Ухвала
від 16.04.2021 по справі 201/3631/21
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Єдиний унікальний номер судової справи 201/3631/21

Номер провадження 1-кс/201/1168/2021

УХВАЛА

Іменем України

16 квітня 2021 року м. Дніпро

Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі скаргу керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою від 18.03.2021р., яка зареєстрована 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364 про вчинення кримінального правопорушення,

ВСТАНОВИВ:

13.04.2021р. керівник Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 звернулася до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська з даною скаргою, в якій просила зобов`язати уповноважених осіб ВП № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області внести відомості про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 236 КК України до Єдиного реєстру досудових розслідувань на підставі заяви від 29.03.2021р. (реєстраційний № 9364) і розпочати досудове розслідування.

В обґрунтування скарги заявниця посилається на те, що 18.03.2021р. Громадське формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» звернулося до Відділення поліції № 5 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області із заявою про кримінальне правопорушення, передбачене ст. 236 КК України.

Вказана заява про кримінальне правопорушення була зареєстрована 29.03.2021р. в ЖЄО за №9364, що підтверджується відповідним талоном-повідомлення.

Як зазначає заявниця, відомості щодо вчиненого кримінального правопорушення, що містились у заяві від 18.03.2021р., зареєстрованої 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364 мали бути внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, але зазначена процесуальна дія не була здійснена, а отже, на цій підставі можна вважати поведінку начальника слідчого відділу ВП № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області - незаконною, такою, що підлягає оскарженню у встановленому законом порядку, у зв`язку з чим і звернулася до суду з даною скаргою.

Заявник всудове засіданняне з`явився,про дату,місце тачас судовогозасідання бувповідомлений належнимчином.Від представниказаявника голови виконавчогооргану Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 15.04.2021р. надійшла заява, у якій вона просила скаргу задовольнити, слухати без участі.

Враховуючи положення ч. 6 ст. 9 КПК України, суддя слідчий вважає за необхідне застосувати загальні засади кримінального провадження, передбачені ст. 28 КПК України та розглянути дану скаргу без участі заявника, з метою прийняття процесуального рішення по ній в розумні строки.

Представник Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомив.

Наказом Національної поліції України від 23.12.2020р. № 1019р. «Про організаційно-штатні зміни в Головному управлінні Національної поліції в Дніпропетровській області» Соборний ВП ДВП ГУНП в Дніпропетровській області реорганізовано, разом із цим затверджено штатним розкладом Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області.

Відповідно до ч. 3ст. 306 КПК Українивідсутність слідчого чи прокурора не є перешкодою для розгляду скарги.

Дослідивши матеріали скарги, слідчий суддя приходить до наступного правового висновку з таких підстав.

Судом встановлено, що 18.03.2021р. Громадське формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» звернулося до Відділення поліції № 5 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області із заявою про кримінальне правопорушення, передбачене ст. 236 КК України.

Вказана заява про кримінальне правопорушення була зареєстрована 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364, що підтверджується відповідним талоном-повідомлення.

На час розгляду даної справи доказів внесення відомостей до ЄРДР за його заявою від 18.03.2021р. (зареєстрованою 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364) судді слідчому надані не були.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.214 КПК Українислідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування, а дізнавач - керівником органу дізнання, а в разі відсутності підрозділу дізнання - керівником органу досудового розслідування.

Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення затверджуються Офісом Генерального прокурора за погодженням з Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національним антикорупційним бюро України, Державним бюро розслідувань, органом, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства.

У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 91 КПК Українипідлягають доказуванню, зокрема і подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення). При цьому, положеннямист.92КПК України регламентовано, що обов`язок доказування обставин, передбаченихст. 91 цього Кодексупокладається не на заявника, а на слідчого і прокурора.

За змістом ч. 3ст. 214 КПК Українизаборонено здійснення досудового розслідування до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Тобто, слід враховувати, що на цьому етапі розвитку правових відносин стосовно ймовірного вчинення діяння, відповідальність за яке встановленаКК, не достатньо об`єктивних відомостей навіть для попередньої констатації наявності або відсутності ознак складу злочину. З огляду на такі обставини необхідно звернути увагу, що вимога про внесення відомостей до ЄРДР на підставі заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не передбачає здійснення оцінки обґрунтованості таких заяв на наявність ознак складу кримінального правопорушення, а передбачає лише обов`язок уповноважених органів здійснити фіксацію наданих особою відомостей про кримінальне правопорушення, які вона надає усвідомлено для реалізації відповідними органами завдань кримінального провадження.

Підставами вважати заяву чи повідомлення саме про злочин є наявність в таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки злочину. Такими даними є фактичне існування доказів, що підтверджують реальність конкретної події. Якщо у заявах чи повідомленнях таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, які мають бути обов`язково внесені до ЄРДР.

Викладені в такому повідомленні обставини підлягають перевірці, але така перевірка повинна проводитись вже в рамках відкритого кримінального провадження, внесеного до ЄРДР. Потім, у разі, якщо посадова особа дійде висновку, що у викладеній ситуації немає ознак складу кримінального правопорушення, вона може винести постанову про закриття кримінального провадження відповідно дост. 284 КПК.

Таким чином, слідчий суддя констатує пряму заборону процесуального Закону, а відтак неможливість здійснення перевірочних дій про можливий злочин без попереднього внесення відповідних відомостей до ЄРДР. Наслідком такого порушення буде визнання всіх зібраних доказів недопустимими.

Статтею 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Зі змісту вимог ч. 2ст. 214 КПК Українивбачається, що з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань розпочинається досудове розслідування.

Відповідно до п. 1 ч. 1ст. 303 КПК Українина досудовому провадженні можуть бути оскаржені такі рішення, дії чи бездіяльність слідчого або прокурора: бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогамистатті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк.

Відповідно до ст. 2 КПК Українизавданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Як випливає з положень принципу публічності, закріпленого у ст. 25 КПК України, прокурор, слідчий зобов`язані в межах своєї компетенції розпочати досудове розслідування в кожному випадку безпосереднього виявлення ознак кримінального правопорушення (за виключенням випадків, коли кримінальне провадження може бути розпочате лише на підставі заяви потерпілого) або в разі надходження заяви (повідомлення) про вчинення кримінального правопорушення, а також вжити всіх передбачених законом заходів для встановлення події кримінального правопорушення та особи, яка його вчинила.

Частиною 1 ст. 28 КПК Українивстановлено, що під час кримінального провадження кожна процесуальна дія або процесуальне рішення повинні бути виконані або прийняті в розумні строки. Розумними вважаються строки, що є об`єктивно необхідними для виконання процесуальних дій та прийняття процесуальних рішень. Розумні строки не можуть перевищувати передбачені цим Кодексом строки виконання окремих процесуальних дій або прийняття окремих процесуальних рішень.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини) передбачено - суди застосовують при розгляді справ конвенцію та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права.

Відповідно до рішення ЄСПЛ у справі «Стабровська проти України» від 14 січня 2016 року (заява № 65055/12) - якщо органи влади перевіряють твердження заявника лише шляхом «дослідних» перевірок, не порушуючи кримінальної справи, то така слідча процедура не відповідає ефективному способу захисту.

Таким чином, приймаючи до уваги, що невнесення відомостей до ЄРДР за заявою керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 порушує їх права, а також зважаючи на те, що за вказаних обставин уповноваженою особою Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області не виконано зазначені положенняКПК України, а відомості, які містяться в заяві керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 від 18.03.2021р.,яка зареєстрована29.03.2021р.в ЖЄОза №9364 безпідставно не внесені до ЄРДР, слід дійти висновку, що вимога про зобов`язання уповноваженої особи Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати досудове розслідування підлягає задоволенню.

Доходячи до такого висновку, слідчий суддя враховує й усталену практику Європейського суду з прав людини, висновки якого з цього приводу відображені, зокрема, в рішенні по справі «Іванов проти України» (Ivanov v. Ukraine), № 15007/02, пп. 74-75, рішення від 7 грудня 2006 року), відповідно до якого сумлінність за ініціювання слідчих дій або відмову у кримінально-правовому переслідуванні особи повністю покладається на державу.

Так, відповідно до рішення Європейського суду з прав людини у справі «Ашинґдейн проти Сполученого Королівства» (Ashingdane v. the United Kingdom) від 28 травня 1985 року, п. 57, Series A, № 93 право на суд не є абсолютним і може підлягати легітимним обмеженням. Одним із таких обмежень є переслідування особи в кримінально-правовому порядку шляхом внесення повідомлення до ЄРДР щодо конкретної особи за бажаною кримінально-правовою кваліфікацією.

Частиною 2 ст. 307 КПК України передбачено, що ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування може бути про: 1) скасування рішення слідчого чи прокурора; 1-1) скасування повідомлення про підозру; 2) зобов`язання припинити дію; 3) зобов`язання вчинити певну дію; 4) відмову у задоволенні скарги.

Враховуючи вищезазначене, приходжу до висновку, що скарга підлягає задоволенню шляхом зобов`язання уповноваженої особи Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області внести відомості про кримінальне правопорушення до ЄРДР за заявою керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 від 18.03.2021р., яка зареєстрована 29.03.2021 р. в ЖЕО за № 9364.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 2, 25, 28, 214, 303 - 307 КПК України, слідчий суддя,

ПОСТАНОВИВ:

Скаргу керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 на бездіяльність слідчого Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою від 18.03.2021р., яка зареєстрована 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364 про вчинення кримінального правопорушення задовольнити.

Зобов`язати уповноважену особу Відділення поліції № 5 Дніпровського районного управління поліції ГУНП у Дніпропетровській області внести відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за заявою керівника Громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» ОСОБА_3 про вчинення кримінальних правопорушень від 18.03.2021р., яка зареєстрована 29.03.2021р. в ЖЄО за № 9364.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Повний текст ухвали оголошений 21 квітня 2021 року о 09 год. 50 хв.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудЖовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення16.04.2021
Оприлюднено27.01.2023
Номер документу96573212
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —201/3631/21

Ухвала від 16.04.2021

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Наумова О. С.

Ухвала від 16.04.2021

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Наумова О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні