Рішення
від 21.04.2021 по справі 160/16336/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2021 року Справа № 160/16336/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сидоренка Д.В., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, -

Обставини справи : до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській, в якому позивачі просять:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 №795-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим № 1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 № 794-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим №1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 № 798-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим № 1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 № 799-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим №1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 № 791-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_5 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим №1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020 № 789-УБД;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) прийняти рішення про надання ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_6 ) дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим №1220787700:01:016:0019, відповідно до графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

В обґрунтування позову зазначено, що відмови ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати дозвіл позивачам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки є неправомірними, оскільки звертаючись з відповідними клопотаннями позивачі виконали обов`язкові умови ч.6 ст.118 ЗК України та надали нотаріальну заяву (письмову згоду) на вилучення спірної частини земельної ділянки. Також позивачі посилаються на те, що право оренди ТОВ Васильківське - Агро вже припинено на момент подання позивачами клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Ухвалою суду від 14.12.2020 року було відкрито провадження у адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 01.03.2021 року адміністративну справу призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження на 18.03.2021 року.

16.03.2021 року від відповідача надійшов відзив на позов, згідно якого відповідач просить відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначає, що відповідно до інформації Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 122078700:01:016:0019 площею 33 га. знаходиться з 02.10.2019р. на праві оренди у ТОВ Васильківське - Агро . До клопотань позивачів було надано заяву від 28.05.2020р. про погодження ТОВ Васильківське - Агро на вилучення частини спірної земельної ділянки у власність 16 фізичним особам по 2 га, у зв`язку з чим товариство надало згоду на вилучення лише 32 га. із спірної земельної ділянки, що унеможливлює в подальшому даною юридичною особою користуватися земельною ділянкою оскільки в подальшому об`єкт оренди за цим правочином не існуватиме.

Ухвалою суду від 26.03.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.04.2021 року о 14:00 год.

В судове засідання сторони явку своїх представників не забезпечили, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялися належним чином.

Відповідно до п.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

За таких обставин та керуючись приписами ч.9 ст.205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу по суті в порядку письмового провадження та на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказах.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із клопотаннями від 29 травня 2020 року, в яких просили в надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення згідно КВЦПЗ- 01.03.), яка знаходиться на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером №1220787700:01:016:0019.

До клопотань додано нотаріально засвідчене копія погодження землекористувача (письмової згоди) ТОВ Васильківське - Агро на вилучення частини земельної ділянки з кадастровим номером 1220787700:01:016:0019 від 28.05.2020р.

За результатами розгляду клопотань ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області прийняті накази «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020р. №795-УБД, №794-УБД, №798-УБД, №799-УБД, №791-УБД та №789-УБД, за змістом яких позивачам відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, розташованих на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області з тих підстав, що відповідно до ч.5 ст.116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Позивачі, не погоджуючись з відмовами в наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою для відведення земельних ділянок у власність, звернулися із даним позовом до суду за захистом порушеного права.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані ст.118 ЗК України.

Так, ч.6 ст.118 ЗК України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

В силу положень ч.1-6 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 11.03.2021р., земельна ділянка з кадастровим номером 1220787700:01:016:0019, площею 33 га. знаходиться у користуванні ТОВ Васильківське - Агро .

Відповідно до ст.1 Закону України "Про землеустрій" проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом. Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до статті 25 цього ж Закону документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою є, зокрема: ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно ЗК України способами формування земельної ділянки є: у порядку відведення земельної ділянки із земель комунальної власності (за відсутності на цій частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок) та шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки. На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, адже частина друга статті 79 ЗК України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.

Аналогічні висновки щодо правозастосування наведені у постанові Верховного Суду від 12 березня 2020 року у справі №815/4257/16.

З матеріалів справи вбачається, що позивачами до клопотань про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, додано нотаріально посвідчена заява ТОВ Васильківське - Агро про надання погодження землекористувача (письмову згоду) на вилучення частини земельної ділянки (кадастровий номер 1220787700:01:016:0019) на території Павлівської сільської ради Васильківського району Дніпропетровської області, орієнтовними плащами по 2 га. громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_6 , ОСОБА_16 , тобто на вилучення частини земельної ділянки орієнтовною загальною площею 32 га. із земельної ділянки наданої товариству в користування площею 33 га.

Частина 5 ст. 116 ЗК України визначає, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Таким чином, безоплатна приватизація земельних ділянок, що вже перебувають у законному користуванні інших осіб, допускається виключно після припинення користування такими особами земельними ділянками.

Підстави припинення права постійного користування земельною ділянкою врегульовано главою 22 Земельного кодексу України, які поділяються на добровільні та примусові.

Стаття 141 Земельного кодексу України передбачає вилучення, як підставу припинення права користування земельною ділянкою, що кореспондується із положеннями частини 6 статті 118 Земельного кодексу України та обов`язком заявника про додавання до клопотання погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

За змістом ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб, повинні додати до свого клопотання погодження відповідного землекористувача.

Отже, зазначене погодження є обов`язковим у випадку якщо безоплатна приватизація стосується тих земельних ділянок державної чи комунальної власності, що перебувають у користуванні інших громадян або юридичних осіб і їх право користування не припинено у визначеному законом порядку.

Разом з тим, в даному випадку погодження відповідного землекористувача на вилучення земельної ділянки, яка перебуває в його користуванні має здійснюватися відносно всієї земельної ділянки, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 1220787700:01:016:0019 є сформованою, та про неї внесена інформація до Державного земельного кадастру.

У постанові від 17.12.2018 року у справі №509/4156/15-а Верховний Суд зазначив, що враховуючи обмежений строк розгляду клопотання, а також положення частини шостої статті 118 ЗК України, яка містить імперативні вимоги щодо обов`язковості додавання до клопотання зацікавленої особи графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб), то недодержання вимог щодо змісту клопотання, ненадання належним чином оформлених графічних матеріалів або погодження землекористувача, якщо бажана земельна ділянка не є вільною, може бути самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. При цьому, відмовляючи у наданні дозволу, відповідний орган повинен навести усі підстави відмови.

Отже, Верховним Судом акцентовано увагу, що клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та додатки до нього мають бути належним чином оформленими. Ненадання належним чином оформлених графічних матеріалів або погодження землекористувача, якщо бажана земельна ділянка не є вільною є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Проте, до заяв не додано погодження землекористувача ТОВ Васильківське - Агро на вилучення всієї сформованої земельної ділянок з кадастровим номером 1220787700:01:016:0019 площею 33 га.

Констатуючи факт ненадання погодження землекористувача ТОВ Васильківське - Агро на вилучення всієї сформованої земельної ділянок з кадастровим номером 1220787700:01:016:0019 площею 33 га., суд вважає спірні накази «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 10.09.2020р. №795-УБД, №794-УБД, №798-УБД, №799-УБД, №791-УБД та №789-УБД правомірним, у зв`язку з чим в задоволенні позов слід відмовити повністю.

Відповідно до частини 5 статті 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Сидоренко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2021
Оприлюднено23.04.2021
Номер документу96407485
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/16336/20

Постанова від 06.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 21.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 26.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні