ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Київська, 150, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
26.01.10
Справа №2а-4077/09/10/0170
12:44 м. Сімферополь
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді - Кудряшової А.М. ,
при секретарі судового засідання - Дубініній А.В.,
представники сторін:
від позивача – не з'явився;
від відповідача – не з’явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спільного підприємства "Науково-технологічного центру "Юніс"
про стягнення недоїмки по сплаті страхових внесків,
ВСТАНОВИВ:
Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань України у м. Керч АР Крим (далі - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до ТОВ "Спільного підприємства "Науково-технологічного центру "Юніс" (далі - відповідач) про стягнення недоїмки зі сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань України у розмірі 5091гривень 89копійок та пені в сумі 1668 гривень 68 копійок, а взагалі 6760 гривень 57 копійок.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, надіслав клопотання у якому просив розглянути справу за його відсутності, за наявними у матеріалах справи документами. Раніше у судових засіданнях представник позивача наполягав на задоволені позовних вимог.
Відповідач у судове засідання явку представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений завчасно та належним чином, рекомендованою кореспонденцією (а.с.66-67), клопотання про розгляд справи без участі представника відповідача, раніше надав суду заперечення на адміністративний позов (а.с. 25-26, 43-46), про причини неприбуття не повідомив.
Суд, враховуючі клопотання позивача про розгляд справи за його відсутністю, приймаючи до уваги ненадання відповідачем доказів неможливості участі його представника у судовому засіданні з поважних причин, відсутність у матеріалах справи клопотання про неможливість розгляду справи без участі представника відповідача, керуючись положеннями ч.3 ст. 122, ст.128 КАС України, вважає можливим розглянути справу на підставі наявних доказів.
Дослідивши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлене наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство "Науково-технологічного центру "Юніс", код ЄДРПОУ 25133498, юридична адреса: 98312, АР Крим м. Керч, вул. Гагаріна, 32, корп. 1, зареєстровано виконавчим комітетом Керченської міської ради 30.10.1997року (а.с. 4-6).
Таким чином, судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство "Науково-технологічного центру "Юніс" є суб’єктом господарювання, юридичною особою, зобов’язане виконувати обов’язки, покладені на нього законами у зв’язку зі здійсненням господарської діяльності.
Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до статті 46 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" забезпечення збору страхових внесків, контроль правильності їх нарахування та своєчасності сплати віднесено до обов'язків Фонду соціального страхування від нещасних випадків.
Відповідно до статті 18 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" від 23.09.1999, № 1105-XIV виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду. Виконавча дирекція є підзвітною правлінню Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду.
Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменування
Відповідно до п. 1 Положення про відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Сімферополь АР Крим, затвердженого управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в АР Крим від 10.07.2007 року № 94 Відділення виконавчої дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у місті Керч АР Крим ( далі - відділення) є робочим органом виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фонд), що здійснює реалізацію завдань та основних принципів страхування від нещасного випадку.
Згідно до п. 2. Положення основними завданнями виконавчої дирекції Фонду є серед іншого забезпечення дотримання положень Конституції України та вимог чинного законодавства, інших нормативно-правових актів у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що спричинили втрату працездатності; збір та акумулювання страхових внесків, визначення умов, порядку обслуговування і гарантій збереження коштів Фонду, що формуються за рахунок страхових внесків та інших джерел фінансування.
Отже, відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Керч АР Крим у відносинах з фізичними та юридичними особами під час реалізації своїх завдань та функцій, встановлених законодавством України, є органами виконавчої влади та суб’єктами владних повноважень, тобто дана справа є справою адміністративної юрисдикції.
Відповідно до статті 55 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" спори щодо суми страхових внесків, а також щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку.
Таким чином, судом встановлено, що відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Керч АРК, являючись суб’єктом владних повноважень, відповідно до законодавства має право подавати до суду позовні заяви до фізичних та юридичних осіб щодо стягнення страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Порядок нарахування і сплата внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування України від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності визначені Законом України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" № 1105-I від 23.09.1999 року (далі - Закон)
Згідно зі ст.5 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" страхування на випадок безробіття здійснюється за принципами обов'язковості страхування на випадок безробіття всіх працюючих на умовах трудового договору (контракту) та на інших підставах, передбачених законодавством про працю.
Відповідно до ч.1 статті 8 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" страхуванню підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту).
Згідно зі статтею 6 Закону “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" суб'єктами страхування від нещасного випадку є застраховані громадяни, а в окремих випадках - члени їх сімей та інші особи, страхувальники та страховик. Страхувальниками є роботодавці, а в окремих випадках - застраховані особи.
Статтею 7 Закону визначені роботодавці, до яких відповідно до цього Закону відносяться власник підприємства або уповноважений ним орган та фізична особа, яка використовує найману працю.
Відповідно до статті 10 Закону роботодавці набувають статусу страхувальників: юридичні особи - з дня взяття їх на облік.
Взяття на облік Фондом соціального страхування від нещасних випадків юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", не пізніше наступного робочого дня з дня отримання зазначених відомостей робочими органами виконавчої дирекції Фонду.
Судом встановлено, що відповідач зареєстрований як платник внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та на випадок безробіття у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Керч АРК 26.04.2001 року.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідно до статей 6,7 Закону “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" відповідач набув статусу платника страхових внесків до Фонду з дня реєстрації, а саме з 26.04.2001 року.
Відповідно до частини 2 статті 45 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" роботодавець як страхувальник зобов'язаний: своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків; подавати звітність робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків у строки, в порядку та за формою, що встановлені цим Фондом.
Відповідно до статті 46 Закону Фонд соціального страхування від нещасних випадків провадить збір та акумулювання страхових внесків, має автономну, незалежну від будь-якої іншої, систему фінансування. Фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок внесків роботодавців.
Частиною 9 статті 47 Закону передбачено, що страхувальник здійснює страховий внесок у Фонд соціального страхування від нещасних випадків у порядку і строки, які визначаються страховиком.
Розміри страхових внесків страхувальників обчислюються для роботодавців - у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, на інші заохочувальні і компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", які підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб.
Розмір страхового внеску залежить від класу професійного ризику виробництва, до якого віднесено підприємство, знижки до нього (за низькі рівні травматизму, професійної захворюваності та належний стан охорони праці) чи надбавки (за високі рівні травматизму, професійної захворюваності та неналежний стан охорони праці).
Розмір та підстави визначення страхових тарифів встановлені Законом України від 22.02.2001, № 2272-III "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".
Відповідно до п. 4.12. Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, від 12.07.2007, № 36 страхові внески сплачуються страхувальниками-роботодавцями - у день одержання коштів на оплату праці в установах банків. Підприємства, які здійснюють виплату заробітної плати на поточні рахунки фізичних осіб в установах банків, сплачують страхові внески до Фонду в день перерахування коштів на особові рахунки.
Статтею 45 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" порядок і строки подання відомостей, передбачених пунктами 3 і 4 частини другої цієї статті, визначаються Фондом соціального страхування від нещасних випадків.
Відповідно до пункту 7.5. Інструкції юридичні особи - платники страхових внесків щокварталу у двох примірниках складають Розрахункову відомість, зазначену у пункті 3.10 цієї Інструкції, один примірник якої подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку страхувальника в такі строки: до 20 квітня, до 20 липня, до 20 жовтня поточного року, до 25 січня року, наступного за звітним.
Судом встановлено, що працівниками Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим 05.12.2008 року проведено перевірку ТОВ СП "НТЦ "Юніс" за результатами якої складено акт № 112 у якому відображено відхилення у визначені страхового тарифу (а.с. 8-10).
Згідно п.п. "б" п. 3 ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" роботодавець як страхувальник зобов'язаний інформувати робочій орган виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків про зміну технології робіт або виду діяльності підприємства для переведення його до відповідного класу професійного ризику. Відповідач своєчасно не повідомив робочій орган виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків про зміну технології робіт або виду діяльності підприємства, у зв'язку з чим позивачем були донараховані внески у розмірі 5120,72 гривень за період з 01.01.02 року по 31.12.08 року та нарахована пеня у розмірі 1668,68 гривень, акт був підписаний уповноваженою особою відповідача з позначкою про незгоду з складеним актом (а.с.8-10).
Судом встановлено, що позивач дійшов висновку про зміну виду діяльності підприємства виходячи з довідок Державного комітету статистики АР Крим № 23-5-01112/1497 від 03.04.98 року та № 09/2-4-6/133 від 23.01.2002 року. Так у довідці від 03.04.98 року зазначено один вид діяльності (КВЄД): 73.10.0 дослідження і розробка в галузі технічних та природних наук. У довідці Головного управління статистики в АР Крим від 23.01.2002 року зазначено п'ять видів діяльності (КВЄД):
- 24.42.0 виробництво фармацевтичних препаратів;
- оптова торгівля фармацевтичними товарами;
- неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями, тютюновими виробами;
- інші види оптової торгівлі;
- 73.10.0 дослідження і розробка в галузі технічних та природних наук.
Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 60) позивачем донарахована пеня саме на підставі довідки Державного комітету статистики АР Крим № 09/2-4-6/133 від 23.01.2002 року, якою, на їх думку, Товариству з обмеженою відповідальністю Спільному підприємству "Науково-технологічного центру "Юніс" встановлено основній від діяльності по КВЄД - 24.42.0 - виробництво фармацевтичних препаратів, про що страховик своєчасно не повідомив фонд.
Суд оцінюючи такі дії фонду зазначає, що форма довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України розробляється та затверджується Держкомстатом України. Довідка з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, що видається суб'єктам господарювання, не є правовстановлюючим документом, має інформаційний характер і не породжує виникнення прав та обов'язків внаслідок її видачі, а свідчить лише про взяття на статистичний облік в ЄДРПОУ з зазначенням в ній класифікаційними ознаками відповідно до чинного законодавства.
Крім того, судом встановлено, що позивач не змінював виду діяльності підприємства, а лише поширив види його основної діяльності, також суд зазначає, що у матеріалах справи знаходиться відомості розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за 2005, 2006, 2007, 2008 рік, подані відповідачем до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим, які складаються і подається робочим органам виконавчої дирекції Фонду раз на рік до 25 січня разом з Розрахунковою відомістю про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду (а.с.52-54), у яких зазначено код економічної діяльності за КВЕД 24.42.0 - виробництво фармацевтичних препаратів чим підтверджується, що роботодавець як страхувальник інформував робочій орган виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків про вид діяльності підприємства за кодом економічної діяльності 24.42.0.
За таких обставин суд дійшов до висновку, що позивач невірно кваліфікував розширення основних видів діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю Спільного підприємства "Науково-технологічного центру "Юніс" як зміну виду діяльності підприємства. Крім того, під час судового розгляду знайшло своє підтвердження та обставина, що про проведення підприємством робіт за кодом виду діяльності підприємства 24.42.0 позивачу повідомлялось раніше, ніж це було встановлено перевіркою.
Таким чином, судом встановлено, що не знайшло свого підтвердження порушення норм ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" і відповідно не вбачається підстав для застосування відповідальності передбаченої цим Законом.
Суд зазначає, що оцінюючи правомірність дій відповідачів, суд керувався критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб’єкта.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Стаття 19 Конституції України зобов’язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 55 Закону“ Про загальнообов'язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” спори щодо суми страхових внесків, а також щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку.
З викладеного вбачається, що дії позивача, щодо нарахування недоїмки та пені на суму 6967,88 гривень за порушення норм ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" є не обґрунтованими, тобто такими, що прийняти без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення недоїмки у сумі 5091,89 гривень та пені 1668,68 гривень не підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 4 статті 94 КАС України у справах, у яких позивачем є суб’єкт владних повноважень, і відповідачем – фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Вступна та резолютивна частини постанови були оголошені у судовому засіданні 26.01.2010 року. Повний текст постанови був виготовлений та підписаний 01.02.2010 року.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст. 160-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня складення у повному обсязі у разі неподання заяви про апеляційне оскарження (апеляційної скарги). Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то постанова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання особою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апеляційне оскарження.
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеляційна скарга не подана, постанова набуває законної сили через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня складення постанови у повному обсязі через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим до Севастопольського адміністративного апеляційного суду може бути подана заява про апеляційне оскарження, після подачі якої протягом 20 днів може бути подана апеляційна скарга.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження (10 днів).
Суддя Кудряшова А.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2010 |
Оприлюднено | 13.07.2010 |
Номер документу | 9670108 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кудряшова А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні