КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 квітня 2021 року

м. Київ

справа № 640/27279/20

провадження № К/9901/1851/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Данилевич Н. А., Шевцової Н. В.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ до Політичної партії Слуга народу про визнання протиправними дій та визнання протиправним та скасування рішення з`їзду партії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого - Кобаля М. І., суддів: Бужак Н. П., Костюк Л. О.

І. Обставини справи

1. У листопаді 2020 року Громадська організація ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ звернулась до суду з позовом до Політичної партії Слуга народу , в якому просила:

1.1. визнати протиправними дії політичної партії Слуга Народу щодо процедури скликання та проведення З`їзду політичної партії Слуга Народу (Код ЄДРПОУ 40422142), що проводився поетапно 10 листопада 2019 року, 03 лютого 2020 року та 15 лютого 2020 року;

1.2. визнати протиправним та скасувати рішення З`їзду політичної партії Слуга Народу (Код ЄДРПОУ 40422142), що проводився поетапно 10 листопада 2019 року, 03 лютого 2020 року та 15 лютого 2020 року.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 11 листопада 2020 року відмовив у відкритті провадження у справі.

3. Позивач оскаржив указане судове рішення в апеляційному порядку.

4. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року апеляційну скаргу повернуто скаржнику з підстав, визначених частиною четвертою статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5. Такий висновок апеляційного суду вмотивовано тим, що скаржник до апеляційної скарги не долучив жодних документів, які б підтверджували, що Литвин О. М., який підписав скаргу, є Головою Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ . Таким чином суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність документу, що підтверджує повноваження Литвина О. М., на здійснення від імені Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ її процесуальних прав та обов`язків.

ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

6. Позивач, уважаючи судове рішення суду апеляційної інстанції ухваленим із порушенням вимог процесуального закону, подав касаційну скаргу.

7. У касаційній скарзі автор просить скасувати оскаржуване судове рішення та направити справу для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

8. Верховний Суд ухвалою від 10 березня 2021 року відкрив касаційне провадження з підстав, передбачених частиною третьою, пунктом 4 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме: предметом касаційного оскарження є ухвала суду апеляційної інстанції про повернення апеляційної скарги; підставами касаційного оскарження є порушення з боку суду апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

ІІІ. Оцінка Верховного Суду

9. Відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України апеляційна скарга не приймається до розгляду і повертається судом апеляційної інстанції також якщо апеляційна скарга подана особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписана, або підписана особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не зазначено.

10. Згідно з частинами першою та третьою статті 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника.

Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.

11. Стаття 59 КАС України містить вимоги до документів, що підтверджують повноваження представників. Так, частина перша цієї статті визначає, що повноваження представників сторін та інших учасників справи мають бути підтверджені такими документами: 1) довіреністю фізичної або юридичної особи; 2) свідоцтвом про народження дитини або рішенням про призначення опікуном, піклувальником чи охоронцем спадкового майна.

12. Аналіз наведених правових норм свідчить, що юридичні особи, суб`єкти владних повноважень беруть участь у справі через свого керівника або члена виконавчого органу, уповноваженого діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення (самопредставництво юридичної особи), або через представника.

13. При цьому у порядку самопредставництва юридичну особу може представляти за посадою її керівник або інші особи, повноваження яких визначені законодавством чи установчими документами.

14. Водночас, дія статті 59 КАС України не поширюється на випадки самопредставництва юридичної особи. Інші норми вказаного Кодексу також не вимагають додавання до апеляційної скарги документів, що підтверджують повноваження відповідного керівника у випадку самопредставництва юридичної особи.

15. Отже, керівник юридичної особи має право реалізовувати процесуальні права сторони без подання документів, що засвідчують його повноваження.

16. Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 19 червня 2019 року (справа № 620/3827/18), від 31 січня 2020 року (справа №620/1491/19), від 27 лютого 2020 року (справа №826/19448/16) та від 13 серпня 2020 року (справа №826/2850/17).

17. Як убачається з матеріалів справи, апеляційну скаргу від імені Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ підписано та подано до Шостого апеляційного адміністративного суду Головою Литвином О. М. та скріплено печаткою позивача.

18. Вирішуючи спірні питання, які виникли у правозастосовній практиці, що стосуються представництва/самопредставництва учасників справи, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04 грудня 2019 року у справі №826/5500/18 сформувала універсальний принцип, зміст якого полягає у тому, що повернення заяв (скарг) за наявності процесуальної можливості пересвідчитись у наявності в особи повноважень на представництво під час розгляду справи (скарги) ставить під загрозу дотримання завдань адміністративного судочинства, закріплених у частині першій статті 2 КАС України, а також дотримання учасниками справи строків звернення до суду та оскарження судових рішень.

19. Так, приписами частини першої статті 10 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

20. Отже, за наявності сумнівів щодо наявності у особи, що підписала заяву (скаргу) повноважень на вчинення таких дій в порядку самопредставництва юридичної особи, суд може скористатися відомостями, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а у разі неусунення таких сумнівів - запропонувати заявнику (скаржнику) надати додаткові документи на підтвердження таких повноважень у порядку, встановленому статтею 169 КАС України.

21. Слід зазначити, що відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за запитом за кодом ЄДРПОУ 43472306 саме Литвин Олександр Миколайовича є керівником Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ .

22. Таким чином, посилання суду апеляційної інстанції на відсутність документа, що підтверджує повноваження Литвина О. М. на підписання апеляційної скарги як на підставу для її повернення є необґрунтованим, оскільки суд не був позбавлений процесуальної можливості пересвідчитись у наявності такого права, зокрема, скориставшись безкоштовним онлайн доступом до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

23. Трактування положень статті 59 КАС у протилежному аспекті є неправомірним обмеженням права на доступ до правосуддя, що полягає у надмірному формалізмі.

24. Враховуючи викладене, Верховний Суд вважає, що суд апеляційної інстанції помилково застосував приписи статті 59 КАС України та дійшов хибного висновку про необхідність підтвердження повноважень керівника Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ .

25. Верховний Суд також вважає за необхідне вказати, що суд апеляційної інстанції у силу пункту 2 частини першої статті 305 КАС України наділений повноваженням закрити апеляційне провадження у випадку, якщо після відкриття апеляційного провадження виявилося, що апеляційну скаргу не підписано, подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, або підписано особою, яка не має права її підписувати.

26. З огляду на викладене, суд касаційної інстанції вважає помилковим висновок апеляційного суду про наявність підстав для повернення апеляційної скарги відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України, а тому касаційну скаргу слід задовольнити, скасувати ухвалу суду апеляційної інстанції про повернення апеляційної скарги з направленням справи до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду, в ході якого має бути вирішено питання про можливість відкриття провадження у справі.

27. Відповідно до частини першої статті 353 КАС України підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

28. Частиною четвертою статті 353 КАС України визначено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

29. За наведеного правового регулювання й обставин справи Верховний Суд констатує, що суд апеляційної інстанції допустив порушення норм процесуального права, що призвело до постановлення незаконної ухвали, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

30. Таким чином, касаційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване судове рішення - скасуванню із направленням справи до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду на стадії вирішення питання щодо відкриття апеляційного провадження.

ІV. Судові витрати

31. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, суд не здійснює новий розподіл судових витрат у порядку статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Громадської організації ОШУКАНІ УКРАЇНЦІ задовольнити.

2. Ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року у справі № 640/27279/20 скасувати, а справу направити до цього ж суду для продовження розгляду на стадії вирішення питання щодо відкриття апеляційного провадження.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

Головуючий М. І. Смокович

Судді Н. А. Данилевич

Н. В. Шевцова

Дата ухвалення рішення 14.04.2021
Зареєстровано 15.04.2021
Оприлюднено 15.04.2021

Судовий реєстр по справі 640/27279/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 01.06.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.04.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.04.2021 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 14.04.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 12.04.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 12.03.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 10.03.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 28.01.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 22.12.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 11.11.2020 Окружний адміністративний суд міста Києва Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону