Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 квітня 2021 р. № 520/17901/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області від 22.01.2020 № 2047-5306-2023, яким ОСОБА_1 було визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб у розмірі 189 923,39 грн та зобов`язати ГУ ДПС у Харківській області винести нове податкове повідомлення-рішення, яке повною мірою відповідає нормам закону та тим обставинам, які зазначені у позовній заяві.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення суперечить чинному законодавству, оскільки, контролюючим органом було застосовано ставку земельного податку, розмір якої не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки.
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 257 КАС України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідач надав відзив на позов, в якому просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на той факт, що у правовідносинах, з приводу яких подано позов, він діяв у межах законодавства, оскільки позивач зобов`язаний сплачувати земельний податок за ставкою, яка відповідає цільовому призначенню земельної ділянки.
Відповідно до ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно з вимогами ст.229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
12.04.2019 позивач придбав комплекс будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_2 та земельну ділянку площею 2.2929 га з кадастровим номером 6321710100:02:003:0122, яка знаходиться за тією ж адресою.
Відповідно, з 12.04.2019 ОСОБА_1 як власник земельної ділянки набув, зокрема обов`язок зі сплати земельного податку з фізичних осіб, який обліковується та сплачується в порядку, передбаченому Податковим кодексом України.
Зважаючи на наведене, Головним управлінням ДПС у Харківській області було прийнято податкове повідомлення - рішення від 22.01.2020 № 2047-5306-2023, яким визначено ОСОБА_1 суму земельного податку з фізичних осіб у розмірі 189 923,39 гривень.
Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду за його оскарженням.
По суті позову суд зазначає наступне.
У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.
Згідно з ч.1 ст.67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пп. 14.1.72, пп. 14.1.74 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами.
Нормами ст. 10 ПК України земельний податок віднесено до місцевих податків, які відповідно до п. 12.3. ст. 12 ПК України приймаються рішеннями сільських, селищних, міських рад в межах своїх повноважень. Відповідно до п. 284.1 ст. 284 ПК України органам місцевого самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Так, відповідно до ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (пп. 270.1.1 п. 270.1 ПК України) та земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 483 затверджені форми типових рішень про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Ставки земельного податку на 2019 рік затверджені рішенням Зміївської міської ради XXXII сесії від 20.06.2018 №3-ХХХІІ.
Так рішенням Зміївської міськради затверджені ставки земельного податку у відсотках від нормативної грошової оцінки. При цьому, ставка податку залежить від цільового призначення земель, а тому вирішальне значення для правильного розгляду справи по суті є правильне визначення цільового призначення земельної ділянки, податок з якої необхідно сплатити позивачу.
Як свідчать матеріали справи, а саме витяг (дата формування 12.04.2019) з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6321710100:02:003:0122 (право власності на яку здобув позивач 12.04.2019), цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до витягу (дата формування 17.02.2020) з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6321710100:02:003:0122 категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки: для іншої комерційної діяльності.
Крім того, згідно з інформацією про ділянку з кадастровим номером 6321710100:02:003:0122 з Публічної кадастрової карти, доступ до якої є загальнодоступним, цільове призначення земельної ділянки: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Відповідно до ставок земельного податку на 2019 рік, затверджених рішенням Зміївської міської ради XXXII сесії від 20.06.2018 №3-ХХХІІ, ставка земельного податку для земель з цільовим призначенням 11 Землі промисловості 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для фізичних осіб становить 1,5 % нормативної грошової оцінки.
Проте, як вбачається з розрахунку, наведеного відповідачем у відзиві на адміністративний позов, земельний податок у розмірі 189 923,39 грн, розрахований, використовуючи ставку податку 3 % від нормативної грошової оцінки ділянки, як для земель транспорту, а саме: 12.01 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту, без належного нормативного обґрунтування
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищевикладене, відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення саме в розмірі 189 923,39 грн, а тому позовні вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування відповідного податкового повідомлення - рішення підлягають задоволенню.
З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання ГУ ДПС у Харківській області винести нове податкове повідомлення - рішення, яке повною мірою відповідає нормам закону та тим обставинам, які зазначені у позовній заяві, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право звернутися до суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з пунктами 2, 3 та 4 частини 1 статті 5 КАС України, адміністративний позов може містити вимоги про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, а також визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно зі статтею 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії та інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Суд дійшов висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та протиправність прийняття податкового повідомлення - рішення від 22.01.2020 № 2047-5306-2023, саме в розмірі 189 923,39 грн (обрахованого за ставкою 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки), вказане повідомлення - рішення підлягає скасуванню.
Однак, враховуючи те, що позивач, беззаперечно є платником земельного податку, що підтверджується обставинами справи та не заперечується самим позивачем, то у нього виник обов`язок зі сплати земельного податку з моменту набуття права власності на відповідну земельну ділянку, проте розмір земельного податку повинен відповідати законодавчо встановленим розмірам відповідно до цільового призначення земельної ділянки.
Крім того, намір ОСОБА_1 сплатити земельний податок у законодавчо встановленому розмірі підтверджується позовною вимогою щодо зобов`язання ГУ ДПС у Харківській області винести нове податкове повідомлення-рішення відповідно до розміру, встановленого чинними нормативно - правовими актами.
Проте, суд враховує, що здійснення розрахунку податкового зобов`язання та винесення податкового повідомлення-рішення відноситься до виключної компетенції податкового органу.
Тому, враховуючи вищенаведене, застосовуючи положення ч. 2 ст. 9 КАС України, з метою належного та ефективного способу захисту порушеного права позивача та інтересів відповідача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача розглянути питання щодо визначення суми податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб відносно позивача, з урахуванням висновків суду у даній справі.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється з урахуванням норм ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 22.01.2020 № 2047-5306-2023, яким ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) було визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб у розмірі 189 923,39 гривень (сто вісімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот двадцять три гривні 39 копійок).
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) розглянути питання щодо визначення суми податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб відносно ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), з урахуванням висновків суду у даній справі.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 1899,23 грн. (одна тисяча вісімсот дев`яносто дев`ять гривень 23 копійки).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складено 20 квітня 2021 року.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2021 |
Оприлюднено | 21.04.2021 |
Номер документу | 96381832 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні