СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 квітня 2021 р. Справа № 480/7918/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Шевченко І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області, в якому просив:
1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.01.2020 р. № 31-5433-1819;
2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.01.2020 р. № 32-5433-1819.
Свої вимоги мотивував тим, що податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб нараховані оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями за оренду земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Однак, позивач не укладав договір оренди земельної ділянки за вказаною адресою. Тому, враховуючи норми Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", вважає, що відсутні правові підстави для сплати позивачем орендної плати за користування земельними ділянками, а оскаржувані ним податкові повідомлення-рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 18.11.2020 вказану позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову, з огляду на те, що до Управління ДПС у Сумській області Департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради надано податковому органу рішення Ковпаківського районного суду про заочне укладання договору оренди земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 загальною площею 0.0225 га, між ФО ОСОБА_1 та Сумською міською радою, яке зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 26.11.2019 року.
Відповідно до пунктів 288.1, 288.2, 288.3, 288.5 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Відтак, вважає, що виходячи з отриманої інформації від Сумської міської ради, ГУ ДПС у Сумській області правомірно сформовано оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Ухвалою суду від 12.02.2021 у відповідача було витребувано додаткові докази у справі (а.с.30), на виконання вимог якої суду було надано пояснення (а.с.34).
Ухвалою суду від 01.03.2021 було замінено відповідача - Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) правонаступником, яким є Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469 (далі - відповідач, ГУ ДПС у Сумській області).
Дослідивши наявні матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з таких підстав.
Згідно пп.54.3.3 п.54.3 ст. 54 Податкового кодексу України (далі - ПК України, тут і далі - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
08.01.2020 ГУ ДПС у Сумській області, керуючись вказаною нормою відносно позивача були прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення №31-5433-1819, яким визначено позивачу суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2019р. у розмірі 1076,94грн. та №31-5434-1819, яким визначено позивачу суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2020р. у розмірі 10948,87грн.
Надаючи правову оцінку відносинам, що склались в даному випадку між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до пп.4.1.1 п. 4.1 ст. 4 ПК України кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.
Відповідно до п. 269.1 ст.269 ПК України платники земельного податку платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до п. 270.1.1 ст.270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Згідно п.п.288.1 п.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Відповідно до п.п.288.2, 288.3, 288.4, 288.5 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.
Позивач, обґрунтовуючи свою позицію, посилається на те, що він не укладав договір оренди земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , за оренду якої нараховане зобов`язання оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями, однак, вказані доводи є необґрунтованими, оскільки, як встановлено судом із заочного рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 05.04.2019 у справі №592/20056/18, та додаткового рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 26.07.2019 у справі №592/20056/18 за позовом Сумської міської ради до ОСОБА_1 про визнання договору оренди землі укладеним, що згідно даних Єдиного державного реєстру судових рішень набрали законної сили та встановлені обставини в яких, в силу ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України, не підлягають доказуванню, визнано укладеним, з моменту набрання рішення суду законної сили, договір оренди земельної ділянки між Сумською міською радою та ОСОБА_1 , яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0225га, кадастровий номер 5910136600:06:004:0067 у редакції, викладеній у додатковому рішенні.
Заочне рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 05.04.2019 у справі №592/20056/18 набрало законної сили 07.05.2019, а додаткове рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 26.07.2019 у справі №592/20056/18 - 28.08.2019 (а.с.43-49).
Право оренди земельної ділянки на підставі рішення Ковпаківського районного суду м.Суми від 05.04.2019 у справі №592/20056/18 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 26.11.2019, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (а.с.25зворот).
Так, відповідно до п.п.1.2 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 273721,68грн.
Відповідно до п.3 Договору оренди земельної ділянки орендна плата на рік становить 4,0% від нормативної грошової оцінки землі. Складовими частинами розрахунку орендної плати є:
- розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - постійна величина, що застосовується для проведення розрахунку орендної плати;
- нормативна грошова оцінка землі, станом на момент укладання договору.
Згідно п. 286.5. ст. 286 ПК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Відповідно до п. 287.2. ст. 287 ПК України облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня.
Згідно із п. 287.5. ст. 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Саме відповідно до вказаних норм ГУ ДПС у Сумській області були винесені 08.01.2020 оскаржувані податкове повідомлення-рішення: №31-5433-1819, яким позивачу нараховано орендну плату з фізичних осіб за 2019 рік, з урахуванням нормативної грошової оцінки землі і орендної плати на рік у розмірі 4% та враховуючи реєстрацію права оренди земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 26.11.2019, - у розмірі 1076,94грн. (а.с.6) та податкове повідомлення-рішення №32-5433-1819, яким нараховано орендну плату з фізичних осіб за 2020 рік, з урахуванням нормативної грошової оцінки землі та орендної плати на рік у розмірі 4%, - в сумі 10948,87грн. (а.с.6).
Відповідно до ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Доказів, які б доводили обґрунтованість заявленого позову, суду позивачем не надані. При цьому, також позивачем не надано суду будь-яких доказів щодо наявності підстав для звільнення від обов`язку сплати орендної плати за землю.
Відтак, оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті відповідачем обґрунтовано, в межах своїх повноважень, вони відповідають критеріям правомірності, визначених в ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому відсутні підстав для їх скасуванню, у зв`язку з чи позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255, 295, 297, п.15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13,м. Суми,Сумська область,40009, код ЄДРПОУ 43995469) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 30.04.2021.
Суддя І.Г. Шевченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2021 |
Оприлюднено | 05.05.2021 |
Номер документу | 96674262 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
І.Г. Шевченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні