Постанова
від 08.04.2021 по справі 160/9573/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/9573/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Новошицької О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року (суддя Тулянцева І.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 03.12.2019 року) у справі № 160/9573/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

в с т а н о в и в:

01.10.2019 року ТОВ Фенікс (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі по тексту - відповідач), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0005441421 форми Р від 21.02.2019 року на суму 227538,44 грн. за платежем орендна плата з юридичних осіб 18010600.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та ухвалити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні вимог у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтовувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначав, що використання землі в Україні платним, об`єктом плати за землю є земельна ділянка та плата за землю справляється відповідно до норм Податкового кодексу України. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди землі, між Дніпропетровською міською радою та ТОВ Фенікс було укладено договір оренди землі від 23.04.2014 року № 5444750, відповідно до якого ТОВ Фенікс прийнято у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2635 га. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, однак не може бути меншим розміру земельного податку, встановленого відповідній категорії земельних ділянок на відповідній території. Дніпровською міською радою рішенням № 7/11 від 13.07.2016 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 № 5/6 Про місцеві податки в збори на території міста , встановлено розмір ставки за користування земельними ділянками у розмірі 3%. Апелянт вказував, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації. За індексом споживчих цін за попередній рік щодо року розраховується величина коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. Апелянт вказував, що за 2016 рік, позивач задекларував плату за землю у розмірі 277747,75 грн., що є меншим за необхідну суму. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її нормативна грошова оцінка складає 11036441,94 грн., отже, беручи 3 % орендної плати, сумою орендної плати за 2016 рік є 331093,26 грн. Також згідно витягу від 25.06.2018 року № 31/220618/03-07 із технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує ТОВ Фенікс складає 11036441,94 грн., отже враховуючи ставку 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати складає 331093,26 грн. Підприємством допущено заниження нормативної грошової оцінки землі, від якої необхідно вираховувати 3% ставки, що зрештою призвело до заниження розміру орендної плати за землю за 2016 рік на 53345,51 грн. За 2017 рік, позивач задекларував плату за землю у розмірі 280767,76 грн., що є меншим за необхідну суму. Згідно витягу від 25.06.2018 року № 41/220618/03-07 із технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує ТОВ Фенікс складає 11698656,63 грн., отже враховуючи ставку 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати складає 350959,70 грн. Підприємством з занижено нормативну грошову оцінку землі, від якої необхідно вираховувати 3% ставки, що зрештою призвело до заниження розміру орендної плати за землю за 2017 рік на 70191,94 грн. Та за 2018 рік, позивач задекларував плату за землю у розмірі 280767,76 грн., за період з 01.01.2018 року по 31.10.2018 року - 233973,10 грн. Згідно листа від 11.01.2018 року № 4129/5 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивач, складає 11698656,63 грн. Підприємством допущено заниження нормативної грошової оцінки землі, від якої необхідно вираховувати 3% ставки, що зрештою призвело до заниження розміру орендної плати за землю за період з 01.01.2018 року по 31.10.2018 року на суму 58493,30 грн. Апелянт вказує, що вірним є при розрахунку орендної плати за 2016 - 2018 роки брати нормативну грошову оцінку, визначену у 2018 році, разом як позивач невірно при визначенні розміру орендної плати за 2016 рік, брав для розрахунку витяг та розмір нормативної грошової оцінки за 2014 рік, при цьому, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року № 4/65 визначено для 2016 року, що нормативна грошова оцінка земель у місті, розраховується згідно з базою 306,35 грн. за 1 кв.м. Апелянт вказує, що витяги, на підставі яких позивач розраховувати орендну плату за 2016 - 2018 роки є не правильними. Позивач невірно при визначенні розміру орендної плати за 2018 рік, брав для розрахунку витяг та розмір нормативної грошової оцінки отриманий ним 2017 року.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.05.2020 року здійснено заміну відповідача у справі з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на належного Головне управління ДПС у Дніпропетровській області.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах оскарження та її доводів підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.06.2018 року 31/220618/03-07, на підставі якого відповідач розрахував розмір орендної плати за 2016 рік, не може слугувати базою для обчислення орендної плати за земельну ділянку (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030), оскільки спірним періодом є 2016 рік, а відповідачем фактично було визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі витягу від 25.06.2018 року за 2018 рік, що не передбачено ні нормами чинного законодавства. Аналогічний висновок стосується 2017 року, оскільки відповідач з посиланням на витяг від 25.06.2018 року №41/220618/03-07 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначає розмір орендної плати станом на 01.01.2017 року, не дивлячись на те, що такий витяг є чинним на момент його виписки та визначає розмір орендної плати станом на дату його формування. Стосовно висновку відповідача про заниження орендної плати за земельну ділянку за період з 01.01.2018 року по 31.10.2018 року на суму 58493,30 грн., суд першої інстанції вказував, що в акті перевірки, та у відзиві на позов, відповідачем не пояснено, яким чином контролюючим органом було обраховано суму річної орендної плати за змелю за 2018 рік. Відповідачем не надано до суду витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2018 року.

Матеріалами справи встановлено, що ТОВ Фенікс є землекористувачем земельної ділянки площею 0,2635 (кадастровий номер - 1210100000:04:021:0030) по фактичному розміщенні будівлі з технічного обслуговування автомототехніки, яка знаходиться за адресою: вул. Журналістів, 18 (Індустріальний район). Користування земельною ділянкою здійснюється на підставі договору оренди землі від 23.04.2014 року, укладеному між орендодавцем - Дніпровською міською радою та орендарем - ТОВ Фенікс , посвідченому приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Пустовим С.В., зареєстрований в реєстрі за № 295. Пунктом 8 договору оренди землі від 23.04.2014 року, сторони дійшли згоди, що договір укладено на три роки. Договір оренди від 23.04.2014 року припинився 23 квітня 2017 року у зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено. Проте, 23.03.2017 року ТОВ Фенікс листом № 17/03-02 (а.с.43) звернулось до Дніпровської міської ради із клопотанням поновити договір від 23.04.2014 року оренди земельної ділянки площею 0,2635 га, яка знаходиться за адресою: м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Журналістів, буд. 18, кадастровий номер 1210100000:04:021:0030.

Рішенням Дніпровської міської ради VII скликання від 24.10.2018 року №363/36 Про поновлення договору оренди землі від 23.10.2014 (державна реєстрація від 23.04.2014 № 5444750) по вул. Журналістів 18 (Індустріальний район) ТОВ Фенікс , код ЄДРПОУ 32150060, по фактичному розміщенню будівлі комплексу з технічного обслуговування автомототехніки поновлено договір на три роки, починаючи з 24.04.2017, установлено річну орендну плату за користування земельною ділянкою 0,2635 га (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030), по вул. Журналістів, 18 у розмірі 2,3 відсотка нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки. Виготовлено витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 16.01.2019 року, яка складає 11698637,80 грн.

Встановлено, що 22.01.2019 року між орендодавцем - Дніпровською міською радою та орендарем ТОВ Фенікс укладено додаткову угоду до договору оренди землі (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030) від 23.04.2014 року №295 (державна реєстрація від 23.04.2014, номер запису про інше речове право 5444750). У пункті 1 додаткової угоди сторони домовились поновити договір оренди землі від 23 квітня 2014 року на три роки, починаючи з двадцять четвертого квітня дві тисячі сімнадцятого року.

Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області у період з 08.01.2019 року по 10.01.2019 року проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ Фенікс з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ Фенікс на підставі укладеного договору оренди землі площею 0,2635 га, кадастровий номер - 1210100000:04:021:0030 за період з 01 січня 2016 року по 31 жовтня 2018 року. За наслідками перевірки складено акт №451/04-36-14-21/32150060 від 10.01.2019 року, де у висновках зафіксовано порушення п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1, п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 ПК України, внаслідок чого занижено орендну плату за земельну ділянку за період з 01.01.2016 року по 31.10.2018 року на суму 182030,75 грн., в тому числі: за період з 01.01.2016 року по 31.12.2016 року на суму 53345,51 грн.; за період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року на суму 70191,94 грн.; за період з 01.01.2018 року по 31.10.2018 року на суму 58493,30 грн.

На підставі акта перевірки Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області 21.02.2019 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми Р №0005441421, яким ТОВ Фенікс нараховано орендну плату з юридичний осіб у розмірі 227538,44 грн., з яких за податковими зобов`язаннями - 182030,75 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 45507,69 грн.

Згідно з пп. 4.1.1 п. 4.1 розділу 4 рішення Дніпровської міської ради від 15.02.2017 року № 12/18 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 Про місцеві податки і збори на території міста вирішено внести зміни до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 Про місцеві податки і збори на території міста (зі змінами), виклавши пункти 3, 4 рішення та пункт 3 .1 додатка 3 до рішення у новій редакції: річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надано в користування, становить: для земельних ділянок сільськогосподарського призначення, житлової та громадської забудови, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення, лісогосподарського призначення; водного фонду, промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за винятком земельних ділянок, зазначених у пункті 4.1.2 цього додатка - 3,0.

Встановлено, що витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030, виданого Управлінням Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області 11.02.2014 року №141, місцезнаходження земельної ділянки: м. Дніпропетровськ, Індустріальний, вул. Журналістів, буд. 18, площа 0,2635 га, коефіцієнт Км2 - 2,88, сукупний коефіцієнт Км3 - 0,89, коефіцієнт Кф - 2,50, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1,028; 1,152; 1,059; 1; 1; 1; 1, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 5026350,61 грн.

Встановлено, що ТОВ Фенікс подало до Лівобережної ОДПІ м. Дніпропетровська, за місцем розташування земельної ділянки, податкову декларацію з плати за землю за 2016 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 12.02.2016 №1600005972, де ТОВ Фенікс задекларовано податкові зобов`язання за вищевказану земельну ділянку площею 0,2635 га (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030), за рік у розмірі 277747,75 грн.

Суму 277747,75 грн. як орендну плату за земельну ділянку, ТОВ Фенікс обраховано, виходячи з розміру нормативної грошової оцінки землі 5026350,61 грн., яка відома відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030 від 11.02.2014 року №141. До цієї суми 5026350,61 грн. прибавлено коефіцієнт індексації за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік 1,433 та сума нормативної грошової оцінки, необхідної для розрахунку орендної плати за земельну ділянку станом на 01.01.2016 року складає 269887,43 грн.

Про розміри індексації нормативної грошової оцінки земель, позивач дізнався з листа № 6-28-0.22-201/2-16 від 11.01.2016 року Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, адресований Головним управлінням Держкадастру в областях і м. Києві, відповідно до якого коефіцієнт індексації за 2014 рік становить 1,249, за 2015 рік 1,433.

Натомість, податковий орган за 2016 рік визначив суму орендної плати шляхом віднімання 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 11036441,94 грн., про яку дізнався із витягу із технічної документації від 25.06.2018 року № 31/220618/03-07.

ТОВ Фенікс долучив до матеріалів справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.02.2016 року № 272/86-16, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11036441,94 грн., витяг сформовано станом на 10.02.2016 року. Витяг надано з архіву відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області листом від 22.09.2020 року № 29-4-0.10-6415/2-30, тобто станом на 10.02.2016 року такий витяг був сформований.

Тобто для обрахунку орендної плати за земельну ділянку вірними є дані витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.02.2016 року № 272/86-16. Маючи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 10.02.2016 року, ТОВ Фенікс повинне було обрахувати розмір орендної плати за 2016 рік, виходячи з даних такого витягу. Витяг вказує на те, що розмір нормативної грошової оцінки ділянки (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030) складає 11036441,94 грн., 11036441,94 грн. - 3 % = 331093,26 грн. Саме такий розмір орендної плати за 2016 рік визначений Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області, натомість ТОВ Фенікс за 2016 рік визначило суму орендної плати як 277747,75 грн., що є меншою за необхідну, тобто сума податку складає 53345,51 грн.

Встановлено, що, ТОВ Фенікс самостійно задекларовано податкові зобов`язань за земельну ділянку за 2017 рік у розмірі 280767,76 грн. Суму орендної плати у розмірі 280767,76 грн. за 2017 рік, позивач обрахував на підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030, виданого Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області від 15.03.2017 року № 3/150317/03-07, де розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Журналістів, буд. 18, площа 0,2635 га, коефіцієнт Км2 - 2,91, сукупний коефіцієнт КмЗ - 1,05, коефіцієнт Кф - 2,0, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1; 1,249; 1,433; 1,06, становить 9358925,31 грн. 9358925,31 грн. - 3% ставки = 280767,76 грн.

У листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2018 року № 6-28-0.22-244/2-18, повідомлено, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2017 рік становить 1,0.

Натомість, податковий орган за 2017 рік визначає суму орендної плати шляхом віднімання 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 11698656,63 грн., відповідно витягу із технічної документації від 25.06.2018 року № 41/220618/03-07. Тобто ТОВ Фенікс не занижало розмір орендної плати за 2017 рік, визначений відповідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 3/150317/03-07 від 15.03.2017 року.

ТОВ Фенікс подало до Лівобережної ОДПІ м. Дніпропетровська, за місцем розташування земельної ділянки, податкову декларацію з плати за землю за 2018 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 26.07.2018 №40539995, де задекларовано річну суму з орендної плати, виходячи із нормативної грошової оцінки 9358925,31 грн., у сумі 280767,76 грн. (9358925,31 грн. х 3%). Суму орендної плати розраховано виходячи з розміру нормативної грошової оцінки, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030, виданого Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області від 15.03.2017 року № 3/150317/03-07, де розмірі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Журналістів, буд. 18, площа 0,2635 га, коефіцієнт Км2 - 2,91, сукупний коефіцієнт КмЗ - 1,05, коефіцієнт Кф - 2,0, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1; 1,249; 1,433; 1,06, становить 9358925,31 грн. Оскільки у 2017 році розмір коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки склав 1, тому розмір нормативної грошової оцінки порівняно з 2017 року, залишився не змінним.

Податковий орган за 2018 рік визначив суму орендної плати шляхом віднімання 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 11698637,80 грн., відповідно витягу із технічної документації від 25.06.2018 року № 41/220618/03-07 де вказано розмір нормативної грошової оцінки землі за 2017 рік, із застосуванням коефіцієнту індексації за 2017 рік становить - 1.

Листом від 26.07.2019 року № 2607-4663 Відділ у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області повідомив, що Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженими наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25.11.2016 № 489, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, не передбачено формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки, тому формування запитуваного витягу суперечить нормам діючого законодавства.

16.01.2019 року ТОВ Фенікс отримало витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 001163, виданий Відділом у місті Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030 складає 11698637,80 грн., витяг сформовано станом на 16.01.2019 року.

ТОВ Фенікс подало до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, уточнену податкову декларацію з плати за землю за 2018 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 30.01.2019 року.

Відповідно пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно зі ст. 5, ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Згідно пунктів 288.1, 288.2, 288.3, 288.5 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Згідно пунктів 289.1, 289.2 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що розмір орендної плати обраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розмір орендної плати ТОВ Фенікс за земельну ділянку розміром 0,2635 га (кадастровий номер 1210100000:04:021:0030), за адресою м. Дніпро, вул. Журналістів, 18, становить 3% від розміру нормативної грошової оцінки. Розмір нормативної грошової оцінки береться платником орендної плати з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Дійсно, не передбачено необхідності для кожного року, за який платник буде декларувати розмір орендної плати отримувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. ТОВ Фенікс мало витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.02.2016 року № 272/86-16, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11036441,94 грн., витяг сформовано станом на 10.02.2016 року. При розрахунку орендної плати за 2016 рік позивач мав використовувати витяг станом на 10.02.2016 року враховуючи самостійне декларування розміру річної орендної плати 12.02.2016 року.

ТОВ Фенікс у податковій декларації з плати за землю за 2016 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), задекларувало податкові зобов`язання на рік у розмірі 277747,75 грн. Суму 277747,75 грн. як орендну плату за земельну ділянку, ТОВ Фенікс обраховано, виходячи з розміру нормативної грошової оцінки землі 5026350,61 грн., яка відома відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030 від 11.02.2014 року №141. До цієї суми 5026350,61 грн. прибавлено коефіцієнт індексації за 2014 рік - 1,249 та за 2015 рік 1,433 та сума нормативної грошової оцінки, необхідної для розрахунку орендної плати за земельну ділянку станом на 01.01.2016 року складає 269887,43 грн. Такий розрахунок є не вірним. При обрахунку орендної плати за 2016 рік варто було брати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11036441,94 грн.

Суд зазначає, що за 2017 рік, позивач обрахував розмір орендної плати на підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030, виданого Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області від 15.03.2017 року № 3/150317/03-07, де розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, становить 9358925,31 грн. 9358925,31 грн. - 3% ставки = 280767,76 грн.

Однак, Головне управління ДФС у Дніпропетровській області, за 2017 рік визначило суму орендної плати, беручи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 11698656,63 грн., згідно витягу із технічної документації від 25.06.2018 року № 41/220618/03-07. Неправомірно розраховувати ставку орендної плати за землю за 2017 рік, беручи нормативну грошову оцінку за 2018 рік.

ТОВ Фенікс розраховуючи орендну плату за землю за 2018 рік, брало для розрахунку нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 9358925,31 грн., згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:04:021:0030, виданого Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області від 15.03.2017 року № 3/150317/03-07 із застосуванням коефіцієнту індексації за попередні 2017 рік - 1.

Невірно розраховувати ставку орендної плати за землю за 2017 рік, брати нормативну грошову оцінку за 2018 рік. Нормами ПК України не передбачено перерахування розміру нормативної грошової оцінки за минулі роки, виходячи із ново відомого розміру нормативної грошової оцінки.

ТОВ Фенікс подало до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, уточнену податкову декларацію з плати за землю за 2018 рік (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 30.01.2019 року.

Абзацом другим п. 289.2 ст. 289 ПК України передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Тобто коефіцієнт береться нарастуючим етапом, остання нормативна грошова оцінка множиться на коефіцієнти індексації за наступні роки, які слідують від останньої нормативної грошової оцінки.

Пунктом 1 Розділу ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 року № 489, передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно п. 2-1 Методики грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулась внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, на підставі документації, яка є підставою для внесення. таких відомостей.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично станом на день подання заяви про його отримання.

Таким чином, позивачем вірно обраховано орендну плату за використовувану ним земельну ділянку за 2017 рік - січень - жовтень 2018 року, виходячи з наявних у нього даних про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проте, за період 2016 року невірно визначено розмір орендної плати за землю, оскільки для розрахунку слід було використати витяг від 17.02.2016 року станом на 10.02.2016 року.

У зв`язку з цим, податкове повідомлення-рішення № 0005441421 форми Р від 21.02.2019 року є неправомірним у частині донарахування орендної плати за землю за 2017 рік - січень - жовтень 2018 року, у частині нарахування за період 2016 року на суму 53345,51 грн. та штрафних санкцій 13336,38 грн., податкове повідомлення-рішення є законним. Отже, підлягає скасуванню податкове повідомлення-рішення на суму 182030,75 грн - 53345,51 грн. = 128685,24 грн. (основний платіж) та 45507,66 грн. - 13336,38 грн. = 32171,28 грн. (штрафні санкції), всього: 128685,24 грн. + 32171,28 грн. = 160856,52 грн.

Згідно ч. 3, ч. 6 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Підлягають вішкодуванню частково на користь ТОВ Фенікс витрати на оплату судового збору, а саме: 1138,54 грн. (частина від задоволених позовних вимог від суми судового збору, сплаченого при поданні позовної заяви - 3415,62 грн.).

Не передбачено повернення судових витрат здійснених суб`єктом владних повноважень, крім пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, часткове скасування податкового повідомлення-рішення.

Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2019 року у справі № 160/9573/19 - скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0005441421 форми Р від 21.02.2019 року у частині суми 160856,52 грн., з яких 128685,24 грн. сума податкового зобов`язання, 32171,28 грн. штрафні (фінансові санкції).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс (код ЄДРПОУ 32150060) судовий збір у сумі 1138,54 грн. (тисяча сто тридцять вісім гривень 54 копійки).

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено14.04.2021
Номер документу96177994
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9573/19

Ухвала від 15.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 11.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 08.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 08.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні