Рішення
від 15.03.2021 по справі 736/1168/20
КОРЮКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 736/1168/20

Номер провадження 2/736/86/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 березня 2021 року м. Корюківка

Корюківський районний суд Чернігівської області у складі:

головуючого - судді Кутового Ю.С.,

при секретарі - Александровій Н.Л.,

представника третьої особи - Загальця О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі судових засідань суду у м. Корюківка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Корюківської районної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, третя особа: фізична особа підприємець ОСОБА_2 , про скасування розпорядження Корюківської РДА, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення права державної власності та право оренди земельної ділянки,-

в с т а н о в и в :

До суду з позовною заявою звернувся ОСОБА_1 до Корюківської районної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, третя особа: фізична особа підприємець ОСОБА_2 , про скасування розпорядження Корюківської РДА, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення права державної власності та право оренди земельної ділянки. Позивач просить скасувати розпорядження Корюківської районної державної адміністрації №104 від 16.04.2013 зі змінами, внесеними розпорядженням №375 від 17.11.2014, скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 площею 5,7278 га, припинити право державної власності Корюківської районної державної адміністрації та право оренди ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 5,7278 га із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592.

Позивач належним чином оповіщений про час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача Корюківської районної державної адміністрації належним чином оповіщений про час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явився. Надав заяву про розгляд справи без його участі, у вирішенні позову покладається на розсуд суду.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області належним чином оповіщений про час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явився. Надав заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги визнав частково.

Представник третьої особи - фізичної особи підприємцяОСОБА_2 ОСОБА_3 у судовому засіданні позовні вимоги до відповідачів підтримав частково, заперечуючи проти задоволення позовний вимог в частині скасування розпорядження Корюківської районної адміністрації № 104 від 16.04.2013 року у повному обсязі.

Суд, вислухавши представника третьої особи, дослідивши письмові докази по справі, вважає за необхідне позов задовольнити частково, виходячи із наступних підстав.

Судом по справі встановлено, що ОСОБА_1 є власником земельного паю №592 згідно державного акту на право власності на земельну ділянку від 28.12.2006 серії ЯГ №263441, кадастровий номер земельної ділянки 7422480500:04:020:0004. Акт зареєстровано в Книзі записі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010684100028. Належна позивачу на праві приватної власності земельна ділянка із кадастровим номером 7422480500:04:020:0004 знаходиться на території Олександрівської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, має цільове призначення 01.03 для ведення особистого селянського господарства , площа ділянки становить 5,7278 га, нормативна грошова оцінка ділянки становить 134353 грн.

Розпорядженням Корюківської районної державної адміністрації Чернігівської області (далі - відповідач 1) №104 від 16.04.2013 зі змінами, внесеними розпорядженням відповідача 1 №375 від 17.11.2014, жителю села Олександрівка Корюківського району Чернігівської області ОСОБА_2 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо передачі в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок не витребуваних земельних паїв на території Олександрівської сільської ради та передано в оренду терміном на 15 років земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 42,6225 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок не витребуваних земельних паїв на території Олександрійської сільської ради.

Згідно із додатком до розпорядження Відповідача 1 №375 від 17.11.2014 земельний пай № 592 , площею 5,7278 га, передано в оренду ОСОБА_2 на підставі зазначених розпоряджень.

Між Корюківською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 укладено договір оренди землі. Згідно додатку №1 до договору оренди землі ОСОБА_2 передано в оренду в в тому числі і пай № 592 . Крім того, як вбачається із додатку до розпорядження Відповідача 1 №375 від 17.11.2014 та додатку №1 до договору оренди землі, земельному паю № 592 площею 5,7278 га присвоєно новий кадастровий номер 7422480500:04:000:0592. Згідно витягу із Державного земельного кадастру НВ-7418436262020 від 27.08.2020 земельна ділянка із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 перебуває у державній власності, власником є Корюківська районна державна адміністрація, ділянка знаходиться на території Олександрійської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, має цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площа ділянки становить 5,7278 га, нормативна грошова оцінка ділянки становить 134353 грн., на даний час право оренди земельної ділянки належить ОСОБА_2 , номер запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 34446016 від 27.11.2019.

Державна реєстрація земельної ділянки здійснена 01.09.2017 Відділом у Корюківському районі Міжрайонного управління у Корюківському та Сновському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, технічну документацію із землеустрою розроблено 09.11.2011.

Згідно землевпорядної документації на пай № 592 , наданої в додатку до Договору оренди землі від 25.12.2014, кадастровий номер 7422480500:04:000:0592 було присвоєно 01.10.2012. Як вбачається із державного акту на право власності на земельну ділянку від 28.12.2006 серії ЯГ №263441, витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ- 7418436262020 від 27.08.2020 та землевпорядної документації на пай № 592 в додатку до договору оренди землі від 25.12,2014, земельні ділянки із кадастровими номерами 7422480500:04:020:0004 та 7422480500:04:000:0592 мають те саме місце розташування, однакову площу, межі, координати поворотних точок та кадастрові плани.

Крім того, згідно із даними публічної кадастрової карти України земельні ділянки із кадастровими номерами 7422480500:04:020:0004 та 7422480500:04:000:0592 перетинаються на 100%.

Таким чином земельному паю № 592 було присвоєно два кадастрові номери, а саме 7422480500:04:020:0004 у 2006 році, земельна ділянка із яким належить позивачу на праві приватної власності, та 7422480500:04:000:0592 у 2012 році, земельна ділянка із яким належить до державної власності та передана в оренду ОСОБА_2 .

У липні 2020 року позивач отримав листа від імені ОСОБА_2 у якому стверджувалось, що земельний пай спадкодавця ОСОБА_4 перебуває в оренді ОСОБА_2 , та пропонувалось оформити спадщину на земельний пай.

Оскільки земельний пай № 592 ОСОБА_4 був успадкований позивачем та на нього було видано державний акт на право власності на земельну ділянку від 28.12.2006 серії ЯГ №263441, кадастровий номер земельної ділянки 7422480500:04:020:0004, то позивач звернувся із відповідним запитом на інформацію до відповідача 1. Листом за №01-21/1222 від 14.08.2020 Корюківська районна державна адміністрація надала розпорядження №104 від 16.04.2013 та №375 від 17.11.2014 із додатком, із яких позивач дізнався, що дійсно пай № 592 переданий в оренду ОСОБА_2 та йому присвоєно інший кадастровий номер. Водночас про вказані обставини позивач жодної інформації не отримував, а на офіційному веб-сайті відповідача а, де оприлюднюються розпорядження відповідача 1, відсутній додаток до розпорядження №375 від 17.11.2014, з чого позивач міг би дізнатися, що належний йому пай № 592 було передано в оренду та йому присвоєно новий кадастровий номер. Крім того, на публічній кадастровій карті України внаслідок технічної помилки була відсутня інформація щодо належної позивачу земельної ділянки. Листом за №Ж-47/0-0.201-50/147- 20 від 06.08.2020 Міжрайонне управління у Корюківському та Сновському районах Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області повідомило позивача про внесення відомостей про земельну ділянку із кадастровим номером 7422480500:04:020:0004 до Національної кадастрової системи. Лише після цього позивач встановив, що згідно із даними публічної кадастрової карти України земельні ділянки із кадастровими номерами 7422480500:04:020:0004 та 7422480500:04:000:0592 перетинаються. Таким чином про порушення своїх прав позивач дізнався лише в серпні 2020 року.

Позивач вважає, що єдиним способом відновити його порушене право за даних обставин є судове скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 5,7278 га за кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 із закриттям поземельної книги на дану ділянку, скасуванням кадастрового номера 7422480500:04:000:0592 та одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо даної земельної ділянки.

Згідно п. 1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №174 від 02.07.2003 у редакції, чинній на момент розробки землевпорядної документації, обмінний файл - файл обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді, а реєстратори - структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації. Відповідно до п. 2.2 Тимчасового порядку реєстратор перевіряє структуру, формат, об`єм та склад земельно-кадастрових даних, що містить обмінний файл за такими критеріями: відповідність вимогам, установленим до структури, змісту та формату обмінного файла; належність земельних ділянок кадастровому кварталу згідно з індексними кадастровими планами; відсутність перетинів та розривів між суміжними земельними ділянками, суміжними земельними ділянками суміжних кварталів, тотожність даних балансу земель; відсутність перетинів та розривів меж угідь земельних ділянок; контроль відповідності атрибутивних даних земельних угідь чинній нормативній базі класифікаторів та кодифікаторів.

Відповідно до п. 11 Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №749 від 18.08.2010, у редакції чинній на момент присвоєння кадастрового номера 7422480500:04:000:0592, для визначення кадастрового номера земельної ділянки замовник (уповноважена ним особа) або розробник документації із землеустрою, якщо інше не передбачено договором, подає до територіального органу Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки: заяву про визначення кадастрового номера земельної ділянки; копію документа, що посвідчує особу набувача права на земельну ділянку; документацію із землеустрою, яка містить документи, зазначені в підпунктах 4 і 5 пункту 9 цього Тимчасового порядку (відомості про координати поворотних точок меж земельної ділянки; документацію із землеустрою, що містить графічне зображення земельної ділянки), файл обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл), який складається на кожну земельну ділянку та оформлюється відповідно до вимог, установлених Держземагентством; копію реєстраційного номера облікової картки платника податків. Згідно п. 12 Тимчасового порядку територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів з дня надходження документів, визначених пунктом 11 цього Тимчасового порядку, перевіряє: документацію із землеустрою на відповідність умовам надання земельної ділянки щодо її цільового призначення, оцінки, кількісних та якісних характеристик згідно із дозволом на розроблення документації із землеустрою; дані обмінного файла - документації із землеустрою; дані про земельну ділянку - черговому кадастровому плану.

Таким чином на момент розробки та затвердження землевпорядної документації та присвоєння кадастрового номера 7422480500:04:000:0592 чинне законодавство не допускало можливості перетину земельних ділянок.

Згідно із ст. 79 ЗК України сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у державному земельному кадастрі. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки - внесення до державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно ч. 6 ст. 16 Закону України Про державний земельний кадастр кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Згідно ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подається заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності). Аналогічні правові норми містяться і в ч. З ст. 26 Закону України Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Згідно ст. 25 Закону України Про Державний земельний кадастр поземельна книга є документом державного земельного кадастру, який містить відомості про земельну ділянку. Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається У разі скасування державної реєстрації

Згідно ст. ст. 317, 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Держава не втручається у здійснення власником права власності. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано Допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Ст. 16 ЦК України передбачено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.

Згідно із ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно із ч. 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Зважаючи на викладене вище, з`ясувавши повно і всебічно обставини справи, перевіривши їх доказами, дослідженими в судовому засіданні, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частковому задоволенні, а саме в частині скасування розпорядження Корюківської районної державної адміністрації №104 від 16.04.2013 року зі змінами, внесеними розпорядженням № 375 від 17.11.2014 року в частині передачі ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 площею 5,7278 га. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок не витребуваних земельних часток (паїв) на території Олександрівської сільської ради терміном на 15 років та скасуванню державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 площею 5,7278 га.

Разом з тим, не підлягають задоволенню позовні вимоги щодо припинення державної власності на спірну земельну ділянку, оскільки остання в такій власності не перебуває та вимоги щодо скасування договору оренди спірної земельної ділянки, оскільки заявлені до неналежних відповідачів, при цьому належний відповідач в особі ОСОБА_2 позивачем визначений у якості третьої особи.

Судові витрати підлягають стягненню з Корюківської районої державної адміністрації на користь позивача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 79, 152, 155 ЗК України, ст.ст. 15, 317, 319 ЦК України, ст.ст. 142, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Корюківської районної державної адміністрації, третя особа: фізична особа підприємець ОСОБА_2 , про скасування розпорядження Корюківської РДА, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення права державної власності та право оренди земельної ділянки - задовольнити частково.

Скасувати розпорядження Корюківської районної державної адміністрації №104 від 16.04.2013 зі змінами, внесеними розпорядженням №375 від 17.11.2014 року в частині передачі ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 площею 5,7278 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок невитребуваних земельних часток (паїв) на території Олександрівської сільської ради терміном на 15 років.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 7422480500:04:000:0592 площею 5,7278 га.

В іншій частині позову до Корюківської районної державної адміністрації, третя особа: фізична особа підприємець ОСОБА_2 - відмовити.

У задоволенні позовних вимог до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області про скасування розпорядження Корюківської РДА, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення права державної власності та право оренди земельної ділянки - відмовити.

Стягнути з Корюківської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 840 грн. 80 коп. сплаченого судового збору пропорційно до задоволених позовних вимог.

Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернігівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції.

Учасник справи якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Ю.С.Кутовий

Повне рішення виготовлене та підписане 12.04.2021 р.

СудКорюківський районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення15.03.2021
Оприлюднено13.04.2021
Номер документу96199644
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —736/1168/20

Ухвала від 27.07.2021

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Рішення від 15.03.2021

Цивільне

Корюківський районний суд Чернігівської області

Кутовий Ю. С.

Рішення від 15.03.2021

Цивільне

Корюківський районний суд Чернігівської області

Кутовий Ю. С.

Ухвала від 25.11.2020

Цивільне

Корюківський районний суд Чернігівської області

Кутовий Ю. С.

Ухвала від 28.10.2020

Цивільне

Корюківський районний суд Чернігівської області

Кутовий Ю. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні