Справа №: 671/2520/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2020 року Волочиський районний суд
Хмельницької області в складі:
головуючої - судді Бабій О.М.,
з участю секретаря судового
засідання Кошонько Н.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Волочиську цивільну справу за позовом управління соціального захисту населення Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
Управління соціального захисту населення Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області (далі - УСЗН) звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів, в якому просило стягнути з відповідача на користь позивача 17110 грн. 75 коп., виплачених надміру у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а також 1153 грн. 38 коп., виплачених надміру у вигляді тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, а всього - 18264 грн. 13 коп.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що згідно з заявами № 1495 від 24 травня 2016 року, № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року, № 1634 від 25 травня 2017 року, № 3338 від 16 листопада 2017 року, № 1407 від 22 травня 2018 року ОСОБА_1 УСЗН призначено:
- державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям:
за період з 01 травня 2016 року по 25 жовтня 2016 року в сумі 2167,80 грн. щомісячно (заява № 1495 від 24 травня 2016 року);
за період з 26 жовтня 2016 року по 31 жовтня 2016 року в сумі 2451,11 грн. щомісячно (заява № 1495 від 24 травня 2016 року);
за період з 01 листопада 2016 року по 30 листопада 2016 року в сумі 1890, 14 грн. (заява № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року);
за період з 01 грудня 2016 року по 30 квітня 2017 року в сумі 2217,10 грн. щомісячно (заява № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року);
за період з 01 травня 2017 року по 31 жовтня 2017 року в сумі 1238,81 грн. щомісячно (заява № 1634 від 25 травня 2017 року);
за період з 01 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року в сумі 812,98 грн. (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року);
за період з 01 грудня 2017 року по 30 квітня 2018 року в сумі 915,93 грн. щомісячно (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року);
за період з 01 травня 2018 року по 31 липня 2018 року в сумі 1795,04 грн. щомісячно (заява № 1407 від 22 травня 2018 року).
Всього за період з 01 травня 2016 року по 31 липня 2018 року призначено та виплачено ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 44247,89 грн.;
- тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме:
за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року в сумі 192,23 грн. щомісячно (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року).
Всього за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року призначено та виплачено ОСОБА_1 тимчасової державної допомоги в сумі 1153,38 грн.
Як зазначено в позові, в результаті проведеної УСЗН перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що ОСОБА_1 надана неповна/невірна інформація про доходи, а саме: нею не задекларовано отримані доходи від:
- здачі в оренду земельного паю ТзОВ Енселко Агро за період з 01 листопада 2015 року по 30 квітня 2018 року в сумі 13627,83 грн.;
- продажу 14 лютого 2018 року земельної ділянки на суму 38200,00 грн.,
що призвело до надмірної виплати ОСОБА_1 бюджетних коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01 травня 2016 року по 31 липня 2018 року на суму 17110,75 грн.
Крім цього, в результаті проведеної УСЗН перевірки даних, наданих заявником, встановлено, що нею надана неповна/невірна інформація про доходи, а саме: ОСОБА_1 не задекларовано отримані доходи від здачі в оренду земельного паю ТзОВ Енселко Агро за період з 01 травня 2017 року по 31 жовтня 2017 року в сумі 4392,60 грн., що призвело до надмірної виплати ОСОБА_1 бюджетних коштів у вигляді тимчасової державної допомоги за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року на суму 1153,38 грн.
Позивач вказує, що оскільки ОСОБА_1 надані недостовірні відомості про доходи при поданні декларацій на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, тому з неї підлягають стягненню надмірно виплачені кошти допомоги в загальній сумі 18264,13 грн.
Сторони в судове засідання 02 вересня 2020 року не з`явились, про час та місце слухання справи повідомлені належним чином, були опитані в минулому судовому засіданні.
Від представника позивача надійшла заява з проханням про розгляд справи у його відсутності.
Відповідач повторно не з`явилась в судове засідання.
Опитані в минулому судовому засіданні, сторони пояснили наступне.
Представник позивача ОСОБА_2 підтримав позов з викладених у ньому підстав та просив його задовольнити.
Відповідач ОСОБА_1 в суді проти позову заперечила та пояснила, що наразі розслідується кримінальне провадження за її заявою з приводу того, що земельну ділянку на її ім`я було оформлено без її відома, документи вона- ОСОБА_1 не підписувала, на даний час проводиться почеркознавча експертиза щодо підробки її підписів. Таким чином, як пояснила ОСОБА_1 , коштів за земельну ділянку вона не отримувала та інформацію не приховувала.
Заслухавши учасників справи, дослідивши докази у справі, суд знаходить позов таким, що задоволенню не підлягає.
Відповідно до Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин):
п. 2 - державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї;
п. 14 - розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з
Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги.
п. 28 - якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.
Порядок призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 189 від 22 лютого 2006 року, визначає механізм надання такої тимчасової державної допомоги.
Зокрема підпунктом 2 п. 10 вказаного Порядку (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що виплата тимчасової допомоги припиняється у разі виявлення обставин, що свідчать про можливість одного з батьків утримувати свою дитину.
У пункті 12 Порядку зазначено, що якщо виникла можливість стягнення аліментів з одного з батьків, виявлено, що один з батьків може утримувати дитину, або встановлено місце проживання (перебування) одного з батьків, у зв`язку з чим можливе стягнення з нього коштів на утримання дитини, орган соціального захисту населення: визначає суму сплаченої тимчасової допомоги, яка підлягає поверненню, та встановлює строки її повернення (протягом місяця); повідомляє одному з батьків про суму сплаченої тимчасової допомоги, яка підлягає поверненню, та строк її повернення; у разі неповернення коштів добровільно в установлені строки вирішує питання про їх стягнення у судовому порядку.
Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно зі статтею 1215 ЦК України , не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.
При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ризик будь-якої помилки, зробленої органами державної влади, повинна нести держава, а помилки не повинні виправлятися за рахунок зацікавленої особи. У справі Рисовський проти України від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу належного урядування , який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовнішний спосіб (рішення у справах Беєлер проти Італії від 05 січня 2000 року, Онер`їлдіз проти Туреччини від 18 червня 2002 року, Megadat.com S.r.l. проти Молдови від 08 квітня 2008 року, Москаль проти Польщі від 15 вересня 2009 року).
Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах Лелас проти Хорватії від 20 травня 2010 року і Тошкуце та інші проти Румунії від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах Онер`їлдіз проти Туреччини від 18 червня 2002 року та Беєлер проти Італії від 05 січня 2000 року). Суд вказав, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.
Судом встановлено, що згідно з заявами № 1495 від 24 травня 2016 року, № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року, № 1634 від 25 травня 2017 року, № 3338 від 16 листопада 2017 року, № 1407 від 22 травня 2018 року ОСОБА_1 управлінням соціального захисту населення Волочиської РДА призначено:
- державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям:
за період з 01 травня 2016 року по 25 жовтня 2016 року в сумі 2167,80 грн. щомісячно (заява № 1495 від 24 травня 2016 року);
за період з 26 жовтня 2016 року по 31 жовтня 2016 року в сумі 2451,11 грн. щомісячно (заява № 1495 від 24 травня 2016 року);
за період з 01 листопада 2016 року по 30 листопада 2016 року в сумі 1890, 14 грн. (заява № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року);
за період з 01 грудня 2016 року по 30 квітня 2017 року в сумі 2217,10 грн. щомісячно (заява № 4376/3796 від 29 листопада 2016 року);
за період з 01 травня 2017 року по 31 жовтня 2017 року в сумі 1238,81 грн. щомісячно (заява № 1634 від 25 травня 2017 року);
за період з 01 листопада 2017 року по 30 листопада 2017 року в сумі 812,98 грн. (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року);
за період з 01 грудня 2017 року по 30 квітня 2018 року в сумі 915,93 грн. щомісячно (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року);
за період з 01 травня 2018 року по 31 липня 2018 року в сумі 1795,04 грн. щомісячно (заява № 1407 від 22 травня 2018 року).
Всього за період з 01 травня 2016 року по 31 липня 2018 року призначено та виплачено ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 44247,89 грн.;
- тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме:
за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року в сумі 192,23 грн. щомісячно (заява № 3338 від 16 листопада 2017 року).
Всього за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року призначено та виплачено ОСОБА_1 тимчасової державної допомоги в сумі 1153,38 грн.
Згідно з розрахунком позивача, ОСОБА_1 було надмірно виплачено кошти, які підлягають поверненню, в сумі: 17710,75 грн. - загальна сума переплати по ДСД малозабезпеченим сім`ям за періоди з 01 травня 2016 року по 31 липня 2018 року; 1153,38 грн. - загальна сума переплати по ТДД за період з 01 листопада 2017 року по 30 квітня 2018 року (а.с. 14-15).
На підтвердження факту надання ОСОБА_1 неповної/недостовірної інформації про доходи, внаслідок чого УСЗН було здійснено переплату коштів, позивачем надано завірену копію Акту про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги від 08 червня 2018 року, у якому не зазначені відомості про суму переплати та період її здійснення (а.с. 22).
При цьому, відповідачем надано суду копію висновку судової почеркознавчої експертизи № 1.1-0171:19 від 13 грудня 2019 року у кримінальному провадженні № 12018240110000396, згідно з яким підписи в документах стосовно оформлення та отримання земельної ділянки від імені ОСОБА_1 виконані не ОСОБА_1 , а іншою особою.
Зазначені обставини, на думку суду, свідчать про недоведеність вимог позивача (зокрема, не доведено недобросовісність набувача), а тому, зважаючи на наведені норми законодавства та практику Європейського суду з прав людини, в позові слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 1212, 1215 ЦК України; Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року, Порядком призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 189 від 22 лютого 2006 року (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин);ст. ст. ст. ст. 4, 12, 13, 80, 81, 89, 141, 247, 259, 263-265, 273, 354 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову управління соціального захисту населення Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення коштів відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду через Волочиський районний суд Хмельницької області шляхом подання в тридцятиденний строк з дня його проголошення апеляційної скарги.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відомості про учасників справи:
Позивач:Управління соціального захисту населення Волочиської районної державної адміністрації Хмельницької області (31200, Хмельницька область, м. Волочиськ, вул. Лисенка, 8; код ЄДРПОУ: 03198385) Відповідач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний номер: НОМЕР_1 )
Повне судове рішення складено 02 вересня 2020 року.
Суддя О.М. Бабій
Суд | Волочиський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2020 |
Оприлюднено | 12.04.2021 |
Номер документу | 96163158 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Волочиський районний суд Хмельницької області
Бабій О. М.
Цивільне
Волочиський районний суд Хмельницької області
Бабій О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні