Ухвала
від 27.04.2021 по справі 757/22240/21-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/22240/21-к

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2021 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю слідчого ОСОБА_3 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання старшого слідчого в ОВС Головного слідчого управління Національної поліції України ОСОБА_4 про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12018170000000003 від 03.01.2018, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 14 ч. 3 ст. 191, ч. 2 ст. 191, ч. 2 ст. 364 КК України

В С Т А Н О В И В :

До суду надійшло клопотання старшого слідчого в ОВС Головного слідчого управління Національної поліції України ОСОБА_4 , за погодженням з прокурором про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12018170000000003 від 03.01.2018, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 14 ч. 3 ст. 191, ч. 2 ст. 191, ч. 2 ст. 364 КК України.

В обґрунтування клопотання зазначено, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №12018170000000003 від 03.01.2018, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 14 ч. 3 ст. 191, ч. 2 ст. 191 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що з 2009 року на території України функціонує група товариств «Біофарма» (далі - Біофарма), яка складається з: ТОВ «Біофарма Інвест» (код ЄДРПОУ 35942229), ТОВ «Біофарма Плазма Інвест» (код ЄДРПОУ 39183285), ТОВ «Біофарма Плазма» (код ЄДРПОУ 39000694), ТОВ «Фармацевтичний завод «Біофарма» (код ЄДРПОУ 39071152).

Установлено, що починаючи з 2015 року обсяги обов`язкового забезпечення потреб охорони здоров`я донорською кров`ю, її компонентами і препаратами, в тому числі з урахуванням необхідності створення їх відповідних резервів на випадок надзвичайних ситуацій зменшились (обсяги обов`язкового забезпечення населення України донорською кров`ю на 2018 рік по розчину «Альбуміну 10%» у порівнянні з 2017 роком зменшені у 2 рази, а загальні обсяги забезпечення потреб населення препаратами крові, затверджених КМУ, з 2016 по 2018 рр. зменшились на 25%).

Разом з тим, обсяги обов`язкового забезпечення потреб охорони здоров`я населення донорською кров`ю, її компонентами і препаратами, в тому числі з урахуванням необхідності створення їх відповідних резервів на випадок ситуацій, зазначених у ст. 19 Закону України «Про донорство крові», щорічно визначаються і затверджуються Кабінетом Міністрів України на підставі даних, що подаються центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, Міністерством оборони України, іншими державними органами, до сфери управління яких належать заклади охорони здоров`я.

Крім цього, група товариств «Біофарма» є монополістом в сфері виготовлення препаратів з компонентів донорської крові та здійснює експорт препаратів з компонентів крові за кордон (Таджикистан, Швейцарія, Білорусія, Великобританія, Індія, Казахстан, Грузія, Монголія, Азербайджан, Вірменія, Камбоджа, Уганда), за результатами продажу яких, отримує валютну виручку та відшкодовує ПДВ з державного бюджету України.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про донорство крові» та п. 2 Постанови КМУ від 14.09.1998 № 1427, якою затверджено «Порядок реалізації за межі України компонентів донорської крові і препаратів, виготовлених з донорської крові та її компонентів, а також вивезення з України донорської крові та її компонентів», обсяги обов`язкового задоволення потреб охорони здоров`я населення України донорською кров`ю, її компонентами і препаратами з них, у тому числі з урахуванням потреб у створенні їх відповідних резервів на випадок виникнення ситуацій, зазначених у частині першій статті 19 Закону України «Про донорство крові та її компонентів», щорічно затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням МОЗ. Відповідні пропозиції подаються МОЗ в установленому порядку Кабінетові Міністрів України до 15 березня кожного року. Для їх розроблення інші центральні органи виконавчої влади, які мають у сфері свого управління заклади охорони здоров`я, та МНС до 15 лютого інформують МОЗ про потреби закладів охорони здоров`я у компонентах донорської крові і препаратах з них для надання невідкладної та (гарантованої медичної допомоги населенню, а також про стан їх задоволення.

Як передбачено п. 3 вказаної Постанови компоненти донорської крові і препарати, виготовлені з донорської крові та її компонентів, можуть реалізовуватися за межами України спеціалізованими установами і закладами переливання крові, відповідними підрозділами закладів охорони здоров`я, зазначеними у частині першій статті 15 Закону України «Про донорство крові та її компонентів», а препарати, виготовлені з донорської крові та її компонентів, також і суб`єктами підприємницької діяльності. Така реалізація здійснюється лише за наявності відповідної ліцензії, виданої МОЗ, за умови надання суб`єкту господарювання Кабінетом Міністрів України спеціального дозволу. Спеціальний дозвіл на реалізацію за межами України компонентів [донорської крові і препаратів, виготовлених з донорської крові та її компонентів, надається безстроково суб`єкту господарювання Кабінетом Міністрів України за обґрунтованим поданням МОЗ, який визначає перелік такої реалізації.

При цьому, за період 2015-2018 років виключно ТОВ «Біофарма Плазма» отримувало дозвіл Кабінету Міністрів України на експорт препаратів, виготовлених з донорської крові та її компонентів. Проте, встановлено, що фактичний експорт групи компаній «Біофарма» перевищує обсяги, встановлені відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України.

Водночас, з 2016 року крім ТОВ «Біофарма Плазма» експорт препаратів, виготовлених з донорської крові та її компонентів здійснювали інші суб`єкти підприємницької діяльності, а саме: ПАТ «Лекхім» (код 20029017), ТОВ «Укрфармекспорт» (код 31776072), ТОВ «ФЗ Біофарма» (код 39071152), які в свою чергу не мали спеціального дозволу на реалізацію за межами України компонентів донорської крові і препаратів, виготовлених з донорської крові та її компонентів та у подальшому здійснювали протиправне відшкодування ПДВ з державного бюджету України.

Крім того встановлено в ході проведення негласних слідчих (розшукових) дій оперативними співробітниками, що cлужбові особи ТОВ «Біофарма-плазма-інвест», ПрАТ «Біофарма», діючи за попередньою домовленістю із службовими особами Управління майном та відділами апарату Полтавської обласної ради, Полтавської обласної державної адміністрації, Асоціації регіонального розвитку Полтавської області, Полтавської обласної станції переливання крові, зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом припинення юридичних осіб «Полтавська обласна станція переливання крові», «Кременчуцька обласна станція переливання крові», «Лубенська обласна станція переливання крові» Полтавської обласної ради готуються провести незаконну приватизацію зазначених підприємств, чим здійснити заволодіння майном територіальної громади Полтавської області, тобто завдати збитків територіальній громаді.

Так, встановлено, що 06.03.2018 року між Агенцією регіонального розвитку Полтавської області та ТОВ «ФЗ Біофарма» уклали меморандум про взаємопорозуміння та співпрацю в якому зазначено, що в рамках реалізації проекту ДПП, ТОВ «ФЗ «БІОФАРМА» інвестує в Полтавській області орієнтовно 3 млн. євро в гривневому еквіваленті, сторони погодилися, що підприємство утворене в рамках спільного інвестиційного проекту реалізуватиме власну продукцію та послуги, у т.ч. компоненти крові, організаціям, підприємствам, установам, які фінансуються за рахунок бюджету Полтавської обласної Ради. Сторони погодилися, що Проектне підприємство буде створене на основі станцій переливання крові у м. Полтава та м. Кременчук.

Крім того встановлено, що службові особи Міністерства охорони здоров`я України з метою реалізації злочинної схеми в інтересах групи компаній «Біофарма» по монополізації ринку по виготовленню з донорської крові та її компонентів лікарських засобів та препаратів (тобто готової продукції з високою доданою вартістю), під приводом нібито імплементації вимог Європейського Союзу, ухвалили ряд регуляторних розпорядчих актів, чим фактично заблокували можливість продовження дії та отримання СПК нових сертифікатів (Примітка. У всіх Обласних СПК сертифікати закінчені всередині 2018 року) про державну реєстрацію медичного імунобіологічного препарату розчину Альбуміну, а також інших лікарських засобів та препаратів, які потребують сертифікації.

04.11.2019 ухвалою слідчого судді Октябрського районного суду м. Полтави строк досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні продовжено до шести місяців, тобто до 03.05.2020.

Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Києві здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62018100000000044 від 22.12.2018 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Постановою прокурора відділу Генеральної прокуратури України ОСОБА_5 від 16.10.2019 здійснення подальшого досудового розслідування в кримінальному провадженні №62018100000000044 від 22.12.2018, доручено Головному слідчому управлінню Національної поліції України.

Постановою першого заступника Генерального прокурора ОСОБА_6 від 27.11.2019 здійснення подальшого досудового розслідування в кримінальному провадженні №12018170000000003 від 03.01.2018, доручено Головному слідчому управлінню Національної поліції України.

Слідчим відділом Управління поліції в метрополітені ГУНП у м. Києві здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні №42019101070000215 від 26.07.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 191 КК України.

Постановою першого заступника Генерального прокурора ОСОБА_6 від 27.11.2019 здійснення подальшого досудового розслідування в кримінальному провадженні №42019101070000215 від 26.07.2019, доручено Головному слідчому управлінню Національної поліції України.

28.11.2019 процесуальним керівником у кримінальному провадженні винесено постанову про об`єднання матеріалів досудових розслідувань у кримінальних провадження № 12018170000000003, № 62018100000000044, № 42019101070000215 в одне провадження - № 12018170000000003.

З моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань в кримінальному провадженні проведено наступні слідчі та процесуальні дії:

-проведено ряд негласних слідчих (розшукових) дій відносно фігурантів кримінального провадження, які можуть бути причетними до вчинення кримінального правопорушення (на даний час матеріали вивчаються та аналізуються);

-допитано службових осіб Черкаської ОДА, КНП «ЧОСПК ЧОР», ТОВ «Черкаси-Плазма», працівників МОЗ;

-отримані тимчасові доступи до матеріалів реєстраційних справ КНП «ЧОСПК ЧОР», ТОВ «Черкаси-Плазма»;

-на підставі ухвал слідчого судді проведено 16 обшуків, а саме: приміщень управління охорони здоров`я та управління фінансів Черкаської ОДА, Черкаської обласної ради, КНП «ЧОСПК ЧОР», ТОВ «Біофарма», ТОВ «Черкаси-Плазма», а також за місцем керівництва та службових осіб цих установ та підприємств » (на даний час документи вивчаються та аналізуються);

-отримано ухвали слідчого судді про накладення арешту на майно та документи вилучені в ході проведення обшуків за адресами здійснення діяльності підприємств та адресами проживання службових осіб вказаних підприємств;

-залучені як спеціалісти інспектори Північного офісу Держаудитслужби, з метою розрахунку завданих державі збитків, яким скерована виявлена та вилучена під час проведення обшуків документація;

-направлено запити про надання інформації та копій документів до обласних державних адміністрацій;

-призначено судово-економічну експертизу з метою встановлення розбіжностей між придбаною плазмою крові та необхідною кількістю плазми для виготовлення експортованих лікарських препаратів, в складі яких міститься донорська кров, ТОВ «біофарма Плазма», ТОВ «Фармацевтичний завод «Біофарма», ПАТ «Лекхім», ТОВ «Укрфармаекспорт»;

-призначено експертне дослідження щодо відшкодування ПДВ та законності експорту товарів що містять плазму крові;

-проведено тимчасові доступи до документів ТОВ «Біофарма Плазма», ТОВ «Фармацевтичний завод «Біофарма», ПАТ «Лекхім», ТОВ «Укрфармаекспорт».

04 листопада 2019 року ухвалою слідчого судді Октябрського районного суду м. Полтави строк досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні продовжено до шести місяців, тобто до 03 травня 2020 року.

27 квітня 2020 ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва строк досудового розслідування зазначеного кримінального провадження продовжено на дванадцять місяців, тобто до 03.05.2021.

Обставинами, що перешкоджали здійснити необхідні процесуальні дії раніше у встановлений термін, є великий обсяг часу, необхідний для здійснення значної кількості необхідних слідчих (розшукових) та процесуальних дій з метою встановлення всіх обставин вказаних кримінальних правопорушень та притягнення винних до відповідальності, особлива складність кримінального провадження у зв`язку з тяжкістю злочинами, що розслідуються в рамках даного кримінального провадження, велика кількість осіб, які причетні до вчинення злочинів.

Строк досудового розслідування в кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудового розслідування за № 12018170000000003 від 03.01.2018, а для виконання вищевказаних слідчих та процесуальних дій потрібен строк не менше 12 місяців, тобто до 03.05.2022 року.

Результати вказаних слідчих (розшукових) та процесуальних дій мають суттєве значення для досудового розслідування та подальшого судового розгляду, оскільки з них буде отримано відомості, які будуть використані як доказ факту та обставин, що підлягають встановленню під час кримінального провадження.

На даний час за результатами проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні не зібрано достатньо відомостей для прийняття рішення в порядку ст.ст. 276, 284 КПК України.

Враховуючи, що строк досудового розслідування у даному кримінальному провадженні спливає 04.05.2021 року, а необхідні слідчі (розшукові) та процесуальні дії не проведені.

Так, відповідно до ч. 1ст.219КПКУкраїни строк досудового розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.

Строк досудового розслідування може бути продовжений у порядку, передбаченому параграфом 4глави 24 цього Кодексу. Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить: 1) шість місяців - у кримінальному провадженні щодо кримінального проступку; 2) дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо злочину невеликої або середньої тяжкості; 3) вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину.

Відповідно до ч. 1ст. 294 КПК України, якщо досудове розслідування злочину або кримінального проступку до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений в абзаці другому частини першоїстатті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 1-3 частини другоїстатті 219 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 4 ст. 38 КПК України, орган досудового розслідування зобов`язаний застосовувати всі передбачені законом заходи для забезпечення ефективності досудового розслідування.

У судовому засіданні слідчий просив задовольнити клопотання, з викладених у ньому підстав.

Слідчий суддя, заслухавши слідчого, дослідивши матеріали клопотання та додані до нього документи, приходить до наступного.

За викладених обставин, слідчий суддя приходить до висновку, що дії органу досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12018170000000003 від 03.01.2018, спрямовані на забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура, що відповідає завданню кримінального провадження.

При вирішенні питання щодо продовження строку досудового розслідування кримінального провадження, слідчий суддя враховує складність провадження, певне зволікання сторони обвинувачення при здійсненні досудового та разом з тим все ж виходить з того, що зазначені у клопотанні обставини мають місце та підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, які приведені у клопотанні слідчого та доданих матеріалах, та з того, що слідчий суддя на даному етапі провадженні не вправі вирішувати питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та наявна об`єктивна необхідність у продовженні строку досудового розслідування (рішення у справі «Джон Мюррей проти Сполученого Королівства» від 28.10.1994 р., у справі «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30.08.1990 р.).

Крім того, слідчий суддя приймає до уваги пункт 42 рішення Європейського Суду з прав людини від 13.01.2011 р. у справі «Михалкова та інші проти України», в якому зазначено, що розслідування має бути ретельним, безстороннім і сумлінним. Розслідування повинне забезпечити встановлення винних осіб та їх покарання. Органи державної влади повинні вжити всіх заходів для отримання всіх наявних доказів, які мають відношення до події, показань очевидців, доказів експертиз. Будь-які недоліки у розслідуванні, які підривають його здатність встановити відповідальну особу, створюють ризик недодержання такого стандарту.

З огляду на викладене, клопотання слід задовольнити, а строк досудового розслідування кримінального провадження необхідно продовжити на дванадцять місяців.

Керуючись ст.ст. 2, 22, 28, 294, 295-1 КПК України, слідчий суддя

У Х В А Л И В :

Клопотання задовольнити.

Продовжити на дванадцять місяців, тобто до 03 травня 2022 року строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12018170000000003 від 03.01.2018 року за ознаками кримінальних правопорушеннь, передбаченого ч. 1 ст. 14 ч. 3 ст. 191, ч. 2 ст. 191, ч. 2 ст. 364 КК України.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.04.2021
Оприлюднено27.01.2023
Номер документу96585860
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —757/22240/21-к

Ухвала від 27.04.2021

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Волкова С. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні