Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 квітня 2021 р. Справа№200/399/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (код ЄДРПОУ 43866127, адреса місцезнаходження: 85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Прокоф`єва, буд. 82) до Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС (84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, 19, ЄДРПОУ 34250414) про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Головне управління Держпраці у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, шляхом зобов`язання зупинити виконання робіт, а саме: краном МКГ-25БР зав. №180; піддонів у кількості 2 одиниці інв. номер відсутній; канатний строп інв. номер відсутній, стропи реєстраційний №913, 912; металевих драбин у кількості 4 одиниці на об`єкті будівництва торгівельного центру, розташованого за адресою: 84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, буд. 15 у зв`язку із загрозою життю людей.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15 січня 2021 року позовну заяву залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків, шляхом сплати судового збору.
В установлений судом строк представником Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці надано клопотання про заміну сторони позивача у справі з Головного управління Держпраці у Донецькій області на Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці та платіжне доручення від 08.02.2021 року №16.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 200/399/21-а за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Замінено позивача у справі Головне управління Держпраці у Донецькій області його правонаступником Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці.
За правилами частини 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Відповідачу направлено ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 22 лютого 2021 року за адресою місцезнаходження, зазначеної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, 19, та вручено представнику відповідача 02 березня 2021.
Відповідно до частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що за результатами позапланової перевірки об`єкта будівництва на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у зв`язку з настання групового нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 15 грудня 2020 року, виявлено 113 порушень нормативно правових актів з охорони праці, з яких 7 створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 4Закону України Про охорону праці .
Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.
Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Частиною 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до частини 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи зазначені обставини, з урахуванням положень ч. 6 ст. 162 КАС України суд дійшов висновку про вирішення справи за наявними матеріалами у справі.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
На підставі наказу Головного управління Держпраці у Донецькій області від 17.12.2020 року №1434 Про проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС та на підставі повідомлення від 16.12.2020 року про груповий нещасний випадок зі смертельними наслідками, що стався 15.12.2020 року на ТОВ ПОГОС з підсобними робітниками ОСОБА_1 1994 року народження та ОСОБА_2 , 1991 року народження, визначено посадових осіб, яким доручено провести перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС . (а.с. 7)
На підставі направлення на проведення перевірки від 17.12.2020 року №847/05.5/15-33 заступником начальника управління - начальником відділу нагляду у хімічний промисловості та газовому комплексі управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки Гордієнком Олександром Вікторовичем, заступником начальника відділу державного нагляду на виробництвах і на об`єктах підвищеної небезпеки, в енергетиці, на транспорті та у зв`язку ОСОБА_3 , головним державним інспектором відділу нагляду у будівництві, котлонагляді та за підйомними спорудами управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки Поляцком Віктором Захаровичем, головним державним інспектором відділу нагляду у будівництві, котлонагляді та за підйомними спорудами управління нагляду в промисловості і на об`єктах підвищеної небезпеки Купріяновою Ларисою Вікторівною проведено з 21.12.2020 по 22.12.2020 року позапланову перевірку на дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на Товаристві з обмеженою відповідальністю Погос на об`єкті будівництва торгівельного центру, де стався груповий нещасний випадок, за адресою: 84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, буд. 15. (а.с. 8)
За результатами проведення позапланової перевірки на дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) №05.5-17/05-07/20 від 22 грудня 2020 року (далі - акт перевірки). (а.с. 9-20)
Відповідно до зазначеного акту встановлено, що під час перевірки об`єкта будівництва торгівельного центру виявлено порушення нормативно-правові акти з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- Роботодавцем не вжито необхідних заходів для забезпечення виконання робіт обладнанням (краном, тарою, вантажозахоплювальними пристроями) відповідно до вимог безпеки НПАОП 0.00-1.80-18, а саме: до роботи допущений кран МКГ-25БР зав. №180, який не пройшов частковий технічний огляд (відповідно до подорожнього листа №24 кран експлуатувався без ЧТО з 01.12.2020 по 08.12.2020 року); тара (піддони з цеглою у кількості 2 одиниці інв. номер відсутній) та вантажозахоплювальні пристрої (канатний строп інв. номер відсутній) не пройшли періодичний огляд і знаходяться в місці виконання робіт краном. Відсутній журнал огляду знімних вантажозахоплювальних пристроїв і тари (порушено ст. 13 Закону №2694; п. 3 глави 1 розділу 2 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , п. 7 глави 2 розділу 7 НПАОП 0.00-1.80-18);
- Роботодавець не забезпечив здійснення нагляду за безпечною експлуатацією крану МКГ-25БР зав. №180, а саме: не призначив працівника відповідального за здійснення нагляду за утриманням та безпечною експлуатацією вантажопідіймального крану МКГ-25БР зав. №180; не призначив працівника, відповідального за утримання тари і вантажозахоплювальних пристроїв у справному стані; не забезпечив періодичний огляд вантажозахоплювальних пристроїв і тари; не забезпечив наявність в місцях проведення робіт краном графічних зображень (схем) стропування типових вантажів; порядок допуск до роботи машиністу крану, стропальників, слюсарів-ремонтників не визначено договором Про надання послуг від 11.06.2020 року (порушено ст. 13 Закону №2694; п. 5 глави 1 розділу 2 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , пп. 1) п. 1 глави 5 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18, пп. 2) п. 1 глави 5 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18, пп. 1 п. 5 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18, пп. 6 п. 6 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18, п. 11 глави 5 розділу НПАОП 0.00-1.80-18);
- Вантажопідіймальний кран МКГ-25БР зав. №180 не пройшов періодичний технічний огляд (крану не проведено частковий технічний огляд). Відповідно до подорожнього листа №24 кран експлуатувався з 01.12.2020 по 08.12.2020 року без технічного огляду (порушено ст. 13 Закону №2694; п. 1 глави 3 розділу 6, п. 1 глави 3 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , п. 7 глави 2 розділу 7 НПАОП 0.00-1.80-18);
- В установленому порядку і у встановлені терміни не проведено періодичний огляд тари та вантажозахоплювальних пристроїв крану: піддонам з цеглою у кількості 2 одиниці інв. номер відсутній не проведено щомісячний огляд; канатний строп інв. номер відсутній, стропи реєстраційний номер 913, 912 не оглянуті 1 раз в 10 днів (порушено ст. 13 Закону №2694; п. 39 глави 3 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання );
- Допущена експлуатація крану МКГ-25БР зав. №180, у якого закінчився строк технічного огляду, а саме 1 раз на 12 місяців не проведено ЧТО (відповідно до подорожнього листа №24 кран експлуатувався з 01.12.2020 по 08.12.2020) (порушено ст. 13 Закону №2694; пп. 2) п. 3 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання );
- Відсутній один двигун приводу механізму переміщення крану МКГ-25БР зав. №180 (порушено ст. 13 Закону №2694; п. 14 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , пп. 4) п. 3 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18, п. 7 глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18);
- Не проведено статичне випробування металевих драбин в кількості 4 одиниці, які експлуатуються на будівельному майданчику для підйому на робочі місця, а саме: з відмітки 0.000 до відмітки 5.600, з відмітки 5.600 до відмітки 11.00, з відмітки 16.400 до відмітки 22.00 та металевої стрем`янки без інвентарного номеру, довжиною 2 м, яка знаходиться на перекритті 4 поверху (відмітки 22.00) (порушено ст. 13 Закону №2694; гл. IV р. 7, п. 7.28 НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями .
Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача - директор ТОВ ПОГОС Погосян К.Ш. отримав 22.12.2020 року, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки. Зауважень або пояснень щодо результатів виявлених порушень представник відповідача не подавав. (а.с. 20)
Відповідачем не надано відомостей про усунення виявлених порушень.
З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати відповідні заходи реагування.
Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 96 (далі положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці.
Згідно п.7 Положення № 96, Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2020 року № 762 Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці ліквідовано як юридичні особи публічного права Головне управління Державної служби з питань праці у Донецькій області та Головне управління Державної служби з питань праці у Луганській області. Утворено Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці як юридичну особу публічного права. Установлено, що Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, що утворюється згідно з пунктом 2 цієї постанови, є правонаступником Головного управління Державної служби з питань праці у Донецькій області та Головного управління Державної служби з питань праці у Луганській області, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови.
Згідно абз. 1 п. 3 зазначеної постанови Головне управління Державної служби з питань праці у Донецькій області та Головне управління Державної служби з питань праці у Луганській області, які ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, продовжують виконувати свої повноваження та функції до завершення здійснення заходів, пов`язаних з утворенням Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.10.2020 року внесено запис про утворення юридичної особи Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (код ЄДРПОУ 43866127).
В силу положень частини 2 статті 4 Закону України Про охорону праці від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до положень статті 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно ч. 1 ст. 39 Закону України Про охорону праці посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України Про охорону праці , посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфер господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон N 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання.
Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до п. 1 глави 1 розділу І Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, затверджених наказом Міністерства соціальної політики від 19.01.2018 року №62 Про затвердження Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (далі - правила) ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правових форм, що займаються монтажем, демонтажем, експлуатацією (використання за призначенням, технічне обслуговування, ремонт), модифікацією (реконструкція чи модернізація), перевіркою технічного стану (технічний огляд, експертне обстеження) вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання (далі - обладнання), а також установлюють мінімальні вимоги безпеки до обладнання, яке роботодавцем повинно підтримуватися на рівні, зазначеному в цих Правилах та інших нормативно-правових актах з охорони та гігієни праці, під час його використання.
Відповідно до пп. 1, пп.2, пп.11 п. 1 глави 5 розділу 7 Правил суб`єкт господарювання: призначає працівника, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання; призначає працівника, відповідального за утримання обладнання в справному стані; забезпечує відповідальних працівників цими Правилами і вільний доступ інших працівників до цих Правил.
Відповідно до пп. 1, п. 5 глави 6 розділу 6Правил працівник, відповідальний за утримання обладнання у справному стані, має забезпечити:утримання обладнання, кранових колій у справному стані, якщо останні також перебувають під його наглядом, шляхом проведення регулярних оглядів та ремонтів у визначені графіком терміни, систематичних перевірок правильного ведення вахтового журналу машиніста, журналу технічних обслуговувань і ремонтів, журналу періодичних оглядів обладнання, журналу оглядів знімних вантажозахоплювальних пристроїв і тари та своєчасного усунення виявлених несправностей, а також регулярного особистого огляду обладнання, у тому числі знімних вантажозахоплювальних пристроїв, тари та колисок для підіймання працівників вантажопідіймальними кранами.
Відповідно до п. 1,3 глави 3 розділу 6 Правил обладнання підлягає первинному, періодичному та позачерговому технічному огляду відповідно до вимог цих Правил. Періодичному технічному огляду підлягає обладнання, що перебуває в експлуатації до закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації), зазначеного в експлуатаційних документах їх виробника, а у разі відсутності таких даних - відповідно до призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) обладнання, зазначеного в додатку 7 до цих Правил: повному технічному огляду - не рідше одного разу на три роки, за винятком випадків, зазначених у пунктах 4, 5, 20, 35 цієї глави; частковому технічному огляду - не рідше одного разу на 12 місяців…
Відповідно до п. 39 глави 3 розділу 6 Правил під час експлуатації знімні вантажозахоплювальні пристрої і тара підлягають періодичному огляду: траверси, кліщі, захвати тощо, а також тара - щомісяця; стропи - кожні 10 днів; знімні вантажозахоплювальні пристрої, що рідко використовуються, - перед кожною видачею в роботу.
Відповідно до пп. 2,4 п. 5 глави 6 розділу 6 Правил працівник, який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання, не повинен дозволяти допуск його до роботи у разі:закінчення строку технічного огляду чи призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) або нового призначеного строку служби (продовжуваного строку безпечної експлуатації) обладнання та відсутності позитивних результатів проведеного технічного огляду чи експертного обстеження;виявлення несправностей, пошкоджень і дефектів у складових частинах обладнання:тріщини, деформації у розрахункових елементах металоконструкцій та інші пошкодження, що перевищують граничні норми бракування елементів вантажопідіймальних кранів та машин, зазначені в додатку 8 до цих Правил;недопустиме спрацювання гаків, канатів та ланцюгів, пошкодження їх кріплень;несправність механізмів і їх гальм;несправність приладів і пристроїв безпеки (обмежувачів вантажопідіймальності або граничного вантажу, висоти підіймання гака, механізмів пересування, блокувальних пристроїв, сигнальних пристроїв тощо);несправність кранової колії;інші несправності та порушення вимог цих Правил, що загрожують безпечній роботі працівників.
Відповідно до п. 7 глави 2 розділу 7 Правил до роботи не допускаються вантажопідіймальні крани та машини, що не пройшли технічного огляду чи експертного обстеження та не мають позитивних результатів проведеного технічного огляду чи експертного обстеження, а знімні вантажозахоплювальні пристрої і тара - періодичного огляду, визначеного цими Правилами. Забраковані знімні вантажозахоплювальні пристрої та тара, а також ті, що не мають бирок (клейм), не повинні знаходитися в місцях виконання робіт.
Відповідно до п. 1,2,3 глави 1 розділу І Правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19.12.2013 року №966 Про затвердження Правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями Ці Правила поширюються на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності, організаційно-правової форми та виду діяльності. Ці Правила встановлюють вимоги охорони праці під час виконання робіт із застосуванням інструменту та пристроїв. Ці Правила є обов`язковими для роботодавців та працівників, які виконують роботи із застосуванням інструменту та пристроїв.
Відповідно до п. 7.28 глави IV розділу 7 вищезазначених правил під час проведення статичного випробування приставні та розсувні дерев`яні та металеві драбини повинні установлюватись на твердій основі і приставлятись до стіни або конструкції під кутом 60° до горизонтальної площини; триколійні драбини повинні бути повністю розсунуті.
Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.
Судом встановлено, що за наслідками проведеної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки були встановлені порушення, які створюють загрозу життю і здоров`ю працівників, та передбачають необхідність їх негайного усунення.
Крім того, як зазначалось підставою проведення перевірки слугувало повідомлення від 16.12.2020 року про груповий нещасний випадок зі смертельними наслідками, що стався 15.12.2020 року на ТОВ ПОГОС з підсобними робітниками ОСОБА_1 1994 року народження та ОСОБА_2 , 1991 року народження.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.
Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
З огляду на викладене, враховуючи, що відповідачем докази усунення порушень, вказаних в акті перевірки №05.5-17/05-07/20 від 22.12.2020 року до суду не подано, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.
Суд зазначає, що згідно із частини 2 статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (код ЄДРПОУ 43866127, адреса місцезнаходження: 85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Прокоф`єва, буд. 82) до Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС (84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, 19, ЄДРПОУ 34250414) про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю ПОГОС (84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, 19, ЄДРПОУ 34250414) зупинити виконання робіт та експлуатацію, а саме: крану МКГ-25БР зав. №180; піддонів у кількості 2 одиниці інв. номер відсутній; канатний строп інв. номер відсутній, стропи реєстраційний №913, 912; металевих драбин у кількості 4 одиниці на об`єкті будівництва торгівельного центру, розташованого за адресою: 84331, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Марії Приймаченко, буд. 15, у зв`язку із загрозою життю людей.
Рішення прийнято, складено у повному обсязі та підписане 22 квітня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.
Суддя О.В. Троянова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2021 |
Оприлюднено | 26.04.2021 |
Номер документу | 96490851 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Троянова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні