Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 вересня 2020 р. Справа№200/5697/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
за участю
секретаря судового засідання Горічевої С.В.,
розглянув в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Маріупольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
17 червня 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Маріупольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (далі - відповідач, Маріупольське ОУ ПФУ), надісланий на адресу суду 12 червня 2020 року, в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 07 вересня 2020 року, позивач просив:
1. визнати протиправними дії Маріупольського ОУ ПФУ щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-І Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
2. скасувати рішення від 14 січня 2020 року № 8 (вих. № 879/34-1/05) про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії згідно з ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-І Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , яке винесене Маріупольським ОУ ПФУ;
3. зарахувати ОСОБА_1 до стажу підземних робіт, що дає право на призначення пенсії згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-І Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , періоди роботи, які не були зараховані до пільгового стажу рішенням від 14 січня 2020 року № 8 (вих. № 879/34-1/05) про відмову в призначенні пенсії, а саме:
- з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року у якості учня підземного гірника з повним робочим днем під землею у шахтоуправлінні Яновское ГПО Ворошиловградгосуглепром ;
- з 03 січня 1989 року по 29 квітня 1989 року у якості учня підземного гірника з повним робочим днем під землею у шахтоуправлінні Яновское ГПО Ворошиловградгосуглепром ;
- з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року у якості гірника 2 розряду з повним робочим днем під землею у шахтоуправлінні Яновское ГПО Ворошиловградгосуглепром ;
- з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року у якості гірника 4 розряду очисного забою з повним робочим днем під землею у шахті ім. 60-річчя Великої Жовтневої революції Донбаського виробничого об`єднання по видобуванню антрациту Донбасантрацит ;
- з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року у якості гірничого майстра з повним робочим днем під землею у шахті Имени 60-летия Великой октябрьской социалистической революции Донбаського виробничого об`єднання по видобуванню антрациту Донбассантрацит ;
- з 26 грудня 1990 року по 12 травня 1992 року служба в рядах Радянської армії;
- з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року у якості гірничого майстра з повним робочим днем під землею в ГПО Ворошиловградгосуглепром Управлінні по монтажу, демонтажу та ремонту гірничошахтного обладнання Донбаського виробничого об`єднання по добуванню антрациту Донбасантрацит ;
- з 01 серпня 1994 року по 10 травня 1996 року у якості гірника підземного з повним робочим днем під землею у шахті ім. Ізвєстій у Донбаському виробничому об`єднанні по добуванню антрациту Донбасантрацит ;
- з 12 червня 2014 року по 30 вересня 2014 року у якості прохідника 5 розряду з повним робочим днем під землею у шахті Новопавлівській державного підприємства Донбасантрацит ;
4. зобов`язати Маріупольське ОУ ПФУ призначити ОСОБА_1 пенсію згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-1 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 23 січня 2020 року;
5. зобов`язати Маріупольське ОУ ПФУ здійснити виплату ОСОБА_1 недоотриманої пенсії за Списком № 1 у відповідності до ст. 46 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з 23 січня 2020 року до часу прийняття рішення суду за цим позовом.
Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.
22 червня 2020 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження в адміністративній справі № 200/5697/20-а; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); встановив строк для подання відзиву на позовну заяву; витребував у відповідача докази.
П. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 з 12 березня 2020 року до 22 травня 2020 року на всій території України установлений карантин.
П. 3 розділу VІ Прикінцеві положення КАС України було визначено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), процесуальні строки, в тому числі строки розгляду адміністративної справи, продовжені на строк дії такого карантину.
17 липня 2020 року набрав чинності Закон України від 18 червня 2020 року № 731-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (далі - Закон № 731).
Відповідно до п. 2 розділу ІІ. Прикінцеві та перехідні положення Закону № 371 процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30 березня 2020 року № 540-ІХ, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом.
27 липня 2020 року суд постановив ухвалу про розгляд справи в порядку загального позовного провадження; призначив підготовче засідання на 21 серпня 2020 року.
21 серпня 2020 року суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 10 вересня 2020 року.
Про дату, час і місце проведення судового засідання учасники справи повідомлені з дотриманням вимог КАС України.
Учасники справи/їх представники у судове засідання не з`явилися.
Враховуючи, що участь у судовому засіданні є правом учасника справи, передбаченим п. 2 ч. 3 ст. 44 КАС України, а також відсутність встановлених ст. ст. 205, 223 КАС України підстав для відкладення розгляду справи, справа розглянута за відсутності учасників справи.
У зв`язку з неявкою всіх учасників справи на підставі ч. 4 ст. 229 КАС України повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 14 січня 2020 року відповідач прийняв рішення № 8, яким відмовив йому в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058) у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Позивач стверджував, що наявність пільгового стажу, що дає йому право на пенсію відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, підтверджена записами в трудовій книжці, яка є основним документом про стаж.
Доводив, що оскільки трудова книжка містить усі необхідні записи про роботу повний робочий день в шахті (під землею), він не зобов`язаний надавати уточнюючі довідки про пільговий характер роботи.
Рішення про відмову в призначенні пенсії позивач вважав протиправним і таким, що підлягає скасуванню, оскільки воно пошурує його конституційне право на пенсійне забезпечення.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву.
Правомірність свого рішення обґрунтовував тим, що ОСОБА_1 претендував на призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, однак у нього відсутній необхідний пільговий стаж.
Відповідач стверджував, що на момент звернення за призначенням пенсії страховий стаж ОСОБА_1 складав 24 роки 05 місяців 11 днів (стаж враховано по 30 червня 2014 року), пільговий стаж за ст. 14 (провідні професії) врахований за даними персоніфікованого обліку з 02 червня 2008 року по 16 липня 2010 року та з 19 липня 2010 року по 27 березня 2013 року і складає 05 років 02 місяці 25 днів.
Пенсійний орган зазначав, що пільговий стаж обчислений за відомостями персоніфікованого обліку згідно з даними про наявний спеціальний стаж.
Періоди роботи ОСОБА_1 під землею в шахтах з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року, з 03 січня 1989 року по 29 квітня 1989 року, з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року, з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року, з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року, з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року, з 01 серпня 1994 року по 10 травня 1996 року враховані до стажу на загальних умовах, оскільки позивач не надав довідки про підтвердження пільгового стажу.
На цій підставі відповідач дійшов висновку, що позивач не набув право на призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.
На виконання вимог ст. 90 КАС України суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС України кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив таке.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Краснолуцьким МВ ГУДМС України в Луганській області 15 травня 2014 року; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .
З 15 травня 2014 року постійне місце проживання позивача було зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_1 перемістився з тимчасово окупованої території та набув статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджено довідкою від 08 грудня 2014 року № 1411013251.
З 28 квітня 2015 року постійне місце проживання позивача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчить штамп про реєстрацію місця проживання, проставлений в його паспорті.
Відповідач - Маріупольське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (ідентифікаційний код: 42171861) зареєстроване як юридична особа 31 травня 2018 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) внесений запис відповідний запис.
Матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 свідчать, що 10 січня 2020 року позивач звернувся до Маріупольського ОУ ПФУ з заявою про призначення пенсії за віком.
Разом з заявою про призначення пенсії від 10 січня 2020 року, зареєстрованою за № 337, позивач надав такі документи: довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, паспорт, трудову книжку, диплом, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, військовий квиток.
Суд зауважує, що в матеріалах пенсійної справи відсутні будь-які документи (зокрема, відмітки в розписці-повідомленні), які б свідчили, що для вирішення порушеного ОСОБА_1 питання посадові особи Маріупольського ОУ ПФУ пропонували останньому подати додаткові документи (довідки про підтвердження пільгового стажу, накази про атестацію робочих місць тощо).
Водночас розписка-повідомлення містить заяву позивача, датовану 10 січня 2020 року, наступного змісту: Прошу розрахувати стаж і визначити право на призначення пенсії, для подальшого звернення до суду необхідна відмова .
11 січня 2020 року відповідач включив ОСОБА_1 до реєстру, направленого до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, для підтвердження дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
14 січня 2020 року в. о. начальника Маріупольського ОУ ПФУ Шайтан Н., за участю в. о. начальника відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій № 1 Грищенко О., головних спеціалістів відділу з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій № 1 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , начальника юридичного відділу Блюм К., розглянула заяву ОСОБА_1 від 10 січня 2020 року № 337 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 3 ст. 114 Закону № 1058 і прийняла рішення № 8 Про відмову в призначенні пенсії (вихідний номер 879/34-1/05 від 14 січня 2020 року).
Під час розгляду порушеного заявником питання пенсійний орган взяв до уваги такі документи: заяву про призначення пенсії, паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, трудову книжку, диплом про навчання, військовий квиток та дані персоніфікованого обліку за період з 01 січня 1999 року по 31 грудня 2004 року.
Рішення про відмову в призначенні пенсії відповідач обґрунтував таким.
Пенсійний орган покликався на ч. 3 ст. 114 Закону № 1058, відповідно до якої працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники повідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абз. абз. 1 і 15-23 п. 1 ч. 2 цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абз. 1 ст. 26 цього Закону, зменшується на один рік.
Цитував норми п. 4 ст. 44 Закону № 1058, п. 10 Порядку застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08 листопада 2005 року № 383, п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Пенсійний орган вказував на те, що на дату звернення за призначенням пенсії заявник досяг повних 50 років.
За розрахунком пенсійного органу загальний страховий стаж ОСОБА_1 складає 29 років 05 місяців 11 днів; пільговий стаж на провідних посадах складає 05 років.
Відповідач зазначив, що з 01 січня 1999 року період пільгового стажу зараховано за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у зв`язку з неможливістю перевірити обґрунтованість та достовірність відомостей про характер роботи в періоди, визначені в трудовій книжці, оскільки підприємства, на яких працював заявник, знаходяться на тимчасово непідконтрольній українській владі території.
За цих обставин пенсійний орган дійшов висновку, що ОСОБА_1 слід відмовити в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
За висновком відповідача, позивач набуде право на пенсію за віком відповідно до ст. 26 Закону № 1058 з 23 січня 2028 року.
Позивачу роз`яснено, що у разі незгоди з прийнятим рішенням, воно може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
20 січня 2020 року відповідач отримав лист Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради від 16 січня 2020 року № 56.3.4-1351-56.1 про підтвердження дії довідки про реєстрацію ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеної особи.
У відповідь на адвокатський запит представника позивача листом від 23 березня 2020 року № 6331/34-1/02 Маріупольське ОУ ПФУ повідомило, що на момент звернення за призначенням пенсії страховий стаж ОСОБА_1 складав 24 роки 05 місяців 11 днів (стаж враховано по 30 червня 2014 року), пільговий стаж за ст. 14 (провідні професії) врахований за даними персоніфікованого обліку з 02 червня 2008 року по 16 липня 2010 року та з 19 липня 2010 року по 27 березня 2013 року і складає 05 років 02 місяці 25 днів.
Пенсійний орган зазначав, що пільговий стаж обчислений за відомостями персоніфікованого обліку згідно з даними про наявний спеціальний стаж.
Періоди роботи ОСОБА_1 під землею в шахтах з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року, з 03 січня 1989 року по 29 квітня 1989 року, з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року, з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року, з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року, з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року, з 01 серпня 1994 року по 10 травня 1996 року враховані до стажу на загальних умовах, оскільки позивач не надав довідки про підтвердження пільгового стажу.
Рішенням від 14 січня 2020 року № 8 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу - 20 років на провідних посадах (ст. 14) або 10 років за Списком № 1.
Позивачу рекомендовано звернутися за призначенням пенсії за віком на пільгових умовах після досягнення 55 років (тобто з 23 січня 2025 року).
З приводу конкретних періодів роботи ОСОБА_1 , записи про які містяться в трудовій книжці НОМЕР_3 , та їх зарахування/не зарахування до страхового і пільгового стажу відповідно до даних ІКІС ПФУ: Підсистема призначення та виплати пенсії, суд встановив такі обставини.
В період з 1985 року по 1989 року позивач навчався в Краснолуцьому гірничому технікумі аз спеціальністю Підземна розробка вугільних родовищ . Рішенням державної кваліфікаційної комісії від 24 червня 1989 року йому присвоєна кваліфікація гірничого техніка, що підтверджено дипломом серії НТ № 828922 від 26 червня 1989 року.
Період навчання з 01 вересня 1985 року по 24 червня 1989 року тривалістю 03 роки 09 місяців 24 дні пенсійний орган зарахував до страхового стажу позивача; до пільгового стажу цей період не зарахований.
Запис 1 - 20 травня 1988 року ОСОБА_1 був прийнятий в шахтоуправління Яновське виробничого об`єднання Донбасантрацит учнем підземного гірничого робочого з повним робочим днем під землею на ремонтно-відновлювальну дільницю для проходження виробничої практики.
Рішенням кваліфікаційної комісії УКК виробничого об`єднання Донбасантрацит від 06 липня 1988 року (протокол № 38) йому встановлений 2 розряд за професією гірничий робочий підземний , що підтверджено свідоцтвом № 5646 від 06 липня 1988 року.
Запис 2 - 28 липня 1988 року позивач був звільнений за ст. 36 ч. 2 Кодексу законів про працю УРСР у зв`язку з закінченням практики.
Період з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року пенсійний орган не зарахував до пільгового стажу позивача.
Запис 3 - 03 січня 1989 року на підставі наказу від 03 січня 1989 року № 5-к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу на шахту Імені газети Ізвєстія учнем гірничого робочого очисного забою підземним з повним робочим днем.
Рішенням кваліфікаційної комісії УКК виробничого об`єднання Донбасантрацит від 09 лютого 1989 року (протокол № 9) йому встановлений 5 розряд за професією гірничий робочий очисного забою , що підтверджено свідоцтвом № 6029 від 09 лютого 1989 року.
Запис 4 - 19 квітня 1989 року на підставі наказу від 19 квітня 1989 року № 273-к позивач переведений дублером гірничого майстра підземним з повним робочим днем.
Запис 5 - 29 квітня 1989 року на підставі наказу від 29 квітня 1989 року № 307-к звільнений за ч. 2 ст. 36 Кодексу законів про працю УРСР у зв`язку з завершенням практики.
Період з 03 січня 1989 року по 29 квітня 1989 року пенсійний орган не зарахував до пільгового стажу позивача.
Запис 6 - 07 вересня 1989 року на підставі наказу від 07 вересня 1989 року № 574-к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу на шахту Імені газети Ізвєстія гірничим робочим 2 розряду підземним з повним робочим днем.
Запис 7 - 23 березня 1990 року на підставі наказу від 27 березня 1990 року № 275-к звільнений за переведенням на шахту 60 років Великої Жовтневої соціалістичної революції за ст. 36 п. 5 Кодексу законів про працю УРСР.
Період роботи з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року тривалістю 00 років 06 місяців 17 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, до пільгового стажу цей період не зарахований.
Запис 8 - 05 квітня 1990 року на підставі наказу від 06 квітня 1990 року № 60к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу на шахту Імені 60 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит гірничим робочим очисного забою 4 розряду з повним підземним робочим днем за переведенням.
Запис 9 - 02 травня 1990 року на підставі наказу від 07 травня 1990 року № 76к звільнений за ст. 38 Кодексу законів про працю УРСР за власним бажанням.
Період роботи з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року пенсійний орган не зарахував позивачу ні до страхового, ні до пільгового стажу.
Запис 10 - 12 липня 1990 року на підставі наказу від 11 липня 1990 року № 175к прийнятий на роботу на шахту Імені 50 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит гірничим майстром підземним з повним робочим днем під землею.
Запис 11 - 18 грудня 1990 року на підставі наказу від 21 грудня 1990 року № 283к звільнений за ст. 36 п. 3 Кодексу законів про працю УРСР у зв`язку з призовом до Радянської Армії.
Період роботи з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року тривалістю 00 років 05 місяців 07 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, до пільгового стажу цей період не зарахований.
Запис 12 - 26 грудня 1990 року призваний на службу в Радянській Армії.
Запис 13 - 12 травня 1992 року був звільнений у запас (записи №№ 12-13 внесені до трудової книжки на підставі військового квитка серії НОМЕР_4 ).
Період військової служби з 26 грудня 1990 року по 31 грудня 1990 року тривалістю 01 рік 00 місяців 06 днів та з 01 січня 1992 року по 12 травня 1992 року тривалістю 00 років 04 місяці 12 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, до пільгового стажу цей період не зарахований.
Запис 14 - 23 липня 1992 року на підставі наказу від 23 липня 1992 року № 90-к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до Управління по монтажу, демонтажу і ремонту гірничошахтного обладнання Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит на гірничо-монтажну ділянку № 1 гірничим майстром підземним з повним робочим днем під землею.
Запис 15 - 29 березня 1994 року на підставі наказу від 29 березня 1992 року № 31-к звільнений за висланим бажанням за ст. 38 Кодексу законів про працю України.
Період роботи з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року тривалістю 01 рік 08 місяців 07 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, до пільгового стажу цей період не зарахований.
Запис 16 - 01 серпня 1994 року на підставі наказу від 01 серпня 1994 року 733 позивач був прийнятий на роботу на шахту Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит гірничим робочим очисного забою 5 розряду підземним з повним робочим днем.
Запис 17 - 06 травня 1995 року на підставі наказу від 06 травня 1995 року № 470к переведений гірничим майстром підземним дільниці № 1 з повним робочим днем.
Запис 18 - 10 травня 1996 року на підставі наказу від 13 травня 1996 року № 431 звільнений за ст. 38 Кодексу законів про працю України за власним бажанням.
Період роботи з 01 серпня 1994 року по 10 травня 1996 року тривалістю 01 рік 09 місяців 10 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, до пільгового стажу цей період не зарахований.
Позивач надав суду накази державного відкритого акціонерного товариства Шахта імені Ізвєстій державної холдингової компанії Донбасантрацит від 30 березня 1995 року № 430 Про результати атестації робочих місць за умовами праці для визначення права працівників на пільгове пенсійне забезпечення та від 14 жовтня 1999 року Про результати атестації робочих місць за умовами праці для визначення права працівників на пільгове пенсійне забезпечення , відповідно до яких робота за професіями гірничого робочого очисного забою , гірничого робочого підземного , прохідника підземного , гірничого майстра підземного дає право на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1.
В матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1 ці накази відсутні.
Запис 19 - 14 вересня 1998 року на підставі наказу від 14 вересня 1998 року № 21 позивач був прийнятий на роботу на станцію Штерівка Донецької залізниці учнем складача потягів.
Запис 20 - 19 жовтня 1998 року на підставі наказу від 19 жовтня 1998 року № 26 затверджений на посаді складача потягів 5 розряду.
Запис 21 - 01 серпня 2000 року на підставі наказу від 01 серпня 2000 року № 47 переведений складачем потягів 6 розряду.
Запис 22 - 18 липня 2001 року на підставі наказу від 18 липня 2001 року № 13 звільнений за переведенням на станцію Красний Луч Донецької залізниці.
Період роботи з 14 вересня 1998 року по 18 липня 2001 року тривалістю 02 роки 10 місяців 05 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Запис 23 - 19 липня 2001 року на підставі наказу від 19 липня 2001 року № 14 позивач був прийнятий на роботу на станцію Красний Луч Донецької залізниці складачем потягів 6 розряду за переведенням зі станції Штерівка.
Запис 24 - 11 лютого 2008 року на підставі наказу від 11 лютого 2008 року № 20/Д11-5 звільнений за власним бажанням за ст. 38 Кодексу законів про працю України.
Період роботи з 19 липня 2001 року по 31 грудня 2003 року тривалістю 02 роки 05 місяців 13 днів, з 01 січня 2004 року по 29 лютого 2008 року тривалістю 04 роки 02 місяці 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Період з 01 червня 2008 року по 01 червня 2008 року тривалістю 00 років 01 місяць 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Запис 25 - 02 червня 2008 року на підставі наказу від 02 червня 2008 року № 273к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу Шахта Краснокутська державного підприємства Донбасантрацит .
Запис 26 - 30 червня 2005 року на підставі наказу від 30 червня 2005 року № 469 за результатами атестації робочих місць за умовами праці підтверджено право на пенсію на пільгових умовах за списком 1.
Запис 27 - 16 липня 2010 року на підставі наказу від 16 липня 2010 року № 278к звільнений за ст. 36 п. 5 Кодексу законів про працю України за переведенням до шахти Імені газети Ізвєстія .
Період роботи з 02 червня 2008 року по 16 липня 2010 року тривалістю 02 роки 02 місяці 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, а також до пільгового стажу - ст. 14, П/П, підземні, інші (02 роки 01 місяць 15 днів).
Період з 17 липня 2008 року по 18 липня 2008 року тривалістю 00 років 01 місяць 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Запис 28 - 19 липня 2010 року на підставі наказу від 19 липня 2010 року № 731к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу Шахта Імені газети Ізвєстія державного підприємства Донбасантрацит прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем під землею.
Запис 29 - 27 серпня 2013 року на підставі наказу від 27 серпня 2013 року № 915-к звільнений за ст. 38 Кодекс законів про працю України за власним бажанням.
Період роботи з 19 липня 2010 року по 31 грудня 2010 року тривалістю 00 років 06 місяців 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, а також до пільгового стажу за ст. 14, П/П, підземні, інші (00 років 05 місяців 13 днів).
Період роботи з 01 січня 2011 року по 27 серпня 2013 року тривалістю 02 роки 08 місяців 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу, а також до пільгового стажу за ст. 14, П/П, підземні, інші (02 роки 07 місяців 27 днів).
Період з 28 серпня 2013 року по 31 серпня 2013 року тривалістю 00 років 01 місяць 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Запис 30 - 12 червня 2014 року на підставі наказу від 12 червня 2014 року № 58к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу Шахта Новопавлівська державного підприємства Донбасантрацит прохідником 5 розряду з повним підземним робочим днем.
Період з 01 червня 2014 року по 30 червня 2014 року тривалістю 00 років 01 місяць 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу; до пільгового стажу період роботи позивача починаючи з 12 червня 2014 року не зарахований.
Трудова книжка позивача містить відмітку про те, що за результатами атестації робочих місць за умовами праці підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1.
Будь-яких інших записів трудова книжка позивача не містить, зокрема щодо роботи позивача після 12 червня 2014 року (його звільнення, переведення тощо).
Як свідчить розрахунок стажу, наявний в матеріалах пенсійної справи, за висновком відповідача, страховий стаж ОСОБА_1 становить 24 роки 05 місяців 13 днів; пільговий стаж - підземні роботи, провідні професії - 05 років 02 місяці 25 днів. Зниження пенсійного віку за Роботи підземні, провідні професії (20) на 05 років 00 місяців 00 днів.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містять інформацію про спеціальний стаж роботи ОСОБА_1 за кодом підстави для обліку спецстажу ЗП3014А2 за 2008, 2009, 2010 роки в період роботи у відокремленому підрозділі Шахта Краснокутська державного підприємства Донбасантрацит (ідентифікаційний код 26403304), за 2010, 2011, 2012, 2013 роки в період роботи у відокремленому підрозділі Шахта імені Ізвєстій державного підприємства Донбасантрацит (ідентифікаційний код 2641094).
Згідно з п. 1 Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до Порядку формування та подання страхувальникам звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 квітня 2015 року № 435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2015 року за № 460/26905), код підстави - ЗПЗ014А2 з 05 січня 1991 року проставляється працівникам провідних професій: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, які безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників,- за Списком робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 31 березня 1994 року № 202 (п. 34).
На підставі відомостей ЄДР суд встановив, що державне підприємство Шахта Новопавлівська (ідентифікаційний код 00177425, місцезнаходження: Україна, Луганська обл., м. Красний Луч) припинена як юридична особа 02 листопада 2005 року.
Правонаступником державного підприємства Шахта Новопавлівська є державне підприємство Донбасантарцит (ідентифікаційний код: 32444546, місцезнаходження: Україна, Луганська обл., м. Хрустальний, вул. Косіора, буд. 10), яке в стані припинення не перебуває.
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми призначення, перерахунку і виплати пенсії визначає Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058), який набрав чинності з 01 січня 2004 року.
Згідно з п. 16 розділу ХV Прикінцеві положення Закону № 1058 до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Положення Закону України Про пенсійне забезпечення застосовуються в частині визначення права на пенсію за вислугу років.
П. 1 абз. 2 п. 2 розділу ХV Прикінцеві положення Закону № 1058 було передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України Про пенсійне забезпечення .
На підставі пп. 27 п. 7 розділу І Закону України 3 жовтня 2017 року № 2148-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій п. 2 у розділі ХV Прикінцеві положення Закону № 1058 викладений у новій редакції, що не передбачала застосування Закону № 1788 при призначенні пенсії особам, зазначеним в абзаці 1 цього пункту.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1058 право на отримання пенсій із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Право на пенсію за віком на пільгових умовах для окремих категорій працівників визначає ст. 114 Закону № 1058.
Щодо права на пенсію незалежно від віку відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
Відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків та страхового стажу, встановленого абз. абз. 1 і 15-23 п. 1 ч. 2 цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абз. 1 ст. 26 цього Закону, зменшується на один рік.
При цьому, згідно з положеннями ч. 5 ст. 114 Закону № 1058 у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до ч. ч. 2 і 3 цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731, (далі - Порядок № 383).
Відповідно до п. 2 Порядку № 383 під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.
Згідно з п. 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До посад або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
До підрозділу 10101000 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу 10100000 І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, включені 1010100а а) Всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
До підрозділу 10101000 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу 10100000 І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162, включені 1010100а а) Всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
До підрозділу 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, включені 1.1а а) усі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
До підрозділу 1. Підземні роботи в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень розділу І. Гірничі роботи Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 461, включені працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах.
Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202 (далі - Список № 202).
За наслідками аналізу норм ст. 14 Закону № 14 Закону № 1788 (положення якої аналогічні нормам ч. 3 ст. 114 Закону № 1058) та Списку № 202, Верховний Суд в постанові від 31 жовтня 2019 року у справі № 227/1732/17 зазначив таке:
Комплексний аналіз зазначених норми дає підстави дійти висновку, що право на передбачену статтею 14 Закону № 1788-ХІІ пенсію незалежно від віку мають працівники, професії яких містяться у Списку, за умови безпосередньої зайнятості на цих роботах повний робочий день та не менше передбаченого стажу роботи .
Суд зазначає, що до розділу І. Підземні гірничі роботи в шахті і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт Списку № 202 включені такі професії (посади): усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю) .
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що періоди роботи за професіями (посадами) гірничого робочого підземного , гірничого робочого очисного забою підземного , гірничого майстра підземного , прохідника підземного з повним робочим днем в шахті (під землею) враховуються до спеціального (пільгового) стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до ч. 3 ст. 114 цього Закону.
Порядок підтвердження стажу роботи регламентований ст. 62 Закону № 1788.
Ст. 62 Закону № 1788 установлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).
Згідно з п. 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п. 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.
Порядок № 637 окремо визначає особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників.
За приписами п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Аналіз наведених вище правових норм дозволяє дійти таких висновків:
- основним документом, що підтверджує стаж, є трудова книжка;
- лише у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, може постати необхідність у використанні додаткових даних для підтвердження стажу.
Порядок звернення за призначенням пенсії регламентований ст. 44 Закону № 1058.
Згідно з ч. 1 ст. 44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку, що передбачено ч. 2 ст. 44 Закону № 1058.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).
Документи, які додаються до заяви про призначення пенсії за віком, визначені п. 2.1. Порядку № 22-1.
Так, згідно з пп. 2 п. 2.1. Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії, крім іншого, додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
П. 4.1. Порядку № 22-1 визначено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).
Згідно з приписами п. 4.2. Порядку № 22-1 4.2. при прийманні документів орган, що призначає пенсію:
1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;
2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;
3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;
4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Відповідно до п. 1.7. Порядку № 22-1 у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.
Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону.
Відповідно до п. 4.3. Порядку № 22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абз. 2 пп. 3 п. 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Згідно з п. 4.7. Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Висновки суду по суті позовних вимог.
Спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям Маріупольським ОУ ПФУ рішення від 14 січня 2020 року № 8 Про відмову в призначенні пенсії .
Цим рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058.
Для вирішення публічно-правового спору, що виник між сторонами, рішення Маріупольського ОУ ПФУ належить перевірити на відповідність критеріям, наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС України.
Надаючи оцінку правомірності відмови в призначенні пенсії, суд виходить саме з тих аргументів, які пенсійний орган навів у рішенні, що є предметом спору.
Суд відзначає, що, відмовляючи ОСОБА_1 в призначенні пенсії, відповідач обмежився цитуванням законодавства та загальним висновком про те, що страховий стаж позивача складає 29 років 05 місяців 11 днів, пільговий стаж на провідних посадах - 5 років.
При цьому відповідач в рішенні від 14 січня 2020 року № 8 не конкретизував, які саме періоди роботи ОСОБА_1 він зарахував до страхового стажу, які - до пільгового.
Аналогічно в рішенні, яке є предметом спору, відповідач не вказав: 1) які саме періоди роботи він не зарахував позивачу до страхового стажу; 2) які саме періоди не зарахував до пільгового стажу; 3) не зазначив конкретні підстави для відмови у зарахуванні того чи іншого періоду роботи позивача до страхового та/або до пільгового стажу.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що періоди роботи ОСОБА_1 під землею в шахтах з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року, з 03 січня 1989 року по 29 квітня 1989 року, з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року, з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року, з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року, з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року, з 01 серпня 1994 року по 10 травня 1996 року враховані до стажу на загальних умовах, оскільки позивач не надав довідки про підтвердження пільгового стажу.
Суд відхиляє цей аргумент пенсійного органу з таких підстав.
По-перше, рішення, яке є предметом спору, такого обґрунтування не містить.
По-друге, суд встановив, що в період з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року позивач працював учнем підземного гірничого робочого з повним робочим днем під землею в шахтоуправлінні Яновське виробничого об`єднання Донбасантрацит (записи №№ 1-2 в трудовій книжці).
В період з 03 січня 1989 року по 18 квітня 1989 року - учнем гірничого робочого очисного забою підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит (запис № 3 в трудовій книжці).
В період з 19 квітня 1989 року по 29 квітня 1989 року - дублером гірничого майстра підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит (записи №№ 4-5 в трудовій книжці).
В період з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року - гірничим робочим підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит (записи № 6-7 в трудовій книжці).
В період з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року - гірничим робочим очисного забою підземним з повним робочим днем під землею на шахті Імені 60 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит (записи №№ 8-9 в трудовій книжці).
В період з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року - гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені 50 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит (записи №№ 10-11 в трудовій книжці).
В період з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року - гірничим майстром підземним з повним робочим днем під землею в Управлінні по монтажу, демонтажу і ремонту гірничошахтного обладнання Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит (записи №№ 14-15 в трудовій книжці).
В період з 01 серпня 1994 року по 05 травня 1995 року - гірничим робочим очисного забою підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит (запис № 16 в трудовій книжці).
В період з 06 травня 1995 року по 10 травня 1996 року - гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені газети Ізвєстія виробничого об`єднання Донбасантрацит (записи №№ 17-18 в трудовій книжці).
Робота позивача за професіями, що включені як до Списку № 1, так і до Списку № 202, з повним робочим днем в шахті підтверджена належним чином оформленими записами у трудовій книжці, що є основним документом про стаж.
Отже, позивач має право на зарахування цих періодів до його спеціального (пільгового) стажу. При цьому необхідність у поданні додаткових документів, в тому числі уточнюючих довідок, відсутня.
З цих міркувань суд відхиляє заперечення відповідача, які полягають у тому, що записи в трудовій книжці підтверджують тільки загальний стаж; для зарахування відповідних періодів роботи до пільгового стажу їх недостатньо.
Відповідач не довів, що, дійшовши висновку про недостатність документів для призначення пенсії, (зокрема, про необхідність додаткового підтвердження пільгового характеру роботи), він запропонував позивачу подати необхідні документи.
З приводу посилання відповідача на п. 20 Порядку № 637 та використання даних, наявних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування, для підтвердження спеціального трудового стажу, суд зазначає таке.
Відомості реєстру застрахованих осіб, рівно як і уточнюючі довідки, є додатковим засобом підтвердження стажу.
Як наслідок, необхідність у використанні відомостей реєстру застрахованих осіб для підтвердження стажу може постати у разі відсутності трудової книжки або відсутності у ній необхідних записів.
При цьому відсутність у пенсійного органу можливості здійснити перевірку відомостей на підприємстві або в архівній установі, які знаходяться на тимчасово окупованій території, не може бути підставою для відмови особі у реалізації наявного у неї права на пенсійне забезпечення.
Суд встановив, що в період з 26 грудня 1990 року по 12 травня 1992 року ОСОБА_1 проходив строкову військову службу в Радянській Армії.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 від 25 березня 1992 року № 2232-ХІІ Закону України Про загальний військовий обов`язок і військову службу час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 8 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу особа навчалася за фактом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що передбачала право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію Закону України Про пенсійне забезпечення або на пенсію за віком на пільгових умовах до набрання чинності Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі і час проходження строкової військової служби, які зараховуються до пільгового стажу, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію на пільгових умовах.
На момент призову на строкову військову службу ОСОБА_1 працював гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті на шахті Імені 50 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит , тобто працював за професією та в умовах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Таким чином, позивач має право на зарахування до пільгового стажу роботи усього періоду проходження ним строкової військової служби, а саме з 26 грудня 1990 року по 12 травня 1992 року. Незважаючи на це, пенсійний орган без будь-якого обґрунтування не зарахував цей період до пільгового стажу.
Суд встановив, що 12 червня 2014 року позивач був прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу Шахта Новопавлівська державного підприємства Донбасантрацит прохідником з повним підземним робочим днем (запис № 30 в трудовій книжці).
Трудова книжка не містить записів про те, до якого часу ОСОБА_1 працював на цій посаді.
Разом з цим в реєстрі застрахованих осіб за звітний 2014 рік наявні дані про те, що у відокремленому підрозділі Шахта Новопавлівська державного підприємства Донбасантрацит позивач працював 19 днів в червні 2014 року, 31 день в липні 2014 року, 31 день в серпні 2014 року та 30 днів у вересні 2014 року. Страхові внески роботодавець сплатив лише за червень 2014 року, за липень-вересень 2014 року страхові внески не сплачені.
Період з 01 червня 2014 року по 30 червня 2014 року тривалістю 00 років 01 місяць 00 днів пенсійний орган зарахував до страхового стажу.
Жодних висновків і мотивів щодо не зарахування до страхового стажу періоду роботи позивача з 01 липня 2014 року по 30 вересня 2014 року, а також причин не зарахування до пільгового стажу періоду роботи з 12 червня 2014 року по 30 вересня 2014 року відповідач не навів.
При цьому суд відзначає, що позивач не може нести відповідальність і зазнавати негативних наслідків через невиконання (неналежне виконання) роботодавцем - страхувальником своїх обов`язків щодо нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за позивача за вказаний вище період; а також через невиконання (неналежне виконання) роботодавцем - страхувальником свого обов`язку в частині подання до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування необхідних відомостей, в тому числі щодо спеціального стажу роботи.
Крім того, суд встановив, що без будь-якого обґрунтування пенсійний орган не зарахував до страхового стажу ОСОБА_1 період його роботи з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року гірничим робочим очисного забою підземним з повним робочим днем під землею на шахті Імені 60 років Великої Жовтневої соціалістичної революції Донбаського виробничого об`єднання по видобутку антрациту Донбасантрацит (записи №№ 8-9 в трудовій книжці).
Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що з огляду на встановлені фактичні обставини та зміст правових норм, які регулюють спірні правовідносини, рішення Маріупольського ОУ ПФУ від 14 січня 2020 року № 8 Про відмову в призначенні пенсії підлягає визнанню протиправним.
Визнання протиправним цього рішення охоплює позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Маріупольського ОУ ПФУ щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-І Закону № 1058, оскільки правові наслідки для позивача створює саме рішення, а не дії пенсійного органу.
Висновок суду про протиправність рішення ґрунтується на тому, що воно не відповідає критеріям, наведеним у п. п. 3, 5, 6 ч. 2 ст. 2 КАС України, є необґрунтованим та не може вважатися таким, що прийнято добросовісно і розсудливо.
Відмовляючи в призначенні позивачу пенсії, відповідач не забезпечив всебічний, повний та об`єктивний розгляд поданих позивачем документів.
Оскільки рішення Маріупольського ОУ ПФУ від 14 січня 2002 року № 8 Про відмову в призначенні пенсії є протиправним, порушене право позивача підлягає поновленню шляхом скасування цього рішення.
Виходячи з встановлених фактичних обставин та правового регулювання спірних правовідносин, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України для повного та ефективного захисту порушеного права позивача на пенсійне забезпечення також належить застосувати такий спосіб захисту як зобов`язання Маріупольського ОУ ПФУ повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 січня 2020 року, зареєстровану за № 337, про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 з урахуванням правової оцінки, наданої судом в цьому рішенні.
Зокрема, при повторному розгляді заяви ОСОБА_1 Маріупольському ОУ ПФУ належить врахувати, що позивач має право на зарахування:
- до спеціального (пільгового) стажу на підземних роботах (провідні професії, Список № 1) періодів роботи: з 20 травня 1988 року по 28 липня 1988 року учнем підземного гірничого робочого з повним робочим днем під землею; з 03 січня 1989 року по 18 квітня 1989 року учнем гірничого робочого очисного забою підземним з повним робочим днем в шахті; з 19 квітня 1989 року по 29 квітня 1989 року - дублером гірничого майстра підземним з повним робочим днем в шахті; з 07 вересня 1989 року по 23 березня 1990 року - гірничим робочим підземним з повним робочим днем в шахті; з 05 квітня 1990 року по 02 травня 1990 року гірничим робочим очисного забою підземним з повним робочим днем під землею; з 12 липня 1990 року по 18 грудня 1990 року гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті; з 23 липня 1992 року по 29 березня 1994 року гірничим майстром підземним з повним робочим днем під землею; з 01 серпня 1994 року по 05 травня 1995 року гірничим робочим очисного забою підземним з повним робочим днем в шахті; з 06 травня 1995 року по 10 травня 1996 року гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті; з 12 червня 2014 року по 30 вересня 2014 року прохідником з повним підземним робочим днем;
- до спеціального (пільгового) стажу на підземних роботах (провідні професії, Список № 1) періоду проходження строкової військової служби з 26 грудня 1990 року по 12 травня 1992 року.
Позовні вимоги ОСОБА_1 в частині зарахування йому до стажу підземних робіт, що дає право на призначення пенсії згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-І Закону № 1058, періодів роботи, які не були зараховані до пільгового стажу рішенням від 14 січня 2020 року № 8 (вих. № 879/34-1/05) про відмову в призначенні пенсії, не підлягають задоволенню, оскільки обчислення загального та пільгового стажу як складова призначення пенсії належить до повноважень пенсійного органу, а не суду.
Вимоги позивача про зобов`язання Маріупольського ОУ ПФУ призначити ОСОБА_1 пенсію згідно з абз. 2 ч. 3 ст. 114 розділу ХVІ-1 Закону № 1058 з 23 січня 2020 року, а також про зобов`язання Маріупольського ОУ ПФУ здійснити виплату ОСОБА_1 недоотриманої пенсії за Списком № 1 у відповідності до ст. 46 Закону № 1058 з 23 січня 2020 року до часу прийняття рішення суду за цим позовом не підлягають задоволенню як такі, що заявлені передчасно.
Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Щодо негайного виконання рішення суду.
Позивач просить суд звернути до негайного виконання рішення суду у межах суми стягнення за один місяць.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.
З огляду на те, що присудження виплати пенсії не є предметом спору у справі, рішення суду не підлягає негайному виконанню.
Щодо встановлення судового контролю.
Позивач просить встановити судовий контроль за виконанням судового рішення в порядку ст. 382 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Таким чином, зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом, а не обов`язком судом.
Враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів, які дозволяють дійти обґрунтованого висновку, що відповідач не виконуватиме це судове рішення, підстави для встановлення судового контролю в порядку ст. 382 КАС України відсутні.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 840,80 грн (квитанція від 12 червня 2020 року).
Докази здійснення інших судових витрат позивач не надав.
Визначаючи кількість вимог немайнового характеру, заявлених позивачем, суд враховує, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, зобов`язання прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
Суд задовольнив вимоги позивача як в частині визнання протиправним і скасування рішення суб`єкта владних повноважень, так і в частині зобов`язання його вчинити певні дії, а тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору у сумі 840,80 грн.
Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_5 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Маріупольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (ідентифікаційний код: 42171861, місцезнаходження: 87548, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Зелінського, буд. 27а) про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Маріупольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 14 січня 2020 року № 8 про відмову в призначенні пенсії (вихідний № 879/34-1/05).
3. Зобов`язати Маріупольське об`єднане управління повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 січня 2020 року, зареєстровану за № 337, про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням правової оцінки, наданої судом в цьому рішенні.
4. В іншій частині позовних вимог - відмовити.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Маріупольського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.
6. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
7. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
8. Повне судове рішення складено 21 вересня 2020 року.
Суддя Т.О. Кравченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2020 |
Оприлюднено | 23.04.2021 |
Номер документу | 96407845 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні