ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а- 1225/10/1670
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Слобо дянюк Н.І.,
за участю секретаря - Дри жирук М.І.,
представників позивача - М'якота В.В., Гелюх В.І.,
представника відповідача - Корост М.О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом Ві дділу Держкомзему у м. Лубни П олтавської області до Держа вної інспекції з контролю за цінами в Полтавській област і про скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
25 березня 2010 року Відді л Держкомзему у м. Лубни Полта вської області звернувся до Лубенського міськрайонного суду з адміністративним поз овом до Державної інспекції з контролю за цінами в Полтав ській області про скасуванн я рішення про застосування е кономічних санкцій за поруше ння державної дисципліни цін від 12.02.2010 № 25.
Ухвалою Лубенського міськ районного суду Полтавської о бласті від 10 березня 2010 року сп раву передано на розгляд до П олтавського окружного адмін істративного суду.
Ухвалою Полтавського окру жного адміністративного суд у від 26 березня 2010 року адмініс тративну справу прийнято до провадження.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилався на те, що в исновок акту перевірки від 08.0 2.2010 № 000033 про те, що позивачем неп равомірно стягувалася плата за підготовку та видачу висн овків з надання земельних ді лянок у користування у розмі рі 30 грн - для фізичних осіб та 8 0 грн - для юридичних осіб, є нео бґрунтованим та не відповіда є нормам чинного законодавст ва. Зазначав, що надання вказа них висновків передбачено пу нктом 5 Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та послуг на платній основі д ержавними органами земельни х ресурсів, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 № 1619, яким визна чено невичерпний перелік роб іт із землеустрою, які можуть виконуватися на платній осн ові. Вартість таких робіт виз начена спільним наказом Держ авного комітету України по з емельних ресурсах, Міністерс тва фінансів України, Мініст ерства економіки України від 15.06.2001 № 97/298/124, зареєстрованим в Мін істерстві юстиції України 10.07 .2001 за № 579/5770, вимоги якого дотрим увалися позивачем у своїй ді яльності.
Представники позивача у су довому засіданні підтримали позовні вимоги з підстав, вик ладених в позовній заяві, та п росили їх задовольнити.
Представник відповідача п роти позову заперечував та п росив відмовити у його задов оленні.
У запереченнях посилався н а те, що перевіркою позивача в становлено факт зайвого отри мання виручки за видачу висн овків з надання земельних ді лянок у користування на зага льну суму 14560,00 грн. Зазначав, що пунктом 5 Порядку виконан ня земельно-кадастрових робі т та послуг на платній основі державними органами земельн их ресурсів, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 01.11.2000 № 1619, визначен о виключний перелік земельно -кадастрових робіт, які можут ь надаватися на платній осно ві, до якого не віднесено вида чу вищевказаних висновків. К рім того, зазначений висново к є дозвільним документом в р озумінні Закону України “Про дозвільну систему України у сфері господарської діяльно сті”, його надання віднесено до повноважень органів Держ комзему, тому повинно було зд ійснюватися безкоштовно. З у рахуванням обставин, встанов лених перевіркою, до позивач а на підставі статті 14 Закону України “Про ціни і ціноутво рення” застосовано економіч ні санкції в розмірі 43 680,00 грн.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши надані суду письмові докази , застосувавши до спірних пра вовідносин відповідні норми матеріального та процесуаль ного права, суд приходить до в исновку про наявність законн их підстав для задоволення п озову, виходячи з наступного .
Судом встановлено, що у терм ін з 01.02.2010 по 08.02.2010 головним держав ним інспектором Гордієнко О. Г. на підставі посвідчення ві д 12.01.2010 №000012 проведено планову пе ревірку Відділу Держкомзему в м. Лубни з питань дотримання державної дисципліни цін пр и формуванні, встановленні т а застосуванні тарифів (плат и) на землевпорядні роботи, ро боти та послуги, пов' язані з оформленням документів, в то му числі які посвідчують пра во власності на земельні діл янки.
За результатами перевірки складено акт від 08.02.2010 №000033, в яко му зафіксовано порушення поз ивачем Порядку виконанн я земельно-кадастрових робіт та послуг на платній основі д ержавними органами земельни х ресурсів, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 № 1619, у зв' язку із отриманням плати за підго товку та надання висновків з надання земельних ділянок у користування. В акті перевір ки також зазначено, що частин ою 3 статті 1 Закону України “П ро дозвільну систему України у сфері господарської діяль ності” висновки віднесено до документів дозвільного хар актеру, а згідно з частиною 1 с татті 4 зазначеного Закону ви ключно законами встановлюєт ься платність або безоплатні сть видачі документа дозвіль ного характеру, а тому встано влення розміру плати за вида чу висновків наказом Державн ого комітету України по земе льних ресурсах, Міністерства фінансів України, Міністерс тва економіки України від 15.06.20 01 № 97/298/124 суперечить вимогам Зак ону.
Згідно з Розрахунком необг рунтовано отриманої виручки за рахунок стягнення плати з а підготовку і видачу виснов ків за період з 10.02.2009 по 01.02.2010 сума необгрунтовано отриманої ви ручки склала 14 560,00 грн.
На підставі акту перевірки від 08.02.2010 Державною інспекцією з контролю за цінами в Полтав ській області згідно зі стат тею 14 Закону України “Про ціни і ціноутворення” винесено р ішення від 12.02.2010 №25 про застосув ання економічних санкцій за порушення державної дисципл іни цін, а саме: щодо вилучення у Відділу Держкомзему у м. Луб ни Полтавської області у до хід державного бюджету 14 560,00 гр н та стягнення штрафу в сумі 29 120,00 грн., загальна сума економі чних санкцій - 43 680,00 грн.
Позивач не згоден із вказан им рішенням, у зв'язку з чим ос каржив його до суду.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 Кодексу адміністративно го судочинства України у спр авах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт ів владних повноважень адмін істративні суди перевіряють , чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни; з використанням повнова ження з метою, з якою це повнов аження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення (вчинення д ії); безсторонньо (неупередже но); добросовісно; розсудливо ; з дотриманням принципу рівн ості перед законом, запобіга ючи несправедливій дискримі нації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного бал ансу між будь-якими несприят ливими наслідками для прав, с вобод та інтересів особи і ці лями, на досягнення яких спря моване це рішення (дія); з урах уванням права особи на участ ь у процесі прийняття рішенн я; своєчасно, тобто протягом р озумного строку.
Надаючи оцінку правомірно сті спірного рішення, суд ви ходить з наступного.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 13 Закону України “Про ціни і ціноутворення” державний контроль за цінами здійснює ться при встановленні і заст осуванні державних фіксован их та регульованих ціні тари фів. При цьому контролюється правомірність їх застосуван ня та додержання вимог закон одавства про захист економіч ної конкуренції. Контроль за додержанням державної дисци пліни цін здійснюється орган ами, на які ці функції покладе но Урядом України.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 13.12.2000 № 1819 затве рджено Положення про Державн у інспекцію з контролю за цін ами, пунктом 4 якого передбаче но, що Державна інспекція з ко нтролю за цінами відповідно до покладених на неї завдань у межах своєї компетенції зд ійснює перевірки додержання порядку формування, встанов лення і застосування цін і та рифів, а також їх економічног о обґрунтування.
Згідно з частиною 1 статті 8 З акону України “Про ціни і цін оутворення” державне регулю вання цін і тарифів здійснює ться шляхом встановлення: де ржавних фіксованих цін (тари фів); граничних рівнів цін (тар ифів) або граничних відхилен ь від державних фіксованих ц ін і тарифів.
Відповідно до пункту 21 пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни “Про встановлення повн оважень органів виконавчої в лади та виконавчих органів м іських рад щодо регулювання цін (тарифів)” від 25.12.1996 № 1548 Держк омзем за погодженням з Мінфі ном та Мінекономіки: встанов лює ціни (тарифи) на розроблен ня документації із землеустр ою та проведення землеоціноч них робіт; визначає граничні розміри плати з виконання зе млевпорядних робіт у разі бе зоплатної передачі громадян ам України земельних ділянок відповідно до законодавства .
На виконання наданого повн оваження Державним комітето м України по земельних ресур сах, Міністерством фінансів України та Міністерством еко номіки України видано спільн ий наказ від 15.06.2001 № 97/298/124, яким зат верджено розміри оплати земе льно-кадастрових робіт та по слуг для застосування держав ними органами земельних ресу рсів. При цьому абзацом 2 пункт у 1 наказу визначено, що викона ння земельно-кадастрових роб іт та надання послуг, вартіст ь яких не встановлено, здійсн юється за цінами, визначеним и договорами.
Основні вимоги щодо викона ння земельно-кадастрових роб іт та надання послуг державн ими органами земельних ресур сів, бюджетними установами т а організаціями, які належат ь до сфери їх управління, на пл атній основі, встановлені П орядком виконання земельн о-кадастрових робіт та надан ня послуг на платній основі д ержавними органами земельни х ресурсів, затвердженим пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 01.11.2000 №1619 (надалі - П орядок).
Згідно пункту 5 Порядку державні органи земельних р есурсів можуть виконувати та надавати на платній основі т акі види земельно-кадастрови х робіт і послуг, зокрема, скла дання схем землеустрою, розр облення техніко-економічних обґрунтувань з використання й охорони земельних ресурсі в, визначення меж земельних д ілянок, а також виконання інш их робіт щодо проведення зем леустрою.
Відповідно до статті 1 Закон у України “Про землеустрій” види робіт із землеустрою - об стежувальні, вишукувальні, т опографо-геодезичні, картогр афічні, проектні та проектно -вишукувальні роботи, що вико нуються з метою складання до кументації із землеустрою. Д окументацією із землеустрою є затверджені в установлено му порядку текстові та графі чні матеріали, якими регулює ться використання та охорона земель державної, комунальн ої та приватної власності, а т акож матеріали обстеження і розвідування земель, авторсь кого нагляду за виконанням п роектів тощо.
Частиною 56 Закону України “ Про землеустрій” передбачен о, що технічна документація і з землеустрою щодо складання документів, що посвідчують п раво на земельну ділянку, крі м поділу та об'єднання земель них ділянок, включає: а) поясню вальну записку; б) технічне за вдання на складання документ ів, що посвідчують право на зе мельну ділянку; в) копії заяв ф ізичних або клопотання юриди чних осіб; г) матеріали польов их геодезичних робіт і план з емельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки; ґ) рішення органу вико навчої влади чи органу місце вого самоврядування про нада ння або передачу земельної д ілянки у власність або надан ня в користування, у тому числ і на умовах оренди; д) акт прий омки-передачі межових знаків на зберігання; е) акт перенесе ння в натуру (на місцевість) ме ж охоронних зон, зон санітарн ої охорони, санітарно-захисн их зон і зон особливого режим у використання земель за їх н аявності; є) кадастровий план земельної ділянки; ж) перелік обмежень прав на земельну ді лянку і наявні земельні серв ітути.
Згідно з пунктом 5 Порядку виконання земельно-кадаст рових робіт та надання послу г на платній основі державни ми органами земельних ресурс ів державні органи земельних ресурсів можуть виконувати та надавати на платній основ і також такі види земельно-ка дастрових робіт і послуг, як, надання консультацій з питан ь оформлення прав на земельн і ділянки, державного земель ного кадастру, кількісної та якісної характеристики земе льних угідь, економічної та г рошової оцінки земель, інших питань використання та охор они земель.
У розділі 6.1 наказу Державно го комітету України по земел ьних ресурсах, Міністерства фінансів України та Міністер ства економіки України “Про затвердження розмірів оплат и земельно-кадастрових робіт та послуг” від 15.06.2001 №97/298/124 зазнач ено перелік послуг, якими охо плюється поняття “надання ко нсультацій та довідок”, та вс тановлено їх вартість. Зокре ма, пунктом 9 розділу 6.1. наказу передбачено таку послугу як підготовка висновків з надан ня земельних ділянок у корис тування на замовлення юридич них та фізичних осіб та визна чено їх вартість: для фізични х осіб - 30 грн та для юридични х осіб - 80 грн.
Пунктом 5 Порядку викон ання земельно-кадастрових ро біт та послуг на платній осно ві державними органами земел ьних ресурсів до земельно-ка дастрових робіт і послуг, які можуть виконуватися та нада ватися на платній основі, від несено надання консультацій з питань оформлення прав на з емельні ділянки, інших питан ь використання та охорони зе мель.
Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах, Міністерства фінансів України та Міністерства екон оміки України “Про затвердже ння розмірів оплати земельно -кадастрових робіт та послуг ” від 15.06.2001 №97/298/124, виданого в межах повноважень зазначених орга нів, наданих їм згідно з пункт ом 21 постанови Кабінету Мініс трів України “Про встановле ння повноважень органів вико навчої влади та виконавчих о рганів міських рад щодо регу лювання цін (тарифів)” від 25.12.1996 №1548, визначено вартість послу г щодо надання консультацій та довідок, зокрема, за підгот овку висновків з надання зем ельних ділянок у користуванн я на замовлення юридичних та фізичних осіб для фізичних о сіб - 30 грн та для юридичних о сіб - 80 грн.
З аналізу вказаних норм вба чається, що підготовка вказа них висновків належить до та ких земельно-кадастрових роб іт і послуг як “надання консу льтацій з питань оформлення прав на земельні ділянки, інш их питань використання та ох орони земель”, тому могла зді йснюватися на платній основі згідно пункту 5 Порядку в иконання земельно-кадастров их робіт та послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів з урахува нням розмірів оплати, встано влених наказом Державного ко мітету України по земельних ресурсах, Міністерства фінан сів України та Міністерства економіки України від 15.06.2001 №97/298 /124.
Як виявлено перевіркою, Від ділом Держкомзему у м. Лубни П олтавської області отримува лася плата за підготовку і ви дачу висновків з надання зем ельних ділянок у користуванн я у розмірах, встановлених ви могами наказу Державного ком ітету України по земельних р есурсах, Міністерства фінанс ів України та Міністерства е кономіки України від 15.06.2001 №97/298/124 .
З огляду на викладене, Відді л Держкомзему у м. Лубни Полта вської області діяв на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені чинним законодавством.
Посилання в акті перевірки на те, що частиною 3 статті 1 Зак ону України “Про дозвільну с истему України у сфері госпо дарської діяльності” виснов ки віднесено до документів д озвільного характеру, а тому встановлення розміру плати за видачу висновків наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Мініс терства фінансів України, Мі ністерства економіки Україн и від 15.06.2001 № 97/298/124, а не Законом, суп еречить вимогам частини 1 ста тті 4 цього Закону, суд вважає безпідставними, виходячи з н аступного.
Згідно зі статтею 1 Закону У країни “Про дозвільну систем у у сфері господарської діял ьності” в редакції Закону, що діяла на момент виникнення с пірних правовідносин, дозвіл ьна система у сфері господар ської діяльності - це сукупні сть урегульованих законодав ством відносин, які виникают ь між дозвільними органами, а дміністраторами та суб'єктам и господарювання у зв'язку з в идачею документів дозвільно го характеру, документ дозві льного характеру - дозвіл, вис новок, погодження, свідоцтво тощо, який дає суб'єкту господ арювання право на провадженн я певних дій щодо здійснення господарської діяльності.
Відповідно до частини 1 стат ті 4 зазначеного Закону виклю чно законами, які регулюють в ідносини, пов'язані з одержан ням документів дозвільного х арактеру, встановлюється пла тність або безоплатність вид ачі документа дозвільного ха рактеру.
Отже, дія Закону України “Пр о дозвільну систему у сфері г осподарської діяльності” по ширюється на відносини, пов'я зані з видачею суб'єктам госп одарювання документів дозві льного характеру. При цьому д окумент дозвільного характе ру дає суб'єкту господарюван ня право на провадження певн их дій щодо здійснення госпо дарської діяльності.
З огляду на викладене, висно вки з надання земельних діля нок у користування не підпад ають під визначення документ а дозвільного характеру, оск ільки не дають право суб'єкту господарювання на проваджен ня певних дій у сфері господа рської діяльності, а є лише до кументами, які готуються в хо ді оформлення документів, що посвідчують право на земель ну ділянку.
Крім того, вичерпний перелі к документів дозвільного хар актеру у сфері господарської діяльності, що видаються вик лючно через дозвільні центри , затверджений постановою Ка бінету Міністрів України “П ро заходи щодо упорядкування видачі документів дозвільно го характеру у сфері господа рської діяльності” від 21.05.2009 №52 6. При цьому до вказаного перел іку висновки з надання земел ьних ділянок у користування не віднесено.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач при отр иманні плати за підготовку в исновків з надання земельних ділянок у користування діяв згідно вимог пункту 5 Поряд ку виконання земельно-када стрових робіт та послуг на пл атній основі державними орга нами земельних ресурсів та н аказу Державного комітету Ук раїни по земельних ресурсах, Міністерства фінансів Украї ни та Міністерства економіки України від 15.06.2001 №97/298/124. Натоміст ь висновок перевірки про пор ушення позивачем вимог чинно го законодавства у зв'язку з о триманням плати за підготовк у зазначених висновків та ви значення суми необґрунтован о отриманої виручки в розмір і 14 560,00 грн є безпідставним.
За таких обставин, рішення п ро застосування економічних санкцій за порушення держав ної дисципліни цін Державної інспекції з контролю за ціна ми в Полтавській області від 12.02.2010 №25 , а саме: щодо вилучення у Відділу Держкомзему у м. Луб ни Полтавської області у дох ід державного бюджету 14560,00 грн та стягнення штрафу в сумі 29120, 00 грн, не ґрунтується на вимог ах чинного законодавства, ви несене без урахування усіх о бставин господарської діяль ності позивача.
Отже, позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Оскільки рішення про засто сування економічних санкцій за порушення державної дисц ипліни цін від 12 лютого 2010 року № 25 є правовим актом індивіду альної дії та згідно з частин ою 2 статті 162 КАС України у разі його неправомірності визнає ться судом протиправним і ск асовується, суд вважає за нео бхідне в силу частини 2 статті 11 вказаного Кодексу вийти за межі позовних вимог про скас ування цього рішення, і визна ти протиправним та скасувати рішення про застосування ек ономічних санкцій за порушен ня державної дисципліни цін від 12 лютого 2010 року № 25.
Понесені позивачем витрат и у вигляді сплати судового з бору в сумі 3,40 грн, які згідно з і статтею 87 КАС України віднос яться до судових витрат, підл ягають стягненню на його кор исть.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Відділу Держкомзему у м. Лу бни Полтавської області до Д ержавної інспекції з контрол ю за цінами в Полтавській обл асті про скасування рішення про застосування економічни х санкцій за порушення держа вної дисципліни цін від 12.02.2010 №2 5 задовольнити.
Визнати протиправним та ск асувати рішення про застосув ання економічних санкцій за порушення державної дисципл іни цін Державної інспекції з контролю за цінами в Полтав ській області від 12 лютого 2010 р оку №25.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Відді лу Держкомзему у м. Лубни Полт авської області (вул. Монасти рська, 19, м. Лубни, Полтавська об ласть, код 24393719) витрати зі сплат и судового збору в розмірі 3,40 г рн.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному по рядку до Харківського апеляц ійного адміністративного су ду через Полтавський окружни й адміністративний суд шляхо м подачі в 10 - денний строк з дня її проголошення, а в разі скла дання постанови у повному об сязі відповідно до статті 160 К АС України - з дня складення в повному обсязі, заяви про апе ляційне оскарження і подання м після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подаче ю її копії до апеляційної інс танції, або без попереднього подання заяви про апеляційн е оскарження, якщо апеляційн а скарга подається у строк, вс тановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана у строк, пос танова набирає законної сили після закінчення цього стро ку. У разі подання апеляційно ї скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеля ційного розгляду справи.
Повний текст постан ови виготовлено 26 травня 2010 рок у.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2010 |
Оприлюднено | 06.09.2010 |
Номер документу | 9628183 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні