Постанова
від 19.04.2010 по справі 2а-1519/10/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

№ 2а-1519/10/2370

19.04.2010 р. м. Черкаси

14 год. 45 хв.

Черкаський окружний адм іністративний суд у складі:

головуючого-судді Чубар Т.М .,

секретар - Кузнецов В.С.,

за участю представника поз ивача державної податкової і нспекції у м. Черкаси Долец ького А.І. - за довіреністю № 7972/26-910 від 26.03.2010р.,

представника відповідача приватного підприємства «Ін терагро-Форум»Гричаненка О.М. - згідно ордеру від 16.04.201 0р.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом державної пода ткової інспекції у м. Черкаси до приватного підприємства «Інтерагро-Форум»про продов ження терміну дії повного ад міністративного арешту акти вів платника податків та при йняття заяви про арешт кошті в на рахунках платника подат ків до розгляду,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружно го адміністративного суду з адміністративним позовом зв ернулась державна податкова інспекція у м. Черкаси, в яком у просить продовжити термін дії повного адміністративно го арешту активів платника п одатків приватного підприєм ства «Інтерагро-Форум»строк ом на 8 760 годин, а також прийнят и до розгляду заяву про арешт коштів на рахунках платника податків приватного підприє мства «Інтерагро-Форум»(код ЄДРПОУ 35579534, м. Черкаси, вул. Ко товського, 9, кв. 2), з підстав в ідмови останнім надати перви нні документи бухгалтерсько го та податкового обліку для проведення планової докумен тальної перевірки, що згідно статті 9 Закону України «Про п орядок погашення зобов'язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами» є підставою для застосування повного адміні стративного арешту активів п латника податків.

Представник відповідача п роти заявленого адміністрат ивного позову заперечує, мот ивуючи це тим, що у позивача, п о-перше, не було законних підс тав для проведення відповідн ої планової перевірки приват ного підприємства «Інтерагр о-Форум», а, по-друге, станом на час розгляду справи у відпов ідача відсутній податковий б орг, що з огляду на положення с татті 9 Закону України «Про по рядок погашення зобов'язань платників податків перед бюд жетами та державними цільови ми фондами»виключає застосу вання адміністративного аре шту активів платника податкі в як виключного способу забе зпечення можливості погашен ня його податкового боргу.

Заслухавши пояснення та до води представників сторін, р озглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належн ість, допустимість, достовір ність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємн ий зв'язок доказів у їх сукупн ості, суд прийшов до висновку , що позов не підлягає задовол енню, виходячи з наступного.

Спеціальним законом, який у становлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фі зичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фонд ами з податків і зборів (обов'я зкових платежів), включаючи з бір на обов'язкове державне п енсійне страхування та внеск и на загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування , нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосо вуються до платників податкі в контролюючими органами, у т ому числі за порушення у сфер і зовнішньоекономічної діял ьності, та визначає процедур у оскарження дій органів стя гнення, є Закон України «Про п орядок погашення зобов'язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами»від 21 грудня 2000 рок у № 2181-III (надалі по тексту - Зак он № 2181).

Поняття адміністративного арешту, а також процедуру зас тосування арешту активів пла тника податків передбачено с таттею 9 цього Закону, згідно п .п. 9.1.1 п. 9.1 якої адміністративни й арешт активів платника под атків є виключним способом з абезпечення можливості пога шення його податкового боргу .

Відповідно до пп. 9.3.3 п. 9.3 ст. 9 За кону № 2181 арешт може бути накла дено на активи строком до 96 го дин від години підписання ві дповідного рішення керівник ом податкового органу (його з аступником). Зазначений стро к не може бути продовжений в а дміністративному порядку. Ке рівник відповідного податко вого органу (його заступник) м ає право звернутися до суду з поданням про продовження ст року арешту активів платника податків за наявності доста тніх підстав вважати, що звіл ьнення активів з-під адмініс тративного арешту може загро жувати їх зникненням або зни щенням, а суд повинен прийнят и відповідне рішення протяго м 48 годин від моменту отриманн я зазначеного звернення.

При цьому п.п. 9.1.2 п. 9.1 статті 9 За кону № 2181 визначено вичерпний перелік обставин, за яких мож е бути застосований арешт ак тивів. До таких обставин нале жать випадки коли, зокрема платник податків відмовляєт ься від проведення документа льної перевірки за наявно сті законних підстав для її п роведення або від допуску по садових осіб податкового орг ану до обстеження приміщень, що використовуються для оде ржання доходів або пов'язані з отриманням інших об'єктів о податкування, електронних ко нтрольно-касових апаратів, к омп'ютерних систем, що застос овуються для розрахунків за готівку або з використанням карток платіжних систем, ваг окасових комплексів, систем та засобів штрихового кодува ння тощо.

В той же час, застосування а дміністративного арешту з пі дстав відмови платника подат ків від проведення документа льної перевірки можливе лише у випадку наявності законни х підстав для проведення так ої перевірки.

Так, підстави та порядок про ведення органами державної п одаткової служби планових і позапланових виїзних переві рок встановлені статтею 11-1 За кону України «Про державну п одаткову службу в Україні»№ 509-XII від 04.12.1990р., згідно якого план овою виїзною перевіркою вваж ається перевірка платника по датків щодо своєчасності, до стовірності, повноти нарахув ання та сплати ним податків т а зборів (обов'язкових платеж ів), яка передбачена у плані ро боти органу державної податк ової служби і проводиться за місцезнаходженням такого пл атника податків чи за місцем розташування об'єкта права в ласності, стосовно якого про водиться така планова виїзна перевірка. Планова виїзна пе ревірка проводиться за сукуп ними показниками фінансово-г осподарської діяльності пла тника податків за письмовим рішенням керівника відповід ного органу державної податк ової служби не частіше одног о разу на календарний рік. Пра во на проведення планової ви їзної перевірки платника под атків надається лише у тому в ипадку, коли йому не пізніше н іж за десять днів до дня проведення зазначеної перев ірки надіслано письмове пові домлення із зазначенням д ати початку та закінчення її проведення.

За приписами статті 11-2 Закон у України «Про державну пода ткову службу в Україні»№ 509-XII в ід 04.12.1990р. посадові особи органу державної податкової служби вправі приступити до провед ення планової виїзної переві рки за наявності підстав для їх проведення, визначених ци м та іншими законами України , та за умови надання платнику податків під розписку напра влення на перевірку, в якому з азначаються дата його видачі , назва органу державної пода ткової служби, мета, вид (плано ва або позапланова), підстави , дата початку та дата закінче ння перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб о ргану державної податкової с лужби, які проводитимуть пер евірку. Направлення на перев ірку є дійсним за умови наявн ості підпису керівника орган у державної податкової служб и, скріпленого печаткою орга ну державної податкової служ би.

Судом встановлено, що 04 груд ня 2009 року директору приватно го підприємства «Інтерагро -Форум»було вручене письмове повідомлення про проведенн я планової виїзної перевірки платника податків з питань д отримання останнім податков ого, валютного та іншого зако нодавства.

На підставі направлення № 55 6/23-0 від 18 грудня 2009 року посадові особи державної податкової інспекції у м. Черкаси мали пр овести планову перевірку з п итань дотримання вимог подат кового законодавства приват ного підприємства «Інтераг ро-Форум». Однак перевірку пр оведено не було з підстав нен адання керівником підприємс тва, первинних документів бу хгалтерського та податковог о обліку, про що 18 грудня 2009 року був складений акт про неможл ивість проведення перевірки .

Суд вважає за необхідне заз начити, що відмова від провед ення перевірки може виразити ся не лише у формі прямої прот идії посадовим особам держав ної податкової служби з мето ю перешкоджання здійсненню н ими перевірки, а й шляхом не на дання необхідних документів , без наявності яких вчинення таких дій неможливе.

Разом з тим, з урахуванням н аданих керівником приватног о підприємства «Інтерагро-Ф орум»пояснень, згідно яких н адання первинних бухгалтерс ьких документів вважається з а неможливе у зв' язку з їх ви краденням, листом № 11366/23-215 від 18.12. 2009р. державна податкова інспе кція у м. Черкаси повідомила к ерівництво приватного підпр иємства «Інтерагро-Форум»п ро необхідність в місячний т ермін відновити бухгалтерсь кі документи та податковий о блік і надати їх для перевірк и до управління податкового контролю юридичних осіб держ авної податкової інспекції у м. Черкаси в термін до 18.01.2010р.

Після закінчення зазначен ого строку, посадовцями держ авної податкової інспекції у м. Черкаси було надано платни ку податків направлення на п еревірку від 04.02.2009р., згідно яко го відповідна перевірка мала відбутися в період з 04.02.2010р. по 16 .02.2010р.

Проте і цього разу перевірк а не відбулась у зв' язку з ти м, що підприємство не віднови ло документи, про що було скла дено акт від 04.02.2010р.

За таких обставин, начальни к державної податкової інспе кції у м. Черкаси прийняв ріше ння № 286/26-908 від 13.04.2009р. про застосув ання повного адміністративн ого арешту активів платника податків приватного підприє мства «Інтерагро-Форум»стр оком на 96 годин.

Як вбачається з вищевиклад еного та не заперечується пр едставниками обох сторін пла нова виїзна перевірка з пита нь дотримання платником пода тків приватним підприємство м «Інтерагро-Форум»податко вого, валютного та іншого зак онодавства згідно повідомле ння № 216/23-215 від 16.11.2009р. мала бути пр оведена з 30 листопада 2009 року п о 11 грудня 2009 року.

Разом з тим, фактично посадо вці державної податкової слу жби приступили до проведення перевірки 18 грудня 2009 року, про що свідчить вищезазначений акт № 214/23-2/35579534 про неможливість р озпочати перевірку складени й у цей день. За таких обставин суд вважає, що у співробітник ів державної податкової інсп екції не було законних підст ав для проведення означеної перевірки.

Підставою ж для застосуван ня арешту активів платника п одатків, як зазначалось вище , може бути відмова від провед ення документальної перевір ки за наявності законних під став для її проведення.

Більше того, суд зауважує, щ о саме по собі ненадання доку ментів податкового обліку не може бути достатньою підста вою для застосування адмініс тративного арешту активів пл атника податку, оскільки Зак он № 2181-ІІІ визначає такий ареш т, як зазначалось вище, як викл ючний спосіб забезпечення мо жливості погашення його пода ткового боргу.

Разом з тим, державною подат ковою інспекцією у м. Черкаси в підтвердження наявності п одаткового боргу приватного підприємства «Інтерагро-Фо рум»з податку на додану варт ість надано службову записку № 529/24-137 від 19.04.2010р. та довідку про в заєморозрахунки з бюджетом, складені в довільній формі т а не скріплені печаткою дано ї установи. Однак, за змістом с татті 70 Кодексу адміністрати вного судочинства України об ставини, які законом повинні бути підтверджені певними з асобами доказування, не можу ть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування , крім випадків, коли щодо таки х обставин не виникає спору. В раховуючи заперечення предс тавника відповідача в частин і наявності в приватного під приємства «Інтерагро-Форум» податкового боргу, що свідчи ть про спірність останнього, доказами, що мали б підтвердж увати наявність податкового боргу з податку на додану вар тість є податкова декларація з податку на додану вартість , облікова картка платника по датків з даного виду податку тощо. Як наслідок, податковим органом не доведено наявніс ть документально підтвердже них відомостей щодо податков ого боргу приватного підприє мства «Інтерагро-Форум».

Окрім того, суд вважає за не обхідне зазначити також те, щ о посилання представника поз ивача на наявність факту нед опущення до перевірки як під стави застосування адмініст ративного арешту платника по датків, в той же час, не виключ ає обов' язку податкового ор гану довести факт того, що зві льнення активів з-під адміні стративного арешту платника податків може загрожувати ї х зникненням або знищенням. Д оказів, які свідчили б про те, що існують достатні підстави вважати, що звільнення актив ів з-під адміністративного а решту може загрожувати їх зн икненням або знищенням, пред ставником позивача під час р озгляду справи не надано. Не м істить відповідного обґрунт ування й мотивувальна частин а наданого суду адміністрати вного позову.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про безпідс тавність вимоги про застосув ання адміністративного ареш ту активів платника податків з підстав відсутності мети, я ку переслідує сам арешт, тобт о погашення податкового борг у, а отже вважає, що позовна за ява державної податкової інс пекції у м. Черкаси про продов ження терміну дії повного ад міністративного арешту акти вів платника податків та при йняття заяви про арешт кошті в на рахунках платника подат ків, що є однією зі складових а решту активів платника подат ків, до розгляду задоволенню не підлягає.

На підставі викладеного, к еруючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адмініст ративного позову відмовити п овністю.

Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання заяви про апеляц ійне оскарження, яка може бут и подана до Київського апеля ційного адміністративного с уду через Черкаський окружни й адміністративний суд в пор ядку статті 186 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, якщо таку заяву не було по дано. Якщо було подано заяву п ро апеляційне оскарження, ал е апеляційна скарга протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення не була подана, постанов а суду набирає законної сили після закінчення цього стро ку. У разі подання апеляційно ї скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає за конної сили після закінчення апеляційного розгляду справ и.

Суддя Т.М. Чуба р

Повний текст постанов и виготовлений 23 квітня 2010 року .

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2010
Оприлюднено14.10.2010
Номер документу9626365
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1519/10/2370

Ухвала від 15.04.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Постанова від 19.04.2010

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні