Рішення
від 22.04.2021 по справі 360/946/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

22 квітня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/946/21

Луганський окружний адміністративний суд у складі судді Чернявської Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Рубіжанської міської ради Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області від 24 лютого 2021 року № 6/301 про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовний розмір якої 0,10 га;

- зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовний розмір якої 0,10 га.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 12 червня 2020 року він звернувся до Центру надання адміністративних послуг Рубіжанської міської ради з заявою б/н щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовний розмір якої 0,10 га.

Заява була розглянута на засіданні постійної комісії міської ради з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин.

24 лютого 2021 року Рубіжанською міською радою Луганської області прийнято оскаржуване рішення, яким відмовлено у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності (категорії земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з невідповідністю розташування об`єкту містобудівній документації (плану зонування території м. Рубіжне).

З посиланням на положення статті 19 Конституції України, статей 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскаржуване рішення та просить позовні вимоги задовольнити.

Рубіжанська міська рада Луганської області позов не визнала, про що 05 квітня 2021 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 12334/2021 подало відзив на позовну заяву від 30 березня 2021 року № 024-111/1938 (арк. спр. 96-103).

В обґрунтування заперечень проти позову відповідач зазначив, що на підставі заяви ОСОБА_1 від 12 червня 2020 року про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності з метою передачі у власність, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), управлінням землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Луганської області було розроблено відповідний проєкт рішення і винесено на розгляд постійної депутатської комісії Рубіжанської міської ради Луганської області з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин 23 вересня 2020 року (протокол № 150).

Комісія, розглянувши питання, рекомендувала винести проєкт рішення на засідання сесії міської ради. Проте, у період часу з 23 вересня 2020 року по 13 листопада 2020 року питання так і не було розглянуто депутатським корпусом сьомого скликання.

На першій сесії Рубіжанської міської ради восьмого скликання оголошено інформацію голови Рубіжанської міської виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області М. Бєлуха про підсумки виборів депутатів Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області та відповідно депутати Рубіжанської міської ради Луганської області восьмого скликання набули повноважень. Після чого питання про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності з метою передачі у власність, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), повторно опрацьовано управлінням землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Луганської області та винесено на розгляд профільної депутатської комісії.

10 лютого 2021 року депутатською комісією розглянуто відповідний проєкт рішення та рекомендовано винести проєкт на розгляд сесії з відмовою (протокол від 10 лютого 2021 № 13, питання № 12).

Рішенням 6 сесії восьмого скликання Рубіжанської міської ради Луганської області від 24 лютого 2021 року № 6/301 відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності з метою передачі у власність, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з невідповідністю розташування об`єкту містобудівній документації (плану зонування території м. Рубіжне).

Відповідач зазначив, що приймаючи оскаржуване рішення, Рубіжанська міська рада Луганської області виходила з такого.

По-перше, пояснювальна записка начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Луганської області А. Ватуліна від 02 лютого 2021 року № 104 містила пропозицію винести проєкт рішення з відмовою з обґрунтуванням підстав відмови.

По-друге, службовий лист начальника відділу архітектури та містобудування ОСОБА_2 від 20 січня 2021 року вих. № 32 щодо непогодження проєкту рішення Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 обґрунтовано тим, що згідно з планом зонування, територія, на якій розташована земельна ділянка, відноситься до зони змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови (Ж-3), яка призначена для розміщення багатоквартирних житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського значення.

Відповідач зазначив, що рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області від 30 квітня 2015 року № 50/4 Про затвердження містобудівної документації План зонування території міста Рубіжне затверджено план зонування м. Рубіжне, згідно з яким територія, на якій розташована земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , відноситься до зони змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови (Ж-3), яка призначена для розміщення багатоквартирних житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського значення.

Таким чином у відповідача були наявні підстави, визначені частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України, для прийняття Рубіжанською міською радою Луганської області рішення про відмову у наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності з метою передачі у власність, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з невідповідністю розташування об`єкту - земельної ділянки, вимогам іншої містобудівної документації, а саме: плану зонування території м. Рубіжне.

Також відповідач зазначив, що вирішення питань щодо надання дозволу на розробку проєкту землеустрою належить до виключної компетенції відповідача.

З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Користуючись правом на подання заяв по суті справи, позивачем подана відповідь на відзив від 05 квітня 2021 року б/н (арк. спр. 83-87).

Позивач у відповіді на відзив зазначив, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , згідно з статтею 19 Земельного кодексу України відноситься за основним цільовим призначенням до категорії земель житлової та громадської забудови та в межах однієї категорії земель може використовуватись без обмежень, також на даний час зазначена земельна ділянка не має призначення згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель.

Також на офіційному сайті Рубіжанської міської ради Луганської області розміщено рішення міської ради № 111/27 Про розроблення детального плану території по АДРЕСА_2 .

Позивач звернув увагу суду на те, що у вищезазначеній зоні (Ж-3) міста Рубіжне, обмеженій вулицями Генерала Іванова, Миру та Мєндєлєєва, у якій розташована земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , згідно з інформацією офіційного вебсайту Держгеокадастру на публічній кадастровій карті України знаходяться приватизовані земельні ділянки, призначені для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). У зв`язку з тим, що відповідачем у вищезазначеній зоні (Ж-3) міста Рубіжне, обмеженій вулицями Генерала Іванова, Миру та Мєндєлєєва, вже надавалися дозволи на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, позивач вважає, що оскаржуване рішення має ознаки дискримінації та суперечить вимогам Закону України Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні .

Ухвалою від 09 березня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі визначено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 38-39).

Ухвалою від 16 березня 2021 року відмовлено Рубіжанській міській раді Луганської області у задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін та виклик у судове засідання свідків (арк. спр. 55-56).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ), який є учасником бойових, про що свідчить посвідчення від 04 квітня 2016 року серії НОМЕР_2 , видане Головним управлінням МВС України у Луганській області, 12 червня 2020 року звернувся до Рубіжанської міської ради Луганської області з заявою від 12 червня 2020 року про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га, розташованої за адресою: за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, додавши до неї, зокрема, графічні матеріали (арк. спр. 10, 11, 65-66).

Згідно з пояснювальною запискою начальника Управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Е. Дугіна від 01 вересня 2020 року № 309, складеною на ім`я голови постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин Рубіжанської міської ради Луганської області ОСОБА_3 , надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) не суперечить чинному земельному законодавству України (арк. спр. 64).

Відповідно до протоколу засідання постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин Рубіжанської міської ради Луганської області від 23 вересня 2020 року № 150 пунктом 50 рекомендовано винести проєкт рішення щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 на засідання сесії міської ради (арк. спр. 12-26).

20 серпня 2020 року на офіційному вебсайті Рубіжанської міської ради Луганської області (https://rmr.gov.ua/doc/11938/) опубліковано проєкт рішення Рубіжанської міської ради Луганської області Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , яким пропонувалось надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (арк. спр. 114, 115).

Службовим листом начальника відділу містобудування та архітектури Управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Т. Євсюкової від 20 січня 2021 року № 32 не погоджено проєкт рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою: АДРЕСА_4 , громадянину ОСОБА_1 у зв`язку з невідповідністю розташування земельної ділянки для садибної забудови Плану зонування території м. Рубіжне. За Планом зонування, територія, на якій розташована земельна ділянка, відноситься до зони змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови (Ж-3), яка призначається для розташування багатоквартирних житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського значення (арк. спр. 63).

Відповідно до пояснювальної записки начальника Управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Андрія Ватуліна від 02 лютого 2021 року № 104 на ім`я міського голови Рубіжанської міської ради Луганської області 20 серпня 2020 року позитивний проєкт рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , громадянину ОСОБА_1 оприлюднено на офіційному сайті Рубіжанської міської ради. При додатковому опрацюванні цього питання встановлено, що місце розташування об`єкту не відповідає містобудівній документації (Плану зонування території м. Рубіжне) та запропоновано відмовити у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою (арк. спр. 62).

Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області восьмого скликання від 24 лютого 2021 року № 6/301 Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з невідповідністю розташування об`єкту містобудівній документації (плану зонування території м. Рубіжне) (арк. спр. 31, 61).

Рішенням 50 сесії Рубіжанської міської ради шостого скликання від 30 квітня 2015 року № 50/4 Про затвердження містобудівної документації План зонування території міста Рубіжне затверджено містобудівну документацію План зонування території міста Рубіжне (арк. спр. 67).

Відповідно до викопіювання з Плану зонування міста Рубіжне бажана земельна ділянка позивача розташована у функціональній зоні Ж-3 - зона змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови житлової зони (арк. спр. 68, 69-70).

Згідно з томом ІІ Зонування території та розроблення пояснювальної записки з графічними матеріалами Плану зонування території м. Рубіжне, затвердженого рішенням Рубіжанської міської ради від 30 квітня 2015 року № 50/4, житлові зоні у своєму складі містять території, що призначаються для розташування житлових будинків, споруд для зберігання індивідуальних транспортних засобів, окремих вбудованих чи прибудованих об`єктів соціального і культурно-побутового обслуговування населення та інших об`єктів, що не потребують встановлення санітарно-захисних зон та не створюють негативного впливу на оточуюче середовище. Житлові зони призначені для забудови житловими будинками різних типів і поверховості в залежності від місця розташування і характеру забудови території. Зокрема, зони змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадськості забудови Ж-3 призначаються для розташування багатоквартирних житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування, некомерційних комунальних об`єктів, а також окремих об`єктів загальноміського значення (арк. спр. 71-73).

Разом з тим, відповідно до публічної кадастрової карти України земельні ділянки площею 0,1 га з кадастровими номерами 4412500000:14:001:0797, 4412500000:14:001:0795, 4412500000:14:001:0888 та 4412500000:14:001:0891, які розташовані у межах зони Ж-3 (зона змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови житлової зони) Плану зонування території міста Рубіжне, знаходяться у приватній власності, цільове призначення: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (арк. спр. 79, 80, 81, 82).

Окрім того, на офіційному вебсайті Рубіжанської міської ради Луганської області опубліковані рішення від 26 квітня 2017 року № 27/29 та від 04 березня 2020 року № 106/64, якими земельні ділянки площею 0,1000 га з кадастровими номерами 4412500000:14:001:0797, 4412500000:14:001:0888 передані у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (арк. спр. 111, 113).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Частиною першою статті 13 та статтею 14 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною першою статті 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 Закону № 280/97-ВР).

У Рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказано, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Згідно з частинами першою та другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Пунктами "а"-"в" статті 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами (стаття 40 Земельного кодексу України).

Пунктом "г" частини першої статті 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 Земельного кодексу України, зокрема:

громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим (частина перша);

рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки (частина друга);

громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (частина шоста);

відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (абзац перший частини сьомої);

відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (частина десята).

Пунктом "г" частини першої статті 121 Земельного кодексу України закріплено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

Дослідженням рішення Рубіжанської міської ради Луганської області восьмого скликання від 24 лютого 2021 року № 6/301 Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 судом встановлено, що ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки попередньою площею 0,1000 га із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з невідповідністю розташування об`єкту містобудівній документації (плану зонування території м. Рубіжне).

Проте, як встановлено судом бажана земельна ділянка відноситься за основним цільовим призначенням до категорії земель житлової та громадської забудови та розташована у житловій зоні змішаної житлової забудови середньої поверховості та громадської забудови (зона Ж-3), на якій вже розташовані 4 земельні ділянки площею 0,1 га приватної власності з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), у зв`язку з чим в межах однієї категорії земель може використовуватись без обмежень, а твердження відповідача щодо неможливості надання дозволу на розробку проєкту землеустрою на бажану земельну ділянку позивачу через невідповідність розташування об`єкту містобудівній документації є необґрунтованими.

Відповідно до статті 118 Земельного кодексу України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:

- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;

- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок. При цьому, отримання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року у справі № 815/5987/14 (№ рішення в ЄДРСР 63749413) та постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17 (№ рішення в ЄДРСР 72532460), від 11 червня 2019 року у справі № 826/841/17 (№ рішення в ЄДРСР 82315498).

Твердження відповідача про те, що суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України, суд відхиляє з огляду на таке.

Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

За своїм змістом дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначати повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проєктом нормативно-правового акта.

Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким.

Дискреційне повноваження надається у спосіб його закріплення в оціночному понятті, відносно-визначеній нормі, альтернативній нормі, нормі із невизначеною гіпотезою. Для позначення дискреційного повноваження законодавець використовує, зокрема, терміни "може", "має право", "за власної ініціативи", "дбає", "забезпечує", "веде діяльність", "встановлює", "визначає", "на свій розсуд". Однак наявність такого терміну у законі не свідчить автоматично про наявність у суб`єкта владних повноважень дискреційного повноваження; подібний термін є приводом для докладного аналізу закону на предмет того, що відповідне повноваження є дійсно дискреційним.

При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У справі, що розглядається, повноваження Рубіжанської міської ради Луганської області щодо надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки передбачені Земельним кодексом України.

Умови, за яких Рубіжанська міська рада Луганської області відмовляє у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, Рубіжанська міська рада Луганської області повинна надати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Повноваження Рубіжанської міської ради Луганської області та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу, за умови відсутності підстав, визначених частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України, - надати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Також суд звертає увагу на те, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

З огляду на викладене, позовні вимоги належить задовольнити повністю.

Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки позивач як учасник бойових дій звільнений від сплати судового збору відповідно до пункту 13 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Рубіжанської міської ради Луганської області (ідентифікаційний код 26023286, місцезнаходження: 93000, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, буд. 2) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області від 24 лютого 2021 року № 6/301 Про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .

Зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовним розміром 0,10 га із земель комунальної власності (категорія земель: землі житлової та громадської забудови) з метою передачі у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2021
Оприлюднено23.04.2021
Номер документу96453057
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/946/21

Постанова від 30.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 22.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні