Рішення
від 08.04.2021 по справі 908/76/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 15/1/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.04.2021 Справа № 908/76/21

м. Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали

за позовом Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Гурман-Люкс» , 69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 26

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю секретаря судового засідання Крохмаль А.С.

за участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: Денщиков О.О. посвідчення № 338 від 04.01.2021;

від відповідача: не з`явився.

установив

11.01.2021 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Гурман-Люкс» , м. Запоріжжя про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а саме:

- змінити п. 5 договору оренди землі № 040826100985 від 03.06.2008, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Гурман-Люкс» , виклавши його в такій редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8 250 103,68 грн в цінах 2020 року» ;

- змінити п. 9 договору оренди землі № 040826100985 від 03.06.2008, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Гурман-Люкс» , виклавши його в такій редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 247 503,11 грн, що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2020 року» .

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.01.2021 справу № 908/76/21 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 13.01.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/76/21, присвоєно справі номер провадження 15/1/21. Розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження. Судове засідання призначено на 11.02.2021.

Ухвалою суду від 11.02.2021 відкладено підготовче засідання на 22.02.2021.

Ухвалою суду від 22.02.2021 відкладено підготовче засідання на 15.03.2021.

Ухвалою суду від 15.03.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/76/21 до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 08.04.2021.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв`язку з чим і на виконання прийнятих Запорізькою міською радою 30.06.2015 рішень № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю) та № 7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя відповідачу було направлено відповідну пропозицію від 20.08.2020 за вих. № 01/03-32/01999 Про внесення змін до договору оренди землі . На момент звернення до суду, відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України. На підставі вищевикладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги та внести відповідні зміни до п. п. 5, 9 договору оренди землі від 12.05.2008, зареєстрованого 03.06.2008 за № 040826100985. В обґрунтування позовних вимог посилається на приписи ст. ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України Про оцінку землі , ст. ст. 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст. ст. 10, 26, 59, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

В судовому засіданні 08.04.2021 позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав зазначених у позові б/н від 09.12.2020.

Представник відповідача у призначені судові засідання не з`являвся, про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку шляхом направлення на адресу відповідних ухвал. Клопотань про розгляд справи без уповноваженого представника або про відкладення розгляду справи на адресу суду не надходило. Вимоги ухвал суду не виконані, відзив на позов не надано.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).

Отже, враховуючи, що сторони були належним чином повідомлені про дату, час та місце призначеного судового засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідачів за наявними в матеріалах справи документами.

Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно - апаратного комплексу «Оберіг» .

В судому засіданні 08.04.2021 судом, ц порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено 19.10.2020.

Заслухавши доводи представника позивача та дослідивши надані докази, суд установив наступне.

12.05.2008 Запорізькою міською радою (позивач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Гурман-Люкс (орендар, відповідач) укладений договір оренди земельної ділянки (далі - договір).

03.06.20008 договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України про земельних ресурсах про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040826100985.

Відповідно до п. 1 договору, орендодавець відповідно до рішення п`ятнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради № 43/133 від 17.10.2007 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування комбінату громадського харчування, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 26.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2053 га (п. 2 договору).

Відповідно до п. 8 договору, договір укладено на дев`ятнадцять років.

Відповідно до п. 19 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід`ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п`ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:009:0128, загальною площею 0,2053 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 26, земельна ділянка знаходиться у стані придатному для розташування комбінату громадського харчування, зафіксовано Актом прийому-передачі земельної ділянки від 03.06.2008, який підписано Орендодавцем і Орендарем та скріплено печаткою міської ради.

Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 965 628,55 грн в цінах 2008 року.

Пунктом 9 договору сторони визначили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 28 968,86 грн, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.

Пунктами 10, 11 договору оренди обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Комунарського району 33217812700005 в управлінні Держказначейства у Комунарському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЕДРПОУ 34677119, код 13050200.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

30.06.2015 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя , згідно якого вирішено, зокрема, ввести в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016.

Також, 30.06.2015 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю) , яким було затверджено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності в межах міста Запоріжжя.

Відповідно до додатку 3 до Рішення № 6 при розрахунку розмір орендної плати за земельні ділянки м. Запоріжжя зазначені у пунктах 3.2, 8, складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. Зазначене рішення було оприлюднене 14.07.2015 року в газеті «Запорозька Січ» і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення та введено в дію 01.01.2016.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6, від 30.06.2015 № 7 та від 28.11.2018 № 26 не скасовувалися та є чинними.

У зв`язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу в оренду земельну ділянку, визначений пунктом 9 договору оренди землі, не відповідає встановленому рішеннями Запорізької міської ради № 6 та № 7 від 30.06.2015 та вимогам діючого законодавства, 20.08.2020 позивачем на адресу відповідача була направлена пропозиція від 20.08.2020 за № 01/03-32/01999 щодо внесення змін до діючого договору оренди землі, який зареєстровано за № 040826100985 від 03.06.2008, шляхом зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати. Разом із пропозицією на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору для підписання.

Однак, на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку.

У зв`язку із цим, позивач звернувся до суду з даним позовом про внесення змін до договору оренди землі, за захистом своїх порушених інтересів до суду.

Відповідно до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За змістом ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно із ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Приписами ст. 188 Господарського кодексу України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 Цивільного кодексу України.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 Цивільного кодексу України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

На час вирішення даного спору в суді, питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно Податковим кодексом України від 02.12.2010, який набув чинності з 01.01.2011.

Згідно із ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п. 288.5.1 ст. 288 ПК України).

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно положень ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Частиною 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6 та від 30.06.2015 № 7 не скасовувалися та є чинними.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податковим кодексом України.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано у Міськрайонному управлінні у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2020 року.

За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23.06.2020 № 1842/207-20 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:03:009:0128, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комсомольська, 26 складає 8 250 103,68 грн в цінах 2020 року.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору оренди землі в цінах 2020 року складає 528 534,13 грн: 8 250 103,68 х 3% = 528 534,13 грн, де: 247 503,11 грн - річний розмір орендної плати; 3% - розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, визначений рішенням ЗМР від 30.06.2015 № 6 (зі змінами внесеними рішенням Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26).

Відповідно до Закону України Про оренду землі , відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 15 Закону України Про оренду землі визначено, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору.

Згідно із ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Отже, приведення договору оренди землі у відповідність до вимог діючого законодавства є обов`язком сторін.

Частиною 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Стаття 79 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

За наведених обставин справи та наданих доказів, вимоги позивача про внесення змін у пункти 5 та 9 договору оренди землі від 03.06.2008, суд вважає обґрунтованими та документально підтвердженими, а тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73, 86, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити у повному обсязі.

Змінити п. 5 Договору оренди землі № 040826100985 від 03.06.2008, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ Гурман-Люкс , виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8 250 103,68 грн (вісім мільйонів двісті п`ятдесят тисяч сто три гривні 68 коп.) в цінах 2020 року .

Змінити п. 9 Договору оренди землі № 040826100985 від 03.06.2008, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ Гурман-Люкс , виклавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 247 503,11 грн (двісті сорок сім тисяч п`ятсот три гривні 11 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2020 року .

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Гурман-Люкс» (69063, м. Запоріжжя, вул. Сергія Серікова, 26; ідентифікаційний код юридичної особи 33921008) на користь Запорізької міської ради (розрахунковий рахунок UА538201720344280001000034816 в ДКСУ у м. Київ, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, МФО 820172) судовий збір в розмірі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.). Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 19 квітня 2021 року.

Суддя І. С. Горохов

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено21.04.2021
Номер документу96341029
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/76/21

Судовий наказ від 19.05.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Рішення від 08.04.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 15.03.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 11.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 13.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні