ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/4149/20
29 квітня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі: головуючого судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання Шаблій Ю.П., представника позивачів - Сампари Н.М., представника відповідача - Шмігельської М.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 (далі - позивач, ОСОБА_1 ), звернулися до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області), в якій просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , оформлену листом від 19.11.2020 № Л-8416/0-2310/0/17-20, №Л-8413/0-2315/0/17-20, №Л-8415/0-2313/0/17-20 №Л-8414/0-2314/0/17-20 у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;
- зобов`язати відповідача надати дозвіл ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельних ділянок з кадастровими номерами 6125581400:01:001:0257 та 6125581400:01:001:0254, розташованих за межами населеного пункту Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, з врахування висновків суду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з тих підстав, що Бичківська сільська рада висловила свою позицію щодо непогодження відведення земельної ділянки, оскільки дану земельну ділянку жителі села Бичківці використовують як громадське пасовище. На думку позивача, вказана відмова є протиправною, оскільки вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою наведений у ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, при цьому в листі відповідача не наведено жодної з них.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 21.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 21.01.2021.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що 21.10.2020 на адресу Головного управління надійшли заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність розміром 2,000га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу (пасовища), які розташовані за межами населеного пункту Бичківської сільської ради Чортківського району.
В результаті розгляду вище вказаних заяв Головним управління прийнято рішення, яке викладено в листах від 19.11.2020 № Л-8415/0-2313/0/17-20, №Л-84130-2315/0/17-20, Л-8416/0-2310/0/17-20, С-8414/0-2314/0/17-20, якими повідомлено вище вказаних громадян, що Бичківська сільська рада Чортківського району заперечує щодо прийняття рішення, оскільки дану земельну ділянку жителі села Бичківці використовують як громадське пасовище (листи Бичківської сільської від 09.11.2020 №.№61,62,63,64), тому враховуючи вищенаведене та положення ч. 6,7 ст. 118,122 Земельного кодексу України, відмовлено у задоволені вище вказаних заяв.
Також зазначено, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин та статті 117 Земельного кодексу України наказом Головного управління від 09.12.2020 № 36-ОТГ передано Чортківській міській раді (Чортківська територіальна громада) Чортківського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 569,1552 га, які розташовані на території колишніх Бичківської, Білівської, ОСОБА_6 , Пастушівського, ОСОБА_7 та Скородинської сільських рад, в тому числі земельні ділянки площею 8,5605 га під кадастровим номером 6125581400:01:001:0254 та площею 5,6917 га під кадастровим номером 6125581400:01:001:0257.
Враховуючи наведені обставини, ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 22.04.2021 проголошеною в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати та занесеної до протоколу судового засідання відмовлено у задоволенні клопотань представника позивачів щодо переходу із спрощеного позовного провадження в загальне провадження, про залучення співвідповідачів та про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чортківську міську раду та розгляд справи було відкладено на 29.04.2021.
В судовому засіданні 29.04.2021 представник позивачів просила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача просила відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Як випливає із матеріалів справи, 21.10.2020 на адресу відповідача надійшли заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність розміром 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу (пасовища), які розташовані за межами населеного пункту Бичківської сільської ради Чортківського району (аркуші справи 4-7).
В результаті розгляду вище вказаних заяв Головним управління прийнято рішення, яке викладено в листах від 19.11.2020 № Л-8415/0-2313/0/17-20, №Л-84130-2315/0/17-20, Л-8416/0-2310/0/17-20, С-8414/0-2314/0/17-20, якими повідомлено вище вказаних громадян, що Бичківська сільська рада Чортківського району заперечує щодо прийняття рішення, оскільки дану земельну ділянку жителі села Бичківці використовують як громадське пасовище (листи Бичківської сільської від 09.11.2020 №№61,62,63,64), тому враховуючи вищенаведене та положення ч. 6,7 ст. 118,122 Земельного кодексу України, відмовлено у задоволені вище вказаних заяв (аркуші справи 12-15).
Не погоджуючись із відмовами відповідача, позивачі звернулись із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України.
Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані статтею 118 Земельного кодексу України.
Так, частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Тобто, Земельним кодексом України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Суд зазначає, що такі підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, які зазначені у листах ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 19.11.2020, не передбачена частиною 7 ст. 118 Земельного кодексу України.
Крім того, вказана норма взагалі не містить обов`язку погодження з органом місцевого самоврядування виділення земельної ділянки на етапі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою такої земельної ділянки.
Відповідач, розглядаючи заяви позивачів, повинен був прийняти одне з двох рішень: надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні. При цьому, у випадку надання відмови, ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області повинно було керуватись лише тими підставами, виключний перелік яких визначено у ст. 118 Земельного кодексу України, з відповідним обґрунтуванням.
Посилання відповідача на листи Бичківської сільської ради на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою, є безпідставним, а врахування чи неврахування позиції сільської ради під час вирішення питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не передбачено чинним законодавством та, відповідно до частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, не є підставою для відмови у наданні такого дозволу.
Також суд зазначає, що правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року № 333 (далі - Положення № 333) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 року за № 1391/29521.
Також, суд зазначає, що пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої наказом Держгеокадастру від 15.10.2015 № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру.
За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.
При цьому, пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.
Отже, відповідно до положень вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.
З огляду на викладене, суд зазначає, що рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - наказом Головного управління Держгеокадастру в області. Відповідно, такі рішення не можуть оформлятися листами у відповідь на клопотання заявника.
З матеріалів справи встановлено, що позивачі звернулися до відповідача не із зверненнями, а із відповідними заявами, визначеною Земельним кодексом України за наслідком розгляду якої, суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній направив позивачам відповідь у формі листів.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на те, що у них була відсутня можливість реєстрації наказів, оскільки з технічних причин відсутня картотека наказів в системі електронного документообігу, оскільки нічим не обґрунтована та не відповідає вимогам Закону.
Отже, суд зазначає, що відсутність належним чином оформленого рішення ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його наданні у формі наказу, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
Вказана правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 14.08.2019 по справі № 480/4298/18.
Ураховуючи викладене, про визнання протиправними та скасувати оспорюванні рішення відповідача викладені в листах від 19.11.2020.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача надати дозвіл ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земельних ділянок з кадастровими номерами 6125581400:01:001:0257 та 6125581400:01:001:0254, розташованих за межами населеного пункту Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області, з врахування висновків суду, суд зазначає наступне.
Указом Президента України від 15.10.2020 №449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин з метою забезпечення подальшого здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері постановлено Кабінету Міністрів України активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність.
В результаті Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру доручено забезпечити прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності, та передачу з 17.11.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.
На виконання вказаної постанови Кабінету Міністрів України та статті 117 Земельного кодексу України наказом Головного управління від 09.12.2020 № 36-ОТГ передано Чортківській міській раді (Чортківська територіальна громада) Чортківського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 569,1552 га, які розташовані на території колишніх Бичківської, Білівської, ОСОБА_6 , Пастушівського, ОСОБА_7 та Скородинської сільських рад, в тому числі земельні ділянки площею 8,5605 га під кадастровим номером 6125581400:01:001:0254 та площею 5,6917 га під кадастровим номером 6125581400:01:001:0257, а також підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 09.12.2020.
Статтею 117 Земельного кодексу України визначено передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність.
Відповідно до ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Статтею 122 Земельного кодексу України визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. За приписами ч. 4 вказаної статті центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають у власність або у користування для всіх потреб земельні ділянки сільськогосподарського призначення саме державної власності. Розпорядниками земель комунальної власності є відповідні ради (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).
Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, станом на 21.01.2021 земельні ділянки із кадастровим номером 6125581400:01:001:0254 та площею 5,6917 га під кадастровим номером 6125581400:01:001:0257 площею 8,5605 га є власністю Чортківської міської ради.
Таким чином, у зв`язку з передачею спірних земельних ділянок у комунальну власність Чортківській міській раді, відповідач, на даний час, не є розпорядником даних земельних ділянок.
Відтак, позовні вимоги про зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (частини 1 статті 90 КАС України).
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню частково.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, викладені в листах від 19.11.2020 , саме:
- № Л-8416/0-2310/0/17-20 щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;
- № Л-8413/0-2315/0/17-20 щодо відмови ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;
- № Л-8415/0-2313/0/17-20 щодо відмови ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;
- № Л-8414/0-2314/0/17-20 щодо відмови ОСОБА_4 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту на території Бичківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області.
3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 29 квітня 2021 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: с. Бичківці,Чортківський район, Тернопільська область,48512 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
- ОСОБА_2 (місцезнаходження/місце проживання: с. Бичківці,Чортківський район, Тернопільська область,48512 НОМЕР_2 );
- ОСОБА_3 (місцезнаходження/місце проживання: с. Бичківці,Чортківський район, Тернопільська область,48512 НОМЕР_3 );
- ОСОБА_4 (місцезнаходження/місце проживання: с. Бичківці,Чортківський район, Тернопільська область,48512 НОМЕР_4 );
відповідач:
- Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. М. Лисенка, 20А,м. Тернопіль,46002 код ЄДРПОУ/РНОКПП 39766192);
Головуючий суддя Осташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2021 |
Оприлюднено | 30.04.2021 |
Номер документу | 96648933 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні