Постанова
від 19.04.2021 по справі 916/2138/20
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2021 року м. ОдесаСправа № 916/2138/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді : Принцевської Н.М.;

суддів: Діброви Г.І., Ярош А.І.;

(Південно-західний апеляційний господарський суд, м.Одеса, проспект Шевченка, 29)

Секретар судового засідання

За участю представників:

Від ОСОБА_12 - Погорілий О.В., ордер серія ОД № 439654, від 20.03.21;

від Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро" - Рубанська С.О., паспорт серія НОМЕР_1 , від 13.11.99, керівник;

від Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро" - Березовський А.А.,

Інші учасники процесу у судове засідання не з`явились. Про день, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином.

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро"

на рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020

у справі №916/2138/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро"

до відповідача Любашівської селищної ради Подільського району Одеської області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1. ОСОБА_1 ;

2. ОСОБА_2 ;

3. ОСОБА_3 ;

4. ОСОБА_4 ;

5. ОСОБА_5 ;

6. ОСОБА_6 ;

7. ОСОБА_7 ;

8. ОСОБА_8 ;

9. ОСОБА_9 ;

10. ОСОБА_10 ;

11. ОСОБА_11 ;

12. ОСОБА_12 ;

13. ОСОБА_13 ;

14. ОСОБА_14 ;

15. Бобрицька сільська рада Любашівського району Одеської області;

про визнання незаконними дій, про визнання незаконними і скасування рішень,

(суддя першої інстанції: Демешин О.А., дата та місце прийняття рішення: 22.12.2020, Господарський суд Одеської області, м.Одеса, просп.Шевченка, 29)

22.07.2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро" (далі - ТОВ "Кіпер Агро") звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Любашівської селищної ради, в якому просило суд:

1) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_6 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

2) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_11 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

3) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_4 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

4) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_8 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

5) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_2 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

6) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_3 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

7) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі у власність громадянину ОСОБА_15 для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

8) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_5 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

9) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_12 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

10) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_7 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП"Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

11) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_14 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

12) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_9 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

13) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_10 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

14) визнати незаконними дії Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_13 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту)- (далі по пунктам 1-14 - Визнання незаконними дій Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради щодо передачі вищезазначеним особам у власність для ведення особистого селянського господарства земельних ділянок.).

15) Визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 818 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_6 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

16) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 756 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_11 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

17) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 752 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_4 орієнтовною площею до 2.000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

18) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 751 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_8 орієнтовною площею до 2.000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

19) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 754 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_2 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

20) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 755 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_3 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

21) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 753 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_15 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

22) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 814 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_5 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

23) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 757 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_12 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

24) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 822 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_7 орієнтовною площею до 2.000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

25) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 723 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_14 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

26) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: №720 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянину ОСОБА_9 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП"Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

27) визнати незаконним та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 721 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_10 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП"Щорса" на території Бобрицької сільської ради;

28) визнати незаконними та скасувати Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року: № 719 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянці ОСОБА_13 орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради - (далі по пунктам 15-28 - Визнання незаконними та скасування рішень Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою вищезазначеним особам);

29)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1262 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_11 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

30)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1263 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_4 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

31) визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1264 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_8 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

32) визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1265 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_3 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

33)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1266 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_3 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

34)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1267 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_15 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

35)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1268 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_5 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

36)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1269 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_12 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

37)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1270 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_6 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

38)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1271 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_14 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

39)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року№ 1272 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_9 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

40)взнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1273 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_10 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

41)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1274 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянину ОСОБА_16 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії;

42)визнати незаконним та скасувати рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1275 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_13 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії - (далі по пунктам 29-42 - Визнання незаконним та скасування рішень пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року № 1262 про винесення питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок вищезазначеним особам).

Так, на думку позивача, Рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянам, орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса, Нива, Урожай, Бобрицьке, Султанівське" на території Бобрицької сільської ради" досі є зупиненим, а тому проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, виготовлені громадянами ОСОБА_11 , ОСОБА_4 ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 без належного дозволу, у зв`язку з чим не могли бути винесені на затвердження чергової сесії Любашівської селищної ради.

Крім того, позивач вважає, що відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 орієнтовною площею до 2,000 га кожному за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради здійснювалось з порушенням встановленого законом порядку, а тому є протиправним та порушує майнові права (право оренди) позивача, а тому, Рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року на розгляд чергової сесії Любашівської селищної ради щодо винесення питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення громадянам: ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства є протиправним та підлягає скасуванню.

Рішенням Господарського суду Одеської області по даній справі у задоволені позову відмовлено.

Місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні зазначив, що діями Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради при розгляді питань надання дозволів громадянам на виготовлення проектів землеустрою (третім особам по справі) і при прийнятті цими органами місцевого самоврядування спірних рішень не було вирішено питання передачі у власність цим громадянам земельних ділянок, орендованих позивачем і, тому, ці дії та рішення ніяким чином не вплинули на право користування позивача земельними ділянками, що є предметом вищевказаного договору оренди нерозподілених земельних ділянок від 29.12.2018.

Суд першої інстанції зазначив, що підставами для відмови у задоволенні позовних вимог по справі - є недоведеність позивачем, в межах цієї справи, правонаступництва Любашівською селищною радою прав та обов`язків Бобрицької сільської ради і заявлення частини позовних вимог до неналежного відповідача, а також - відсутність порушеного права і законного інтересу позивача спірними діями та рішеннями вказаних органів місцевого самоврядування на момент звернення позивача з позовом по цій справі до Господарського суду Одеської області. У зв`язку з цим, судом не досліджувалися обставини незаконності спірних рішень через те, що вони приймались за відсутності інвентаризації та належного оформлення за Бобрицькою сільською радою права власності на земельні ділянки, надання згоди на виготовлення проектів землеустрою щодо яких було вирішено спірними рішеннями Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 та виносились рішення щодо доопрацювання питань затвердження проектів землеустрою спірними рішеннями Любашівської селищної ради від 26.06.2020.

Частково не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, ТОВ "Кіпер Агро" звернулось до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020 у справі №916/2138/20 скасувати в частині відмови у задоволенні вимог про:

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_3 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_6 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_5 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_7 , у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_14 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянину ОСОБА_9 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_10 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту);

- визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щодо передачі громадянці ОСОБА_13 у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса за адресою: на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту).

Апелянт просить ухвалити нове рішення у відповідній частині, яким зазначені вимоги задовольнити в повному обсязі.

Заявник апеляційної скарги вказує, що відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що правонаступництво Любашівської селищної ради прав та обов`язків Бобрицької сільської ради не відбулось, однак такий висновок не ґрунтується на матеріалах справи та суперечить встановленим судом обставинам.

Апелянт вказує, що сам факт того, що Бобрицька сільська рада Любашівського району Одеської області є зареєстрованою на момент розгляду справи, не свідчить про відсутність правонаступництва Любашівською селищною радою. Крім того, суперечливість рішення суду першої інстанції полягає в тому, що за відсутності правонаступництва Любашівською селищною радою прав та обов`язків Бобрицької сільської ради, будь-які дії чи рішення Любашівської селищної ради щодо надання громадянам у власність земель, які перебувають у розпорядженні Бобрицької сільської ради, є незаконними, оскільки здійснені за межами її повноважень, а отже в цій частині відмова в позові є безпідставною.

Крім того, на думку заявника апеляційної скарги, суд першої інстанції не надав належної оцінки доводам позивача про відсутність завершеної інвентаризації земель та належного оформлення права комунальної власності на спірні земельні ділянки, у зв`язку з чим такі земельні ділянки не можуть бути приватизовані.

Також апелянт зазначає, що відсутність правонаступництва Любашівською селищною радою прав та обов`язків Бобрицької сільської ради (як це вбачає суд першої інстанції) не може бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог про визнання незаконними дій Любашівської селищної ради щод передачі громадянам у власність земельних ділянок, оскільки за такими позовними вимогами саме Любашівська селищна рада є належним відповідачем.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 26.02.2021 відкрито з поновленням пропущеного процесуального строку апеляційне провадження по справі №916/2138/20 за апеляційною скаргою ТОВ "Кіпер Агро" на рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020, розгляд справи призначено у судовому засіданні на 12.04.2021 року о 10-00 год.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 05.04.2021

враховуючи принцип незмінності складу суддів, з огляду на перебування судді-учасника колегії суддів Ярош А.І. у відпустці з 12.04.2021 року по 16.04.2021 року, розгляд справи №916/2138/20 призначено на: 19.04.2021 року о 15-30 год.

В судове засідання з`явились представники позивача - ТОВ Кіпер Агро , а також третьої особи - ОСОБА_11 , які надали усні пояснення по суті справи та підтримали доводи та вимоги, викладені письмово.

Представники інших учасників справи у судове засідання не з`явилися, не повідомивши суд про причини неявки про час дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010, "Смірнова проти України" від 08.11.2005, "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006, "Літоселітіс проти Греції" від 05.02.2004 та інші).

Відповідно до ст. 273 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції розглядається протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження у справі.

Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що явка представників сторін судом обов`язковою не визнавалась, колегія суддів апеляційного господарського суду з урахуванням ст. 120, ст. 202, ст. 270, ч. 2 ст. 273 Господарського процесуального кодексу України вважає за можливе розглянути справу за відсутністю представників учасників, які не з`явились, за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, на підставі договору оренди нерозподілених земельних ділянок від 29.12.2018 ,укладеного між Любашівською районною державною адміністрацією Одеської області та ТОВ „Кіпер Агро , у позивача в тимчасовому оплатному користуванні (оренді) знаходяться нерозподілені земельні ділянки загальною площею 110,3938 га ріллі, в тому числі площами: 103,00 га між контурами № 12 і № 8 та 7,3938 га біля масиву № 14 на території Бобрицької сільської ради Любашівського району Одеської області (за межами населених пунктів). Строк дії оренди - до оформлення на земельні ділянки права власності відповідно до закону.

Пунктами 3.1., 3.3. договору оренди нерозподілених земельних ділянок від 29.12.2018, укладеного між Любашівською районною державною адміністрацією Одеської області та ТОВ „Кіпер Агро" встановлено, що його укладено сторонами на термін до оформлення на земельні ділянки права власності відповідно до закону.

Рішеннями чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року було надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 , орієнтовною площею до 2,000 га кожна, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради.

В матеріалах справи наявне Розпорядження Бобрицького сільського голови Бущана Д.В. №11/2019-СР від 30.09.2019 року про скасування рішення чергової 38-і сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянам, орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП Щорса, Нива, Урожай, Бобрицьке, Султанівське" на території Бобрицької сільської ради", та скасовано рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року "Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянам, орієнтовною площею до 2,000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення (які знаходились в колективній власності КСП "Щорса, Нива, Урожай, Бобрицьке, Султанівське" на території Бобрицької сільської ради".

Також в матеріалах справи наявне Розпорядження Голови Бобрицької сільської ради Бущана Д.В. № 13/2019-СР від 02.10.2019 року, в якому зазначено, що на вимогу жителів Бобрицької сільської ради за результатами зборів, які відбулися 02.10.2019 року, було зупинено дію рішення чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянам, орієнтовною площею до 2.000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення (які знаходились в колективній власності КСП "Щорса, Нива, Урожай. Бобрицьке, Султанівське" на території Бобрицької сільської ради" та рішення про скасування чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року "Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ 01.03) у власність громадянам, орієнтовною площею до 2,000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса, Нива, Урожай, Бобрицьке, Султанівське" на території Бобрицької сільської ради".

В подальшому, двадцятою сесією Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року були прийняті рішення про винесення питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистих селянських господарств громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 за адресою, на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії.

Серед іншого, Любашівська селищна рада у вказаних рішеннях вирішила:

- направити листи до відділу у Любашівському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, розробнику технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Бобрицької сільської ради ФОП Волчков Є.В. про надання роз`яснення правомірності прийнятих рішень Бобрицької сільської ради від 27 вересня 2019 року стосовно надання дозволів вищевказаним громадянам (треті особи по справі) на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" КСП "Нива";

- узагальнити отриману інформацію від вищевказаних організацій та надати пропозиції щодо прийняття рішення "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою на території Одеської області Любашівського району, Бобрицька сільська рада ( за межами населеного пункту).

Позивач вважає, що надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою для відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 орієнтовною площею до 2,000 га кожному за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" на території Бобрицької сільської ради здійснювалось з порушенням встановленого законом порядку, а тому є протиправним та порушує майнові права (право оренди) позивача, а тому, Рішення пленарного засідання позачергової двадцятої сесії Любашівської селищної ради VII скликання від 26 червня 2020 року на розгляд чергової сесії Любашівської селищної ради щодо винесення питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення громадянам: ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства є протиправним та підлягає скасуванню.

Зокрема, позивач вважає, що незаконність вищевказаних рішень Бобрицької сільської ради 38 сесії -VII скликання від 27.09.2019 про надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства вищезазначеним особам полягає в тому, що Бобрицькою сільською радою до прийняття цих рішень - не було завершено інвентаризацію земельних ділянок, не було оформлено належним чином право комунальної власності на ці земельні ділянки і, відповідно, Бобрицька сільська рада не мала права розпоряджатися земельними ділянками і здійснювати дії щодо передачі їх у власність іншим особам, зокрема, вищевказаним громадянам.

Також, позивач вважає, що після зупинення рішень чергової 38-ї сесії Бобрицької сільської ради від 27.09.2019 року на підставі Розпорядження сільського голови №13/2019-СР від 02.10.2019 - проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства були виготовлені громадянами ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 та ОСОБА_13 - без належного дозволу.

З огляду на зазначене, позивач вважає, що рішення Любашівської селищної ради ХХ сесії VII скликання від 26.06.2019 про винесення питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистих селянських господарств громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 за адресою, на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії - є незаконними та такими, що підлягають скасуванню.

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального права, перевіривши дотримання судом норм процесуального законодавства, в контексті встановлених обставин, апеляційний суд дійшов наступних висновків.

Судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає, що рішення місцевого господарського суду, відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України переглядається в межах доводів апеляційної скарги.

За змістом статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина 1 статті 16 цього Кодексу).

Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.

Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

У Рішенні Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) надано офіційне тлумачення поняття "охоронюваний законом інтерес" як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовленого загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкованого у суб`єктивному праві простого легітимного дозволу, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

У cтатті 4 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно зі статтею 45 Господарського процесуального кодексу України сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу.

Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

Відповідач має бути такою юридичною чи фізичною особою, за рахунок якої, в принципі, можливо було би задовольнити позовні вимоги. Тобто сторонами у судовому процесі є суб`єкти матеріально-правових відносин, які виступають на захист своїх інтересів і на яких поширюється законна сила судового рішення.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

З урахуванням наведених законодавчих норм завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.

Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право (інтерес) особи, яка звернулася за таким захистом до суду.

Встановивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

За змістом частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.

Європейський суд з прав людини у своїй практиці, зокрема, у рішеннях від 13 травня 1980 року у справі Артіко проти Італії (пункт 35), рішенні від 30 травня 2013 року у справі Наталія Михайленко проти України (пункт 32), визначає, що Конвенція призначена для гарантування не теоретичних або примарних прав, а прав практичних та ефективних.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі № 338/180/17 (провадження № 14 - 144цс18), від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18) та від 4 червня 2019 року у справі № 916/3156/17 (№ 12-304гс18).

Звертаючись до суду з даним позовом, позивач зазначив, що незаконними діями відповідача, а також прийняттям оскаржуваних ним рішень Любашівською селищною радою та Бобрицькою сільською радою, порушуються його права, як користувача земельними ділянками за Договором оренди від 29.12.2018.

При цьому статтею 74 Господарського процесуального кодексу України на сторони покладено обов`язок доказування обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень.

Так, як вбачається з матеріалів справи, діями Бобрицької сільської ради та Любашівської селищної ради при розгляді питань надання дозволів громадянам на виготовлення проектів землеустрою (третім особам по справі) і при прийнятті цими органами місцевого самоврядування спірних рішень - не було вирішено питання передачі у власність цим громадянам земельних ділянок, орендованих позивачем, у зв`язку з чим зазначені дії та рішення ніяким чином не впливають на право користування позивача земельними ділянками, що є предметом договору оренди нерозподілених земельних ділянок від 29.12.2018.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду в частині того, що внаслідок прийняття Бобрицькою селищною радою спірних рішень від 27.09.2019 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для ведення особистих селянських господарств громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 - права позивача та його законні інтереси ніяким чином не були порушені.

Крім того, не порушено прав позивача і прийняття двадцятою сесією VII скликання Любашівської селищної ради рішень від 26 червня 2020 року, які є предметом спору, - про винесення питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистих селянських господарств громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 за адресою, на території Одеської області Любашівського району Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) на доопрацювання та розгляду на черговій сесії.

З текстів вказаних рішень від 26.06.2020 за номерами 1262-1274 (т.1 а.с.77-89) вбачається, що питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок вищевказаним громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на територій Одеської області Любашівського району, Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) були винесені на доопрацювання та розгляд на черговій сесії Любашівської селищної ради.

Серед іншого, Любашівська селищна рада у вказаних рішеннях вирішила:

- направити листи до відділу до відділу у Любашівському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, розробнику технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель Бобрицької сільської ради ФОП Волчков Є.В. про надання роз`яснення правомірності прийнятих рішень Бобрицької сільської ради від 27 вересня 2019 року стосовно надання дозволів вищевказаним громадянам (треті особи по справі) на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, які знаходились в колективній власності КСП "Щорса" КСП "Нива";

- узагальнити отриману інформацію від вищевказаних організацій та надати пропозиції щодо прийняття рішення "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам ОСОБА_11 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 , ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою на території Одеської області Любашівського району, Бобрицька сільська рада ( за межами населеного пункту).

Так, саме з підстав перевірки обставин щодо проведення інвентаризації земель Бобрицької сільської ради та необхідності встановлення правомірності прийняття Бобрицькою сільською радою спірних рішень від 27.09.2019 про надання дозволів на розробку проектів землеустрою питання щодо затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок вищевказаним громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: на територій Одеської області Любашівського району, Бобрицька сільська рада (за межами населеного пункту) спірними рішеннями Любашівської селищної ради від 26.06.2020р. були винесені на доопрацювання. В залежності від результатів доопрацювання ці питання мали бути розглянуті на черговій сесії Любашівської селищної ради.

Судова колегія зазначає, що на 20-й сесії VII скликання Любашівської селищної ради, що відбулась 26.06.2020, не приймалось рішень, якими були б порушені права ТОВ „Кіпер Агро".

Суд апеляційної інстнції зазначає, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність чи користування певній особі, рівно як проект землеустрою - не є правовстановлюючим документом.

Проект відведення земельної ділянки не визначений законом як підстава набуття права на земельну ділянку і не є правовстановлюючим документом.

Вказана позиція узгоджується з позицією, викладеною у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2018 у справі №922/864/17.

З огляду на вищевикладене, у конкретних спірних правовідносинах, які склались між сторонами, зважаючи на формулювання позовних вимог у цій справі, та встановивши обставини даної справи, колегія суддів дійшла висновку, що позивачем не доведено яким чином оскаржувані ним рішення та які дії відповідача порушують право оренди ТОВ Кіпер Агро .

В даному випадку, ані судом першої інстанції, ані судом апеляційної інстанції не встановлено, що відповідачем - Любашівською селищною радою у межах наданих їй законом повноважень було прийнято будь-які акти, які б порушували право позивача. Будь-яких дій щодо передачі у власність земельних третім особам земельних ділянок відповідачем не вчинялося, а відтак позивач не довів наявність в нього порушеного права. Отже, за відсутності у цьому випадку встановленого факту порушення права позивача щодо користування орендованою земельною ділянкою з боку відповідача та за відсутності спору про право, позов ТОВ Кіпер Агро до Любашівської селищної ради про визнання дій незаконними та скасування рішень не може бути задоволено, тому саме з наведених підстав у позові необхідно відмовити.

З огляду на викладене, судова колегія відхиляє доводи апелянта про незаконність дій відповідача, як таких, що здійснені поза межами його повноважень та за відсутності завершеної інвентаризації земель.

Стосовно доводів апелянта щодо правонаступництва Любашівської селищної ради прав та обов`язків Бобрицької сільської ради, судова колегія зазначає наступне.

За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.

Відповідно до ч.4 ст.91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

У відповідності до ст.104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно з абз. 1 ч. 3 і абз. 1, 2 ч. 4 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Частиною 6 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" унормовано, що реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 83 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.

Частиною 3 ст. 83 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади. Відповідні юридичні особи - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет об`єднаної територіальної громади є правонаступниками прав та обов`язків відповідних юридичних осіб - сільської, селищної ради, її виконавчого комітету територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Так, як вбачається з рішення Любашівської селищної ради XV сесія VII скликання від 11.01.2020 №871 Про початок повноважень Любашівської селищної ради , набули повноважень депутати в округах №27-30, що охоплюють територію сіл Бобрик Перший, Бобрик Другий, Янишівка, Аочепитівка.

Крім того, у п.2 рішення Любашівської селищної ради XV сесії VII скликання від 11.01.2020 №879 зазначено, що Любашівська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобрицької сільської ради.

Також в матеріалах справи наявне рішення Любашівської селищної ради XV сесії VII скликання від 11.01.2020 №872, згідно якого утворено на території Любашівської селищної ради Бобрицький старостинський округ з центром в с.Бобрик Перший, до складу якого входять: с.Бобрик Перший, Бобрик Другий, Янишівка, Арчепитівка.

З огляду на вищевикладене, враховуючи системний аналіз змісту положень ст. 104 Цивільного кодексу України, ч.ч. 3, 4 ст. 8 і ч. 1, 3 ст. 83 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" переконливо свідчить про те, що саме Любашівська селищна рада об`єднаної територіальної громади як відповідна юридична особа є правонаступником прав та обов`язків Бобрицької сільської ради приєднаної територіальної громади, оскільки остання увійшла до складу ОТГ, а Бабрицька сільська рада перестала існувати як орган місцевого самоврядування в силу положень ст. 83 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

За таких обставин, судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає про помилковість висновку місцевого господарського суду в частині не доведення правонаступництва Любашівською селищною радою прав та обов`язків Бобрицької сільської ради.

Згідно зі ст. 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для зміни судового рішення є, зокрема, неправильне застосуванням норм матеріального права: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

У зв`язку з зазначеним, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно зроблено висновок про відмову в задоволенні позовних вимог, але з наявністю помилкових висновків про відсутність правонаступництва Любашівської селищної ради прав та обов`язків Бобрицької сільської ради, у зв`язку з чим рішення суду підлягає зміні з викладенням мотивувальної частини рішення в редакції постанови суду апеляіційної інстанції.

З огляду на зазначене, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро" на рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020 у справі №916/2138/20 залишається без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020 у справі №916/2138/20 підлягає зміні з викладенням мотивувальної частини в редакції постанови суду апеляційної інстанції.

Судові витрати за подання апеляційної скарги відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на заявника апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 277, 281, 282, 283 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Кіпер Агро" на рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020 у справі №916/2138/20 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Одеської області від 22.12.2020 у справі №916/2138/20 змінити шляхом викладення мотивувальної частини в редакції постанови суду апеляційної інстанції.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, передбачені ст.ст. 287, 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 26.04.2021 року.

Головуючий суддя Н.М. Принцевська

судді Г.І. Діброва

А.І. Ярош

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.04.2021
Оприлюднено26.04.2021
Номер документу96498654
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2138/20

Постанова від 19.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 26.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 31.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Рішення від 22.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 04.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні