ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1535/21
05 травня 2021 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника - адвоката Печінку Павла Володимировича звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, в якому просить:
визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі 1390 грн;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації нарахувати і виплатити ОСОБА_1 недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є учасником бойових дій та у відповідності до статті 12 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-XII), з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 за №3-р/2020, має право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня в 2020 році в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Натомість йому здійснена виплата вказаної допомоги у розмірі 1390 грн. У зв`язку з виплатою допомоги у меншому розмірі, ніж визначено Законом №3551-XII, позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту Гусятинської районної державної адміністрації, який протиправно відмовив у перерахунку та проведенні цієї виплати.
З виплатою щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі меншому, ніж встановлено Законом, позивач не погоджується, через що звернувся до суду для зобов`язання Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, яке, на переконання позивача, є правонаступником Управління праці та соціального захисту Гусятинської районної державної адміністрації, нарахувати і виплатити йому щорічну разову грошову допомогу в належному розмірі.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
12.04.2021 на адресу суду надійшли заперечення на позовну заяву від Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, у яких вказано, що перерахунок коштів ОСОБА_1 був здійснений через Управління праці та соціального захисту Гусятинської районної державної адміністрації.
Представник відповідача зазначив, що відповідно до розпорядження голови Чортківської районної державної адміністрації «Про утворення комісії з приймання - передачі документів та майна структурних підрозділів реорганізованих райдержадміністрацій» від 01.03.2021 №39/01-1, утворена комісія з приймання-передачі документів та майна структурних підрозділів реорганізованих районних державних адміністрацій забезпечує передачу майна на баланс структурних підрозділів Чортківської районної державної адміністрації або на відповідальне зберігання об`єднаним територіальним громадам укладених з райдержадміністрацією договорів. Щодо передачі документів, з яких випливають права, обов`язки чи інші зобов`язання, у розпорядженні мова не йдеться.
З огляду на вказане, на переконання представника відповідача, Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації не є правонаступником Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації, а тому не є належним відповідачем у цій справі.
Представник відповідача стверджує, що Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації не здійснювало жодних виплат позивачу, а тому не вбачає протиправної поведінки у своїх діях (а.с.26-30).
Ухвалою суду від 13.04.2021 залучено до участі в цій справі другого відповідача Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації з огляду на те, що разову допомогу до 5 травня за 2020 рік ОСОБА_1 у розмірі 1390,00 грн виплачено саме Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації.
Відповідачу - Управлінню праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації ухвалою суду від 13.04.2021 про залучення другого відповідача встановлено строк для подання відзиву на позов.
20.04.2021 від відповідача Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній проти позову заперечує та зазначає, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», виплату грошової допомоги позивачу проведено Міністерством соціальної політики шляхом перерахування коштів обласним структурним підрозділам з питань соціального захисту, а після їх розподілу районним структурним підрозділам з питань соціального захисту державних адміністрацій. При цьому Гусятинський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки включив ОСОБА_1 до сформованого списку осіб для виплати грошової допомоги. Список було подано до Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації для перерахування коштів.
Щодо виплати до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі, передбаченому нормами Закону №3551-XII, представник цього відповідача зазначає, що Міністерством соціальної політики станом на сьогоднішній день більше таких виплат не проводилось, подання до управління переліку (відомостей) осіб, які мають право на отримання такої допомоги, не забезпечувалось. У зв`язку із вказаним управління не може самостійно здійснювати перерахування коштів в збільшеному розмірі, а тому просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі (а.с.43-50).
20.04.2021 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, у якій вказано, що відповідно до розпорядження голови Гусятинської районної державної адміністрації №2/02-34 від 05.01.2021 «Про реорганізацію структурних підрозділів районної державної адміністрації», Чортківська районна державна адміністрація є правонаступником прав та обов`язків відповідних управлінь Гусятинської районної державної адміністрації, що на переконання представника позивача, спростовує твердження відповідача щодо відсутності в нього правонаступництва в результаті реорганізації Гусятинської районної державної адміністрації (а.с.77).
21.04.2021 до суду від Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких вказано, що за змістом розпорядження голови Гусятинської районної державної адміністрації №2/02-34 від 05.01.2021 «Про реорганізацію структурних підрозділів районної державної адміністрації», Чортківська районна державна адміністрація є правонаступником Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації. При цьому Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації не здійснює виплату разової грошової допомоги до 5 травня, а лише перераховує кошти у розмірах встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань». З огляду на вказане просить відмовити в задоволенні позову (а.с.78-81).
Вирішуючи спір по суті, суд, дослідив докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, та встановив такі обставини справи.
ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 14.07.2015 (а.с.7); є отримувачем щорічної разової допомоги до 5 травня.
Позивач отримав у 2020 році разову грошову допомогу до 5 травня в сумі 1390 грн, у зв`язку з чим звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації із заявою щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня у належному розмірі.
За результатами розгляду заяви Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації листом від 16.02.2021 №01-14/88 заявнику відмовлено у виплаті такої допомоги в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком та вказано, що йому як учаснику бойових дій виплачено допомогу у розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», в сумі 1390 грн (а.с.8).
Не погодившись з нарахуванням та виплатою щорічної разової грошової допомоги у меншому розмірі, ніж передбачено Законом №3551-XII, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Спеціальним законом, який регулює спірні правовідносини, є Закон України від 22.10.1993 №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону №3551-XII (в редакції Закону України від 25.12.1998 №367-XIV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Як визначено статтею 17 цього Закону, фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Пунктом 20 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України від 28.12.2007 за №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (набрав чинності 01.01.2008) частину п`яту статті 12 Закону №3551-ХІІ викладено у такій редакції: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».
Однак рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 у справі №1-28/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення пункту 20 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Надалі Законом України від 28.12.2014 №79-VІІІ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» (набрав чинності 01.01.2015) розділ І «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною першою статті 17-1 Закону №3551-XII щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
З метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», Кабінетом Міністрів України кожного бюджетного року приймалися відповідні постанови.
Так постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» встановлено, що у 2020 році виплату до 5 травня разової грошової допомоги проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат). Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.
Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 було визнано неконституційним окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яке передбачає, серед іншого, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України у цьому рішенні вказав, що Бюджетним кодексом України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України. Встановлення пунктом 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу іншого, ніж у статтях 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених норм Кодексу та Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», що суперечить принципу верховенства права, встановленому статтею 8 Конституції України.
Частиною другою статті 152 Конституції України встановлено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
З резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 встановлено, що окреме положення пункту 26 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.
Отже, з 27.02.2020 норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону №3551-XII, не застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. У даному випадку застосуванню підлягають положення статті 12 Закону №3551-XII в редакції Закону №367-XIV від 25.12.1998 «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»», частиною п`ятою якої встановлено виплату разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Такий висновок суду узгоджується із правовою позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеною в рішенні від 29.09.2020 у зразковій справі №440/2722/20, яке залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13.01.2021, та відповідно до приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховуються при вирішенні цієї типової справи.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Статтею 7 Закону України від 14.11.2019 № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік» установлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 01.01.2020 1638 гривень.
Отже, з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020 розмір разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2020 році становить 8190 грн (1638 грн х 5). Сума недоотриманих позивачем коштів складає 6800 грн. Виплата позивачу разової грошової допомоги у сумі 1390 грн не відповідає статті 12 Закону №3551-ХІІ та свідчить про порушення його прав на отримання такої допомоги у належному розмірі.
При цьому суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов Кабінету Міністрів України, на які посилається відповідач, не можуть змінювати приписів Закону №3551-ХІІ.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина перша статті 6 КАС України).
Як установлено частинами першою, другою статті 7 КАС України, суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.
Суд зауважує, що вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.
Як встановлено судом, виплату позивачу разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році у розмірі 1390 грн як учаснику бойових дій проведено саме Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації.
З урахуванням положень статті 9 КАС України (принципу офіційного з`ясування обставин справи судом) з`ясовано, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» від 16.12.2020 № 1635-р, Гусятинську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Чортківської районної державної адміністрації.
Як вбачається з розпорядження голови Гусятинської районної державної адміністрації №2/02-34 від 05.01.2021 «Про реорганізацію структурних підрозділів районної державної адміністрації», Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації припинено в результаті реорганізації шляхом його приєднання до Чортківської районної державної адміністрації.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (ЄДР) станом на дату ухвалення рішення Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації перебуває у стані припинення. Остаточного запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи в ЄДР немає.
Відтак підстави для визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі 1390 грн відсутні. З огляду на це у цього відповідача відсутній обов`язок провести нарахування і виплату позивачу недоплаченої щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги. Отже, у позові до Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації належить відмовити.
Разом з тим, враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог до Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації, яке є належним відповідачем за вимогами позивача, як суб`єкт владних повноважень, який проводив виплату ОСОБА_1 грошової допомоги до 5 травня у 2020 році у меншому році, ніж визначено Законом №3551-ХІІ.
З приводу доводів, викладених у відзиві на позов Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 за №423, якою затверджено Положення про Міністерство соціальної політики України, виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня здійснює Міністерство соціальної політики, суд зазначає наступне.
Статтею 17-1 Закону №3551-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, усиновлення та захисту прав дітей, запобігання насильству в сім`ї, протидії торгівлі людьми, відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.
Згідно із підпунктом 41 пункту 4 вказаного Положення Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 за №112 Міністерство соціальної політики виплати організовує шляхом перерахування коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах, зокрема учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.
Пунктом 2 вказаної Постанови установлено забезпечити подання до 23.03.2020 районним органам соціального захисту населення переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги: Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною податковою службою, Державною митною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Офісом Генерального прокурора, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України; Пенсійним фондом України - щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах.
Відповідно до пункту 2, підпункту 3 пункту 4 Положення про Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації від 25.05.2018 № 206-од, Управління підпорядковується Департаменту соціального захисту населення Тернопільської обласної державної адміністрації. До головних завдань Управління належить, зокрема, призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством України, надання субсидій (а.с.61-72).
Тобто, Міністерство соціальної політики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які і здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій.
Отже, органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача.
В даному випадку, безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу як учаснику бойових дій здійснило Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації.
Таким чином, позов слід задовольнити частково шляхом визнання протиправними дій Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації щодо виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі 1390 грн та зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплатити позивачу як учаснику бойових дій недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації не довело, що відмовляючи у виплаті позивачу як учаснику бойових дій разової грошової допомоги у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону №3551-XII, діяло на підставі закону.
Вказаний спосіб захисту порушених прав позивача є належним, ефективним та достатнім для їх відновлення і повністю узгоджується із тим, що, застосований Верховним Судом у зразковій справі №440/2722/20.
Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 13 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір», підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації, Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі 1390 грн.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації перерахувати і виплатити ОСОБА_1 як учаснику бойових дій недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
У позові до Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд.
Позивач: ОСОБА_1 (48270, Тернопільська область, Чортківський район, село Теклівка, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ).
Відповідачі:
Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації (47002, Тернопільська область, селище міського типу Гусятин, проспект Незалежності, 19, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 03195607).
Управління соціального захисту населення Чортківської районної державної адміністрації (48500, Тернопільська область, місто Чортків, вулиця Шевченка, 34, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 03195613).
Повний текст рішення складено та підписано 05 травня 2021 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.05.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 96705124 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні