Рішення
від 22.04.2021 по справі 160/706/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2021 року Справа № 160/706/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маковської О.В., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпро справу за адміністративним позовом Управління каналу Дніпро-Донбас до Лозівської міської ради Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління каналу Дніпро-Донбас до Лозівської міської ради Харківської області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади , яким відповідач відмовив позивачу у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути з урахуванням чинного законодавства України та правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про протиправність рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 "Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади", яким Лозівська міська рада Харківської області відмовила Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області з підстав невідповідності технічної документації вимогам п. 3.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 №508 та п.3 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2020 №1278. Позивач зазначає, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, яка була подана відповідачу для затвердження, має позитивний висновок державної експертизи (Державної землевпорядної експертизи), у зв`язку з чим, на його думку, вона підлягає затвердженню відповідачем відповідно до вимог ст.23 Закону України Про оцінку земель , ст.35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації . Враховуючи викладене, позивач вважає вказане рішення протиправним, у зв`язку з чим, звернувся до суду з позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2021 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

До суду 21.04.2021 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки рішення про відмову у затвердженні поданої позивачем технічної документації було прийнято в межах його повноважень.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що розпорядженням Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 31.08.2010 №252 надано Управлінню каналу Дніпро-Донбас на праві постійного користування земельну ділянку водного фонду за кадастровим номером №6323981200:01:000:0494, площею 1237.2005 га, в тому числі: пасовища - 9,2186 га., 3.9067 га., 1.5583 га., 1.2377 га., 6.2414 га., 5.1538 га., 32.112 га., 9.1176 га., 65.6572 га., з усіх лісів лісові насадження лінійного типу - 4.353 га., 20.0754 га., 25.1515 га., 43.4337 га., що підтверджується копією державного акта на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ №0318239 від 17.03.2011.

Розпорядженням Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 31.08.2010 №252 надано Управлінню каналу Дніпро-Донбас на праві постійного користування земельну ділянку водного фонду за кадастровим №6323981200:01:000:0494, площею 52.3994 га, в тому числі: штучні водосховища - 18.9235 га; пасовища - 3.0237 га; 2.5974 га., 5.7845 га., з усіх лісів лісові насадження лінійного типу - 22.0703 га., що підтверджується копією державного акта на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ №0318240 від 17.03.2011.

Позивач 10.07.2020 звернувся до Лозівської міської ради Харківської області з листом від 07.07.2020 № У-06/922 із проханням затвердити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області.

Рішенням ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16.10.2020 №2224 "Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади" Лозівська міська рада Харківської області відмовила Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, у зв`язку з невідповідністю технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок вимогам п.3.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 №508, п.3 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою КМУ від 23.11.2011 №1278.

Після отримання та детального ознайомлення із листом Лозівської міської ради Харківської області від 28.10.2020 №3812/02-13-10, а також додатками до нього, Управління каналу Дніпро-Донбас звернулось листом від 05.11.2020 №У-06/1626 до розробника технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області - ТОВ Земінформ - з проханням надати роз`яснення стосовно питань, порушених Лозівською міською радою щодо розробленої ТОВ Земінформ технічної документації.

Листом від 06.11.2020 № 570 ТОВ Земінформ повідомило Управління каналу Дніпро-Донбас, що документами, які підтверджують правильність застосування спеціалістами ТОВ Земінформ при здійсненні розрахунків нормативної грошової оцінки земельних ділянок та складанні технічних документацій Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) є позитивні висновки Державної землевпорядної експертизи, які були надані разом із технічними документаціями.

Листом від 10.12.2020 №У-06/1801 позивач повідомив Лозівську міську раду Харківської області про лист ТОВ Земінформ , в якому зазначалось про відповідність застосування ТОВ Земінформ Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та просив, у відповідності до Закону України Про оцінку земель , затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, який відповідачем отримано 15.12.2020.

На момент звернення позивача до суду з даною позовною заявою відповіді на свій лист від 10.12.2020 №У-06/1801 від Лозівської міської ради Харківської області позивач не отримав.

Вважаючи рішення відповідача від 16.10.2020 №2224 "Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади" протиправним, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з п. "г" ст.10 ЗК України організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів відповідно до цього Кодексу належить до повноважень районних рад у галузі земельних відносин.

Згідно зі статтею 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України від 21.05.1997 №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР), який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначений перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, серед іншого, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п. п. 34-35 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР).

Відповідно до частин 1-2, 10 ст. 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону №280/97-ВР, регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

Отже, виходячи із аналізу зазначених правових норм, рішення органу місцевого самоврядування з приводу затвердження нормативної грошової оцінки земель відноситься до регуляторних нормативно-правових актів.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові від 14.05.2020 Верховного Суду у справі №280/2100/19.

Відповідно до ст.38 Закону України "Про землеустрій" оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.

Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру плати за землю (податку та орендної плати) використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч.3 ст.201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Правові засади проведення оцінки земель визначає Закон України "Про оцінку земель" №1378-IV від 11.12.2003 (далі - Закон №1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно з ч.1 ст.1 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ст.3 Закону об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Обов`язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок врегульовано статтею 13 Закону України №1378-IV, якою передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ч.ч. 1 - 2 ст.15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Так, позивач замовив у ТОВ Земінформ проведення оцінки земельних ділянок водного фонду, що надані йому для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області.

Статтею 18 Закону №1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно з ч.1 ст.20 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Отже, за результатами нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, що надана позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області ТОВ Земінформ було складено технічну документацію.

Згідно з копією зведеного розрахунку ТОВ Земінформ нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду (кад. №6323981200:01:000:0494), що надана на праві постійного користування землею позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки водного фонду станом на 01.01.2020 року становить 27 017 342,75 грн.

Статтею 21 Закону України №1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

За результатами, нормативної грошової оцінки земельних ділянок на підставі положень ст.20 Закону України № 1378-IV складається технічна документація із землеустрою, відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій".

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі (ст.26 Закону України "Про землеустрій ).

Розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно із Законом України "Про землеустрій" мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою (ст.7 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно ст.28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією, несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями (ст.20 Закону №1378-IV).

Так, відповідно до Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов`язковій державній експертизі, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючому органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (ст.20 Закону №1378-IV, ст.288 та ст.295 Податкового кодексу України).

Згідно зі ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004 (далі - Закон України №1808-IV) технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є об`єктом обов`язкової державної експертизи.

Статтею 35 Закону України №1808-IV передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується.

У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.

Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених норм і правил.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.

В матеріалах даної справи міститься копія висновку державної експертизи землевпорядної документації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 22.06.2020 №828, згідно з якою технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що надані позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, складена ТОВ Земінформ , отримала позитивні висновки Державної землевпорядної експертизи.

Так, згідно з пунктом 11 вказаного висновку, підсумкова оцінка державної експертизи: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які знаходиться в постійному користуванні Управління каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за водними об актами, що розташовані за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської району Харківської області в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується.

Пунктом 12 даного висновку визначений строк його дії, а саме висновок дійсний протягом строку, визначеного Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Позитивний висновок державної експертизи дійсний протягом строку дії об`єкта державної експертизи, але не більше трьох років від дня його видачі. Якщо у строк, встановлений частиною першою цієї статті, не розпочато реалізацію заходів, передбачених об`єктом державної експертизи, то він підлягає повторній державній експертизі (ст. 36 Закону України №1808-IV).

Відповідно до ч.2, ч. 4 ст.23 Закону України №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Рішення рад, зазначених у даній статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з ч.7 ст.21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель (укладання договору заінтересованими особами), розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації, внесення відомостей про нормативну грошова оцінку земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

Статтею 12 ЗК України також передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.

При цьому, згідно з вимогами ст.23 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Тобто, входячи з системного аналізу положень Земельного та Податкового кодексів України, Законів України "Про оцінку земель", Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Закону України Про землеустрій", Закону України Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування можуть виступати лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства.

З наведених правових норм вбачається, що за наслідками розгляду заяви позивача від 07.07.2020 №У-06/922 відповідач мав імперативний обов`язок щодо прийняття рішення про затвердження технічної документації у встановлений строк.

Крім того, враховуючи те, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що надана позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, складена ТОВ Земінформ , має позитивний висновок державної експертизи, то така технічна документація підлягає затвердженню відповідачем відповідно до вимог ст.23 Закону України "Про оцінку земель", ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача щодо відмови у затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, тому вказане рішення підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог позивача стосовно зобов`язання відповідача повторно розглянути з урахуванням чинного законодавства України та правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, суд зазначає наступне.

З 1 січня 2019 року технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Вказані зміни до ст.23 Закону України Про оцінку земель внесено Законом України від 10.07.2018 №2498-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні , та набули чинності з 01.01.2019. Тому з 1 січня поточного року Лозівська міська рада Харківської області має законні підстави для розгляду та прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з визначення нормативної грошової оцінки земель.

З огляду на викладене, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині та вважає за необхідне зобов`язати Лозівську міську раду Харківської області повторно розглянути з урахуванням чинного законодавства України та правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, відповідно до заяви від 07.07.2020 №У-06/922.

Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 2270 грн. (2102 грн. згідно платіжного доручення від 28.12.2020 №798 та 168 грн. згідно платіжного доручення від 04.02.2021 №90) підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257 - 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Управління каналу Дніпро-Донбас до Лозівської міської ради Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади , яким відповідач відмовив позивачу у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області.

Зобов`язати Лозівську міську раду Харківської області повторно розглянути з урахуванням чинного законодавства України та правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської сільської ради Лозівського району Харківської області, відповідно до заяви від 07.07.2020 №У-06/922.

Стягнути на користь Управління каналу Дніпро-Донбас судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Лозівської міської ради Харківської області.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Маковська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2021
Оприлюднено26.04.2021
Номер документу96452035
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/706/21

Рішення від 22.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Маковська Олена Володимирівна

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Маковська Олена Володимирівна

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Маковська Олена Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні