Рішення
від 25.01.2021 по справі 160/12369/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2021 року Справа № 160/12369/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рищенка А.Ю., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Фермерського господарства БАЗІС АГРО до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

05.10.2020 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства БАЗІС АГРО (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1760782/39173874 від 23.07.2020 Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) про відмову у реєстрації податкової накладної № 1, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО 15.06.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної № 1 від 15.06.2020 року, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО , в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1760780/39173874 від 23.07.2020 Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) про відмову у реєстрації податкової накладної № 2, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО 16.06.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної № 2 від 16.06.2020 року, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО , в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1749547/39173874 від 20.07.2020 Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) про відмову у реєстрації податкової накладної № 3, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО 18.05.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної № 3 від 18.05.2020 року, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО , в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1749546/39173874 від 20.07.2020 Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) про відмову у реєстрації податкової накладної № 4, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО 19.05.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної № 4 від 19.05.2020 року, складеної Фермерським господарством БАЗІС АГРО , в Єдиному реєстрі податкових накладних з дати її подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем подано на реєстрацію податкові накладні: № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020, проте, їх реєстрацію відповідачем-1 зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивач надав пояснення та необхідні документи, однак, оскаржуваними рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області у реєстрації поданих податкових накладних відмовлено. На думку позивача, оскаржувані рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки він надав вичерпні пояснення та додав відповідні підтверджуючі документи, а податковий орган у своїх рішеннях безпідставно зазначив про ненадання позивачем копій первинних документів. Отже, позивач стверджує, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.10.2020 позовну заяву ФГ БАЗІС АГРО залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю останньої вимогам ст. 160 КАС України.

На виконання вимог ухвали суду, 16.10.2020 позивачем були усунуті недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.10.2020 відкрито провадження у справі № 160/12369/20 та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

16.12.2020 від представника відповідача-1 надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що спірними рішеннями відмовлено позивачу в реєстрації податкових накладних № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020 законно та обґрунтовано у зв`язку з ненаданням ФГ БАЗІС АГРО усіх необхідних первинних документів. У зв`язку з чим просить суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідач-2 правом на подання відзиву не скористався, відзив на позов або будь-яких інших пояснень своєї правової позиції до суду не направив. Причин не направлення відзиву суду не повідомив.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно положень ст. 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Фермерське господарство БАЗІС АГРО (ІК в ЄДРПОУ 39173874) зареєстровано 09.04.2014 у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Також встановлено, що 13.03.2020 між Фермерським господарством БАЗІС АГРО та Приватним підприємством НОВИНТЕХ було укладено Договір поставки № 200313 (далі - Договір поставки 1).

Відповідно до п. 1.1. Договору поставки 1 ФГ БАЗІС АГРО зобов`язується передати у власність ПП НОВИНТЕХ сільськогосподарську продукцію в погодженому асортименті, кількості і якості, вказаній в специфікаціях, що є невід`ємною частиною Договору, а ПП НОВИНТЕХ зобов`язався прийняти і сплатити цей товар в терміни, вказані в специфікаціях. Ціна, якість та кількість товару визначається в специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього договору.

15.06.2020 позивачем та ПП НОВИНТЕХ було складено Специфікацію від 15.06.2020 до Договору поставки 1, відповідно до якої позивач зобов`язався поставити пшеницю 2 класу у кількості 70 тон +/-10% по 5000,00 грн. за 1 тону без ПДВ на умовах СРТ (склад Покупця) за адресою: Дніпропетровська область, м. П`ятихатки, вул. Степна, 1 в строк до 25.06.2020.

На виконання зобов`язань, встановлених п. 187.1 ст. 187 та п. 201.1 ст. 201 ПК України ФГ БАЗІС АГРО було складено 15.06.2020 та 16.06.2020 відповідно дві податковій накладні № 1 від 15.06.2020 та № 2 від 16.06.2020 та направлено їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказані податкові накладні доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями.

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних вказано про виявлені помилки: коди УКТЗЕД товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Крім того, 18.05.2020 між ФГ БАЗІС АГРО та ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО (далі - ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО ) було укладено Договір поставки № С/18/05-2 (далі - Договір поставки 2).

Відповідно до пп. 1.1, 1.2. Договору поставки 2 ФГ БАЗІС АГРО зобов`язується передати у власність ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО соняшник (українського походження), а ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО зобов`язався прийняти товар і розрахуватися за нього в порядку та на умовах, передбачених даним Договором. Номенклатура, кількість, вартість та інші характеристики товару визначаються для кожної окремої партії товару в окремій Специфікації, погодженій сторонами.

18.05.2020 позивачем та ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО було складено Специфікацію № 1 від 18.05.2020 до Договору поставки 2, відповідно до якої позивач зобов`язався поставити соняшник урожаю 2019 року у кількості 80 тон +/-10% по 11 230,02 грн. за 1 тону з ПДВ на умовах FCA (склад постачальника) - склад покупця за адресою: м. Дніпро, вул. Байкальська, 9 (Інкотермс 2010) до 21 травня 2020 року включно.

18.05.2020 ФГ БАЗІС АГРО та ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО було складено Специфікацію № 2 від 18.05.2020 до Договору поставки 2, відповідно до якої позивач зобов`язався поставити соняшник урожаю 2019 року у кількості 30 тон +/-10% по 11 230,02 грн. за 1 тону з ПДВ на умовах FCA (склад постачальника) - склад покупця за адресою: м. Дніпро, вул. Байкальська, 9 (Інкотермс 2010) до 22 травня 2020 року включно.

На виконання зобов`язань, встановлених п. 187.1 ст. 187 та п. 201.1 ст. 201 ПК України позивачем було складено 15.06.2020 та 16.06.2020 відповідно дві податкові накладні № 1 від 15.06.2020 та № 2 від 16.06.2020 та направлено їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказані податкові накладні доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями.

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних вказано про виявлені помилки: коди УКТЗЕД товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Фермерським господарством БАЗІС АГРО було подано до контролюючого органу - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав для реєстрації податкових накладних № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020.

Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення № 1760782/39173874 від 23.07.2020, № 1760780/39173874 від 23.07.2020, № 1749547/39173874 від 20.07.2020 та № 1749546/39173874 від 20.07.2020, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020.

Вказані рішення вмотивовані ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг, зберігання та транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (додаткова інформація: Без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні первинні документи щодо посівного матеріалу добрив, інформація про наявні основні засоби, збирання та зберігання врожаю).

Не погодившись з рішеннями відповідача-1, Фермерське господарство БАЗІС АГРО звернулось до відповідача-2 зі скаргами, однак рішеннями № 38615/39173874/2 від 24.07.2020, № 38616/39173874/2 від 24.07.2020, № 38728/39173874/2 від 24.07.2020 та № 38570/39173874/2 від 24.07.2020 скарги позивача залишені без задоволення.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

За приписами п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Згідно п. 1 додатку 3 Порядку № 1165 Критерії ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Судом встановлено, що податкові накладні № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, , складені ФГ БАЗІС АГРО (Постачальник) на адресу ТОВ НОВИНТЕХ (Покупець) на товар пшениця 2 класу загальною кількістю 70 тон, містить код УКТЗЕД - 1001.

Крім того, податкові накладні № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020 складені ФГ БАЗІС АГРО (Постачальник) на адресу ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО (Покупець) на товар соняшник урожаю 2019 року загальною кількістю 80 тон та 30 тон, містить код УКТЗЕД - 1206.

Реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена податковим органом з підстав того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Встановлено, що ФГ БАЗІС АГРО до податкового органу були надані наступні документи, зокрема: договори поставок, специфікації; товарно-транспортні накладні; видаткові накладні; довіреності; рахунки на оплату; податкові накладні; звіти про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2019 року; звіти про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року та на 1 грудня 2018 року; акти витрат насіння і садивного матеріалу; сертифікати якості; повідомлення про об`єкти оподаткування; податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи; свідоцтва про реєстрацію машин; повідомлення про прийняття працівників на роботу; відомості про наявність земельних ділянок; виписки по рахункам.

Згідно звіту ТОВ БАЗІС АГРО про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року встановлено, що позивачем у 2019 році зібрано врожай озимої пшениці у кількості 128,5 т з площі 50,00 га.

Також, згідно вказаного звіту, судом встановлено, що позивачем у 2019 році зібрано врожай соняшника у кількості 307,357 т з площі 130,79 га.

Судом встановлено, що ФГ БАЗІС АГРО відповідно до норм п. 291.4 ст. 291 ПК України є платниками єдиного податку четвертої групи та відповідно веде облік згідно Національного положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 Запаси .

Разом з тим, позивачем ані до податкового органу, ані до суду не було надано даних бухгалтерського обліку і документів, що підтверджували б наявність у позивача на момент продажу такої кількості зерна (картки складського обліку, квитанції тощо).

Відносно звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду, то цей документ у відповідності до Порядку подання електронної звітності до органів державної статистики, затвердженого наказом Держкомстату № 3 від 12.01.2011 свідчить лише про надання органам статистики відповідних даних, водночас останній не відноситься до документів, зокрема: 1) податкової звітності; 2) не є предметом перевірки податкових органів; 3) не відображає наявність активів на дату операції.

Суд враховує, що ризик, відповідно до пп. 14.1.221 п. 14.1 ст. 14 ПК України - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Таким чином, віднесення операцій платника податків до категорії ризикових є наслідком ймовірного виявлення невиконання таким платником податкового законодавства, що прямо віднесено до функцій здійснення податкового контролю відповідачами.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

На підставі викладеного суд робить висновок, що походження та ланцюг постачання вказаних товарів - пшениця 2 класу та соняшник урожаю 2019 року є непідтвердженим.

Оскільки господарська операція пов`язана не з фактом підписання договору, а з фактом руху активів платника податків та руху його капіталу, вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.

Господарські операції для їх відображення у податковому обліку мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Первинний документ має дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.

Таким чином, платником податків не подані пояснення та копії документів, які необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних: № 1 від 15.06.2020, № 2 від 16.06.2020, № 3 від 18.05.2020 та № 4 від 19.05.2020, а надані позивачем документи відповідач оцінив як такі, що не підтверджують рух активів та такими, що не відповідають вимогам закону, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про правомірність прийнятих рішень та відсутність підстав для їх скасування.

У відповідності до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч. 2 ст. 9 КАС України).

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За сукупності викладених обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог Фермерського господарства БАЗІС АГРО .

Враховуючи висновки суду про відмову у задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 241-246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Фермерського господарства БАЗІС АГРО до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії- відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.

Повний текст рішення суду складено 25 січня 2021 року.

Суддя А. Ю. Рищенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2021
Оприлюднено14.04.2021
Номер документу96173523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12369/20

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 16.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 14.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 25.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні