Постанова
від 13.04.2021 по справі 160/3889/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/3889/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),

суддів: Чередниченка В.Є., Чепурнова Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Чорнова Є.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі № 160/3889/20 за позовом:Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до: про:Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області Міністерства оборони України застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

09.04.2020р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДСНС у Дніпропетровській області) до Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області про застосування заходів реагування / а.с. 1-10 том1/.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.04.2020р в задоволенні клопотання ГУ ДСНС у Дніпропетровській області про відстрочення сплати судового збору відмовлено, адміністративний позов залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків адміністративного позову /а.с. 30-31 том1/.

У встановлений судом строк позивачем усунуто недоліки адміністративного позову та ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.05.2020р. за вищезазначеним адміністративним позовом було відкрито провадження в адміністративній справі №160/3889/20 і справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін /а.с. 38 том1/.

Позивач, посилаючись у адміністративному позові, на те, що у ході проведення ним перевірки встановлено порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівлі та приміщень Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31, були встановлені численні порушення законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які були відображені в акті № 8 від 08.01.2020р., оскільки ці порушення створюють небезпеку для життя та здоров`я людей позивач враховуючи, що за наявності виявлених порушень приміщення будівлі навчального комплексу не можуть експлуатуватись до повного їх усунення, просив суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта - будівлі Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації та зобов`язання зупинити експлуатацію вищезазначеного об`єкта.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 адміністративний позов задоволено, застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31,шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта, до повного усунення цих порушень, зазначених в акті перевірки №8 від 08.01.2020р. / а.с. 125-130/.

Відповідач, не погодившись з вищезазначеним рішення суду, подав апеляційну скаргу / а.с. 136-139 том1/ на рішення суду першої інстанції від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 безпосередньо до суду апеляційної інстанції. З метою забезпечення апеляційного розгляду справи, Третім апеляційним адміністративним судом відповідною ухвалою від 26.08.2020р. /а.с. 218 том1/ було витребувано з суду першої інстанції матеріали адміністративної справи №160/3889/20.

Відповідач, посилаючись у апеляційній скарзі на те, що судом першої інстанції під час розгляду справи було зроблено висновки, які суперечать фактичним обставинам справи, судом не було враховано, що на момент прийняття судом рішення у цій справі відповідачем частково усунуто порушення зазначені у акті перевірки №8 від 08.01.2020р., тому вважає що рішення суду прийнято з порушенням норм чинного матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції від 08.07.2020р. у цій справі та постановити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

Матеріали адміністративної справи №160/3889/20 надійшли до Третього апеляційного адміністративного суду 14.09.2020р. /а.с. 221 том1/.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.09.2020р. у справі №160/3889/20 поновлено Олексіївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області строк апеляційного оскарження рішення Дніпропетровського окружного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 та апеляційна скарга Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 була залишена без руху і заявнику апеляційної скарги надано строк для усунення зазначених судом недоліків апеляційної скарги / а.с. 221 том1/.

У зв`язку з відсутністю доказів отримання позивачем копії ухвали від 15.09.2020р., ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020р. продовжено Олексіївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області строк для усунення недоліків апеляційної скарги на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 /а.с. 226 том1/.

Заявником апеляційної скарги у встановлений судом строк недоліки апеляційної скарги, які зазначені у вищезазначеній ухвалі, були усунуті /а.с. 228,229 том1/ та ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2020р. у справі №160/3889/20 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 /а.с. 230 том1/ і апеляційний розгляд цієї справи призначено у судове засідання на 15-00 годин 22.12.2020р. /а.с. 231 том1/, про що судом апеляційної інстанцій у встановлений чинним процесуальним законодавством порядок та строки було повідомлено учасників справи /а.с. 234,235/.

У судовому засіданні 22.12.2020р. за клопотанням представника відповідача про відкладення розгляду справи, оголошено перерву у справі до 14-00 годин 09.02.2021р. / а.с. 236/.

У зв`язку з тим, що суддя Панченко О.М., яка входить до складу колегії суддів, що розглядає справу №160/3889/20, перебуває у відпустці здійснено заміну складу колегії суддів у судовій справі №160/3889/20 відповідно до положення про автоматизовану систему документообігу суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу у справі №160/3889/20 від 09.02.2021р. визначено склад колегії суддів Третього апеляційного адміністративного суду: головуючий суддя Коршун А.О., судді - Чередниченко В.Є., Чепурнов Д.В. /а.с. 4 том2/.

Через неявку представника позивача та представника відповідача у судове засідання о 14-00 годин 09.02.2021р. розгляд цієї адміністративної справи було відкладено на 13-30 годин 16.03.2021р. /а.с. 9 том2/, про що позивач - суб`єкт владних повноважень був повідомлений шляхом направлення повістки засобами електронного зв`язку на його електронну адресу, яка була ним зазначена у матеріалах справи.

Через неявку представника позивача у судове засідання о 13-30 годин 16.03.2021р. розгляд цієї адміністративної справи було відкладено на 13-30 годин 13.04.2021р. /а.с. 14 том2/, про що позивач - суб`єкт владних повноважень був повідомлений шляхом направлення повістки засобами електронного зв`язку на його електронну адресу, яка була ним зазначена у матеріалах справи.

Позивач, відповідач про день, годину та місце розгляду справи апеляційним судом повідомлені у встановленому законом порядку.

Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали адміністративної справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Під час розгляду цієї справи судом першої інстанції встановлено, та підтверджено судом апеляційної інстанції, що у ході проведення посадовими особами позивача перевірки встановлено порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівлі та приміщень Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31, були встановлені численні порушення законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які були відображені в акті № 8 від 08.01.2020р. (далі - акт перевірки) /а.с. 11-18 том1/, з якого вбачається, що під час проведення контрольного заходу - перевірки відповідача щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, в тому числі дітей, працюючого персоналу, інших громадян, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення, було виявлено низку порушень, і оскільки позивач вважав, що вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, створюють реальну загрозу життю та здоров`я людей, у тому числі дітей, які навчаються у будівлі Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування в порядку ст. 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 1, 2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Аналіз наведених норм чинного законодавства, які регулюють спірні відносини, що виникли між сторонами у справі, дає можливість зробити висновок про те, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у даному випадку позивач у справі, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок, тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, тощо, при цьому захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Приймаючи до уваги положення п. 26 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, яким надано визначення поняття небезпечний чинник, який є складовою частиною небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини, тому законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню, і вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Враховуючи вищенаведене та приймаючи до уваги зазначені норми чинного законодавства, які регулюють спірні відносини, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення адміністративного позову, а посилання відповідача під час розгляду справи, на те, що ним усунуто частину виявлених порушень на час прийняття судом першої інстанції рішення, не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.

З огляду на вищенаведене колегія суддів зазначає, що усі доводи учасників справи, як позивача так і відповідача, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення судового рішення, і їм була надана відповідна правова оцінка, та судом першої інстанції зроблено правильний висновок щодо обґрунтованості заявлених позивачем вимог та наявність підстав для задоволення адміністративного позову у цій справі.

Щодо посилань відповідача під час розгляду справи судом апеляційної інстанції в обґрунтування доводів апеляційної скарги, на те, що ним повністю усунуто усі порушення, які зазначені у акті перевірки №8 від 08.01.2020р., що підтверджується актом №30 від 11.02.2021р., складеним за результатами проведеної позапланової перевірки Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Олексіївка, вул. Мостова, 31, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що на момент звернення позивача з цим адміністративним позовом та на момент прийняття судом першої інстанції рішенням у справі - 08.07.2020р., відповідачем у справі не було надано суду доказів щодо повного усунення ним порушень зазначених у акті перевірки №8 від 08.01.2020р., що свідчить про обґрунтованість прийнятого судом першої інстанції рішення у цій справі, а факт повного усунення відповідачем порушень, зазначених в акті перевірки №8 від 08.01.2020р., фактично свідчить про виконання відповідачем рішення суду у цій справі у добровільному порядку до набрання чинності судовим рішення, що у свою чергу свідчить про відсутність підстав для виконання рішення суду у цій справі в порядку примусового виконання в порядку визначеному положеннями Законом України Про виконавче провадження .

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення даної адміністративної справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права, які регулюють саме ці правовідносини, та постановив правильне рішення про задоволення заявлених позивачем позовних вимог у справі, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються зібраними у справі доказами, та їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права під час апеляційного розгляду справи не було встановлено, тому вважає необхідним рішення суду першої інстанції від 08.07.2020р. у цій адміністративній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача необхідно залишити без задоволення, оскільки доводи, які викладені у апеляційній скарзі, суперечать зібраним у справі доказам та фактичним обставинам справи, зводяться до переоцінки заявником апеляційної скарги доказів, які були досліджені судом першої інстанції під час розгляду даної адміністративної справи і незгоди з висновками суду з оцінки обставин у справі, а також помилкового тлумачення заявником апеляційної скарги норм матеріального та процесуального права, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції у справі.

На підставі викладеного, керуючись ст. 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Олексіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нікопольської районної ради Дніпропетровської області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2020р. у справі №160/3889/20 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.

Постанова виготовлена та підписана - 19.04.2021р.

Головуючий - суддя А.О. Коршун

суддя В.Є. Чередниченко

суддя Д.В. Чепурнов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2021
Оприлюднено22.04.2021
Номер документу96386464
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/3889/20

Постанова від 13.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 08.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні