Рішення
від 21.04.2021 по справі 380/10386/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/10386/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 квітня 2021 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Агро-Стиборівка до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовом, в якому з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.08.2020 №1872157/42806769 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 13.08.2020;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства Агро-Стиборівка №3 від 13.08.2020 року датою її направлення для реєстрації.

Посилається на те, що відповідно до вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України підприємством складено податкову накладну №3 від 13.08.2020 та направлено її 24.11.2020 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції від 18.08.2020 №9204185794 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення вказано те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник D = 12,2542%, Р = 0; особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації. З метою підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №3 від 13.08.2020 та прийняття рішення про її реєстрацію позивачем було подано письмові пояснення разом з усіма необхідними документами, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій за вищевказаною податковою накладною. Незважаючи на подані документи, рішенням комісії ДПС у Львівській області від 27.08.2020 №1872157/42806769 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 13.08.2020 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач з таким рішенням відповідача не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду за судовим захистом. Просить позов задовольнити повністю.

У встановлений судом строк від відповідача, Головного управління ДПС у Львівській області, надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що складена позивачем податкова накладна №3 від 13.08.2020 направлена до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.08.2020 №9204185794 зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної №3 від 13.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Контролюючий орган запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, повідомлено: показник D = 12,2542%, Р = 0; особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації. 17.12.2020 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Розглянувши подані документи, комісія прийняла спірне рішення від 27.08.2020 №1872157/42806769 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 13.08.2020 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Таким чином, на думку відповідача, контролюючий орган дотримав усіх вимог, які визначені у п.п.10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. А тому, покликаючись на правомірність спірного рішення та наявність підстав для його прийняття, вважає, що позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Від відповідача, ДПС України, надійшов відзив на позовну заяву, зміст якого аналогічний змісту відзиву Головного управління ДПС у Львівській області.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій викладено пояснення, міркування та аргументи позивача щодо наведених відповідачами у відзивах заперечень та мотиви їх відхилення.

Ухвалою судді від 10.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 12.01.2021 залишено без задоволення заперечення відповідача, Головного управління ДПС у Львівській області, проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Фермерське господарство Агро-Стиборівка (місцезнаходження: вул.Річна, 11, село Стиборівка, Бродівський район, Львівська область, 80670; код ЄДРПОУ: 42806769) зареєстроване як юридична особа 07.02.2019. Основним видом економічної діяльності вказаного підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).

12.08.2020 між позивачем (як постачальником) та Товариством з обмеженою відповідальністю Дар-трейд (код ЄДРПОУ: 35077737) (як покупцем) укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 відповідно до умов якого:

…1.1. Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію врожаю 2020 року, країна походження - Україна (надалі - Товар , а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар відповідно до умов Договору та Специфікацій (Додатків), які є невід`ємною частиною Договору).

1.2. Товар за цим Договором постачається (передається) партіями, згідно з встановленими нормами відвантаження, протягом періоду вказаного в Специфікаціях (надалі - Специфікації ) до Договору.

1.3. Найменування, якість, кількість, вартість, місце поставки, строк передачі Товару визначається Сторонами в окремих Специфікаціях та/або видаткових накладних на кожну окрему партію Товару…

5.1 Покупець здійснює оплату Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника в терміни зазначені у Специфікації до даного Договору… .

12.08.2020 між Фермерським господарством Агро-Стиборівка та Товариством з обмеженою відповідальністю Дар-трейд укладено додаток №1 до Договору поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020 - специфікацію №1 від 12.08.2020.

Відповідно до умов зазначеної специфікації:

1. Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти й оплатити вказаний нижче Товар в строки і на умовах, передбачених в Договорі поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020 та цьому Додатку (пшениця 4 класу врожаю 2020 року кількістю 59 тон, загальною вартістю 311815,24 грн, код Товару згідно УКТ ЗЕД 1001) .

2. Загальна вартість Товару за цим Додатком складає: 311815,24 грн, в т. ч. ПДВ (+/-5%) -519696, 21 грн.

3. Базисні умови поставки: FCA (згідно Інкотермс 2010) - склад Постачальника.

7. Строк поставки - до 14.08.2020.

8. Оплата - здійснюється Покупцем на підставі рахунку-фактури наданого Постачальником у два етапи:

- 80% вартості відповідної партії Товару сплачується після поставки (передачі) Товару та надання Постачальником усіх документів на Товар;

- 20% від загальної вартості Товару сплачується протягом 2-х робочих днів після завершення здійснення Покупцем перевірки правильності реєстрації Постачальником відповідної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, за умови відсутності порушень з боку Постачальника встановлених законодавством вимог щодо реєстрації та належного заповнення податкових накладних…. .

13.08.2020 ФГ Агро-Стиборівка виставлено рахунок-фактуру №СФ-0000003 від 13.08.2020 Товариству з обмеженою відповідальністю Дар-трейд згідно умов договору поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020 та специфікації №1 від 12.08.2020 на загальну суму 313 110,48 грн, в тому числі ПДВ - 52185,08 грн.

Факт приймання товару Товариством з обмеженою відповідальністю Дар-трейд підтверджується видатковою накладною №РН-0000002 від 13.08.2020. Товар - пшениця 4 кл урожаю 2020 кількістю 60,170 т., сума з ПДВ - 313110,48 грн, ПДВ - 52185,08 грн. Вивезення Товару зі складу Постачальника здійснювалося безпосередньо Покупцем, що стверджується товарно-транспортними накладними №2 та №3 від 13.08.2020.

14.08.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю Дар-трейд частково здійснено оплату за поставлений товар у розмірі 100000,00 грн, в т.ч. ПДВ 16666,67 грн.

13.08.2020 відповідно до умов вищевказаного договору позивачем складено податкову накладну №3 та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

18.08.2020 позивачем отримано квитанцію №9204185794 про зупинення реєстрації податкової накладної з підстав: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування від 13.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 12,2542%, Р = 0; особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації .

22.08.2020 позивачем подано копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №3 від 13.08.2020, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі. Зокрема, подано: договір поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020, специфікацію №1 від 12.08.2020, рахунок-фактуру №СФ-0000003 від 13.08.2020, видаткову накладну №РН-0000002 від 13.08.2020, товарно-транспортні накладні №2 та №3 від 13 серпня 2020 року на 2 арк. в 1 прим.13.08.2020, виписку по рахунку № НОМЕР_1 за період з 12.08.2020 по 20.08.2020, податкову накладну №3 від 13.08.2020 із квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2020 рік, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року, видаткова накладна №1664 від 02.10.2019, платіжне доручення №29 від 30.08 2019, Акт про висів придбаного насіння за жовтень 2019 року, Акт № 2 про витрати насіння і садивного матеріалу за жовтень 2019 року, Статут Фермерського господарства АГРО-СТИБОРІВКА , свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 , свідоцтва про реєстрацію ТЗ НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , видаткові накладні, платіжні доручення, договір поставки №БР696 та №БР697 від 16.08.2019, Акти №№1-4 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за жовтень 2019 року, лютий 2020 року, квітень 2020 року, травень 2020 року, обліковий лист №б/н тракториста-машиніста за жовтень 2019 року, наказ №1 від 02.01.2020 Про затвердження штатного розпису із відповідним розписом.

У поясненнях, серед іншого, зазначено, що 12.08.2020 між ФГ Агро-Стиборівка та ТОВ Дар-Трейд було укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24.

В цей же день, 12.08.2020, між ФГ Агро-Стиборівка та ТОВ Дар-Трейд укладено додаток №1 до договору поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020 - специфікацію №1.

13.08.2020 ФГ Агро-Стиборівка виставлено рахунок-фактуру №СФ-0000003 від ТОВ Дар-Трейд згідно умов договору поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020 та специфікації №1 від 12.08.2020 (додатку №1 до договору поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020) на загальну суму 313110,48 грн, в т.ч. ПДВ 52185,08 грн.

Факт приймання товару ТОВ Дар-Трейд підтверджується видатковою накладною №РН-0000002 від 13.08.2020 із підписом і печаткою покупця. Товар - пшениця 4 кл урожаю 2020 кількістю 60,170 т. Вивезення товару зі складу постачальника здійснювалося безпосередньо покупцем, що стверджується товарно-транспортною накладною №2 та №3 від 13.08.2020.

14.08.2020 ТОВ Дар-Трейд частково здійснено оплату за поставлений товар у розмірі 100000,00 грн, в т.ч. ПДВ 16666,67 грн (платіжне доручення №2942 від 14.08.2020).

18.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних за №9204185794 було зареєстровано податкову накладну №3 від 13.08.2020 (виписану за правилом першої події). Згідно отриманої квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація зупинена.

Зазначено, що у ФГ Агро-Стиборівка наявні усі технічні, матеріальні та людські ресурси для вирощування зернових, зернобобових, олійних та технічних культур (далі сільськогосподарські культури).

Щодо підтвердження наявних усіх технічних, матеріальних ресурсів, повідомлено, що станом на 01.01.2020, ФГ Агро-Стиборівка орендуються землі (земельні паї), на яких вирощуються сільськогосподарські культури загальною площею 22,2095 га. Вказані землі орендуються на територіях Пеняківської сільської ради Бродівського району Львівської області, Попівецької сільської ради Бродівського району Львівської області, Паликоровецької сільської ради, Вербівчицької сільської ради Бродівського району Львівської області.

На підтвердження факту перебування у користуванні ФГ Агро-Стиборівка на правах оренди земель загальною площею 22,2095 га додано копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

Всього ФГ Агро-Стиборівка в сезоні 2019 року засіяно 7 га озимої пшениці. Підтвердженням цього є форма №29-сг Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур станом на 1 грудня 2019 року та форма №4-сг Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року .

Частину площі, а саме 2 га, для посіву насіння закуплялося у Приватного підприємства Західний Буг (код ЄДРПОУ: 32478033), а решта 5 га було засіяно власним зерном. За видатковою накладною №1664 від 02.10.2019 було придбано у Приватного підприємства Західний Буг пшениці озимої на 4750,00 грн та оплачено згідно платіжного доручення №29 від 30.08.2019. Оплата за насіння здійснювалася на умовах передоплати. Факт використання насіння зафіксовано в Акті про висів придбаного насіння за жовтень 2019 року та Акті №2_витрати насіння і садивного матеріалу за жовтень 2019 року, де вказується назва культури, сорт, кількість витрат на 1 га і на всю площу.

Сільськогосподарська техніка, якою здійснювався обробіток ґрунту та догляд за сільськогосподарськими культурами, є у власності (користуванні) єдиного засновника ФГ Агро-Стиборівка - ОСОБА_1 .

ФГ Агро-Стиборівка у своїй діяльності зокрема використовує, зокрема, комбайн зерновий.

Також повідомлено, що ФГ Агро-Стиборівка протягом 2019 року придбало 1 одиницю причепних сільськогосподарських знарядь для обробітку і догляду за сільськогосподарськими культурами, зокрема, борони Агрегат АГД-2,1, що стверджується видатковою накладною №И-6531 від 01.11.2019.

Зберігання сільськогосподарської продукції проводиться у власному тимчасовому складському ангарі, яке знаходяться на території засновника ФГ Агро-Стиборівка .

Засоби захисту рослин для догляду за сільськогосподарськими культурами ФГ Агро-Стиборівка закупляє у наступних постачальників на постійні основі на умовах передоплати: ТОВ Поділля Агрозахист (код ЄДРПОУ: 37898486), ТОВ Спектр-Агро (код ЄДРПОУ: 36348550), ТОВ Хімагромаркетинг (код ЄДРПОУ: 30262667).

Мінеральні добрива для підживлення сільськогосподарських культур ФГ Агро-Стиборівка закуповує у наступних постачальників на постійній основі та на умовах передоплати: ПрАТ УкрАгро НПК (код ЄДРПОУ: 31961067), ПрАТ Галнафтохім (код ЄДРПОУ: 23958622), ТОВ Волпекс (код ЄДРПОУ: 39377343)

Факт використання засобів захисту сільськогосподарських культур, мінеральних добрив зафіксовано в Акті №4 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за жовтень 2019 року, Акті №3 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за лютий 2020 року, Акті №1 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за квітень 2020 року, Акті №2 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за травень 2020 року,.

Паливо для сільськогосподарської техніки закуповується у ТОВ МАНГО-ГРУП (код ЄДРПОУ: ЄДРПОУ 39039648) на умовах передоплати.

Розхід палива для обробітку сільськогосподарських культур фіксується в обліковому листі тракториста-машиніста (копії облікових листів №б/н тракториста-машиніста за жовтень 2019 року, №6 за лютий 2020 року, №2 за травень 2020 року, №7 за травень 2020 року).

Для забезпечення діяльності ФГ Агро-Стиборівка залучає людський ресурс. Працівники, які залучалися до праці по господарській операції, офіційно працевлаштовані у ФГ Агро-Стиборівка відповідно до законодавства про працю та Кодексу законів про працю України. Загалом штат підприємства на даний момент складається з 3-ьох осіб.

Таким чином, господарська операція, за результатами якої була виписана податкова накладна №3 від 13.08.2020, має реальний характер, що підтверджується вищеописаними обставинами .

28.08.2020 комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №1872157/42806769 про відмову у реєстрації податкової накладної від 13.08.2020 №3. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

04.09.2020 року позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.08.2020 №3.

09.09.2020 за наслідками розгляду скарги позивача ДПС України прийнято рішення №49207/42806769/2, згідно якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що на переконання позивача вищезгадане рішення від 27.08.2020 №1872157/42806769 прийнято за формальних підстав, без належної оцінки наданим ФГ Агро-Стиборівка поясненням та документам, які у своїй сукупності є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. А тому, вважає, що є всі підстави для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у день надходження в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.08.2020 №3, виписану на ТОВ Дар-Трейд . Вважаючи у зв`язку із цим свої права порушеними та такими, що потребують захисту, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

У силу вимог підп.підп. а та б підп.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Згідно із абз.абз.1-3 п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до абз.1 п.188.1 ст.188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Як установлено п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацом 1 п.201.7 ст.201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з абз.1 п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до абз.5 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За змістом абз.10 п.201.10 ст.201 ПК України, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з абз.22 п.201.10 ст.201 ПК України, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Варто зазначити, що відповідно до підп.14.1.160 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).

За змістом абз.2 п.2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п.8 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Згідно із п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктами 13-14 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно із п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок).

Згідно з п.5 Порядку, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до абз.1 п.6 Порядку, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку).

Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій наведений в Додатку 3 до Порядку.

Пунктом 1 зазначеного Додатку передбачено такий критерій ризиковості здійснення операцій як: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Суд встановив, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної від 13.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено наступні: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій .

З цього приводу суд звертає увагу на те, що п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відносить операцію до ризикових, зокрема, у разі відсутності товару/послуги, зазначених у податковій накладній, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою).

Проте відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретних критеріїв ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у п.1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений п.1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Якою саме була величина залишку обсягу постачання товару та в який спосіб і на підставі яких документів вона була визначена, відповідачі не довели та належними і допустимими доказами під час розгляду справи не підтвердили. А відповідно до вимог підп.2 п.11 Порядку, на контролюючий орган покладений обов`язок не лише зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерію (критеріїв) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а й розрахованого показника за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції від 18.08.2020 №9204185794 про зупинення реєстрації податкової накладної запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Втім, відповідач не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, встановленим п.11 Порядку.

Враховуючи викладене, суд приходить висновку, що контролюючий орган безпідставно зупинив реєстрацію вищезазначеної податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п.2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п.4 Порядку №520).

За змістом п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Суд враховує, що вжите у цій нормі словосполучення може включати переконує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.

Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку №520, чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Відповідно до абз.1 п.6, п.7 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з вимогами п.п.9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації податкової накладної від 13.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач до контролюючого органу направив письмові пояснення та наступні документи: договір поставки сільськогосподарської продукції №20/08-24 від 12.08.2020, специфікацію №1 від 12.08.2020, рахунок-фактуру №СФ-0000003 від 13.08.2020, видаткову накладну №РН-0000002 від 13.08.2020, товарно-транспортні накладні №2 та №3 від 13 серпня 2020 року на 2 арк. в 1 прим.13.08.2020, виписку по рахунку № НОМЕР_1 за період з 12.08.2020 по 20.08.2020, податкову накладну №3 від 13.08.2020 із квитанцією про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2020 рік, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року, видаткова накладна №1664 від 02.10.2019, платіжне доручення №29 від 30.08 2019, Акт про висів придбаного насіння за жовтень 2019 року, Акт № 2 про витрати насіння і садивного матеріалу за жовтень 2019 року, Статут Фермерського господарства АГРО-СТИБОРІВКА , свідоцтво про реєстрацію машини серії НОМЕР_2 , свідоцтва про реєстрацію ТЗ НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , видаткові накладні, платіжні доручення, договір поставки №БР696 та №БР697 від 16.08.2019, Акти №№1-4 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів захисту рослин за жовтень 2019 року, лютий 2020 року, квітень 2020 року, травень 2020 року, обліковий лист №б/н тракториста-машиніста за жовтень 2019 року, наказ №1 від 02.01.2020 Про затвердження штатного розпису із відповідним розписом.

Проте, надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваним рішенням від 27.08.2020 №1872157/42806769 відмовив позивачу в реєстрації податкової накладної від 13.08.2020 №3 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, як свідчить зміст указаного вище рішення, підставою для їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Надаючи правову оцінку спірному рішенні відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної, суд зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття такого рішення, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Адже контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не вказав яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Крім того, контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваного рішення.

Суд враховує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Зважаючи на те, що оскаржуване рішення контролюючого органу є правовим актом індивідуальної дії, суд констатує невідповідність такого рішення критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує його неоднозначні трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.

Разом з тим, суд, в межах даної спірної ситуації, звертає увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Як зазначено Верховним Судом у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18, недотримання органами ДПС принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призводить до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у ДПС виникає можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Крім того, недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Суд враховує, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, згідно якого відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також беручи до уваги те, що такі документи були надані контролюючому органу разом з поясненням щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено, суд приходить висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у її реєстрації в Єдиному реєстрі.

За таких обставин, оскаржуване рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.08.2020 №1872157/42806769, за яким позивачу відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної від 13.08.2020 №3, не відповідає критеріям, які визначені у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України та в контексті яких суд має надавати оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а тому його належить визнати протиправними та скасувати.

Тому позовна вимога у цій частині є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.08.2020 №3, суд враховує таке.

Згідно вимог п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.

В той же час, суд звертає увагу, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

За приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної від 13.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.

За змістом ч.1, п.2 ч.2, ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 13.08.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.

Щодо судових витрат, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такі відшкодовуються позивачу в повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Львівській області, як особи, що приймала оскаржуване рішення.

Крім того, позивачем заявлено вимогу щодо стягнення з відповідача на користь позивача витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, в сумі 7000,00 грн.

Згідно з ч.ч.1, 4, 7 ст.134 Кодексу адміністративного судочинства України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

При цьому, склад та розмір витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат, є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Отже, враховуючи викладене, допустимими і належними є лише ті документи на підтвердження оплати правничої допомоги адвоката, які відповідають встановленим вимогам.

Вказане узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 22.01.2019 (справа №802/1606/17-а) та від 20.06.2019 (справа №640/8323/16-а).

Суд звертає увагу, що про здійснення відшкодування попередніх витрат на правничу допомогу позивачем було заявлено в позові, а заява про відшкодування витрат із доказами їх понесення була подана 16.04.2020.

Так, матеріалами справи підтверджується факт отримання позивачем послуг адвоката та понесення ним витрат, а саме представником позивача складені та підписані наступні документи: письмові пояснення з додатками з метою досудового порядку вирішення спору, позовна заява з додатками, відповідь на відзив, клопотання про долучення доказів на обґрунтування позовних вимог та заява про судові витрати з додатками; всі копії документів завірені представником позивача з дотриманням положень ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Крім того, в акті виконаних робіт/приймання наданих послуг (остаточному) №1/25/02/21 від 25.02.2021 зазначено наступне: усні консультації у справі (31.08 ст.139 .2020) - 30 хв; підготовка проекту документів для досудового врегулювання спору - письмові пояснення з долученими документами про підтвердження реальності здійснення операцій (02.-03.09.2020) - 4 год; підготовка проекту та подання позовної заяви про виконання рішень протиправними та їх скасування, зобов`язання вчинити дії (10-11.11.2020) - 3 год; підготовка проекту та подання відповіді на відзив на позовну заяву (25.-27.01.2020) - 3 год; підготовка проекту та подання заяви у порядку, передбаченому ч.7 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України (27.01.2020) - 30 хв; підготовка проекту клопотання та необхідних документів у порядку, передбаченому положеннями ст.ст.44, 47 Кодексу адміністративного судочинства України (25.02.2021) - 1 год. Загалом - 12 год, що становить 10294,20 грн.

Аналізуючи подані представником позивача документи, беручи до уваги положення Кодексу адміністративного судочинства України, враховуючи, що правова позиція по аналогічним справа є давно визначеною і сталою, зокрема і у Верховному Суді, суд приходить висновку, що розмір витрат, зазначений позивачем, не є пропорційний, як і час, витрачений адвокатом на виконання відповідних робіт, а тому розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору.

За таких обставин, суд вважає, що відшкодуванню підлягають судові витрати позивача на професійну правничу допомогу у розмірі 6000,00 грн, оскільки такий розмір витрат є цілком обґрунтованим, а також співмірний з виконаними адвокатом роботами (наданими послугами), часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг), обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт.

Отже, понесені позивачем витрати на правничу допомогу підлягають відшкодуванню у розмірі 6000,00 грн, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів, у рівних для них частинах, тобто необхідно стягнути з кожного з них по 3000,00 грн.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262, 291, 382, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області, від 27.08.2020 №1872157/42806769.

Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м.Київ, 04053; код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкову накладну №3 від 13.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану Фермерським господарством Агро-Стиборівка (місцезнаходження: вул.Річна, 11, село Стиборівка, Бродівський район, Львівська область, 80670; код ЄДРПОУ: 42806769), датою її подання платником податків на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ: 43143039) на користь Фермерського господарства Агро-Стиборівка (місцезнаходження: вул.Річна, 11, село Стиборівка, Бродівський район, Львівська область, 80670; код ЄДРПОУ: 42806769) судові витрати в сумі 7102 (сім тисяч сто дві) гривні 00 копійок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (місцезнаходження: Львівська площа, 8, м.Київ, 43010; код ЄДРПОУ: 43005393) на користь Фермерського господарства Агро-Стиборівка (місцезнаходження: вул.Річна, 11, село Стиборівка, Бродівський район, Львівська область, 80670; код ЄДРПОУ: 42806769) судові витрати 3000 (три тисячі) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ланкевич А.З.

Дата ухвалення рішення21.04.2021
Оприлюднено23.04.2021
Номер документу96408870
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/10386/20

Ухвала від 08.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 23.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 21.04.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 12.01.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 10.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні