Постанова
від 29.04.2021 по справі 620/4800/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/4800/20 Суддя (судді) першої інстанції: Тихоненко О.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Земляної Г.В., Оксененка О.М, при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Творча спілка Асоціація діячів естрадного мистецтва України , Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання нечинним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати нечинним та скасувати розпорядження Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області від 11.12.2019 року № 392 щодо відмови позивачу в здійсненні перерахунку пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити позивачу перерахунок пенсії з довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Творчою спілкою Асоціація діячів естрадного мистецтва України № 440 від 31.10.2018 року з дати звернення за призначенням пенсії - 20.08.2018 року.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав про протиправні дії відповідача, які полягають у неналежній організації реалізації власних повноважень щодо проведення звірки первинних документів з довідками, неперерахування пенсії з чинних довідок, які підписані керівником та головним бухгалтером діючої організації та є ідентичними одна одній, ненадання їм належної оцінки, дезінформованості позивача про наявність прийнятого рішення, у зв`язку з чим просив суд зобов`язати відповідача здійснити перерахунок його пенсії з дати звернення за її призначенням, а саме 20.08.2018 року відповідно до положень п.1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Зокрема, апелянт зазначає про формальний характер перевірки довідки про заробітну плату та вказує, що особи, які здійснювали перевірку, не вживали належних дій щодо перевірки довідки.

Позивач наголошує, що у листі ТС АДЕМ України вказано, що довідка №440 від 31.10.2018 року не є дійсною, проте у вказаному листі немає тверджень про те, що довідка позивачу не видавалась.

Поруч з цим, апелянт вказує, що дані, які містяться в Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) застосовуються з 01.07.2000 року. Разом з тим, в мотивувальній частині рішення суд посилається на Індивідуальні відомості про застраховану особу за 1998 рік та 1999 рік, як такі, що не відповідають даним в наданих довідках про заробітну плату. Проте, до 01.07.2000 року документом, який підтверджує заробітну плату працівника є довідка про заробітну плату, яка надається за встановленою формою та яка була надана позивачем відповідачу.

Апелянт також зауважує, що пенсійним органом порушено строки прийняття спірного розпорядження, які визначені статтею 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та з 20.08.2018 року отримує пенсію за віком, обчислену відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Для обчислення пенсії врахована заробітна плата за період з 01.07.2000 року по 31.04.2017 року відповідно до даних системи персоніфікованого обліку, яка визначена з урахуванням показника середньої заробітної плати працівників зайнятих у галузях економіки України за 2016, 2017 роки та індивідуального коефіцієнту заробітної плати.

02.11.2018 року позивач звернувся до Городнянського сектору обслуговування громадян Ріпкинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо перерахунку його пенсії, надавши довідку ТС АДЕМ України № 439 від 31.10.2018 року, згідно якої позивач дійсно працював в Асоціації діячів естрадного мистецтва України на посаді артиста-вокаліста за сумісництвом по трудовому договору в період з 01.11.1994 року (наказ № 87 від 01.11.1994 року) по 28.09.1995 року (наказ № 29 від 28.09.1995 року) та довідку про заробітну плату для обчислення пенсії № 440 від 31.10.2018 року, згідно якої заробітна плата, яка враховується при обчисленні пенсії склала 61 650,42 грн., сума заробітної плати з розшифруванням (з грудня 1994 року по листопад 1999 року).

07.11.2018 року Ріпкинське об`єднане управління Пенсійного фонду України звернулося до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з листом № 4873/03, в якому просило забезпечити здійснення перевірки з метою визначення обґрунтованості та достовірності видачі довідки про заробітну плату від 31.10.2018 року № 440 за період роботи з 01.12.1994 року по 30.11.1999 року позивача, надану Творчою спілкою Асоціація діячів естрадного мистецтва України .

Крім того, Городнянським сектором обслуговування громадян Ріпкинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України здійснено запит до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо перевірки відповідності змісту довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 31.10.2018 року № 440 первинним документам.

29.12.2018 року Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві листом № 142902/08 звернулося до ТС АДЕМ України , у якому зазначило про необхідність підготувати для перевірки первинні документи, на підставі яких видана довідка про заробітну плату № 440 від 31.10.2018 року та узгодити дату і місце її проведення в термін не пізніше трьох робочих днів від дати отримання цього листа.

У відповідь на лист ГУ ПФУ в м. Києві президент Асоціації діячів естрадного мистецтва України листом від 14.01.2019 року № 101 повідомив, що ТС АДЕМ України не працює і довідка про заробітну плату № 440 від 31.10.2018 року видана громадянину ОСОБА_1 не є дійсною.

В свою чергу, ГУ ПФУ в м. Києві листом від 28.01.2019 року №17002/08 повідомило Ріпкинське об`єднане управління Пенсійного фонду України про вищевказану відповідь ТС АДЕМ України від 14.01.2019 року № 101, згідно якої громадянин ОСОБА_1 в закладі не працює та довідка про заробітну плату від 31.10.2018 року №440 не є дійсна.

Згідно листа Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві №213047/08 від 27.09.2019 року, адресованого Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області, після надходження до Головного управління письмового звернення громадянина ОСОБА_1 від 19.07.2019 року (вх..від 24.07.2019 року №83281) про проведення перевірки документів для перерахунку пенсії, відповідно до наказу Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві №439 від 29.07.2019 року щодо підтвердження місцезнаходження організації Творча спілка Асоціація діячів естрадного мистецтва України за юридичною адресою, головними спеціалістами відділу контрольно-ревізійної роботи № було здійснено вихід та обстеження за адресою: м. Київ, вул. Річна, 4. За результатами обстеження встановлено, що за даною адресою знаходиться житловий будинок, організація ТС АДЕМ України відсутня. Також, в телефонному режимі, керівник організації ОСОБА_2 повідомив, що первинні документи відсутні і довідка не є дійсною.

В подальшому, 03.12.2019 року позивач звернувся до відповідача з заявою про проведення перерахунку пенсії, до якої додав довідку ТС АДЕМ України про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.11.2019 року № 321 за період з грудня 1994 року по листопад 1999 року, згідно якої заробітна плата, яка враховується при обчисленні пенсії становить 61 650,42 грн.

11.12.2019 року ГУ ПФУ в Чернігівській області прийнято розпорядження № 392, яким позивачу в перерахунку пенсії, згідно поданої заяви від 03.12.2019 року відмовлено. Зокрема, в даному розпорядженні зазначено, що довідка про заробітну плату для обчислення пенсії від 22.11.2019 року за № 321, видана ТС АДЕМ Україна , є ідентичною довідці, яка знаходиться в матеріалах пенсійної справи про заробітну плату від 31.10.2018 року № 44, виданою ТС АДЕМ Україна . На дану довідку здійснено запит щодо перевірки довідки про заробітну плату від 06.11.2018 року № 4873/03 Городнянським сектором обслуговування громадян та отримана відповідь від ТС АДЕМ Україна від 14.01.2019 року № 101, згідно якої, зокрема, довідка про заробітну плату для обчислення пенсії від 31.10.2018 № 440 не є дійсною.

26.12.2019 року до ГУ ПФУ в Чернігівській області надійшов лист за підписом президента Асоціації діячів естрадного мистецтва України № 349 від 24.12.2019 року (у відповідь на лист ГУ ПФУ в Чернігівській області від 11.12.2019 року №376/03), в якому зазначено, що довідка про заробітну плату для обчислення пенсії № 321 від 22.11.2019 року видана позивачу не є дійсною. Заробітна плата не нараховувалась і довідка не видавалась.

Вважаючи протиправною відмову відповідача у перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацами 1, 5 статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058-IV) встановлено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

За змістом частини третьої статті 44 Закону №1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Відповідно до частини 5 статті 45 Закону №1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058 врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (у редакції, чинній на час спірних правовідносин, далі - Порядок №22-1).

Пунктом 2.1 Порядку №22-1 встановлено, що за бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.

Згідно з пунктом 4.2 Порядку №22-1, при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Пунктом 4.3. Порядок №22-1 визначено, що не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

З аналізу наведених вище положень законодавства слідує, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 1 липня 2000 року є не лише наявність відповідної довідки про заробітну плату (дохід), але й підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Така позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 12 червня 2019 року у справі №752/21038/16-а, від 20 березня 2018 року по справі № 527/1655/17, від 09 липня 2020 року у справі №676/3575/16-а.

Звертаючись до фактів цієї справи, колегія суддів зазначає, що пенсійним органом проведено перевірку поданих позивачем довідок від 31.10.2018 року №440 та від 22.11.2019 року №321.

У відповідь на листи органів Пенсійного фонду України Творча спілка Асоціація діячів естрадного мистецтва України повідомила про недійсність вищезазначених довідок.

Так, листом від 14.01.2019 року №101 ТС АДЕМ України повідомила, що довідка про заробітну плату №440 від 31.10.2018 року, видана громадянину ОСОБА_1 , не є дійсною.

Крім того, листом від 24.12.2019 року №349 ТС АДЕМ України повідомила, що довідка про заробітну плату №321 від 22.11.2019 року, видана на ОСОБА_1 , не є дійсною.

Таким чином, надані позивачем довідки не підтверджені первинними документами, а тому не можуть бути підставою для здійснення перерахунку пенсії, а тому відмова відповідача у здійсненні перерахунку пенсії позивача є правомірною

Колегія суддів враховує також позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 12 червня 2019 року у справі №752/21038/16-а, відповідно до якої неможливість проведення відповідачем перевірки первинних документів та відсутність доступу до таких документів не пов`язано з волею позивача, однак така обставина не означає, що відповідач має беззаперечно враховувати при призначенні пенсії довідку про заробітну плату, яка не підтверджена первинними документами, як це передбачено законом.

Суд апеляційної інстанції приймає доводи апелянта про допущення відповідачем процедурних порушень, разом з цим, такі порушення не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити позивачу перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Творчою спілкою Асоціація діячів естрадного мистецтва України № 440 від 31.10.2018 року, яка не підтверджена первинними документами.

В свою чергу, відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо порушення строку розгляду документів, або інших порушень, позивачем заявлено не було. Разом з цим, навіть у разі виходу судом за межі позовних вимог, захист прав позивача не був би ефективним, оскільки здійснити перерахунок пенсії на підставі наданих позивачем довідок не вбачається за можливе, оскільки такі не підтвердженні первинними документами.

Верховний Суд у постанові від 22 жовтня 2020 року у справі №155/109/17 наголосив, що єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Враховуючи викладене, колегія суддів не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів наведених в апеляційній скарзі.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 29 квітня 2021 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя Г.В.Земляна

суддя О.М.Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2021
Оприлюднено30.04.2021
Номер документу96653530
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/4800/20

Постанова від 12.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 29.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 29.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 23.12.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні