Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 квітня 2021 р. Справа№200/2998/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним і скасування рішення від 12.02.2021 № 920 про відмову в призначенні пенсії; зобов`язання повторно розглянути заяву від 02.02.2021 про призначення пенсії за віком згідно з п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування із зарахуванням до страхового стажу періоду роботи з 03.08.2015 по теперішній час.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що відповідач під час обчислення стажу для призначення пенсії протиправно не врахував до страхового стажу період роботи позивача в ТОВ Метал-Транзит з 03.08.2015 по теперішній час, що свідчить про невірне визначення тривалості стажу позивача. Факт роботи в ТОВ Метал-Транзит підтверджується записами трудової книжки позивача, що є основним документом про його занятість.
Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди визначив в наданому до суду відзиві. За змістом відзиву документи, видані підприємством, що розташовані на тимчасово непідконтрольній українській владі території у м. Донецьку неможливо прийняти до уваги виходячи із приписів Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України . Так, всі видані на непідконтрольній українській владі території документи є недійсними та не мають юридичної сили, не створюють правових наслідків. У зв`язку з наведеним відповідачем не враховано відомостей наданої позивачем довідки про заробітну плату від 05.02.2021 № 20 та № 21, наказ про прийом на роботу від 03.08.2015. У відомостях про застраховану особу міститься інформація про сплату страхових внесків до 31.10.2008.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.03.2021 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін.
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
10.02.2021 позивач звернувся до Покровського об`єднаного управлінням Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про призначення пенсії за віком. Згідно розписки-повідомлення позивачем до заяви додані: трудова книжка (копія) № 175786 та довідки, що визначають право на призначення пенсії на пільгових умовах №№ 532, 121, 565, 1082.
12.02.2021 відповідачем, Покровським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області, прийнято рішення № 920 про відмову позивачу в призначенні пенсії за наслідком розгляду його заяви від 10.02.2021 (попередньо 02.02.2021). За змістом рішення № 920 позивачем до заяви про призначення пенсії, окрім іншого, додані: дублікат трудової книжки № НОМЕР_2 від 12.05.2005, довідки ВП Шахта Капітальна ДП Мирноградвугілля від 29.10.2020 № 1026, 1027, 1028, 1030, від 03.11.2020 № 526, 527, 528, 532, 1082 від 12.11.2020, № 121 від 05.02.2020 та № 565 від 24.11.2020. В рішенні зазначено, що заявник претендує на призначення пенсії на підставі п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV. При цьому, страховий стаж заявника складає 13 років 2 місяці 18 днів, пільговий за списком № 1 - 11 років 7 місяців 7 днів. У призначенні пенсії відмовлено через відсутність необхідного страхового стажу 23 роки.
З розрахунку стажу позивача вбачається, що період роботи позивача у ТОВ Метал-Транзит з 03.08.2015 не враховано до його стажу. Підстави неврахування до страхового стажу періоду роботи з 03.08.2015 у рішенні не наведені.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV.
Громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи (стаття 8 Закону № 1058).
Частиною 1 статті 114 Закону № 1058 передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058 на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу - не менше 23 років у чоловіків і не менше 18 років у жінок.
Частинами 1, 3 статті 44 Закону № 1058 передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за N 1566/11846.
Відповідно до п. 1.9 цього Порядку днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації на вебпорталі заяви разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.
Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон).
Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунку та поновлення пенсії визначений Розділом 2 цього Порядку.
Підпунктом 2 пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.
Згідно пункту 4.1 Порядку орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (пункт 4.3 Порядку).
Пунктом 4.2 цього Порядку також передбачено право органу, що призначає пенсію, вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Пунктом 4.7 Порядку передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
В пункті 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (надалі за текстом Порядок № 637), також закріплено положення, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно з п. 3 цього Порядку за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ
Спірним питанням в межах цієї справи є правомірність прийнятого відповідачем рішення про відмову позивачу в призначенні пенсії, правильність визначення необхідного для призначення пенсії стажу, зокрема, правомірність неврахування до стажу періоду роботи позивача з 03.08.2015 у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ . Під час вирішення питання про наявність підстав для врахування до складу стажу позивача періоду роботи з 03.08.2015 у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ суд виходить із наступного.
Дублікат трудової книжки позивача серії АВ № 175786 містить відомості про початок роботи позивача з 03.08.2015 у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ (запис № 24). Запис про прийняття позивача на роботу не містить будь-яких ідентифікуючих ознак підприємства роботодавця позивача - ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ , відомості про звільнення чи продовження роботи на дату звернення позивача із заявою про призначення пенсії за віком. Отже, запису про початок роботи в трудовій книжці не достатньо для встановлення зайнятості особи, що звернулася за призначенням пенсії, протягом певного періоду на роботі на цьому підприємстві.
До матеріалів позову позивачем додані наказ ТОВ Метал-Транзит від 03.08.2015 № 22, довідки про заробітну плату від 05.02.2021 № 20 та № 21 відображено заробітну плату позивача на цьому підприємстві з серпня 2015 року по лютий 2021 року. Печатка на цих довідках містить код ЄДРПОУ 32604583, за яким відповідно до відомостей реєстру обліковується ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ з місцезнаходженням: 84200, Донецька обл., місто Дружківка, вулиця Привокзальна, будинок 6. Водночас, кутовий штамп наведених довідок містить інформацію про розміщення підприємства - роботодавця на непідконтрольній українській владі території - м. Єнакієве, за змістом довідок єдиний соціальний внесок сплачувався підприємством на непідконтрольній українській владі території.
Суд не приймає посилання позивача на наявність підстав для врахування до страхового стажу періоду роботи з 03.08.2015, вмотивовані інформацією в зазначених вище довідках, оскільки в матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували надання цих документів позивачем, дослідження відповідачем наявної в них інформації під час вирішення питання про призначення позивачу пенсії.
Водночас, суд вважає, що відповідач, не звернувши увагу на запис про початок роботи позивача від 03.08.2015 у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ та нездійснення будь-яких дій, спрямованих на встановлення наявності підстав для врахування періоду роботи позивача у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ припустився порушення приписів ст. 44 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення та пунктів 1.9, 4.2 Порядку №22-1, якими визначені повноваження відповідача на витребування необхідних для призначення пенсії документів від заявника та третіх осіб.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Беручи до уваги нездійснення відповідачем будь-яких дій, спрямованих на встановлення наявності підстав для врахування періоду роботи позивача у ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ у складі стажу, суд дійшов висновку про невідповідність прийнятого відповідачем рішення ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Зважаючи на таке, вимоги позивача про визнання протиправним і скасування рішення від 12.02.2021 № 920 про відмову в призначенні пенсії є обґрунтованими та підлягають задоволенню, а заява позивача про призначення пенсії має бути повторно розглянута.
Щодо вимог позивача про зарахування до страхового стажу періоду роботи з 03.08.2015 по теперішній час суд зазначає, що такі вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки під час розгляду цієї справи судом не встановлено наявності в відповідача на час вирішення питання про призначення позивачу пенсії належних та допустимих доказів зайнятості позивача протягом певного періоду на роботах в ТОВ МЕТАЛ-ТРАНЗИТ .
Таким чином, заявлений позов підлягає задоволенню частково.
Згідно частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Позивачем при поданні позову сплачено судовий збір в розмірі 908 грн. Враховуючи часткове задоволення позову та немайновий характер заявлених позовних вимог підлягає присудженню позивачу з бюджетних асигнувань відповідача судовий збір пропорційно задоволеним позовним вимогам - у сумі 454 грн.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 12.02.2021 № 920 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії.
Зобов`язати Покровське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути з урахуванням заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком, за наслідком розгляду якої прийнято рішення від 12.02.2021 № 920 про відмову в призначенні пенсії.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з бюджетних асигнувань Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1 суму судового збору в розмірі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Відомості про сторін:
ОСОБА_1 (позивач) - АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ;
Покровське об`єднане Управління Пенсійного фонду України Донецької області (відповідач) - адреса: 85302, Донецька обл., м. Мирноград, вул. Центральна, буд. 13, код ЄДРПОУ 42169323.
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2021 |
Оприлюднено | 29.04.2021 |
Номер документу | 96576145 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні