обласної організацій Політичної партії Єдина Альтернатива , Чернівецької обласної організації Політичної партії Пропозиція , Чернівецької обласної організації Політичної партії Слуга народу та Чернівецької обласної організації Політичної партії Громадський рух Народний контроль вчасно подали заяви на реєстрацію їх в якості депутатів. Відповідач-1 на підставі особистих заяв виніс постанови про їх реєстрацію. А тому у Чернівецької міської територіальної виборчої комісії були всі правові підстави для прийняття рішення щодо оголошення про проведення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року.

06 квітня 2021 року до суду від голови Чернівецької міської виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Тимківа В.В. на апеляційну скаргу надійшли заперечення, просили, апеляційну скаргу залишити без задоволення а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.01.2021 року у даній справі - без змін.

Інші учасники процесу - відповідач-1 (Чернівецька міська виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області), треті особі: ОСОБА_9 , ОСОБА_19 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_27 , ОСОБА_12 та Чернівецька територіальна організація Політичної партії "Європейська солідарність" були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи судом апеляційної інстанції, заяв та клопотань (крім, відповідача-2 ОСОБА_31 ) до суду - не надійшло.

ОСОБА_31 , як колишній голова Чернівецької міської виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області та сторона у справі (відповідач-2), до суду звернулась з клопотанням про продовження строку розгляду справи та її відкладення на інший день після 16 квітня 2021 року, мотивуючи тим, що обмежувальні противоепідемічні заходи у Вінницькій та Чернівецькій областях, передбачені для "червоного" рівня епідемічної небезпеки та які мають тривати до 16.04.2021 року, унеможливлюють її прибуття в судове засідання на 06.04.2021 року для участі у розгляді справи.

Представник позивача - адвокат Попов А.С. погодився з доводами клопотання та не заперечив щодо його задоволення. Вважав за необхідне розглядати справу за участі ОСОБА_31 при тому, що відсутній представник іншого відповідача-1 та деякі треті особи.

Представник третіх осіб - адвокат Софяк В.В. заперечила щодо задоволення клопотання зазначив, що ОСОБА_31 , як сторона у справі, надавала пояснення в суді першої інстанції, яким суд надав правову оцінку та чого не позбавлений і суд апеляційної інстанції. Крім того, неявку ОСОБА_31 вважає неповажною, так як остання не була позбавлена можливості прийняти участь в судовому засіданні з"явившись до суду, як вона, або прийняти участь в засіданні безпосередньо через відеоконференцію, як представник позивача. Щодо інших осіб, то останніх належним чином повідомлено про час та місце розгляду справи. Вважає можливим розглянути справу за відсутності зазначених осіб.

Виходячи з висловлених міркувань представників сторін, щодо заявленого клопотання, колегія суддів протокольною ухвалою відмовила в його задоволенні та ухвалила про можливість продовження розглядом справи за відсутності зазначених її учасників.

Вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та дослідивши доводи апеляційної скарги колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом встановлено, що постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №9 від 25 вересня 2020 року зареєстровано кандидатів у депутати Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Чернівецької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Михайлішина" згідно з додатком, де позивач зазначена як кандидат у територіальному виборчому окрузі №3 під номером 2 і у єдиному списку під номер 4 (т.1, а.с.13-17).

Відповідно до Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №65 від 03 грудня 2020 року постановлено опублікувати результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у засобах масової інформації, а також надіслати для опублікування на сайті Чернівецької міської ради не пізніше 5 днів (т.1, а.с.98). Наведена Постанова також документована Протоколом Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №27 від 03 грудня 2020 року (т.1, а.с.96-97).

На реалізацію Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №65 від 03 грудня 2020 року на адресу директора газети Молодий буковинець 05 грудня 2020 року надіслано оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради (т.1, а.с.90, 84-89).

Крім цього, на виконання Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №65 від 03 грудня 2020 року на адресу Секретаря Чернівецької міської ради ОСОБА_32 04 грудня 2020 року для опублікування надіслано результати виборів депутатів Чернівецької міської ради (т.1, а.с.92).

Згідно наявного у матеріалах справи примірника газети Молодий буковинець (випуск № НОМЕР_1 за 5-10 грудня) судом встановлено, що 10 грудня 2020 року у вказаному друкованому засобі масової інформації оприлюднено результати виборів до Чернівецької міської ради (т.1, а.с.91). Зокрема, зазначено наступне Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі відповідно до статей 256-260 Виборчого кодексу України (далі - Кодексу) територіальна виборча комісія встановила: депутатами в територіальних виборчих округах обрано:…. Депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними виборчими списками місцевих організацій політичних партій обрано: …. . Інформація яка ідентифікує обраного депутата складається з назви політичної партії, від якої обрано депутата, прізвища, ім`я та по батькові депутата, рік його народження, місце роботи та кількість голосів.

Крім цього, на офіційному веб-сайті Чернівецької міської ради 15 грудня 2020 року розміщено результати виборів депутатів до Чернівецької міської ради (т.1, а.с.93-95), в яких інформація яка ідентифікує обраного депутата складається з назви політичної партії, від якої обрано депутата, партійність, прізвища, ім`я та по батькові депутата, дата його народження, місце роботи, кількість голосі, виборчий округ та місце проживання без назви вулиці.

10 грудня 2020 року обрані депутати, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , подали до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області заяви про реєстрацію депутатом місцевої ради (всього 27 заяв) (Т.1, а.с.109-135) які зареєстровані в журналі реєстрації депутатів місцевих рад (Т.1, а.с.102-108).

Водночас, суд погодився, що окремі заяви містили дефекти, а саме в заявах ОСОБА_26 та ОСОБА_29 містилася інформація згідно якої вони інформували Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області, що не балотувалися кандидатом на посаду міського голови, що не відповідає дійсності.

Також суд звернув увагу, що в журналі реєстрації депутатів місцевих рад зареєстровано дві заяви ОСОБА_17 про реєстрацію її депутатом місцевої ради (т.1, а.с.104,106).

14 грудня 2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області прийнято Постанову №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області , згідно якої відповідачем-1 постановлено зареєструвати депутатами Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області наступних осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , (Т.1, а.с.138). Всього 27 осіб.

Однак, дослідженням наданих позивачем та відповідачем-2 копій Постанови №71 від 14 грудня 2020 року, судом встановлено, що вони відрізняються за змістом. Так, згідно копії Постанови №71 від 14 грудня 2020 року, яку позивачем додано до позову, відповідачем-1 постановлено зареєструвати депутатами Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області наступних осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_33 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , (Т.1, а.с.18,139). Всього 26 осіб.

Відтак, невідповідність копії Постанови №71 від 14 грудня 2020 року, наданої позивачем, копії Постанови №71 від 14 грудня 2020 року, яку надав відповідач-2, полягає у наступному: відрізняється ім`я та по-батькові ОСОБА_33 " та " ОСОБА_34 ", відсутнє прізвище, ім`я та по-батькові ОСОБА_17 ; біля прізвища ОСОБА_27 зазначено лише ініціали, а не повне зазначення імені та по-батькові, ім`я ОСОБА_21 зазначено " ОСОБА_21 ".

Крім цього, у справі наявний протокол №29 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року, яким документовано розгляд заяв про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради (Т.1, а.с.192-194), пункт 3 якого викладений у наступній редакції … Постановили: зареєструвати депутатами Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_33 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , . (Постанова 71)… . Звіркою змісту цього протоколу зі змістом Постанови №71 від 14 грудня 2020 року встановлено, що він відповідає Постанові №71 від 14 грудня 2020 року в редакції, яку надала суду позивач (26 осіб, з помилками).

16 грудня 2020 року обраний депутат ОСОБА_18 подав до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області заяву про реєстрацію депутатом місцевої ради (т.1, а.с.136,191), яка зареєстрована в журналі реєстрації депутатів місцевих рад (т.1, а.с.106).

17 грудня 2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області розглянуто заяву ОСОБА_18 про реєстрацію депутатом Чернівецької міської ради та прийнято рішення про його реєстрацію, що документовано протоколом №30 від 17 грудня 2020 року (т.1, а.с.140) та Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 16 грудня 2020 року №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" (т.1, а.с.141,142).

Водночас, суд звернув увагу, що Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" датована 16 грудня 2020 року, тоді як рішення про реєстрацію ОСОБА_18 депутатом Чернівецької міської ради приймалось 17 грудня 2020 року.

Крім цього, 17 грудня 2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області прийнято рішення про призначення першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року о 11 год. 00 хв., що документовано протоколом №30 від 17 грудня 2020 року (т.1, а.с.140) та Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 16 грудня 2020 року №73 "Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання " (т.1, а.с.143).

Водночас суд звернув увагу, що Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №73 "Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання" датована 16 грудня 2020 року, тоді як рішення про призначення першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII приймалось 17 грудня 2020 року.

Окрім цього, аргументами сторін підтверджується, що 18 грудня 2020 року голова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області відкрила перше засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та проінформувала присутніх про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови.

Також, судом першої інстанції дослідження зміст відео - та аудіофайлів, які були надані суду позивачем та представниками третіх осіб, на яких зафіксовано відкриття першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання, складання присяги депутатами, а також інтерв`ю голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак А.О., яка стверджувала: що 14 грудня 2020 року було зареєстровано 27 депутатів Чернівецької міської ради; при відкритті першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року було зареєстровано 28 депутатів, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 , які в той ж день особисто склали присягу та отримали посвідчення депутата.

Крім цього, судом від Центральної виборчої комісії отримано копію Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №71 від 14 грудня 2020 року "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області , яка надіслана на її адресу та отримана нею 20 грудня 2020 року (т.3, а.с.117-118). Постановою зареєстровано депутатами Чернівецької міської ради 27 осіб.

Також з Чернівецької міської ради до суду надійшла інформація, згідно змісту якої Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №71 від 14 грудня 2020 року "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області до сектору по роботі із службовими документами загального відділу Чернівецької міської ради не надходила. 17 грудня 2020 року до сектору по роботі із службовими документами загального відділу Чернівецької міської ради надійшла копія постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 16 грудня 2020 року, №73 Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання (т.3, а.с.112-116).

Надаючи правову оцінку правовідносинам сторін колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Суд першої інстанції констатував, що позивач оскаржує рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, оскільки останні є протиправними насамперед в силу того, що вони прийняті до офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів в розумінні статті 282 ВК України.

Суд першої інстанції звернув увагу на те, що розгляд цієї справи відбувся не в порядку статті 273 КАС України, якою врегульовано особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, а в порядку визначеному главою 10 розділу ІІ КАС України (розгляд справ за правилами спрощеного позовного провадження).

Відмінність наведених порядків розгляду адміністративної справи полягає в тому, що відповідно до статті 273 КАС України, суд, за зверненням суб`єкта виборчого процесу здійснює судовий контроль за таким виборчим процесом, без констатації порушення права такого суб`єкта виборчого процесу, тоді як відповідно до глави 10 розділу ІІ КАС України суд здійснює правосуддя, надаючи захист порушеному права суб`єкта звернення до суду. Отже, відповідно до глави 10 розділу ІІ КАС України суд має перевірити насамперед чи порушено право позивача у досліджуваних відносин, тому вважав, що констатація наявності порушень окремих положень виборчого законодавства, у даному разі, є недостатньою для задоволення позову.

Колегія суддів з зазначеного питання (порядку розгляду справи) зазначає, що оскільки позивач звернулась до суду з питань оскарження рішень щодо реєстрації обраних кандидатів на місцевих виборах, а також рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії щодо призначення першої сесії Чернівецької міської ради, суд першої інстанції вірно застосував загальні правила розгляду даної справи.

Судом встановлено, відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 року №795-1Х "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено місцеві вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.", згідно пункту 1 якої на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1-24.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України (ВК України).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

По завершенню всіх вищевказаних етапів виборчого процесу результати місцевих виборів підлягають офіційному оприлюдненню, порядок якого передбачений статтею 282 ВК України.

Так, частиною 1 статті 282 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніш як на п`ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, міської, районної в місті, районної, селищної, сільської ради, сільських, селищних, міських голів, а також розміщує їх на офіційному веб-сайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).

Згідно ч.2 ст.282 ВК України результати виборів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим та місцевих рад публікуються у вигляді списку осіб, обраних депутатами відповідної ради, із зазначенням в алфавітному порядку прізвища, власного імені (усіх власних імен) та по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, виборчий округ, у якому обраний депутат, кількість голосів виборців, поданих на його підтримку, та назви місцевої організації політичної партії, від якої обрано депутата (або позначки "Висунутий шляхом самовисування").

Аналізуючи зміст цієї норми, суд першої інстанції дійшов висновку, що метою її прийняття, законодавцем насамперед переслідувалось забезпечення публічності виборчого процесу, сутність якого полягає в інформуванні суб`єктів виборчого процесу (серед яких виборець) про обраних депутатів, їх приналежність до тієї чи іншої партії, місце роботи, кількості голосів, тощо. Саме інформативну функцію виконують положення частини 2 статті 282 ВК України, з якими додатково пов`язують подальші процеси щодо реєстрації обраних депутатів.

Крім цього, Постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року, №433 затверджено Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до пункту 1.2 якого територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніш як на п`ятий день з дня встановлення результатів виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати місцевих виборів, а також розміщує їх на своєму офіційному вебсайті (за наявності) чи вебсайті відповідної місцевої ради (за наявності).

Як уже зазначено судом, відповідно до Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №65 від 03 грудня 2020 року постановлено опублікувати результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області у засобах масової інформації, а також надіслати для опублікування на сайті Чернівецької міської ради не пізніше 5 днів (т.1, а.с.98).

На реалізацію цієї Постанови №65 від 03 грудня 2020 року відповідачем-1 на адресу директора газети Молодий буковинець , яка є місцевих друкованих засобах масової інформації, 05 грудня 2020 року надіслано оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради (т.1, а.с.90, 84-89), яке опубліковано 10 грудня 2020 року (випуск №92 за 5-10 грудня) у вказаному друкованому засобі масової інформації (т.1, а.с.91 ).

Досліджуючи зміст оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, яке опубліковане 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець , суд вважав, що у ньому міститься інформація про 42 обраних депутатів Чернівецької міської ради, яка ідентифікує їх через зазначення назви політичної партії, від якої обрано депутата, прізвища, ім`я та по батькові депутата, року народження, місця роботи та кількості голосів. Водночас таке оголошення містить назву Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі і далі по змісту …відповідно до статей 256-260 Виборчого кодексу України (далі - Кодексу) територіальна виборча комісія встановила: депутатами в територіальних виборчих округах обрано:…. Депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиними виборчими списками місцевих організацій політичних партій обрано: …. .

Отже, аналізуючи наведене, суд дійшов висновку, що таке оголошення не є політичною рекламою, а є оприлюдненням результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради.

Разом з цим, суд зазначив, що за своїм змістом та інформативним наповненням щодо обраних депутатів, оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, від 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець , не в повній мірі відповідає положенням ч.2 ст.282 ВК України, а саме: список осіб, обраних депутатами Чернівецької міської ради, опублікований не в алфавітному порядку, а сформований за місцевими організаціями політичної партії, від якої обрано депутата; відсутнє число та місяць народження, наведено виключно рік народження обраного депутата; відсутні відомості про освіту; партійність; місце проживання; виборчий округ.

Окрім цього, всупереч положень ч.1 ст.282 ВК України територіальна виборча комісія опублікувала наведене оголошення в строк, що перевищує п`ять днів з дня встановлення результатів виборів.

З даного приводу, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, з яким погоджується і колегія суддів, що вчинення процедурних дій територіальними виборчими комісіями поза межами строків, визначених ВК України, не може бути достатньою підставою для визнанням протиправними та скасування рішень територіальних виборчих комісій. Формальний підхід при наданні оцінки правомірності рішень та дій територіальних виборчих комісій в умовах швидкоплинності виборчого процесу не може визнаватись як ефективний шлях забезпечення виборчих прав. Варто окремо звернути увагу на необхідність дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

При цьому, суд правомірно послався на висновок щодо правозастосування, викладений у постанові Верховного Суду від 22.05.2020 року №825/2328/16, а саме: "Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Суд зазначив, що, у відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення".

Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття".

У даному разі, суд вважав, що наведені вище невідповідності повноти змісту оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, яке опубліковане 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець , положенням статті 282 ВК України, є формальним дефектом офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів, який не може впливати на досліджувані правовідносини. З даним висновком погоджується і колегія суддів апеляційної інстанції.

Так, оголошення про результати виборів депутатів Чернівецької міської ради, яке опубліковане 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець виконує свою інформативну функцію та є передумовою для подальших процесів, у тому числі пов`язаних з реєстрацією обраних депутатів.

Таким чином, суд вірно виходив з того, що результати виборів депутатів Чернівецької міської ради офіційно були оприлюдненні 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець .

Крім цього, на офіційному сайті Чернівецької міської ради (http://chernivtsy.eu/portal/4/povidomlennya-chernivetskoyi-miskoyi-vyborchoyi-komisiyi-pro-rezultaty-vyboriv-deputativ-chernivetskoyi-miskoyi-rady-25-zhovtnya-2020-roku-mista-chernivtsiv-134795.html), 15.12.2020 року розміщено результати виборів депутатів до Чернівецької міської ради.

Щодо правомірності постанов Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 та від 16 грудня 2020 року №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області".

Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначений статтею 283 ВК України.

Зокрема, відповідно до ч.1 ст.283 ВК України особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадою сільського, селищного, міського голови.

У разі якщо така особа не займає посаду, не здійснює діяльність, яка несумісна з відповідним депутатським мандатом, посадою сільського, селищного, міського голови, та/або у разі відсутності у неї іншого представницького мандата, про це зазначається в заяві про реєстрацію.

Отже, аналізуючи наведене, суд дійшов вірного висновку, що особа обрана депутатом міської ради, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради. Крім цього, така особа у разі відсутності у неї іншого представницького мандата, про це зазначає в заяві про реєстрацію.

Будь-яких інших вимог щодо реєстрації особи депутатом місцевої ради ВК України не містить.

Водночас суд звернув увагу, що відповідно до пункту 3.1 Роз`яснень щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затверджених Постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року, №433, особа, обрана депутатом міської ради, для її реєстрації депутатом відповідної місцевої ради зобов`язана протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів такі документи:

1) заяву про реєстрацію депутатом відповідної місцевої ради із зазначенням інформації щодо одночасного балотування/небалотування кандидатом у депутати до двох рівнів місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, до якої додаються копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки.

У разі балотування особи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови та необрання її сільським, селищним, міським головою про це зазначається в такій заяві. У разі відсутності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради, іншого представницького мандата про це зазначається в такій заяві;

2) копію зареєстрованої заяви про припинення дії такого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради - у разі наявності в особи, обраної депутатом відповідної місцевої ради іншого представницького мандата.

У разі обрання депутатом відповідної місцевої ради особи, яка є депутатом місцевої ради, повноваження якої спливають у зв`язку з обранням нового складу місцевої ради на цих самих виборах, така заява не подається;

3) копію заяви про відмову від іншого депутатського мандата, поданої цією особою до відповідної територіальної виборчої комісії та зареєстрованої в установленому порядку - у разі одночасного балотування особи до двох рівнів місцевих рад та її обрання депутатом двох місцевих рад.

Зіставленням положень ч.1 ст.283 ВК України з положеннями пункту 3.1 Роз`яснень щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затверджених Постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року, №433, судом встановлено, що останні розширили перелік вимог до заяви про реєстрацію депутата, додавши до неї зазначення інформації щодо одночасного балотування/небалотування кандидатом у депутати до двох рівнів місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, а також копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки.

Водночас суд зазначає, що наведене є неправильним, оскільки Центральна виборча комісія відповідно до положень Закону України Про Центральну виборчу комісію від 30 червня 2004 року, №1932-IV уповноважена надавати роз`яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми, не розширюючи при цьому обов`язки виборців та обраних депутатів.

Як уже встановлено, результати виборів депутатів Чернівецької міської ради були офіційно оприлюдненні 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець , а отже, відповідно до положень ч.1 ст.283 ВК України, протягом двадцяти днів з цього дня обрані депутати мали подати заяви про реєстрацію їх депутатами.

10 грудня 2020 року 27 депутатів, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , подали до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області заяви про реєстрацію депутатом місцевої ради, які датовані 10 грудням та зареєстровані в журналі реєстрації депутатів місцевих рад.

Згідно ч.3 ст.283 ВК України у п`ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.

При цьому суд зазначає, що стаття 283 ВК України уповноважує виборчу комісію за результатом розгляду заяви особи, обраної депутатом, про реєстрацію її депутатом, приймати одне із таких рішень: рішення про реєстрацію депутата; рішення про визнання відповідної особи такою, що не набула депутатського мандату; рішення про визнання цих причин поважними і встановлення іншого строку виконання зазначених вимог або про відмову у визнанні цих причин поважними.

На реалізацію положень ч.3 ст.283 ВК України Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" зареєстровано депутатами Чернівецької міської ради наступних осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 .

Така реєстрація проведена відповідно до положень ст.283 ВК України, при цьому відповідач-1 у даному разі діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб встановлений ВК України.

Водночас, суд звернув увагу, що окремі заяви містили дефекти, а саме в заявах ОСОБА_26 та ОСОБА_29 міститься інформація, згідно якої вони інформують Чернівецьку міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області, що не балотувалися кандидатом на посаду міського голови, що не відповідає дійсності, оскільки останні балотуватися на посаду міського голови. Однак, на момент подання заяви про їх реєстрацію депутатами Чернівецької міської ради вони іншого, представницького мандату, який б унеможливив реєстрацію, не мали, а отже могли бути зареєстровані депутатами.

При цьому суд зазначив, що усі 27 наявних у справі заяв обраних депутатів, які подані до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області 10 грудня 2020 року відповідали положенням ч.1 ст.283 ВК України та обумовлювали реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради. Відповідач-1, розглядаючи ці заяви, не міг прийняти іншого рішення, окрім як зареєструвати депутатів. Тому, будь-які наявні в них недоліки технічного характеру, не впливають на зміст досліджуваних правовідносин.

Щодо наявності Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області", редакція якої містить технічні помилки щодо осіб зареєстрованих депутатів, а також не містить інформації про реєстрацію депутатом ОСОБА_17 , суд зазначає наступне.

Так, відповідно до результатів виборів депутатів Чернівецької міської ради, які офіційно оприлюдненні 10 грудня 2020 року в газеті Молодий буковинець , ОСОБА_17 обрана депутатом Чернівецької міської ради від Чернівецької обласної організації партії ПРОПОЗИЦІЯ .

10 грудня 2020 року ОСОБА_17 подано заяву про реєстрацію депутатом місцевої ради, яка зареєстрована в журналі реєстрації депутатів місцевих рад після ОСОБА_23 та перед ОСОБА_35 , ОСОБА_3 та ОСОБА_15 ..

Допитані в якості свідків члени виборчої комісії, які були присутні на засіданні 14 грудня 2020 року при вирішенні питань щодо реєстрації депутатів Чернівецької міської ради, а саме: ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 ОСОБА_40 , ОСОБА_41 ОСОБА_42 суду пояснили, що голосування відбувалось за 27 осіб, які зареєстровані депутатами. Аналогічні покази дав суду свідок ОСОБА_43 , який був присутній при голосуванні 14 грудня 2020 року.

Окрім цього, голова комісії Сімак А.О. , надаючи суду першої інстанції пояснення, зазначала, що заява ОСОБА_17 станом на 14 грудня 2020 року була в наявності, однак чи голосували за неї вона не пам`ятає.

Свідок ОСОБА_44 , яка також була присутня під час голосування 14 грудня 2020 року, надати ствердну відповідь щодо кількості проголосованих заяв не може, оскільки не пам`ятає.

Інші допитані судом першої інстанції свідки, які були членами виборчої комісії, однак були відсутні 14 грудня 2020 року під час розгляду питання щодо реєстрації депутатів, суду пояснили, що всього 14 грудня 2020 року зареєстровано 27 депутатів і вони очікували ще однієї заяви, яка б надала можливість призначити першу сесію ради.

Крім цього, дослідженням змісту відео - та аудіофайлів, які надані суду п6ершої інстанції позивачем та представниками третіх осіб, на яких зафіксовано відкриття першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання, складання присяги депутатами, а також інтерв`ю голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак А.О., встановлено, що 14 грудня 2020 року було зареєстровано 27 депутатів Чернівецької міської ради; при відкритті першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року було зареєстровано 28 депутатів, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 , які в той ж день особисто склали присягу та отримали посвідчення депутата.

Аналізуючи наведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку, що 14 грудня 2020 року воля та волевиявлення членів Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області полягали в тому, що вони прийняли рішення про реєстрацію 27 депутатів Чернівецької міської ради, серед яких ОСОБА_17 .. Наведене судом повністю узгоджується з іншими матеріалами справи, які логічно підтверджують зазначене.

Водночас суд першої інстанції вірно зауважив, що саме Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області", якою зареєстровано 27 депутатів Чернівецької міської ради була надіслана Центральній виборчій комісії.

Щодо скріншоту з офіційного сайту Чернівецької міської ради, який наданий представником позивача, та показів свідка ОСОБА_44 , згідно яких на офіційному сайті Чернівецької міської ради 18 грудня 2020 року о 09:31 було розміщено Постанову Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" в редакції яка містить технічні помилки щодо осіб зареєстрованих депутатів, а також не містить інформації про реєстрацію депутатом ОСОБА_17 , суд зазначає, що наявність такої Постанови на сайті не спростовує факту того, що 14 грудня 2020 року члени виборчої комісії зареєстрували 27 депутатів Чернівецької міської ради.

Водночас суд зазначив, що під час огляду офіційного сайту Чернівецької міської ради за посиланням (адресою) з якого свідок ОСОБА_44 виготовила скріншот, судом встановлено, що вигляд сторінки сайту візуально відрізняється від скриншоту наданого суду представником позивача. Зокрема на сторінці сайту зображено дві однакових Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" (т.3, а.с.11-12), тоді як на скріншоті зображено Постанову №73 від 16 грудня 2020 року Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та Постанову Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" (т.3, а.с.66а). Наведене свідчить про те, що не дивлячись на однакову дату та час розміщення інформації на сайті Чернівецької міської ради, технічно можливе його коригування, що ставить під сумнів достовірність такої інформації. Окрім цього, свідок ОСОБА_44 під час допиту її в судовому засіданні не спростовувала факту прийняття 14 грудня 2020 року виборчою комісією рішення про реєстрацію 27 депутатів.

З врахуванням пояснень голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області ОСОБА_31 , а також показів свідків, суд першої інстанції констатував, що організація діловодства комісії знаходилась на низькому рівні, що обумовило виникнення таких документів, які містять чисельні технічні та граматичні недоліки, та, дійшов вірного висновку, що наведене не може впливати на виборчий процес та подальшу реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради, зміст має превалювати над формою.

Також, 16 грудня 2020 року обраний депутат ОСОБА_18 подав до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області заяву про реєстрацію депутатом місцевої ради (т.1, а.с.136,191), яка зареєстрована в журналі реєстрації депутатів місцевих рад (т.1, а.с.106), внаслідок чого, на реалізацію положень ч.3 ст.283 ВК України Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 16 грудня 2020 року №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" його зареєстровано депутатом Чернівецької міської ради.

Така реєстрація проведена відповідно до положень ст.283 ВК України, при цьому відповідач-1 у даному разі діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб встановлений ВК України.

Водночас, суд вірно зазначив, що Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" датована 16 грудня 2020 року, тоді як рішення про реєстрацію ОСОБА_18 депутатом Чернівецької міської ради приймалось 17 грудня 2020 року. Наведене є опискою та не впливає на зміст досліджуваних правовідносин.

Отже, станом на 17 грудня 2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області було зареєстровано 28 депутатів Чернівецької міської ради, а саме: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_30 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_29 , ОСОБА_8 , ОСОБА_28 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_27 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_24 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_21 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_18 .

Щодо правомірності Постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №73 від 16 грудня 2020 року Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та дій голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області ОСОБА_31 щодо відкриття 18.12.2020 року першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та інформування про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови, суд зазначив, що ч.4 ст.45 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97) встановлено, що рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради.

У разі якщо до ради обрано менше двох третин її складу, до обрання необхідної кількості депутатів продовжує здійснювати повноваження рада попереднього скликання (ч.5 ст.45 Закону №280/97).

Суд констатував, що ч.3 ст.197 ВК України визначено загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців: 1) до 10 тисяч виборців - 22 депутати; 2) від 10 тисяч до 30 тисяч виборців - 26 депутатів; 3) від 30 тисяч до 50 тисяч виборців - 34 депутати; 4) від 50 тисяч до 100 тисяч виборців - 38 депутатів; 5) від 100 тисяч до 250 тисяч виборців - 42 депутати; 6) від 250 тисяч до 500 тисяч виборців - 54 депутати; 7) від 500 тисяч до 1 мільйона виборців - 64 депутати; 8) від 1 мільйона до 2 мільйонів виборців - 84 депутати; 9) понад 2 мільйони виборців - 120 депутатів.

Матеріалами справи та аргументами сторін підтверджується, що загальний склад (кількість депутатів) Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області становить 42 депутати.

У відповідності до ч.2 ст.46 Закону №280/97 перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.

Аналізуючи наведені положення частини 2 статті 46 Закону №280/97 суд дійшов вірного висновку, що перша сесія новообраної міської ради скликається територіальною виборчою комісією не пізніше як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради (28 осіб 2\3 від 42).

Водночас суд звернув увагу на те, що частина 2 статті 46 Закону №280/97 не ставить в залежність скликання першої сесії ради від перебігу двадцяти денного строку для реєстрації депутатів, встановленого ч.1 ст.283 ВК України. Основною вимогою є кількість зареєстрованих новообраних депутатів, які забезпечать повноважність складу ради.

Отже, після реєстрації 28 депутатів Чернівецької міської ради Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області не пізніше як через два тижні після 17 грудня 2020 року (день реєстрації 28-го депутата) зобов`язана була скликати першу сесію новообраної міської ради. При цьому, вираз не пізніше як через два тижні значить, що перша сесія мала бути скликана в період з 18 грудня 2020 року по 31 грудня 2020 року.

Як уже встановлено, постановами Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 14 грудня 2020 року №71 та від 17 грудня 2020 року №72 "Про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області" депутатами Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області зареєстровано 28 осіб, що становить дві третини депутатів від загального складу ради.

Відтак, починаючи з 18 грудня 2020 року Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області могла призначити перше засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання.

З врахуванням наведеного, 17 грудня 2020 року Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області прийнято рішення про призначення першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання 18 грудня 2020 року о 11 год. 00 хв. Наведене рішення оформлене Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 16 грудня 2020 року №73 "Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання " (т.1, а.с.143), яка, на переконання суду, є правомірною та прийнята на реалізацію наданого їй, згідно частини 2 статті 46 Закону № 280/97, на це повноважень.

Водночас, суд першої інстанції зазначив, що Постанова Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області №73 "Про призначення першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання" датована 16 грудня 2020 року, тоді як рішення про призначення першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII приймалось 17 грудня 2020 року, та, дійшов вірного висновку, що наведене є опискою та не впливає на зміст досліджуваних правовідносин.

Щодо дій голови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області Сімак А.О., по відкриттю 18.12.2020 року першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та інформування про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови, то такі дії обумовленні положенням частини 2 статті 46 Закону № 280/97, а тому, на думку суду, вони є правомірними.

Щодо порушення прав позивача у цій справі.

Оскаржувані позивачем постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про реєстрацію депутатів Чернівецької міської ради в розумінні КАС України є актами індивідуальної дії, які породжують права або інтереси визначених в них осіб. Серед цих осіб ОСОБА_1 немає, а отже такі рішення не породжують безпосередньо для неї права або інтереси та відповідно не можуть їх порушувати.

ОСОБА_1 , будучи обраним депутатом, мала право у визначений строк зареєструватись депутатом Чернівецької міської ради, прийняти присягу депутата та розпочати свою представницьку діяльність.

Як встановлено в засіданні, на час розгляду справи, ОСОБА_1 є зареєстрованим депутатом, який здійснює свою представницьку діяльність.

Виходячи з вищенаведеного, колегія суддів зазначає, що досліджені у цій справі постанови Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області приймались за наслідками реалізації волевиявлення чернівчан, а отже допущені при їх виготовленні дефекти не можуть стати на перепоні бажанню останніх.

Крім цього, як відповідач-1, приймаючи оскаржувані постанови, так і відповідач-2, вчинивши дії щодо відкриття 18.12.2020 року першого засідання першої сесії Чернівецької міської ради VIII скликання та інформування про підсумки виборів депутатів Чернівецької міської ради та Чернівецької міського голови, діяли на підставі Конституції України, ВК України та законів України.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що зазначений позов задоволенню не підлягає з наведених в мотивувальній частині підстав.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції ита не дають підстав для зміни чи скасування оскарженого рішення.

У відповідності зі статтею 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу представника позивача Попова А.С. залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 26 січня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 08 квітня 2021 року.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Сапальова Т.В. Смілянець Е. С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2021
Оприлюднено12.04.2021
Номер документу96143087
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/2808/20-а

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 06.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 06.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 26.01.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні